[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Vilket grafikkort är bäst till detta? Funderar på att köpa nåt skapligt kort och slänga in i servern och mine:a på.

https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison
Var så god!

Permalänk
Skrivet av Raptor:

Vilket grafikkort är bäst till detta? Funderar på att köpa nåt skapligt kort och slänga in i servern och mine:a på.

Kort som är bra om du kan få tag i (tycker jag) är HD5970, HD5870. HD5970 är väl idag det svåraste kortet att hitta av dem två. De korten har bättre Mhash/Watt än HD6990, HD6970. Problemet är bara tillgängligheten. Jag hade säkert köpt ett par HD5870 idag för ca 5k kr totalt om jag inte redan hade HD6970.

De som tycker att gfxkortet blir varmt, fläkten låter mycket. Kör med Phoenix, och ställ ned belastningen så blir det inte lika varmt och låter inte lika mycket är mitt tips.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Värde är subjektivt och bitcoins är inte ingenting. Bitcoins erbjuder totalt anonyma betalningar till hela världen snabbare än banker utan kostnad. Ifall det finns människor som kan tänkas se ett värde i detta så har bitcoins ett värde.

Och miners får inte heller betalt för ingenting. De får betalt för att de gör nätvärket säkert. Ifall behovet av miners inte fanns så hade valutan troligtvis varit helt inflationsfri från början. Men tusentals människor skulle inte helt plötsligt få för sig att knäcka hash dygnet runt ifall de inte fick någonting för det, därför konstruerades systemet så att de får betalt.

Bitcoins har inget som stabiliserar valutan mer än det subjektiva värdet den har just nu , normala valutor har hela länder / naturtillgångar och andra fysiska tillgångar som stabilitet.
Det enda en "grävare" gör är att skydda valutan mot hackförsök och öka hypen(förstora pyramiden) för skitpengar vilket jag anser vara ett förbannat slöseri på datorkraft som kan användas till så mycket bättre.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Bitcoins är en väldigt ny valuta och är därför inte garanterad att vara helt stabil, tycker du det är obehagligt rekommenderar jag dig att sälja de bitcoins du minar ihop.

HD5970 är svåra att få tag på, och om du behöver 4st snabbt så köp HD6990 istället.

Problemet är väl snarast att man kanske inte vill "investera" 30000 om valutan pga instabilitet kan vara helt värdelös innan du ens fått den beställda mining-riggen levererad hem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Problemet är väl snarast att man kanske inte vill "investera" 30000 om valutan pga instabilitet kan vara helt värdelös innan du ens fått den beställda mining-riggen levererad hem...

Tror nog att man är lite sent ute nu.. Annat vore det om man hamstrat på sig bitcoins för några månader sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Problemet är väl snarast att man kanske inte vill "investera" 30000 om valutan pga instabilitet kan vara helt värdelös innan du ens fått den beställda mining-riggen levererad hem...

Det finns väldigt få investeringar som är helt riskfria. Känner du att detta inte är något för dig så har du full rätt att inte beställa en miningrig för 30k.

Ett annat tips är att köpa ett lite fetare nätagg till gamingdatorn, stoppa i 4st 6990 och ha den fetaste gamingdatorn som ni sedan minar på när ni inte spelar. Då får man ju både nytta och nöjde med datorn.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Det man kan tillägga att det är en investering med enormt hög risk, så det är verkligen inget man ska investera sina pensionspengar i. Jämförbar risk kan hittas i t ex Lotto & Triss... Lågriskinvestering är t ex räbntebärande statspapper.

Permalänk
Medlem

5970 för 2000kr för de som undrade tidigare i tråden

http://www.sweclockers.com/annons/56349-fynda-idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Bitcoins har inget som stabiliserar valutan mer än det subjektiva värdet den har just nu , normala valutor har hela länder / naturtillgångar och andra fysiska tillgångar som stabilitet.

Bitcoin är fortfarande i ett väldigt tidigt stadie och har givetvis därför inte alls samma ekosystem av varor och tjänster. Men Bitcoin erbjuder enligt mig något som inga andra valutor gör och kan därför komma att bilda sitt eget ekosystem. Bitcoin erbjuder totalt anonyma kostnadsfria transaktioner över hela världen. Finns det en marknad för detta så har bitcoin ett värde. Huruvida man kommer lyckas är en annan fråga, men om man gör det så lär en BTC värderas långt mycket högre än vad den gör idag.

Skrivet av Harakiri:

Det enda en "grävare" gör är att skydda valutan mot hackförsök och öka hypen(förstora pyramiden) för skitpengar vilket jag anser vara ett förbannat slöseri på datorkraft som kan användas till så mycket bättre.

Du gör dig bara löjlig när du kallar det för en pyramid. Ett pyramidspel kräver definitionsmässigt ett konstant tillflöde av nya människor för att kunna betala ut allt som lovats. Bitcoin har inte lovat någonting alls och kan finna ett stabilt marknadsvärde med ett konstant antal användare.

Skrivet av biggles:

Det man kan tillägga att det är en investering med enormt hög risk, så det är verkligen inget man ska investera sina pensionspengar i. Jämförbar risk kan hittas i t ex Lotto & Triss... Lågriskinvestering är t ex räbntebärande statspapper.

Definiera risk. Det är väntevärdet som räknas. Lotto och Triss har mycket lägre risk då summorna man satsar generellt sett är väldigt små, å andra sidan är väntevärdet matematiskt garanterat negativt. Har du några belägg för att samma sak gäller bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Bitcoin är fortfarande i ett väldigt tidigt stadie och har givetvis därför inte alls samma ekosystem av varor och tjänster. Men Bitcoin erbjuder enligt mig något som inga andra valutor gör och kan därför komma att bilda sitt eget ekosystem. Bitcoin erbjuder totalt anonyma kostnadsfria transaktioner över hela världen. Finns det en marknad för detta så har bitcoin ett värde. Huruvida man kommer lyckas är en annan fråga, men om man gör det så lär en BTC värderas långt mycket högre än vad den gör idag.

Du gör dig bara löjlig när du kallar det för en pyramid. Ett pyramidspel kräver definitionsmässigt ett konstant tillflöde av nya människor för att kunna betala ut allt som lovats. Bitcoin har inte lovat någonting alls och kan finna ett stabilt marknadsvärde med ett konstant antal användare.

Oh sorry , inte enligt pyramidspels mallen? Vaporware ringer det en klocka?

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Det man kan tillägga att det är en investering med enormt hög risk, så det är verkligen inget man ska investera sina pensionspengar i. Jämförbar risk kan hittas i t ex Lotto & Triss... Lågriskinvestering är t ex räbntebärande statspapper.

Var det inte du som skröt över dina stora ekonomikunskaper tidigare i tråden? Köper du trisslotter för 30k är du nästan garanterad att gå med förlust (i minst 99.9% av fallen) vilket jag knappast tycker kan jämföras med bitcoins. Jag skulle gärna se en källa eller utförlig uträkning som stödjer din jämförelse.

Ponera ett värsta fall, jag köper en miningdator bestående av beggade prylar + 4st nya HD6990 för totalt 26k (Denna har vi diskuterat tidigare i tråden). Efter en vecka krashar bitcoins och jag har förlorat 26k sek, eller?

Svar nej, du har ju kvar din mining rig! Ett en vecka gammalt hd6990 borde utan problem kunna säljas för 4000kr vilket ger dig tillbaka 16k för grafikkorten. Resten av grejorna var ju redan köpta begagnade men vi kan räkna med att de trots allt gått ner 1000kr. Det ger mig en förlust på 5000kr. Men nu kunde jag ju faktiskt mina i en vecka vilket ger mig 400*7=2800kr avrundat till 2000kr för elkostnader. Jag får det till 3000kr förlust för en 26k rig om bitcoins skulle krasha om en vecka. Det är väl inte så farligt?

Edit: Insåg att 400kr/dygn är ganska lågt räknat med dagens kurser (560kr/dygn), men vi får väl se det som en säkerhetsmarginal eller något.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

Undrar vad man tjänar just nu med grafikkorten eftersom bitcoin har stigit ganska mkt i värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaggy94:

Undrar vad man tjänar just nu med grafikkorten eftersom bitcoin har stigit ganska mkt i värde?

70kr/dygn för ett 5870/6970 och dubbla för 5970/6990.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

70kr/dygn för ett 5870/6970 och dubbla för 5970/6990.

Och nu har kursen stigit med ca 33% sen du skrev det där.

Permalänk
Medlem

Vart kan man växla bitconis till/från EUR?

Permalänk
Medlem

Jag tror mindre och mindre på stabiliteten av bitcoins för varje dag som går och tänker göra mig av med mina. Det käns inte bra att dom har stigit från 1 dollar till över 3 sen jag började för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Vart kan man växla bitconis till/från EUR?

https://bitmarket.eu/ verkar vara ett alternativ. Jag har ingen erfarenhet av dem själv men du kan läsa om dem i följande tråd och bilda din egen uppfattning.

http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=5441.0;all

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. Ber om ursäkt om den har ställts tidigare men har inte hunnit läsa hela tråden än.

Eftersom man inte behöver köra crossfire/sli för att mina, kan man då ha 2 helt olika kort som minar?

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadPixle:

Snabb fråga. Ber om ursäkt om den har ställts tidigare men har inte hunnit läsa hela tråden än.

Eftersom man inte behöver köra crossfire/sli för att mina, kan man då ha 2 helt olika kort som minar?

Det borde gå.
Testa.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadPixle:

Snabb fråga. Ber om ursäkt om den har ställts tidigare men har inte hunnit läsa hela tråden än.

Eftersom man inte behöver köra crossfire/sli för att mina, kan man då ha 2 helt olika kort som minar?

Skrivet av Downside:

Det borde gå.
Testa.

Saknar fler pci platser och grafikkort. Kan någon prova detta och säga till om det funkar?

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadPixle:

Saknar fler pci platser och grafikkort. Kan någon prova detta och säga till om det funkar?

Det funkar, men du kan få problem med drivrutiner om du blandar amd/nvidia.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

fungerar fint för mig med ett 8800 som skrivbords gpu och ett 6950som miner(69xx serien krasar i Flash videos och liknande om du har minern igång samtidigt), mer meck med att få igång det dock.
fungerade även bra när jag hade 6950 kortet i samma burk som ett 5850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

fungerar fint för mig med ett 8800 som skrivbords gpu och ett 6950som miner(69xx serien krasar i Flash videos och liknande om du har minern igång samtidigt), mer meck med att få igång det dock.
fungerade även bra när jag hade 6950 kortet i samma burk som ett 5850.

härligt. Har du försökt att mina med båda?

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

https://bitmarket.eu/ verkar vara ett alternativ. Jag har ingen erfarenhet av dem själv men du kan läsa om dem i följande tråd och bilda din egen uppfattning.

http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=5441.0;all

Finns det ingen som inte är en "marknad". Vill betala direkt typ forex.

Permalänk
Medlem

Någon som vet en bra sida att växla bitcoins till t.ex paypal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omen:

Någon som vet en bra sida att växla bitcoins till t.ex paypal?

+1 behöver mina bitcoins i dollar på paypal också.

Permalänk
Medlem

Coinpal stängdes ner för att paypal tydligen har förbjudit handel med bitcoin, trots att han som drev siten fått tillåtelse från paypal två gånger tidigare. Men det finns en irc-kanal som tillhör bitcoins forum där folk brukar vara villiga att köpa eller sälja bitcoins ändå.

Annars finns mtgox.com. De stödjer inte paypal men man kan få pengarna insatta direkt på bankkontot.

Permalänk
Medlem

Jag läste det här för några veckor sedan och började testa lite. Dock så gick det inge bra med NVIDIA och många verkade kritiska. Har nu gått tillbaka till min gamla rigg med ett 5870 som borde funka bättre.

Skrivet av Eriik:

70kr/dygn för ett 5870/6970 och dubbla för 5970/6990.

Skrivet av Anka2:

Och nu har kursen stigit med ca 33% sen du skrev det där.

Så med Anka2's uträkningar så ska man kunna tjäna ca 2700kr med ett 5870 som står på 24/7 i 30 dagar? Med ett 550w nätagg så verkar det ju vara rätt överkomligt då det inte blir så stor elräkning heller.

Men funkar detta helt korrekt nu? Vet folk här på forumet hur det går till så att man kan få hjälp om man behöver?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Så med Anka2's uträkningar så ska man kunna tjäna ca 2700kr med ett 5870 som står på 24/7 i 30 dagar? Med ett 550w nätagg så verkar det ju vara rätt överkomligt då det inte blir så stor elräkning heller.

Men funkar detta helt korrekt nu? Vet folk här på forumet hur det går till så att man kan få hjälp om man behöver?

Kursen har sjunkit igen och konkurrensen har ökat så siffrorna är annorlunda nu. Men så här kan du göra för att räkna ut din vinst:

1. Gå in på www.bitcoinwatch.com och kolla den totala nätverksstyrkan. Den ligger just nu på 1053 Ghash/s
2. Kolla på https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison för att se hur många hash/s du kan få ut med ditt kort. Enligt den listan så borde du kunna få ut 400 Mhash/s med Pheonix-minern.
3. Se hur många procent av det totala nätverket du står för: 400 Mhash / 1053 Ghash = 0,000379867047
4. Det minas i snitt 6*50*24=7200 BTC per dag så din del av detta blir i då ~2,7 BTC/dag eller 84 BTC i månaden.
5. 84 BTC = $269 = 1618 SEK (kursen får du också på bitcoinwatch)

Men du måste givetvis prova själv så att du verkligen får ut 400 Mhash/s, annars får du göra om uträkningen med ditt värde. Räkna också med att kursen lär variera.

Och det har blivit något knepigare att ta ut pengarna nu då Paypal stängde ner coinpals konto, men det finns tjänster för detta fortfarande. På mtgox.com kan man både köpa och sälja BTC och de kan skicka pengarna till ditt bankkonto.

Permalänk
Medlem

Jag tar mig friheten och förenklar uträkningarna lite:
1. Skriv in din hashrate här http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator.php
2. Multiplicera med "last": http://mtgox.com/code/data/ticker.php
Då fås USD/dygn, tänk på att det alltid blir avgifter vid växling så denna siffran är några procent för hög.

EDIT: Jag hade inte testat innan, vilket var dumt. Följ Anka2s uträkning istället

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA