Helgsnack: "Backup för hemmet?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av disore:

Är det inte enklare att bara köra TrueCrypt eller liknande?

Truecrypt kommer bara skydda mot kopiering, inte mot stöld av hårdvaran och förlusten av datan. Om hårdvaran inte ska bli stulen så måste man förankra den på något vis.

Frågan är om truecrypt ens fungerar på nätverksenheter. Men ja du kan nog kryptera två olika speglade nätverkslösningar och hoppas att tjuven inte tar båda.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Jag kör med Time Machine på allt på Macen och sedan även en manuell kopia på all musik och bilder.
På PCn har jag inte så mycket då den är ganska ny, jag använder den dessutom bara till spel, annars är det mina föräldrars dator så jag använder den som manuell backup på musiken från min dator. Känns som att man måste ha väldigt mycket otur för att tre olika diskar ska krascha samtidigt så det känns ganska säkert. Har en del bilder på en fjärde hårddisk också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Truecrypt kommer bara skydda mot kopiering, inte mot stöld av hårdvaran och förlusten av datan. Om hårdvaran inte ska bli stulen så måste man förankra den på något vis.

Tråden rör inte hårdvara, inte heller mitt svar. Den rör förslaget att modifiera ditt hus för att skydda hårdvaran, vilket i min mening är extremt korkat. Hårdvara är billigt, och har ett väldefinierat pris. Att förlora år av bilder har inget pris eftersom eftersom det inte kan köpas.

Permalänk
Medlem

Är väl bara köra 2diskar i raid där ena disken är backup/kopia av den andra. Själv kör jag ingen backup då jag inte har några viktiga filer, gamesaves kan jag leva med om de försvinner

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat igenom tråden så beslutade jag mig för att köra Rsync service på min NAS istället för att föra över filer manuellt. Programmet jag använder i Windows heter QtdSync och vad jag hittills märkt så fungerar det utmärkt Dessutom använder jag Windows säkerhetskopiering.
Min NAS är en gammal barebon med en intel celeron D processor och 500GB Hdd vilket skall utökas senare.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem
Skrivet av disore:

Tråden rör inte hårdvara, inte heller mitt svar. Den rör förslaget att modifiera ditt hus för att skydda hårdvaran, vilket i min mening är extremt korkat. Hårdvara är billigt, och har ett väldefinierat pris. Att förlora år av bilder har inget pris eftersom eftersom det inte kan köpas.

Jag håller med dig att det är datan som är värdefull. Men hur hjälper truecrypt dig om den krypterade datan försvinner? Då har du också förlorat datan.

Truecrypt kan ensamt inte lösa backupproblemet utan användas som ett tillskott att skydda mot kopiering. Backupproblemet återstår alltså.

Att kryptera och sen lägga ut på nätet är alternativet vilket inte är dumt, men innebär månadskostnader och sen så lägger man ändå den krypterade datan i andras händer. Ingen kryptering är oigenomträng. Samtidigt är inget gömt safe helt oupptäckbart.

Säger inte att någon lösning är perfekt. Bara att med den jag föreslog så är man själv ansvarig för datan och lägger inte över något på någon annan. Vissa gillar kanske att ha kontrollen. Aspekter på säkerhet är nog ganska annorlunda på vem du frågar.

En sak är att prioritera säkerheten mot kopiering, och då hellre förstöra datan än att låta den kopieras.

En annan sak är att prioritera att den inte försvinner, och sedan hellre låta den kopieras istället för att den förstörs.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Så det är ok att förlora data om ingen annan kan läsa den bara? Hela poängen var just att inte förlora datan och samtidigt inte låta någon annan läsa den.

Att kryptera och sen lägga ut på nätet är alternativet vilket inte är dumt, men innebär månadskostnader och sen så lägger man ändå den krypterade datan i andras händer. Ingen kryptering är oigenomträng. Samtidigt är inget gömt safe helt oupptäckbart.

Säger inte att någon lösning är perfekt. Bara att med den jag föreslog så är man själv ansvarig för datan och lägger inte över något på någon annan. Vissa gillar kanske att ha kontrollen. Aspekter på säkerhet är nog ganska annorlunda på vem du frågar.

/s

Tror han menade att bilder är ovärderliga. I alla fall så jag tolkade det.

Själv kör jag en väldigt enkel lösning.
Alla diskar förutom den jag har windows på så har jag avvarat en partition på 100 GB som jag speglar mellan varandra (vet inte vilken raid det är men "spegla volym" står det i diskhanteraren)

Så jag har alltså 3 partioner på 3 olika diskar på 100GB st. Blir en väldigt säker disk på 100GB för mina bilder och annat viktigt. Sålänge alla inte pajjar samtidigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Tror han menade att bilder är ovärderliga. I alla fall så jag tolkade det.

Jag har svårt att se logiken bakom hans inlägg. Vi ska alltså... strunta i hårdvaran som lagrar datan och fokusera på att datan är viktigast. Datan som på ett eller annat sätt måste lagras på hårdvara, som vi ska strunta i.. och fokusera på datan, som ska lagras, på hårdvara, som vi ska strunta i...

Han måste mena att man krypterar och lägger online. Något annan lösning ser jag inte.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Jag har två 500GB WD-diskar i RAID1 i burken som en första säkerhetsnivå. Den data som jag är mest rädd om (mestadels bilder) kopierar jag i sin tur manuellt till en gammal extern 180 GB Maxtor-disk. Dessutom kopierar jag relativt regelbundet bilderna till DVD-skivor som sedan förvaras i bankfack.

Funderar nu på att lägga till en ytterligare säkerhetsnivå i form av en NAS med två diskar i RAID1, dit innehållet på mina 500GB-are kan kopieras automatiskt... Eventuellt placeras NASen hemma hos mina föräldrar för att på så sätt sprida risken ytterligare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag kör med diino 100GB för 500kr/år.
Då kan jag köra automatisk backup på vilka kataloger jag vill på alla mina datorer inklusive servrarna till samma konto.
100GB räcker för alla mina bilder och dokument.

Permalänk

Jag har ingen Backup-lösning överhuvudtaget just nu, men jag hoppas på att "komma på" det optimala nu under helgen genom denna tråd Då jag har en del bilder som jag inte vill bli av med så måste det fixas någonting inom kort, lutar åt någon NAS-historia just nu...

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Den här nyheten inspirerade mig att påbörja ett seriöst backup-schema med hjälp av en i princip oanvänd 2TB extern hårddisk och Windows backup.
Jag pluggade i hårddisken i datorn och såg en halv-gjord backup så jag valde att ta bort de mapparnaa, varav jag märkte att jag på något sätt råkat ta bort de mappar jag planerat göra backup på istället (som för övrigt heter något helt annat än de som redan fanns på den externa disken).
Tur att det mesta som försvann går att skaffa tillbaka och bild-mappen är kvar. Otur dock att jag inte minns exakt vad det var jag råkade ta bort nu.

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag med att inte lagra alla viktiga saker på samma disk, utan sprider ut det på mina 8st diskar i min stationära.
Sedan kör jag automatiskt backup till min server (raid 5), varje dag på allt viktigt.
På laptopen kör jag enbart backup på min "work" mapp till servern.

Backupen körs via ftp, så länge jag har internet så kan jag köra backupen med

Dock vet jag att detta inte är optimalt, när jag väl har råd så ska jag köpa en del diskar och sätta upp något mer säkert.
Kanske kan få med några polare att köra servrar hos sig med så alla polare kör backups till varandra.

Edit: Övervakar smart-datan på diskarna även några gånger i veckan, och via mail (ifall det blir fel på någon disk) bara för att vara säker.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är väl bara köra 2diskar i raid där ena disken är backup/kopia av den andra. Själv kör jag ingen backup då jag inte har några viktiga filer, gamesaves kan jag leva med om de försvinner

Säkerhet får man med backup, RAID ger enbart redundans!!

D v s Får du fel på filen PICT0055 på disk 1, då får du samma fel på disks 2 PICT0055 fil.

RAID är inte backup

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har ingenting just nu förutom att jag har 2 olika diskar en systemdisk och en 2tbare, systemdisken kör ja backup på systemet och sen har jag alla viktiga filer så som CV, bilder osv jag verkligen behöver ha kvar manuellt kopierar jag på båda diskarna. Inte optimalt men det fungerar.

När jag flyttar hemmifrån så är planen att bygga någon slags htpc/filserver combo där jag ska försöka fixa någon slags automatiserad backup på en partition på min desktop. 2-3 olika diskar som har samma info borde inte vara direkt lätt att lyckas förstöra samtidigt om inte nu lägenheten skulle brinna upp.

Permalänk

Använder själv Raid 1 (ifall en disk dör..) för mina lagringsdiskar samt en NAS som står i en annan byggnad. Något jag rekommenderar för garantera intakt data vid brand och inbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Använder själv Raid 1 (ifall en disk dör..) för mina lagringsdiskar samt en NAS som står i en annan byggnad. Något jag rekommenderar för garantera intakt data vid brand och inbrott.

Bra variant, siktar på en liknande när mitt nät är färdigbyggt En sak som är bra att tänka på är att göra är att inte ha koppar draget mellan NAS:ens byggnad och din egen, med fiber emellan istället får du även elektriskt avskiljt vilket ger högre säkerhet vid ex. åsknedslag. Dock får man ju väga kostnaden för kalaset mot sannolikheten för åsknedslag

Permalänk
Medlem

Finns en snygg video som handlar om backup, kanske inte helt super relevant för hemanvändare men intressant att se åtminstone

http://v=Y-6EQo6it7Y

Permalänk
Medlem

Jag gör backup manuellt på det som jag absolut måste ha kvar. Det allra viktigaste ligger på flera hårddiskar för att minimera att det går förlorat alls.

Jag kommer i fortsättningen att köpa dubbla hårddiskar varje gång jag köper lagringsdiskar. Köper jag en disk på 2 TB skaffar jag en likadan som backup för den. Har råkat ut för en WD 500 GB IDE som kraschade. Förlorade massa bilder som minnen.

Har nu 3TB som jag bör göra backup på fort som ljuset själv, men har inte pengar till att köpa en HDD alls! Kanske blir att göra backup på backupen...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag kör med en relativt enkel lösning som kanske inte är den säkraste. Men det fungerar för mig

Har en extern disk på 1TB som står på datorn, sen kör jag med Windows robocopy som kopierar över valda mappar till den externa.
Inte säker mot stöld, brand eller om den externa skulle gå sönder. Men har främst tänkt att det är ifall systemdisken i datorn failar, så har jag backup på de filer som jag anser vara viktiga.

Är det någon ny mapp som jag inte vill bli av med lägger jag helt enkelt till mappen i Bat filen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör med en hemmaserver som automatiskt backar upp mina filer. Jag kan välja exakt vad den ska backa upp och när den ska göra det. Den kan backa upp det mesta som ligger på mitt nätverk.
Fyra st 3,5" slots, där man enkelt ansluter nya diskar genom att bara skjuta in hårddisken.

Permalänk
Medlem

NAS + Rsync. Better safe than sorry.

Jag har migrerat all min data från servern (ska avveckla den stora strömtjuven till server) till en Netgear ReadyNAS Ultra 4 Plus (korta namn är inte deras starka sida). Då den kör Linux så har jag aktiverat SSH och root-login så jag kan skriva egna script. Jag har gjort en periodisk rsync till en lokal USB-disk. Där exkluderar jag filmer och annat material jag inte behöver backup på. Tidigare hade jag även offiste backup till mina föräldrars server vilket jag planerar att lägga in igen, alt. synka det till en maskin på jobb.

Rsync är riktigt trevligt att använda i sådana här sammanhang. Dock är include/exclude-biten ett mysterium att få till för många inkl. mig.

På jobb har jag satt upp två ReadyNAS 2100 (1U rack) i olika städer att dra backup av sina lokala servrar och sedan synka den senaste backuppen till varandra. Där använder jag rsnapshot som är ett script som i sin tur använder rsync och skapar flera versioner av filerna. rdiff-backup är ett annat verktyg jag använt som funkade jättesmidigt tills jag bytte OS och det då funkade mindre bra. Men när det funkar funkar det riktigt bra.

Mitt förslag är att skaffa ett bra NAS (bra prestanda och storlek) som du har som central datalagring. Du skaffar sedan antingen en molntjänst eller ett andra enklare NAS med diskar stora nog för dina behov och placerar detta NAS hos någon annan. Låt sedan rsync ladda upp ändrade filer till din offsite-disk.

Skulle dina diskar sabbas eller du råkar radera nått så är det bara att ladda hem det från offiste eller ta med dig ditt NAS dit och läs över det över LAN om det är stora mängder.

Anledningen för att jag har en extra lokal kopia på USB-disk är för att snabbt kunna återställa om jag sabbar nått alt. om nått händer (typ brand) så kan jag snabbt rycka med mig USB-disken. Just den biten har jag väl inte nått stort behov av då NASet är rätt kompakt men ändå; Better safe than sorry.

Permalänk
Medlem

dropboxat alla små, viktiga filer (betyg, intyg, skolfoton mm.) samt har en extern hårddisk med samma filer igen, och ett USB minne med de flesta av de viktiga filerna. plus att jag brukar lägga in dem på min nuvaranda interna hårddisk också

Permalänk

Server 2008 R2 med speglade systemdiskar med bilder och musik sen 1st extern USB disk som det även åker in backup på.

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem

Drobo gör NASar som är så gott som skottsäkra. Vi har ett par och de funkar riktigt bra. Drobo.com

Carbonite är en automagisk backuplösning i molnet som kostar en slant. Funkar riktigt bra det också. Du får backa upp allt du har på systemdisken eller i datorn, kommer inte riktigt ihåg hur det är...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

RAID 1 ...

Permalänk
Relik 📜

Jag kör schemalagd backup en gång i veckan från både min och tjejens dator genom Windows inbyggda tjänst. Datan landar på en extern disk kopplad till min NAS, vilken vi tar med på längre resor och så. Med jämna mellanrum drar jag även en total kopia på disken i fråga och skeppar iväg till annan plats, jobbet till exempel. På sikt ska jag sätta upp även sista steget automatiskt över nätet, viktigt att eliminera manuella steg då jag har minne som en guldfisk.

För mindre viktiga filer kör jag RAID5 i NAS:en med fyra diskar, cirka 3 TB effektivt utrymme. Ger ju ingen datasäkerhet som en backup, men i alla fall skydd mot havererande hårdvara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har inget på burken som behöver backas upp :)

Checkar in koden på github och har mina dokument på google docs. Enda jag har lokalt på burkarna är en massa spel och film och det är inget som behöver backupas.

Hade jag däremot haft behovet så hade jag nog kört en NAS + off-site backup på den.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Alla viktiga dokument på dropbox samt backup av min och flickvännens datorer via TimeMachine till filservern.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Har filserver och kör duplicity i linux för att säkerhetskopiera off-site

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn