Någon mer som bojkottat spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NemezisDDH:

Vet inte om det nämnts i tråden tidigare men är det inte så att musiken från Grooveshark kommer från användare som själva laddar upp den?

Alltså kommer inte musiken från musikbolagen utan från användare som rippat sina egna skivor/laddat ner från piratebay och sen laddat upp den igen?

Låter ju inte helt rumsrent när man kan få ett lagligt alternativ för en billig peng

Ja man kan ladda upp egen musik på grooveshark (kan dock inte ladda ner) men vad jag förstått så är detta hur grooveshark löser det "problemet" http://www.grooveshark.com/dmca och de lägger över ansvaret på skivbolagen att förfråga att de antingen betalar eller tar bort musiken.

Ja grooveshark ligger nog lite i gråzoner här men det är inget som sagt att grooveshark är olagligt än, om det nu kommer fram att det inte är lagligt så skulle jag personligen börja leta efter andra alternativ.. Spotify har på tok för lite musik för att vara ett alternativ imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

inte bojkottat, men tänker inte betala

99kr/mån är inte mycket, men om man ser till vad man får är det inte värt det. tänk att man betalar 99kr/mån i tre år (är väl en liiiten rabatt om man köper ett år åt gången kanske?)

3500kr.

sedan lägger Spotify ner helt. de tjänar inge pengar på det, Apple köper upp konkurrens, whatever. då ligger i princip back 3500kr. Visst du har nyttjat tjänsten gott, men kan inte lyssna mer på musiken du betalat för.

Om du istället lägger 99kr/mån på att köpa musik (blir i snitt ett album+en lös singel per månad) så kan du lagra en jäkla massa musik som du kan lyssna på för evigt, även om tjänsten du köpte musiken från går under

Permalänk

Spotify Premium äh ju go gött, kvaliten är helt ok och med en nice stereo i bilen eller ett nice högtalarsystem hemma så är det väldigt bra. Skulle dock vilja ha en Equalizer till spotify, både för telefon apparna och för datorn.

Och tacka Replay music programmet, har nu flera låtar på hårddisken som spotify har tagit bort.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

det är helt lätt värt att betala för spotify, sen va spotify bara gratis i början med invite för att sprida reklam å troligen va de så de va tänkt, att ha gratis för att pröva, gillar man det ja betala 49 för unlimited eller 99 för premium
hur du än gör så kommer du inte undan billigare än som du du vill vara laglig

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Jag kommer sluta använda spotify för mig som studerande har jag viktigare saker att lägga pengarna på sedan tyckte jag det var osmidigt när man ville ha det i en mp3 om man inte har 3g till den.

Permalänk
Medlem

Jag betalar för premium nu. Najs att sitta söka nya låtar direkt i androiden, och behöver inte bry mig om att synca låtar mellan datorn och mobilen då heller.

Värt 99 kr per månad? Mjo.. eh, en och en halv lunch ute. Mer matlådor till jobbet då då för att kompensera

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Angående ljudkvalitet:

Spotify streamar Vorbis 160kbps (källa). Konsensus bland audiofiler är att detta codec är oskiljbart från lossless (källa), förutsatt att komprimeringen har utförts på ett korrekt sätt. Man bör alltså tänka sig lite för innan man slänger ur sig att Spotify har "OK" ljudkvalitet.

Permalänk

Jag kommer använda det lika lite som tidigare Jag måste ha mina låtar på datorn, annars går det inte.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Japp, bojkottade det. Satte upp Subsonic på hemmaservern, fungerar strålande. Kräver dock att man sitter på musiken själv. Fungerar prima till mobilen också
EDIT: Kanske bör tillägga att jag snarare slutade använda det än bojkottade. Spotify har inte all musik jag lyssnar på, så Subsonic känns som ett bättre alternativ (och dessutom gratis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är inte ens en kväll med Civ 4.

Så trevligt då är jag inte ensam om att streama musik till civ!

Permalänk
Skrivet av sj6:

Hej på er!

Är lite nyfiken hur många det är som suttit med spotify free och blivit lika ursinniga som mig på att de ska inskränka gratiskontona. Jag blev så fruktansvärt förbannad att jag bojkottade skiten. så fort jag gjort nya spellistor i nya alternativ så kommer det försvinna från min dator.

Har ni tips på bra alternativ så är dessa välkomna.

Ärligt talat? Att bojkotta en tjänst som gett dej 13 miljoner gratis låtar i 3 år känns väldigt väldigt omoget.
De måste väl kanske också tjäna pengar och kunna utöka tjänsten till något bättre? Man kommer få betala för musik. Folk måste leva. ><

Sluta whina och betala 600 kronor om året. Till och med jag som är 16 år har råd med det. (tänkte då på unlimited 49kr i månaden.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade all musik funnits hade jag övervägt att betala. När det man söker på aldrig finns så får det vara.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Varför bojkotta något som är gratis? Antingen gillar du läget och tar vad fortfarande kan få gratis eller så tar du fram plånboken.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Ärligt talat? Att bojkotta en tjänst som gett dej 13 miljoner gratis låtar i 3 år känns väldigt väldigt omoget.
De måste väl kanske också tjäna pengar och kunna utöka tjänsten till något bättre? Man kommer få betala för musik. Folk måste leva. ><

Sluta whina och betala 600 kronor om året. Till och med jag som är 16 år har råd med det. (tänkte då på unlimited 49kr i månaden.)

Jag känner detsamma, känns orimligt att bojkotta när man för en sådan liten summa kan få tillgång till så mycket.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

HAHA! Bojkott?! Nej du, jag är varken 12 år eller snål som en spik, fan inte ska det vara så svårt att betala 49kr per månad för 10 miljoner låtar...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tycker att det är lite roligt att folk klagar på att dom inte har så mycket musik och att mycket har försvunnit från spotify den senaste tiden... men tänker ni efter lite så kommer ni att fatta att det beror på att dom har gått back och inte kunnat betala tillräckligt till skivbolagen.. Vilket kommer ändras nu när man "måste" betala för Spotify samt att det snart släpps i USA vilket gör att dom förmodligen kommer att få in EXTREMT mycket mer pengar.. Vilket kommer att bidra till att dom får med sig fler skivbolag och får fler låtar samt kanske uppgraderar kvalité'n och själva klienten och liknande

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Nej jag har inte bojkottat. Bra skit.
För många så är tydligen alternativet grooveshark, inte omöjligt att när det blivit populärare börjar ge mindre gratis precis som spotify.
Ska då snåla personer byta tjänst igen?
Ett starkt argument jag sett i tråden är att köpa musik istället för att lägga pengar på att streama.
Sluta snåla och köp musik eller betala för tjänster, sluta gnälla på spotify hur som helst.

Visa signatur

"Hey mate, you know alot aobut computers?"
"A bit."

Permalänk
Medlem

Vad trött jag blir på folk som gnäller över detta. Kom igen, 49kr i månanden är ju ingeting. Lite låtar? Jag lyssnar på helt random musik och jag kan ränka på min ena hand hur många gånger jag inte hittat den musik jag vill ha. Dålig kvalité? Betalar du kan du ju stream i bättre (320kbps). Ha för fan lite förståelse för företaget. Dom har all rätt att ta betalt för denna underbara tjänst och jag betalar glädjeligen för spotify premium.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Använder inte spotify pga att just orsaken att det inte är gratis till 100% utan du måste betala för att bli av med reklam, då fortsätter jag hellre lyssna på vanliga nätstationer eller fixar min musik på annat håll. Finns andra sätt att uppfylla sina musikbehov på. Youtube finns ju tillhands och så har man ju NERadio.se sedan år tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Dessutom tar det ett par år tills man får ett dugligt bibliotek...

Börjar man när man är liten som jag gjorde så räcker det. Sedan vet jag att många lyssnar på betydligt fler artister än jag gör men jag skäms inte över mina ca 100 album som jag samlat på mig. Det är nästan så att jag inte orkar lyssna på fler grejer och nu när jag har dem så kan jag lyssna gratis hur mycket jag vill. Jag behöver bara betala en gång för musiken, inte flera gånger.
Dessutom håller inte argumentet att man kan tröttna på musik för ingen av den musik som jag lyssnade på som barn har jag tröttnat på, så bra är den. Ingen musik som man kan tröttna på är tillräckligt bra för att jag ska lyssna på den från första början.
Jag kan ju avsluta med att detta gäller mig då och min inställning till musik är ganska speciell.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Börjar man när man är liten som jag gjorde så räcker det. Sedan vet jag att många lyssnar på betydligt fler artister än jag gör men jag skäms inte över mina ca 100 album som jag samlat på mig. Det är nästan så att jag inte orkar lyssna på fler grejer och nu när jag har dem så kan jag lyssna gratis hur mycket jag vill. Jag behöver bara betala en gång för musiken, inte flera gånger.
Dessutom håller inte argumentet att man kan tröttna på musik för ingen av den musik som jag lyssnade på som barn har jag tröttnat på, så bra är den. Ingen musik som man kan tröttna på är tillräckligt bra för att jag ska lyssna på den från första början.
Jag kan ju avsluta med att detta gäller mig då och min inställning till musik är ganska speciell.

Håller med totalt, klassisk Eurodance fungerar fortfarande trots att det är 16år sen man började lyssna på den.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Betalar gladeligen mina 49:- per månad, kan vara de bäst investerade slantarna jag gör varje månad.
Kanske man skulle kika på 99kr varianten tom istället..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Håller med totalt, klassisk Eurodance fungerar fortfarande trots att det är 16år sen man började lyssna på den.

Skojar du eller talar du för dig själv?
Sorry för off topic men jag ville bara veta. Ang vad jag lyssnar på vet jag inte om det hör hemma här eftersom tråden är om spotify och inte vad jag lyssnar på för musik.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Visst finns det förståndshandikappade som betalar för allt möjligt var vänliga att fortsätt med det så slipper jag donera sweclockers någon hundring när ni ändå håller på och vräker ut era pengar.
Att skänka miljoner till miljadärerna som äger spotify väljer jag att avstå ifrån.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spotify
Ägare 2009-07-10[1]:
Rosello - 28,6%
Instructus - 23,3%
Northzone Ventures - 11,9%
Enyzmix Systems - 5,8%
Sony Music - 5,8%
Universal Music - 4,8%
Warner Music - 3,8%
Wellington IV Tech - 3,8%
Creandum II LP - 3,5%
Swiftic - 2,6%
Creandum II KB - 2,4%
EMI - 1,9%
Merlin - 1,0%
SBH Capital - 0,8%

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Hej på er!

Är lite nyfiken hur många det är som suttit med spotify free och blivit lika ursinniga som mig på att de ska inskränka gratiskontona. Jag blev så fruktansvärt förbannad att jag bojkottade skiten. så fort jag gjort nya spellistor i nya alternativ så kommer det försvinna från min dator.

Har ni tips på bra alternativ så är dessa välkomna.

groovershark kanske

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt inte komma på någon anledning att sluta använda spotify.
Och som flera här som påpekar att 99kr/månaden är inte mycket pengar så håller jag med peanutts i rymden . Jag kör med spotify premium i bilen och hemma det är en perfekt lösning i alla sammanhang för mig. Jag har väl ca 5-700cd skivor med köpt musik och när jag tänker på hur billigt 99kr är då får det mig att le och förundras över att folk ska bojkotta programmet för att de slutar med en gratis version.
Som de flesta saker är spotify inte en rättighet utan ett privilegium som man faktiskt kan betala för att det ska fortsätta utvecklas.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Cirap:

inte bojkottat, men tänker inte betala

99kr/mån är inte mycket, men om man ser till vad man får är det inte värt det. tänk att man betalar 99kr/mån i tre år (är väl en liiiten rabatt om man köper ett år åt gången kanske?)

3500kr.

sedan lägger Spotify ner helt. de tjänar inge pengar på det, Apple köper upp konkurrens, whatever. då ligger i princip back 3500kr. Visst du har nyttjat tjänsten gott, men kan inte lyssna mer på musiken du betalat för.

Om du istället lägger 99kr/mån på att köpa musik (blir i snitt ett album+en lös singel per månad) så kan du lagra en jäkla massa musik som du kan lyssna på för evigt, även om tjänsten du köpte musiken från går under

Jag tycker det är skönt att slippa samla för att kunna lyssna på musik. Det är så pass billigt med Spotify och om eller när Spotify blir uppköpt/nerlagt så finns det säkert något annat att prenumerera på. Jag vill faktiskt inte ha skivor.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Kan faktiskt inte komma på någon anledning att sluta använda spotify.
Och som flera här som påpekar att 99kr/månaden är inte mycket pengar så håller jag med peanutts i rymden . Jag kör med spotify premium i bilen och hemma det är en perfekt lösning i alla sammanhang för mig. Jag har väl ca 5-700cd skivor med köpt musik och när jag tänker på hur billigt 99kr är då får det mig att le och förundras över att folk ska bojkotta programmet för att de slutar med en gratis version.
Som de flesta saker är spotify inte en rättighet utan ett privilegium som man faktiskt kan betala för att det ska fortsätta utvecklas.

Kunde inte sagt det bättre själv!. Den svenska snålheten slutar aldrig att förvåna..

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Skojar du eller talar du för dig själv?
Sorry för off topic men jag ville bara veta. Ang vad jag lyssnar på vet jag inte om det hör hemma här eftersom tråden är om spotify och inte vad jag lyssnar på för musik.

U mad? Det set inte ut att vara så direkt menat mot dig men vad vet jag...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Skojar du eller talar du för dig själv?
Sorry för off topic men jag ville bara veta. Ang vad jag lyssnar på vet jag inte om det hör hemma här eftersom tråden är om spotify och inte vad jag lyssnar på för musik.

tänkte på : Dessutom håller inte argumentet att man kan tröttna på musik för ingen av den musik som jag lyssnade på som barn har jag tröttnat på, så bra är den. Ingen musik som man kan tröttna på är tillräckligt bra för att jag ska lyssna på den från första början.
Jag kan ju avsluta med att detta gäller mig då och min inställning till musik är ganska speciell.

Dvs bra musik kan man inte tröttna på, trots att man lyssnat på den i åratal.
Så jag förstår inte vad jag skulle skojat om där :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |