Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Medlem

Jag är glad så in i pipsvängen att jag inte skaffade den där ipaden, och att jag aldrig rekommenderat apple-grejer till någon.

Tur inte apple leder världen, då det bara skulle gå att passera ytterdörren när apple känner för det, ju längre prenumeration på deras abonnemang desto mer får du vistas utanför dörren... Ni ser säkert hur det här fortsätter (alla sitter inlåsta i sina bunkrar)... Nu är det upp till er apple-användare att säga ifrån, innan ni gräver ner er och företaget djupare i träsket.

Pinsamt!

Permalänk
Skrivet av Benkaboy:

Skapligt förvånad jag blev när jag läste den här nyheten............. eller blev jag det..? Hur som, ingen fara skedd! Applefolket kommer ta emot detta med öppna armar! Jobs är gud och vad han än gör är det bara ned på alla fyra, le och slappna av.

Så sant. Dom vet att de säljer ändå. Det är ju smart, mitt företag skulle gå efter samma modell, skapa dig ett märke, dyra produkter och en skara konsumenter som följer dig som en sekt, då fullkomligt kastas deras pengar i dina armar. Lås sedan hela affärsmodellen och du skapar dig ett litet imperium.

Permalänk
Medlem

vad är en appledisk föresten? en WD med custom firmware till 5x priset?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Ge det dryga en vecka så kommer vi se produkter på ebay som går under namnet "Sata Power to Imac Adapter".

Permalänk
Medlem

Gillade inte mac förr och gör det fortfarande inte. Detta är en av 1000 andra anledningar till att inte skaffa mac.

Permalänk
Avstängd

So? köper man en apple så gör man det för att man tror dyrare är bättre och för designen. Lär nog inte vara många som bryr sig att dom även måste betala 50% mer för hårddiskarna när dom har gjort det för all annan hårdvara.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Ge det dryga en vecka så kommer vi se produkter på ebay som går under namnet "Sata Power to Imac Adapter".

Problemet är att fläktarna kommer fortfarande gå i högvarv, och den kommer säga massa hardware error fel och annat skoj när den inte får signalen från dom extra pinsen..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Synd att de gör såhär. Jag kan i viss mån förstå att de vill ha ett enkelt sätt att läsa av temperatur (via SATA-interfacet är inte tillräckligt simpelt för tempregleringshårdvaran gissar jag), vilket förklarar varför de valt innan att köra med en särskild temperatur-kabel till hårddisken. Men vad skulle fördelen med en speciell strömkabel vara?

Jag ser mig själv som någorlunda objektiv vad det gäller mac vs pc, då jag äger flera macar och PC, och använder de sida vid sida, och kan se för och nackdelar med båda (till skillnad från vissa fanatiska Apple-hatare...). Men detta ser jag enbart som negativt, och detta kommer att minska mitt sug för att köpa fler saker från Apple.

Jag röstade ja, då jag inser att jag köpt en dator jag i förväg visste att jag inte skulle kunna byta hårddisken på (senaste generationen iBook 12"). Inte för att hårddisken är annorlunda än vanliga, utan för att den sitter så placerad i ett så pass trångt specialdesignat chassie att man inte kommer åt hårddisken utan specialverktyg.
Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en till dator som det inte går att byta hårddisk på, om datorn har stora fördelar i övrigt, och jag vet med mig att jag inte kommer att behöva mer hårddiskutrymme. Men det är ju inte direkt något som jag ser som positivt, och den bör vara betydligt bättre än alternativen på andra punkter för att det ska kännas som ett ok köp.

Jag har sen innan ogillat att Apple vill ha oresonligt mycket för uppdateringar. På senare tid har jag även sett att Dell verkar ha följt i samma spår, och är till och med värre ibland, där det är betydligt dyrare att uppdatera än att köpa den enklare modellen, och sedan köpa till den bättre komponenten efteråt från en annan firma.
Jag antar att det beror på att de (Apple, Dell och liknande firmor) vill pressa priserna så mycket de kan på den enklaste modellen för att locka kunder, så att de i princip inte tjänar pengar på själva datorn, utan det de tjänar pengar på är uppgraderingarna. På samma sätt som Sony och MS inte tjänar pengar på spelkonsolerna, utan tjänar pengar på spelen. Eller hur många skrivartillverkare inte tjänar pengar på skrivaren, utan på tonerna/bläcket.
Men det beteendet gör mig bara ännu mindre sugen på att byta till bättre komponenter. Jag antar att medelkonsumenten inte förstår att h*n blir blåst på uppgraderingarna, men jag är fullt medveten om det...

Permalänk
Medlem

Ja där rök alla ickebefintliga planer på att köpa en stationär Mac, det är en sak som är säker.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Död åt Apple. Helt klart.

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt när det inte går att byta jätteenkelt, men hur många gånger under en imacs livslängd behöver man byta hårddisk egentligen, är det mer än en? I så fall pratar vi en premiumkostnad på runt 700kr om du inte är nöjd med standardutförandet.
Det som jag ser som mer irriterande är väl att en hemmareparation skulle bli dyrare vid ett diskras och att det kanske blir svårt att få tag på denna typ av diskar om ett par år.

Jag är också lite fundersam till varför de behöver en egen lösning och inte kan förlita sig till SMART. Jag vet att olika disktillverkare kan ha olika SMART-implementationer, men o andra sidan har ju apple full koll på vilka diskar de köper och skulle mycket väl kunna få dem levererade med en egen firmware.

Skrivet av Genesis:

inser att jag köpt en dator jag i förväg visste att jag inte skulle kunna byta hårddisken på (senaste generationen iBook 12"). Inte för att hårddisken är annorlunda än vanliga, utan för att den sitter så placerad i ett så pass trångt specialdesignat chassie att man inte kommer åt hårddisken utan specialverktyg.

Philipsmejsel, torxmejsel och ett kreditkort eller liknande räcker fint. Inte värre än att öppna de flesta mobiltelefoner, fast fortfarande svårare än en dator med hårddiskvagga så klart.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Alltså om det hade haft någon som helst teknisk fördel hade jag haft lite förståelse i alla fall men iom att det går utan problem att läsa av hårdiskens temperatur (om HD tune kan läsa av temperaturen så kan väll Apple)

det enda positiva med apple är deras logga som jag tror är en hedring till Alan turing även om de flesta tror på newton + deras skärmar (som inte är deras)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kan man ompgroamera xbox 360 hårddisk med eftermarknadshårddisk (samma modell), så borde man kunna dra ur firmware ur en originaldisk, och sen lägga ut på förslagsvis piratebay, för att sedan köpa samma modell (fast mycket billigare) och sen dra in firmware som apple använder. (Och självklart en el-adapter till vanliga standard).

I teorin låter det enkelt, sen får vi se i praktiken hur lång tid det tar innan man lyckas med detta, om alls.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

apple äger sina slavar nu tror jag aldrig ska köpa en apple produkt även om jag alltid velat testa en iphone eller ipad

Väl talat, jag går i samma tankar, men efter det här så kräks jag än en gång åt Apples elektroniska tvångströjor; Our new iCatch !

Ska köpa en telefon nästa månad och har länge kollat lite snett men avundsjukt på deras iPhone som enligt mig verkar vara det enda bra de lyckats göra.(Någonsin)

Dock sägs det att många av de splitternya konkurrenterna närmar sig Apple i prestanda\gränssnitt\appar (?)

OT: Någon som har nåt bra tips på en riktigt vass smartphone (får kosta en bra slant) kan ju PM´a mig så slipper jag förstöra tråden?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Visst är det tråkigt när det inte går att byta jätteenkelt, men hur många gånger under en imacs livslängd behöver man byta hårddisk egentligen, är det mer än en? I så fall pratar vi en premiumkostnad på runt 700kr om du inte är nöjd med standardutförandet.
Det som jag ser som mer irriterande är väl att en hemmareparation skulle bli dyrare vid ett diskras och att det kanske blir svårt att få tag på denna typ av diskar om ett par år.

Jag är också lite fundersam till varför de behöver en egen lösning och inte kan förlita sig till SMART. Jag vet att olika disktillverkare kan ha olika SMART-implementationer, men o andra sidan har ju apple full koll på vilka diskar de köper och skulle mycket väl kunna få dem levererade med en egen firmware.

Philipsmejsel, torxmejsel och ett kreditkort eller liknande räcker fint. Inte värre än att öppna de flesta mobiltelefoner, fast fortfarande svårare än en dator med hårddiskvagga så klart.

men apple ska ju bytta ut diskarna utan att meddela konsumenterna.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Philipsmejsel, torxmejsel och ett kreditkort eller liknande räcker fint. Inte värre än att öppna de flesta mobiltelefoner, fast fortfarande svårare än en dator med hårddiskvagga så klart.

Av vad jag läst så ska ett kreditkort vara för tjockt och hårt. Riktiga reparatörer använder en speciell spatel i tunn plast, men ett relativt mjukt gitarrplektrum ska tydligen fungera ganska bra av vad jag har läst.

Att det inte går att byta hårddisk var kanske lite överdrivet. Jag hade nog försökt om jag sett ett ordentligt behov av det. Jag menade snarare att jag köpt en dator jag visste att det skulle vara knöligt att byta hårddisk, med risk att man har sönder chassiet om man klantar sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Av vad jag läst så ska ett kreditkort vara för tjockt och hårt. Riktiga reparatörer använder en speciell spatel i tunn plast, men ett relativt mjukt gitarrplektrum ska tydligen fungera ganska bra av vad jag har läst.

Att det inte går att byta hårddisk var kanske lite överdrivet. Jag hade nog försökt om jag sett ett ordentligt behov av det. Jag menade snarare att jag köpt en dator jag visste att det skulle vara knöligt att byta hårddisk, med risk att man har sönder chassiet om man klantar sig...

det går ju att köpa en extern om utrymmet skulle ta slut... men det är fortfarande väldigt dålig still av appel. jag vill inte ha tusen hdds på mitt skrivbord!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

det går ju att köpa en extern om utrymmet skulle ta slut... men det är fortfarande väldigt dålig still av appel. jag vill inte ha tusen hdds på mitt skrivbord!

Hehe, helt klart. Att ha massa externa hårddiskar på skrivbordet, bryter själva iden med all-i-ett formfaktorn..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hehe, helt klart. Att ha massa externa hårddiskar på skrivbordet, bryter själva iden med all-i-ett formfaktorn..

exakt det jag menar

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Vad jag finner lustigt är kommentarer om hur folk inte ska köpa en laptop eller iPad från Apple för de inte gillar valet av disk i imacen. Själv skulle jag aldrig fundera tanken på att inte köpa, säg, en laptop från HP för att deras servrar använder fel sorts skruv eller har en specialdesignad nätdel.

Skrivet av Genesis:

Av vad jag läst så ska ett kreditkort vara för tjockt och hårt. Riktiga reparatörer använder en speciell spatel i tunn plast, men ett relativt mjukt gitarrplektrum ska tydligen fungera ganska bra av vad jag har läst.

Att det inte går att byta hårddisk var kanske lite överdrivet. Jag hade nog försökt om jag sett ett ordentligt behov av det. Jag menade snarare att jag köpt en dator jag visste att det skulle vara knöligt att byta hårddisk, med risk att man har sönder chassiet om man klantar sig...

Har skruvat 10-20 ibookar åtminstone, kreditkort fungerar fint i min mening även om spatel är att föredra.

Jag håller med dig om att "det inte går" för att byta en disk i en iBook drar man sig för, det är som om de hade tagit en hårddisk och sedan byggt hela maskinen runt den. O andra sidan vill jag tillägga att den är gediget byggd och att disken sitter bra och gummidämpat på plats.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Har skruvat 10-20 ibookar åtminstone, kreditkort fungerar fint i min mening även om spatel är att föredra.

Ok, tack för infon. Om jag får behov av att byta hårddisk så är jag kanske inte fullt lika skeptisk då. För det verkar ju görbart. Bara ordentligt pilliigt...

Skrivet av adamq10:

Vad jag finner lustigt är kommentarer om hur folk inte ska köpa en laptop eller iPad från Apple för de inte gillar valet av disk i imacen. Själv skulle jag aldrig fundera tanken på att inte köpa, säg, en laptop från HP för att deras servrar använder fel sorts skruv eller har en specialdesignad nätdel.

Jag kan i viss mån förstå det ändå. Ska jag köpa en sak, och hittar två jämnbra kandidater för samma pris så kan jag nog låta småsaker som vad jag tycker om märket i helhet avgöra.
Om jag kan så föredrar jag att gynna företag som behandlar sina kunder och konkurrerande företag på ett bra sätt. Men är saken från företaget som jag föredrar mer än bara marginellt sämre (i pris, prestanda, finesser eller byggkvalité) så blir det ju prylen som ger mer för pengarna även om jag då gynnar ett förtag som jag inte tycker så bra om.
Är man däremot villig att köpa något som är markant sämre bara för att det kommer från företag X så ger det mig ganska kraftiga fanboy-vibbar om personen i fråga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aLEx-16:

får blandade känslor när jag läser detta, visst det känns lite "typiskt apple" o dom är nojjiga o stänger in datorn, o andra sidan så den kundkretsen som apple riktar in sig på med iMac behöver nog oftast inte mer än 1TB. då den inte är en entusiast dator, utan mer kontorsdator och till en sån räcker 1 TB ganska långt. så som surf dator så funkar 1 TB lätt, medans jag aldrig skulle köpa en iMac som spel/lagrings burk.

Jag får även jag blandade känslor inför detta. Jag förstår varför de gör det, men det är synd för de som vill uppgradera själva (till annan HDD eller SSD disk).

Skrivet av flashen:

Upp till Apple imo, sen om det är bra eller dåligt kan man debattera i långbänk

Jag ser det inte som ett direkt problem faktiskt

Ja lite av en Apple fanboy men står på båda sidor ^^

Jo känner mig lite ambivalent faktiskt om jag ska vara helt ärlig.

Skrivet av adamq10:

Visst är det tråkigt när det inte går att byta jätteenkelt, men hur många gånger under en imacs livslängd behöver man byta hårddisk egentligen, är det mer än en? I så fall pratar vi en premiumkostnad på runt 700kr om du inte är nöjd med standardutförandet.(...).

Jag håller med dig: när man väl har en Appleprodukt är det sällan man behöver byta något så detta problem är inte så stort egentligen.:)^^

Jag håller mig till Mac och kommer inte byta till något annat system. Vill jag ha problem kan jag skaffa en win-burk och mecka med så att säga.:P Problem är inget jag vill köpa.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Som vanligt när det gäller Apple. Ingen blir väl förvånad längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Saken jag inte fattar är. Varför använder dom inte bara S.M.A.R.T i hårdiskarna för att mäta tempen? Utan måste ha sitt eget skit..

Apple - Reinventing the wheel since 1976

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, hårdisken?
Moderkort och annat visst, det går att acceptera. Men disken? Något så simpelt och ordinärt att byta/uppgradera. Detta måste vara den mest puckade iden de någonsin haft.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat.. räcker det inte nu? Trodde inte Apple kunde låsa in sina användare mera än de redan gjorde. De har överträffat sig själva! Och de är ingen liten bedrift.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Otroligt sniket. Vad gör man vid en HD-krasch efter garantin upphört?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Apple

Apple

"I rest my case"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Otroligt sniket. Vad gör man vid en HD-krasch efter garantin upphört?

Böjer sig ner och låter Apple support våldta din plånbok.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Otroligt sniket. Vad gör man vid en HD-krasch efter garantin upphört?

Köper en ny iMac ofc, and thus the circle is complete.

Visa signatur

Mjo