Orkar inte mitt nätagg med längre?

Permalänk

Orkar inte mitt nätagg med längre?

Jag har ett ca 2 år gammalt Corsair 520w nätagg, och jag börjar misstänka att det inte orkar med mina nyaste uppgraderingar - den har nämligen börjat låta MYCKET mer än vad den gjort förut.

Detta är vad jag har i datorn just nu:

Processor: Intel i7930
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R v1
Minnen: 12 GB Crucial Ballistix
Grafikkort: ATI Radeon HD 5800 Series (1024 MB)
Hårddiskar: 2 x 1tb disk,en 2tb disk och en Crucial C300 RealSSD (64 GB, SATA-III)
Ljudkort: Asus Xonar

Utöver det så har jag en Cooler Master V6GT-kylare (Noctua fläktar i eftersom dom första lät för mycket) , och 2 andra fläktar.
Tänkte först att det var fläktarna som lät, sen grafikkortet eller diskarna, det är från nätagget.
Synd om jag måste köpa ett nytt - gillar det jag har så mycket (utom ljudnivån nu då)

Kan även tillägga att massor med damm är utblåst från nätagget, och hela datorn är nästan dammfri (har bra filter + att jag blåser bort med jämna mellanrum)

Kan jag öppna upp och smörja fläkten?
Jag tror jag blivit extra ljudkänslig nu också, funderar på att köpa en fläktstyrning.
Blir datorn tystare med fler fläktar på låg hastighet?

Permalänk
Medlem

Få fläktar är tysta på 12V, skaffa fläktstyrning. Datorn blir tystast om den är tillräckligt sval varför jag tycker du ska byta kylning på grafikkort om du inte gjort det, ny kylare ger mer än sidofläkt eller bottenfläkt.

Hur många av diskarna är 7200 RPM diskar? De flesta lådor kan inte hantera de vibrationerna och det förstärker ljud från andra komponenter. Din processor alstrar väldiga mängder värme och har du nätagget över processorn så är det inte konstigt att det varvar upp.

Slutligen finns en lösning till högljudda nätagg och det är att du byter fläkt till en hög kvalitetsfläkt med lång livslängd, bra lager och hög temperatur tålighet som Scythe S-Flex eller Be-Quiets fläktar på 15-1600 RPM. Dock så förverkar du då garantin och bör bara utföras om du är kunnig och som sista åtgärd. Dock oslagbart resultat för ett betydligt tystare nätagg.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag lånar tråden lite men det kändes onödigt att skapa en helt ny tråd då jag hade tänkt sätta exakt samma rubrik^^
Det är så att nu när det börjar bli varmt ute blir det även varmt inne, speciellt där datorn står i mitt rum. Då händer det ibland att när jag sitter och spelar måste jag höja fläkten på grafikkortet till 65% för att det inte ska gå upp i rök och då tror jag inte mitt nätagg pallar längre, för det blir skållhett och datorn crashar efter någon minut. Måste då stänga av strömmen och vänta tills det svalnat innan jag kan sätta mig där igen.
Först och främst vill jag ju ha en felfri dator som inte crashar så fort det blir över 20 grader varmt ute, och dessutom tror jag ju inte det är jättehälsosamt för nätagget att gå så varmt. Mina specs är som följer, rekommendera gärna ett nytt nätagg som ska inhandlas snarast!

Gigabyte GA-MA790X-UD4
AMD Phenom II X4 940 3,0
ATI Radeon HD 4870 X2
Corsair 4GB DDR2
3 hdd
5 chassifläktar + CPU-kylare
Allt drivs av Corsair CMPSU-550VX 550W

Har tittat på http://www.inet.se/artikel/6900260/fractal-design-newton-r2-6.... Räcker det, eller även det kommer gå varmt?

Permalänk

Hej!
Det låter som om det är fel på din fläkt i nätagget, fast längre gånget än mitt fel för kraften räcker till den datorn.
Antar att du också behöver byta fläkt,om du kan. Jag tänkte göra ett försök + fler fläktar och fläktkontroll.

Om du ska satsa på ett nytt så borde du köpa ungefär samma styrka, om du inte hade tänkt uppgradera mer, då det kan vara bra att ha ett starkare. Jag skulle säga, satsa på en ny fläkt eller ett Cooler Master Silent Pro M700 700W (verkar bra med modulära kablar + att dom tydligen är plattare än vanliga kablar enligt recensent på komplett.se) - även rätt så bra pris. Verkar som om priserna gått upp på nätagg - ett som har blivit rosat av kritiker är Corsair HX 750W - men det kostar 1100 kronor, vilket är lite väl saftigt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!
Att byta fläkt i nätagget ligger definitivt utanför min kompetensram tyvärr så det blir till att investera i ett helt nytt det är trots allt inte hela världen, hade varit väldigt skönt med ett modulärt.

Tittade på Cooler Master och det verkar ju väldigt bra. Kostar mig 900kr inkl. frakt till hämtbutiken i Malmö och det är väl så långt jag kommer sträcka mig.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen: vad har du för låda? Får agget in sval luft, och har den utrymme bakom lådan att blåsa ut den varma luften? ... och är du säker på att det verkligen är agget som är boven i dramat?

Har du ett Corsair 520HX ska det klara driva din burk utan att orsaka massa oväsen. Om inte ventilationen är dålig (pga restriktioner osv) så kan det ju förvisso vara så att det håller på att pajar. Sånt händer alla tillverkare.

...

djjokke, om din burk funkat fint förut, men nu börjar sacka ihop i värmen, så låter det ju snarare som ventilationen är ett större problem än nätaggets styrka i sig...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag hade inget corsair, det är ju i min andra dator!
Cooler Master RS-520 är det jag har i denna, och jag är säker på att det är det som orsakar ljudet.

Chassi: Fractal Design Define R3
Datorn står ca 15 cm från väggen - är det för lite utrymme? Fast den har stått så i minst en månad utan problem innan.

Jag tänkte först om datorn blev för varm, men efter att ha tagit bort dämpningsmaterialet på ovansidan samt öppnat ena sidan utan att det blev bättre så verkar det inte så.

Permalänk
Medlem

Ok magicmerlin, låter ju som rimlig ventilation.

Cooler master har väldigt blandad kvalitet på nätagg och relativt många är inga höjdare. RS har jag ingen aning om hur bra de är, men det kanske faktiskt är läge att köpa nytt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Nu ska jag få tyst på eländet!

Har beställt:
Scythe Fan Controller (för upp till 6 fläktar)
3 Nexus 120mm fläktar (alltså får jag 5 fläktar med dom två som ingick)
CORSAIR HX 750W (bra recensioner, samt 5 års garanti är aldrig fel)

Permalänk
Medlem

hx 750 är 7 års garanti på:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det för grafikkort? (du skrev bara 5800serien) De är ju ganska ofta boven i dramat, och fixar du allt annat i burken så lär den ta över ljudbilden.

Corsair HX750 är ett bra nätagg, men faktiskt inte så speciellt tyst om man är råkinkig.
Varvtalet går i princip aldrig under 1000rpm enligt Swec själva, vilket är ganska högt för idlebelastning.
http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

Dock varvar den inte upp speciellt mycket vid hög belastning vilket ju kan vara en fördel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skulle köpt ax 750/ 850 istället fläkten snurrar inte förrän du belastar det vet inte hur mycket watt det behövs för att fläkten ska gå igång men över 300w borde det vara.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hej igen!
Jag ringde och bytte till ett AX750 istället efter jag läst recension på den.
Kan vara bra med så tyst som möjligt.
Mitt grafikkort är redan tyst så det räcker - endast vid spelande lite högre, men fullt acceptabelt.

Permalänk
Medlem

@Roger_W
Ventilationsmöjligheter i form av fläktar är det ingen brist på i mitt HAF 912 direkt, dock står det lite av i en hörna fast med fronten en dryg meter från väggen och med höger chassisida (baksidan) mot väggen så lite luft tycker man ju att den borde få. Känner jag på luften som sugs ut i toppen är den inte särskilt varm, däremot är det VÄLDIGT varmt på baksidan. Tror det kan bero på att den står ~20cm ifrån datorbordskanten så luften forslas liksom inte ut därifrån.

Permalänk
Medlem

Ok, Djokke, den lådan ska ju klara kyla det mesta, och placeringen låter inte jättehemsk... Men du kanske kan dra fram datorn lite mot dig, så du får en större glipa mot bakre väggen?

Det kan ju vara nätagget som är boven, men helt säkert är det ju inte... Blir ju lite chansning om du inte kan testa med ett annat agg?
Du har varma och relativt strömhungringa komponenter, så de kommer i sin tur även värma upp nätagget hur du än gör... Jag skulle hellre köra XFX core 750W än Cooler master silent pro 700 agget förresten. Visst, du tappar de modulära (löstagbara) kablarna, men du får en bra grundkonstruktion och bättre komponenter.
Även det modulära XFX XXX Edition 650W skulle jag föredra framför silent pro av samma anledningar.

Förresten, har ditt 4870x2 den där avlånga standardkylaren med en radialfläkt som trycker ut all varmluft bak? Hur är det med damm i lådan? En gissning, men jag misstänker att en sån kylare riskerar att bäcka igen en del...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magicmerlin:

Hej igen!
Jag ringde och bytte till ett AX750 istället efter jag läst recension på den.
Kan vara bra med så tyst som möjligt.
Mitt grafikkort är redan tyst så det räcker - endast vid spelande lite högre, men fullt acceptabelt.

Vist att byta till AX, betydligt tystare än HX750.

djjokke: Har du blåst ur lådan med tryckluft så det inte är damm som gör det varmare? Annars pröva att flytta lådan som Roger W skriver.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.