Skrivet av Xake:
Hade du haft rätt hade vi alla suttit med motorola-processorer idag med tanke på hur många plattformar från atari, amiga och apple som var baserade på den.
Och vi hade brytt oss så mycket om att PS3 inte kan köra PS1-spel.
Eller att det krävts extra programvara för att köra DOS-spel/applikationer i windows 200 eller senare för att ens få ljud.
Eller att man har tur om man ens kan installera ett gammalt spel på ny dator (har du testat att försöka installera Grim Fandango på en 64-bits version av windows? Själva spelet har inte mycket problem, när man väl lyckats få installatorn att inte crasha).
När de bärbara datorerna börjar få tio-timmars batteritid och kan samtidigt köra windows, då kommer folk köpa dem för batteritiden (se bara på netbooks), och om de dessutom är kraftfulla nog för spel kommer de börja dyka upp för att fylla även den marknaden. Och förr eller senare kommer även de tunga giganterna röra på sig oavsätt vilken processor-architektur de behöver porta till. Och så länge det finns en ny marknad kommer folk som vanligt blicka framåt, och fem år efteråt klaga när de vill spela sitt gamla favvospel bara för att inse att det inte funkar längre.
Att jämföra helt olika tidsepoker rakt av är nog inte helt rätt.
Att gå från en Amiga till en Atari eller tvärtom krävde sina kompromisser, och många av dem populära programmen och spelen fanns till både Amiga och Atari.
Övergången från Amiga/Atari till en IBM PC var det också en radikal övergång på den tiden.
En IBM-kompatibel PC på den tiden hade dessutom en helt annan målgrupp jämfört med hoppydatorer såsom Amiga / Atari .
Tänker inte gå in i detalj på "Varför Commodore och Atari tappade hela marknaden och IBM's PC tog över".
Det finns gott om artiklar angående detta om man söker på Internet lite.
Men det verkar finnas en generell uppfattning om att Commodore misskötte sig, Atari var för små och IBM i samarbete med Microsoft tog "raketfart" tack vare det. Programmerare och spelmakare med flera var mer eller mindre tvungna att gå över till en IBM PC på den tiden, då Commodore och Atari tappade hela kakan.
"x86 vs. ARM" kan inte enkelt jämföras med detta. Den här situationen är helt annorlunda.
Intel lär ju knappast "slarva" med x86-arkitekturen.
...fast å andra sidan...
Om AMD nu omfamnar ARM och satsar på desktop och server -processorer med den arkitekturen så lär ju säkerligen ARM-arkitekturens tekniska utveckling ta rejäl fart.
AMD har en hel del kunskap och kompetens att ge här.
Vi skall inte glömma bort att det är tack vare AMD som x86 är vad den är idag.
AMD har tillfört x86-aktitekturen en ganska duktig "boost" vid flertal tillfällen, och dessutom har AMD's x86-varianter varit snabbare och effektivare än Intels motsvarigheter.
Nu har Intel haft turen att dem har alla rättigheterna att ta åt sig av all teknisk utveckling från AMD angående x86 då Intel är dem som äger rättigheterna till x86.
Vore det inte fallet hade Intel inte alls varit fullt så stora som dem är idag.
Jag skulle nog till och med våga säga att Intel åker snålskjuts på AMD's tekniska utveckling av x86-arkitekturen. Skulle AMD släppa x86 helt, skulle x86-utvecklingen gå mycket långsammare.
Bara för att nämna en av dem senaste tillskotten från AMD: x86_64... och tillskotten från AMD är fler om man tittar bakåt.
AMD kliver över till ARM = x86-arkitekturens utveckling går långsammare (AMD's tillskott till x86 upphör) och ARM-arkitekturens utveckling kommer att ta rejäl fart.
Detta är nog inget Intel vill vara med om.
Intel kommer nog att göra vad dem kan för att få AMD att INTE omfamna ARM-arkitekturen.
Så jag står kvar vid mina misstankar:
ARM i skrivbords/arbets/spel -datorerna är rätt osannolikt som det ser ut idag.
Fast... å andra sidan... vem trodde att man skulle behöva mer än 640 kilobyte RAM?
640 KiB RAM räcker ju för all framtid.
x86 och x86_64 arkitekturerna kommer också att räcka för all framtid.