Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Medlem

Har du läst genom hela tråden? De flesta inkl, mig själv är kritiska till Appels agerande. Du KAN byta ut HDn men då måste du köpa den av Apple till ett höre pris. Hade du läst tråden så hade du förstått att de flesta ställer sig frågande till detta agerande från Apple, men det är väl för mkt begärt av användare från SWEC ;).

Skrivet av Oldskool:

Det är fascinerande att läsa sektmedlemmarnas borförklaringar.

Man motiverar det här med att det på något sätt skulle vara enklare att ha en dator med ett äpple på. Men den här förändringen gör ingeting lättare någon gång, trots allt gör det saker och ting mer besvärliga för den som vill byta hårddisk själv.

Man motiverar att Apples datorer inte riktar sig till hemmameckare. Visst, men produkten blir heller inte bättre för andra användare bara för att möjligheten att byta hårddisk inte ges.

Man motiverar att hemmameckarna är i minoritet på marknaden. Visst, men produkten blir alltså inte bätte för andra användare av att det inte går att byta hårddisken.

Man hävdar att det finns andra företag som gör liknande saker. Visst, men det gör den här saken inte något bättre.

Man poängterar att det inte går att byta hårddisk på en mp3-spelare heller. Visst, men datorhårddiskar är från början konstruerade för att vara utbytbara, och det gör det inte bättre att Apple går in och spärrar den möjligheten.

Jag vet hur det är att leva i förnekelse för jag har själv gjort det. Jag hade rökt i rätt många år och beslutade mig för att sluta. Under ett par månader kunde jag hitta på vilka ologiska argument som helst som inte fungerade för att jag skulle få ta en cigarett till. På samma sätt så hittar sektmedlemmarna på alla möjliga ologiska argument som inte håller för varför det här egentligen är bra för användarna, trots att alla egentligen fattar att det här är dåligt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Har du läst genom hela tråden? De flesta inkl, mig själv är kritiska till Appels agerande. Du KAN byta ut HDn men då måste du köpa den av Apple till ett höre pris. Hade du läst tråden så hade du förstått att de flesta ställer sig frågande till detta agerande från Apple, men det är väl för mkt begärt av användare från SWEC ;).

Tycker att ca hälften av posterna är ren smutskastning utan kontext eller innehåll. Tråden har blivit OT för länge sedan, nu är det Mac vs Windows krig.

Resten är inte riktat till dig.

Tror inte merparten av alla studenter på KTH, LTH, UTH, Chalrmers osv är verken dumma eller ignoranta och trots det ser vi att merparten av studenterna har en Iphone, Macbook eller iPad.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det var vad du läste i den där texten?

Men ja du har nog en poäng där. När man köper en BMW så betalar man en del av pengarna för märket, liksom när man köper "en Apple". Finns många Citroenger som kör ifrån motsvarande bilar från BMW men ändå ses BMW som ett bättre märke.

Corevet bygger helt brutala bilar. Deras värsta model kör ifrån i princip all Feraris (finns flera undantag!)och kostar långt under hälften. Vilken bli tar du om båda stod framför dig? Hur kan det komma sig att alla bilar inte kostar exakt lika mycket per hästkraft eller "prestanda enhet" runt en bana?

Den här bjöd du på.

BMW bygger bland de bästa motorerna i världen som är både starka, snabba samt bensinsnåla. Visst finns det nån Citroen som kör förbi en trött BMW 316 men Citroen är fortfarande långt efter vad gäller motor, design & komfort. Corevet om det nu är Corvette du syftar på så visst är det en snabb bil men det går inte att jämföra kvalitétsmässigt mot en handbyggd Ferrari. För det sista så är inte bilar bara hästkrafter då det finns kvalité, användarvänlighet, säkerhet, lack garntier m.m. som styr vad bilen kostar men självklart betalar man för märket med men i Apples fall är det nästan bara märket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Tror inte merparten av alla studenter på KTH, LTH, UTH, Chalrmers osv är verken dumma eller ignoranta och trots det ser vi att merparten av studenterna har en Iphone, Macbook eller iPad.

Fel. Merparten av studenterna har inte en iPhone, Macbook eller iPad.
Använd inte oss studenter som en argument tack =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

haha måste bara visa er apples planer. Garanterat att ni kommer skratta
http://www.southparkstudios.se/episodes/1501

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

BMW bygger bland de bästa motorerna i världen som är både starka, snabba samt bensinsnåla. Visst finns det nån Citroen som kör förbi en trött BMW 316 men Citroen är fortfarande långt efter vad gäller motor, design & komfort. Corevet om det nu är Corvette du syftar på så visst är det en snabb bil men det går inte att jämföra kvalitétsmässigt mot en handbyggd Ferrari. För det sista så är inte bilar bara hästkrafter då det finns kvalité, användarvänlighet, säkerhet, lack garntier m.m. som styr vad bilen kostar men självklart betalar man för märket med men i Apples fall är det nästan bara märket.

exakt vad jag menar, kvalitet kostar pengar och med Apple så köper man väldigt mycket av just det även om det inte sitter den absolut snabbaste processorn under skallet.

Jag börjar inse att jag har utryck mig själv fruktansvärt klantigt i den härtråden

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Tycker att ca hälften av posterna är ren smutskastning utan kontext eller innehåll. Tråden har blivit OT för länge sedan, nu är det Mac vs Windows krig.

Resten är inte riktat till dig.

Tror inte merparten av alla studenter på KTH, LTH, UTH, Chalrmers osv är verken dumma eller ignoranta och trots det ser vi att merparten av studenterna har en Iphone, Macbook eller iPad.

Kan inte påstå att man är dum eller ignorant när man köper Apples produkter men påstår man att de är bättre eller lika bra som en PC, mp3-spelare eller telefon i samma prisklass då är man verkligen dum och ignorant. Apple gör snygga grejer i alla fall och det är jävligt smidigt att ha ipod, iphone & Mac.

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Fel. Merparten av studenterna har inte en iPhone, Macbook eller iPad.
Använd inte oss studenter som en argument tack =]

Måste hålla med. Här på LiTH har jag i alla fall inte sett många på de tekniska programmen ha en Mac. Och om de har en så programmerar dom inte mycket.
Efter att ha haft en mac,win och linux burk så tycker inte jag att mac är det bästa altenativet att utveckla programvara på (vilket verkar stämma när jag har kollat vad CS studenterna använder här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Har du läst genom hela tråden? De flesta inkl, mig själv är kritiska till Appels agerande. Du KAN byta ut HDn men då måste du köpa den av Apple till ett höre pris.

Mitt inlägg handlade i första hand inte om Apple och deras agerande. Det är Apple-användarna som jag kommenterade.

Skrivet av KiXeR:

Hade du läst tråden så hade du förstått att de flesta ställer sig frågande till detta agerande från Apple, men det är väl för mkt begärt av användare från SWEC ;).

Visst finns det kritiska röster. Vissa, som är Apple-hatare som jag själv, är ju väldigt kritiska. Men det är intressant att se hur de som föredrar Apple-produkter (för att nu använda ett mindre eldfängt uttryck) rycker ut till försvar. Man slätar över, argumenterar och förnekar, i olika omfattning. Vissa håller med om att det här inte var en bra nyhet, andra skriver ingenting i den stilen.

Jag är en android-phan, ändå tycker jag att det är ASDÅLIGT av Google att de håller på och lagrar positionsdata, även om det bara är för de senaste 50 platserna man varit på. På samma sätt så skulle jag vilja se fler Apple-förespråkare som förbehållslöst kunde erkänna att det här inte var bra gjort av Apple. Men det verkar sitta långt inne för vissa. Kanske är det rätt mycket som man måste erkänna är dåligt gjort av Apple, om väl börjar den vägen..

Permalänk
Medlem

Det vi borde kunna enas om är iaf att förtag finns för att känna pengar, skulle det här inte gynna Apple skulle man inte ha gjort det. Förlorar de så mycket pengar på att folk inte köper deras hårddiskar? Känns som 99% av alla med en Mac inte öppnar den i vilket fall.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Det är väl uppenbart att det handlar om en hyllning till Eris, Goddes of Discord och hennes guldäpple med inristningen "Till den vackraste" <-- stämmer rätt bra in på apple fanboys känsla när dom köpt senaste apple produkten

första apple loggan var en skiss av newton under ett träd så jag tror det handlar om honom. Enligt en intervju med designern så var äpplet förbestämt. bettet kom dit för att ge ett storleksperspektiv så att det inte skulle blandas ihop med ett körsbär. färgerna kom dit för att jobs inte ville ha en enfärgad logga.

Skrivet av Tempel:

Namnet har dom ju iaf snott från Beatles skivbolag. Det blev sen en namntvist angående Apple och man kom fram till en förlikning i domstol. Apple (i-bolaget då) fick rätt att använda namnet utom i musiksammanhang. Sen kom iPod och iTunes, ville man gå ifrån Apple då? Nej då, man sket i domstolsbeslutet och använder Apple även där. Det gick till domstol igen och en domstol kom nu fram till att det gick jättebra för i-bolaget att använda Apple även inom musikbranschen. Har man bara tillräckligt med pengar så kan man köpa allt.

har ju aldrig bekräftats att de rätt av snodde det men de har ju samma namn iallfall. klart pengar.... väger tyngre än rätt när det gäller USA

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Visst finns det kritiska röster. Vissa, som är Apple-hatare som jag själv, är ju väldigt kritiska. Men det är intressant att se hur de som föredrar Apple-produkter (för att nu använda ett mindre eldfängt uttryck) rycker ut till försvar. Man slätar över, argumenterar och förnekar, i olika omfattning. Vissa håller med om att det här inte var en bra nyhet, andra skriver ingenting i den stilen.

Jag är en android-phan, ändå tycker jag att det är ASDÅLIGT av Google att de håller på och lagrar positionsdata, även om det bara är för de senaste 50 platserna man varit på. På samma sätt så skulle jag vilja se fler Apple-förespråkare som förbehållslöst kunde erkänna att det här inte var bra gjort av Apple. Men det verkar sitta långt inne för vissa. Kanske är det rätt mycket som man måste erkänna är dåligt gjort av Apple, om väl börjar den vägen..

Jag tycker egentligen att Apple borde göra det enkelt att byta disk i iMac själv (om inte annat borde man ju kunna byta ut den optiska enheten mot en hårddiskvagga) men i just det här fallet så kan jag inte säga att det är någon "OMGZORERZ! värre än någonsin!!1" då diskussionen på Appleinsider som jag länkade tidigare i tråden indikerar att det egentligen inte är mer krångligt än den tidigare modellen av iMac när det gäller diskbyte så länge man är medveten om vad för sorts kontakt och sladd det rör sig om.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen detta som ett icke-problem. Mac-användare är medvetna om det här och accepterar det, PC-användare kommer fortfarande hålla sig borta från OS X och Apple kommer fortsätta tjäna pengar. Win för alla.

Angående prisvärdhets-debatten, som tråden nu verkar handlar om, är det väldigt uppenbart att folk prioriterar olika. Personlighen spelar jag så en iMac kommer inte på fråga för mig men Macbooksen ser väldigt smidiga ut.

Permalänk
Medlem

Större problem är att den inte har SSD. Kan inte gå tillbaka till att köra OS på en vanlig mekanisk hårddisk efter man vant sig med SSD.

Visserligen kan man välja SSD på 256GB men det verkar vara det eller mekaniskt snarare än SSD för OS och mekanisk för filmer och annat.

Å så verkar det vara bara 500GB i billigaste varianten inte 1TB som artikeln säger.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag köper Apple produkter eller någonsin kommer göra det om de inte ändrar strategi, men det är ju jävligt tråkigt att de ska hålla på så här (som vanligt). Apple gör inte dåliga grejer, men man köper en okej produkt dränkt i pianolack för hutlöst pris, och sedan är det Apple produkter för lika hutlösa priser rakt igenom som gäller eller så gnälls det över att du vågar köpa något som inte är producerat och/eller sponsrat av Apple. Synd bara att folk är så fokuserade på utseende, alternativt att de är för dumma för att inse att det faktiskt finns lika bra och bättre alternativ till lägre pris.

Permalänk
Medlem

Tja, vad kan man säga?
Alla försöker tjäna på så mycket som möjligt.
Det finns bara en sak som är säker: så länge komsumenterna har ett val, kommer konsumenterna att bestämma var de vill lägga sina pengar.

Jag är "fast" i Gör-det-själv-konceptet, och stationära datorer/burkar.

Permalänk
Medlem

Som vanligt ska man köpa en mac gäller det att hitta en grundmodell man är nöjd med för ska man till att börja uppgradera enskilda delar drar priset iväg omotiverat högt.

Permalänk

som nämnts ett icke problem, köper man en imac får man vad man betaler för no more no less...
personligen trodde jag att det bara var vi hemmsnikrare som bytte delar i sina burka om man har en mac så har man ju en färdig produkt.

hmmm inga förolämpningar damm im good!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Otroligt sniket. Vad gör man vid en HD-krasch efter garantin upphört?

eller om brorsan stöter till bordet en vecka efter att du köpt din imac. du ringer apple och dem säger att du vållat till skadan själv.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

eller om brorsan stöter till bordet en vecka efter att du köpt din imac. du ringer apple och dem säger att du volat till skadan själv.

Inom garantitiden så ligger bevisbördan inte på kunden.

(Jag utgår från att du menade "[...]och de säger att du vållat skadan själv.", om "volat" är någon sorts slang så får du gärna förklara termen...)

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Inom garantitiden så ligger bevisbördan inte på kunden.

(Jag utgår från att du menade "[...]och de säger att du vållat skadan själv.", om "volat" är någon sorts slang så får du gärna förklara termen...)

menade själv klart vållat... lite morgon trött (hemstudie dag)
sen är det bara de första 6 månaderna.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Fel. Merparten av studenterna har inte en iPhone, Macbook eller iPad.
Använd inte oss studenter som en argument tack =]

Skrivet av Dark Defender:

Måste hålla med. Här på LiTH har jag i alla fall inte sett många på de tekniska programmen ha en Mac. Och om de har en så programmerar dom inte mycket.
Efter att ha haft en mac,win och linux burk så tycker inte jag att mac är det bästa altenativet att utveckla programvara på (vilket verkar stämma när jag har kollat vad CS studenterna använder här).

Vänta bara tills ni kommer ut på arbetsmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

menade själv klart vållat... lite morgon trött (hemstudie dag)
sen är det bara de första 6 månaderna.

Jovisst, garantitiden är begränsad men även efter att garantin gått ut så har du enligt Konsumentköplagen rätt att reklamera en vara i upp till tre år efter köpet.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jokklas:

Ställer mig frågande till hur länge sedan de som skriver liknande kommentarer som ovan egentligen använda något annat än Mac. Min känsla är att användare av windows haft relativt få problem gentemot tidigare, dvs det har blivit betyyydligt bättre.

Sedan lyser ju Mactänket igenom fint i "skaffa en win-burk". Man skaffar en PC och kör eventuellt Windows eller Linux på den men man är ju INTE låst till det ena eller andra som i Mac-världen

Övrigt: Ser fördelar med bägge systemen beroende på vilken typ av kund man är. Ogillar dock som de flesta onödiga inlåsningar av typen denna tråd handlar om och i slutändan påverkar det mig säkert som kund vad jag väljer att skaffa om man ställer likvärdiga produkter mot varandra.

Sen får du tänka på att det finns win-datorer (oftast laptop's om jag förstått det rätt) som inte tillåter att man byter operativsystem på dessa.:P

Misstänker start (det har ju alltid varit Apples signum) att Apple gör så här för att de vill försäkra sig om att de verkligen säljer ett system som funkar. Jag har själv inte behövt byta HDD etc. på min MacBook Pro. Vill man "trixa och fixa" finns det ju som bekant andra alternativ.:);)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Fel. Merparten av studenterna har inte en iPhone, Macbook eller iPad.
Använd inte oss studenter som en argument tack =]

Kan inte annat än hålla med. Visst man ser många Apple datorer men man ser minns lika många om inte fler vanliga PC datorer. Själv använder jag en Asus 1001PX som jag även skriver detta på nu.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Sen får du tänka på att det finns win-datorer (oftast laptop's om jag förstått det rätt) som inte tillåter att man byter operativsystem på dessa.:P

Vilken dröm värld lever du i? Alla Windows baserade laptoppar låter dig byta ut operativ systemet utan något bråk..
Länka gärna denna mytiska "win-dator" som inte tillåter att kunna byta ut OS på..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

kan man boota från en thunderboltdisk? känns som att det är vettigare med en sån lösning än att skruva isär en imac även om det hade gått att ersätta hårddisken rakt av så bryter du garantin så fort du börjar skruva.
annars kan man ju köpa en lenovo thinkcentre där allt är lätt att byta. tyvärr får man också en tråkig skärm, intel-grafik och inget osx. annars finns det ju egentligen ingen utmanare till imac?

Permalänk
Skrivet av Doctor Pepper:

Det är ju Apple i ett nöt...eh, äppelskal.

Haha, klockren kommentar.

OnT: Typiskt Apple att bunkra upp sig på det här viset. Allt de verkar tänka på är att få så stor vinst som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Vilken dröm värld lever du i? Alla Windows baserade laptoppar låter dig byta ut operativ systemet utan något bråk..
Länka gärna denna mytiska "win-dator" som inte tillåter att kunna byta ut OS på..

Ja det kan man verkligen undra. En annan sak som Apple fanboys brukar påpeka är att de kan köra Windows på sina Apple datorer, som vilken PC som helst. Den enda anledningen till att detta inte går på andra hållet är för att Apple håller sitt OS till sina datorer och sin mycket limiterade hårdvarubas. Den dagen Apple släpper OSX som funkar på vilken intel baserad dator som helst är samma dag som Apple är slut som hårdvarutillverkare. För under deras fina skal är de som vilken jävla PC som helst.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

- Det är alltid dyrare att köpa en specialbyggd maskin än en standardmodell.

Självklart, men man bör vara medveten om att en Fiat Panda är en Fiat Panda även om den har en kaross från en Mitsubishi Evo X.

Citat:

- Det kostar alltid extra att köpa en maskin som är färdig från fabrik.

Men varför betala 50-100% extra? Det kostade inte 5 000 att få min dator levererad färdigmonterad.

Citat:

- Det som är prisvärt för dig är inte alltid prisvärt för mig.

Nej, men det finns ett ord för personer som tycker att det är prisvärt att betala X antal kronor för en produkt som man kan få för X/2 antal kronor bara för att den ser ut på ett visst sätt.

Citat:

- Det som är prestanda för dig är inte alltid prestanda för mig.

Nej, visst, du har rätt. Men jag skulle fortfarande kalla en person för idiot om han köpte en gammal VW Beetle från 1970 för 200 000 bara för att han tycker att den har grym prestanda.

Citat:

- Det är för dyrt för mig att lägga ett par timmar på att välja hårdvara, montera ihop och felsöka, ergo jag köper en färdig maskin
- Det är också värt mycket för mig att få en maskin som är färdig, enligt ovanstående, och då är den färdiga burken mer prisvärd för mig än en knippe lösa delar från Komplett

Som sagt, om du tycker att det är värt ett pålägg på mellan 50 och 100%, istället för de futtiga hundralappar man normalt betalar för att få en monterad dator, då får det stå för dig.

Citat:

Förövrigt har jag en mac där man inte kan byta hårddisk, minne, processor eller batteri. Känner jag mig inlåst? NEJ! Får jag saker gjorda? JA!

Grattis, du är Apples drömkund - en person som har mycket pengar, få krav, tycker att det är värt några tusen extra för en blank låda och en äppelsymbol och köper en ny Mac vart tredje år när den gamla blivit långsam och inte går att uppgradera.

Fast snart kommer nog iUpgrade, ska du se. Det blir en prenumerationstjänst för $2,999/år, där Apple skickar hem en gubbe för att uppgradera din hårdvara då och då.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]