Permalänk
Medlem

G73SW vs X-768

Jag har en fråga, jag kanske kan lyckas läsa mig till svaret men är lite osäker på hur så jag frågar här istället. Jag funderar på en laptop att spela på och frågan är som följer:

Jag har läst en hel del om Asus G73 och tycker att den verkar som ett bra köp i den prisklass jag funderar kring.

MEN, om man kollar på pc-konsulten.se och kollar deras X-768 och väljer samma processor och grafik osv hamnar man på ungefär samma slant, fördelen som jag ser det är att jag kan välja en matt skärm och lägga till en SSD direkt.

Alltså: Med samma uppsättning gällande processor och grafik, kan det skilja i prestanda ändå, dvs. kan det påverka att det är Asus eller som i pc-konsultens fall Clevo P170HM som är stommen?

Ursäkta om frågan är dum, men jag har verkligen inte koll på dom bitarna, vore tacksam för svar.

/H

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur du ställde in men när jag ställde in på PC-konsulten samma som denna G73SW:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629068

12995:-

Så fick jag priset 15200 på PC-konsulten..

Om matt skärm är ett absolut krav så kanske det är ett alternativ.. men billigare att köpa ASUS o sätta in en SSD.

Sen är G73SW säkert tystare, inte 100 men känns troligt

Känns kanske lite tryggare med ASUS också ifall PC-konsulten skulle konka eller nåt eftersom det är rätt nystartat.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jo, jag insåg ju nu att jag ställt in lite dåligt, missade nån grej.

Det ligger nog nånting i det du säger, att om inte den matta skärmen är ett måste så är asusen bättre val. Är det någon som kan säga hur ljuskänslig den är för reflektioner? Är det helt enkelt inte värt med matt skärm för att den blanka som finns i asusen är rätt bra den också?

Det du säger om att den går svalare, har du eller någon annan nån erfarenhet av ljudnivå/värme vid hög belastning på asusen?

(Jag blir snart smått tokig av att inte kunna välja vad som ska köpas)

/H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haggblad:

Jo, jag insåg ju nu att jag ställt in lite dåligt, missade nån grej.

Det ligger nog nånting i det du säger, att om inte den matta skärmen är ett måste så är asusen bättre val. Är det någon som kan säga hur ljuskänslig den är för reflektioner? Är det helt enkelt inte värt med matt skärm för att den blanka som finns i asusen är rätt bra den också?

Det du säger om att den går svalare, har du eller någon annan nån erfarenhet av ljudnivå/värme vid hög belastning på asusen?

(Jag blir snart smått tokig av att inte kunna välja vad som ska köpas)

/H

Jag upplever inte reflektionerna som jobbiga även om det är ljust i rummet.. eftersom skärmen är såpass ljusstark.. Tror det märktes mer förr på dom äldre skärmarna utan LED-belysning.

Däremot kanske inte du ska sitta framför ett fönster eller liknande eftersom det klart blir reflektioner

Jodå jag äger nämnda dator så

Är riktigt nöjd över ljudnivå faktiskt.. även under belastning låter den inte mycket imo.. Sandy bridge går ju också mycket svalare än föregångarna..

Bara fråga om du funderar nåt, har ju datorn så

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga!

G73SW, klarar den alla spel? på MAX utan lagg? en annan fråga, blir den överhettad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arosae1:

G73SW, klarar den alla spel? på MAX utan lagg? en annan fråga, blir den överhettad?

Nej finns nog ingen laptop som klarar ALLA spel på MAX .. G73SW klarar alla spel men inte på MAX.. finns ju sjukt krävande spel

Nej den blir inte överhettad! Går svalt, just denna modell har ju extra genomtänkt och extra kraftfull kylning

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Blev lite smått irriterad här ikväll. Hade mer eller mindre bestämt mig för denna dator, men då är den ju slut på de ställen där man kan hitta den för 12995 och beräknas inkomma först slutet av maj

Då kommer frågan: Kan det vara värt att gå ner i storlek till 15" istället? Jag känner mig väldig tveksam till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Så fick jag priset 15200 på PC-konsulten..

Vet inte hur du fick det priset om du inte har lagt in bättre grafikkort eller processor. Fick 14100 kr i pris för samma.

För 15 200 får man ju nästan en 6970, och då har du ju en betydligt bättre speldator. Dessutom kan du välja bort Windows och andra skräpprogram och få den för en billigare hacka.

Skrivet av MasteraCe:

Nej finns nog ingen laptop som klarar ALLA spel på MAX .. G73SW klarar alla spel men inte på MAX.. finns ju sjukt krävande spel

Säg inte det, med två GTX 485M i SLI kommer du nog en bra bit på vägen till att klara all spel på max, men smakar det så kostar det =).

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Som det verkar nu lutar det ändå åt att köpa från pc-konsulten. Det enda jag känner mig fundersam över är just kylningen/fläktljudet på x-768:an i jämförelse med G73sw.

Jag har uppfattat G73 som ganska tyst och med bra kylning vilket skulle tala till dens fördel, förutom det faktum att den är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Vet inte hur du fick det priset om du inte har lagt in bättre grafikkort eller processor. Fick 14100 kr i pris för samma.

För 15 200 får man ju nästan en 6970, och då har du ju en betydligt bättre speldator. Dessutom kan du välja bort Windows och andra skräpprogram och få den för en billigare hacka.

Säg inte det, med två GTX 485M i SLI kommer du nog en bra bit på vägen till att klara all spel på max, men smakar det så kostar det =).

Tror du har skippat operativsystem.. därför du får fel pris

Okej kanske, men du får fortfarande bara 30 fps i t.ex metro 2011 men 30fps är inte spelbart imo

Sen lär ju en sån dator kosta 25k+

Windows skräpprogram? Visst, du kan cracka o ha dig men det är rätt skönt att slippa det.

Skrivet av Haggblad:

Som det verkar nu lutar det ändå åt att köpa från pc-konsulten. Det enda jag känner mig fundersam över är just kylningen/fläktljudet på x-768:an i jämförelse med G73sw.

Jag har uppfattat G73 som ganska tyst och med bra kylning vilket skulle tala till dens fördel, förutom det faktum att den är billigare.

Ja G73 är en tyst dator, X-768 är lite grisen i säcken.. eventuellt kanske du kan googla dig fram till nåt test om du hittar vad ursprungsmodellen heter.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Vad ursprungsmodellen heter finns ju faktiskt att hitta @ pc-konsulten.

Laptopsen är ju sager/clevo och dom är ju inte direkt små om man säger så.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Clevo P170HM heter Barebone till X-768

Permalänk
Medlem

Jo jag såg det och har sökt runt litegrann och blir lite nervös över vad jag läser angående fläktljud från just Clevo p170HM. Modellen tycks ha bra kylning men detta till priset av en ganska hög fläktnivå. Är det någon som äger en X-768 som kan bekräfta eller dementera?

En annan fråga gällande kylning? Har 17" laptops i regel bättre kylning pga sin större yta eller gör storleken marginell skillnad när det gäller kylning?

Jag har börjat så smått kika neråt i storlek eftersom de 17" som jag tittat på har någon del som jag inte riktigt gillar.

/H

Permalänk
Medlem

Har hittat nån Review liten jämförelse

G73SW Idle: 32dB
X-768 Idle: 38dB

G73SW Load: 35dB
X-768 Load: 44dB

Hur stor skillnad det exakt gör kan nån annan kanske fylla på med

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Har hittat nån Review liten jämförelse

G73SW Idle: 32dB
X-768 Idle: 38dB

G73SW Load: 35dB
X-768 Load: 44dB

Hur stor skillnad det exakt gör kan nån annan kanske fylla på med

I load är x-768 dubbelt så hög. En ökning på ca 10dB uppfattas som en fördubbling av ljudnivån (vissa säger 3dB=fördubbling men då handlar det om signalstyrkan och inte ljudnivån).
Enda vettiga jag lärt mig från skyddsombudet på jobbet

Kollade också på PC-konsulten men jag litar inte riktigt på dom så det blev en G73SW. Är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Jo jag är väl mer sugen på en G73, men dom är ju tydligen slut i lager dom rackarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haggblad:

Jo jag är väl mer sugen på en G73, men dom är ju tydligen slut i lager dom rackarna

Japp dom verkar sälja som smör faktiskt, iallafall modellen för 12995:- ..

När jag beställde fick jag då datorn typ 5 dagar före preliminärt leveransdatum så där smed då komplett.se iaf

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Har G73SW (ska byta in den nån gång i framtiden då jag har en med intels defekta styrkretsar). Du kan spela Crysis maxad så länge du inte har AA på, men ärligt, du behöver knappt AA på 1920*1080.

Permalänk
Medlem

Tog ett beslut till sist och la en order på G73:an. Hoppas det blir bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haggblad:

Tog ett beslut till sist och la en order på G73:an. Hoppas det blir bra

Tror du blir nöjd.. jag är nöjd, och jag är svår att få nöjd om du läst lite vad jag skrivit på swec

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Tror du blir nöjd.. jag är nöjd, och jag är svår att få nöjd om du läst lite vad jag skrivit på swec

Hur klarar den WoW maxat med fraps igång?

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoeurCasse:

Hur klarar den WoW maxat med fraps igång?

Ingen aning, har inte WoW och kommer aldrig skaffa skiten Spel med abonnemangskostnad är tha scheisse

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!