Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

Synd bara att folk är så fokuserade på utseende, alternativt att de är för dumma för att inse att det faktiskt finns lika bra och bättre alternativ till lägre pris.

Inte särkilt slugt att tro det enbart är utseendet som folk ser som fördel med Mac.

Skrivet av Oldskool:

Det är fascinerande att läsa sektmedlemmarnas borförklaringar.

Alla onyanserade Apple-bash-kommentarer från alla som tycker de är så himla tekniskt kunniga bara för att de byggt ihop sin egen dator är minst lika fascinerande.

Skrivet av Oldskool:

Mitt inlägg handlade i första hand inte om Apple och deras agerande. Det är Apple-användarna som jag kommenterade.

Visst finns det kritiska röster. Vissa, som är Apple-hatare som jag själv, är ju väldigt kritiska. Men det är intressant att se hur de som föredrar Apple-produkter (för att nu använda ett mindre eldfängt uttryck) rycker ut till försvar. Man slätar över, argumenterar och förnekar, i olika omfattning. Vissa håller med om att det här inte var en bra nyhet, andra skriver ingenting i den stilen.

Vad menar du?
99% som har haft en åsikt om detta har varit mer eller mindre helt negativa (jag tyckte också det lätt rätt illa först).

Men om man kikar ”under ytan” så verkar det visst gå att byta disk se tråd på AppleInsider: http://forums.appleinsider.com/showthread.php?p=1863209

(som mludd också länkar till)

Men visst verkar det onödigt, men iMac är också en rätt tyst dator, tror inte Apple lägger inte ”custom firmware” och designar en specialkabel bara för skoj skull och. Handlar säkert om effektivare kylning (info från S.M.A.R.T verkar inte räcka till).

Vad Apple däremot borde ha (tycker jag) är ett bredare produktutbud, typ en Mac midi som är som en iMac fast utan skärm och med plats för kanske två diskar och utbytbart grafikkort.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

men tänk om jag vill flytta över min ssd från min macbook. hur f*n har dem tänkt. nästa gång är det väl ram minen dem ger sig på!
har aldrig kommer aldrig att köpa något från appel pga av sånt här trams!

Vänta, va? Du säger först att du har en macbook, sen säger du att du aldrig köpt något från apple? ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Razzay:

Jag ser verkligen detta som ett icke-problem. Mac-användare är medvetna om det här och accepterar det, PC-användare kommer fortfarande hålla sig borta från OS X och Apple kommer fortsätta tjäna pengar. Win för alla.

Angående prisvärdhets-debatten, som tråden nu verkar handlar om, är det väldigt uppenbart att folk prioriterar olika. Personlighen spelar jag så en iMac kommer inte på fråga för mig men Macbooksen ser väldigt smidiga ut.

Jag har svårt att se hur det är win för alla konsumenter som köper en iMac. Jag ogillar själv hetsen mot Apples produkter och jag använder inte heller sektbegreppet i vanliga fall. Känns ju rätt larvigt. Men att försvara detta med att det är win för alla iMac-köpare kan inte förklaras på många andra sätt än just sektbeteende enligt mig.

Skrivet av fluffmajster:

som nämnts ett icke problem, köper man en imac får man vad man betaler för no more no less...
personligen trodde jag att det bara var vi hemmsnikrare som bytte delar i sina burka om man har en mac så har man ju en färdig produkt.

hmmm inga förolämpningar damm im good!

Kostar iMac mindre med denna ändring så stämmer det ju att man får vad man betalar för. Men är priset det samma när det plockat bort alternativet att kunna byta disk själv på ett bra sätt så betalar man ju samma - but you get a bit less.

Så jag håller inte riktigt med om att det är ett icke-problem. Problemet i sig är dock onödigt uppblåst som det tyvärr alltid blir när det gäller Appleprodukter. Men jag tror inte att det är problemet i sig som retar upp folk utan att "sekten" försvarar en sådan nedgradering. Sista tillägget är att jag har full förståelse varför man försvarar apples produkter generellt i en tråd som denna då det som sagt komer en hel del pubertala stön om att allt med Appleloggan på är sämst på jorden vilket såklart inte är fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte särkilt slugt att tro det enbart är utseendet som folk ser fördel med Mac.

Okej, vad är det annars då? OS X? Jag skulle väldigt gärna vilja veta exakt vad det är som gör att man är villig att betala horribla överpriser för en dator som är mindre flexibel än en mycket billigare och lika kraftfull.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vänta, va? Du säger först att du har en macbook, sen säger du att du aldrig köpt något från apple? ...

nej har ingen satans macbook. men menade bara som ett exempel;)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Okej, vad är det annars då? OS X? Jag skulle väldigt gärna vilja veta exakt vad det är som gör att man är villig att betala horribla överpriser för en dator som är mindre flexibel än en mycket billigare och lika kraftfull.

Tja:

  • Mac OS X - Certifierat UNIX-operativsystem med ett modernt GUI ovanpå.

  • "Turnkey-lösning" - När du köpt en ny Mac så är det bara att koppla in och köra med s.k. sane defaults på det mesta.

  • Tillgänglig mjukvara - Jämfört med andra *nix-system så finns det en hel del extra mjukvara tillgänglig (och praktiskt taget allt som fungerar på Linux/*BSD fungerar på OS X)

  • Kompakt formfaktor - Trevligt när man inte har obegränsat med utrymme, varför skulle jag vilja ha ett ATX-torn under mitt arbetsbord (eller på!) när jag kan ha datorn inbyggd i skärmen?

  • Priserna är inte "horribla" om man jämför med liknande hårdvara precis efter en refresh (min juli 2010-imac med Core i7 quad låg t.ex. prismässigt väldigt nära andra quadcore-i7-maskiner när den släpptes, precis innan senaste refreshen så var den naturligtvis inte lika prisvärd)

Men det här känns väldigt off-topic och vi borde väl egentligen ta det här i den enda tillåtna PC vs. Mac-tråden?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Okej, vad är det annars då? OS X? Jag skulle väldigt gärna vilja veta exakt vad det är som gör att man är villig att betala horribla överpriser för en dator som är mindre flexibel än en mycket billigare och lika kraftfull.

Men OSX är ju så mycket smidigare. Se såå mycket snabbare det bootar upp. Är som ett mirakel nästan hur mycket bättre det är! *end of sarcasm*

Å ena sidan kan jag förstå att enkelheten i OSX kan vara nice för vissa. Men det kommer med en stor kostnad i flexibilitet..
Men för flesta svennsons som har svårt att ens hitta sig till on/off knappen så är OSX ett bra och smidigt val! Om man har råd att lägga dom extra tusenlapparna det kostar för en Mac.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Eftersom det står: Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac så antar jag att det inte är något problem i macbook pro?

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Okej, vad är det annars då? OS X? Jag skulle väldigt gärna vilja veta exakt vad det är som gör att man är villig att betala horribla överpriser för en dator som är mindre flexibel än en mycket billigare och lika kraftfull.

Ja, Mac OS X är huvudanledningen.

Smidigheten att kunna använda en skivavbild (disk image) med alla datorer en annan. På jobbet har jag en installation av Mac OS X som är kopierad till flera externa hårddiskar. Den fungerar att starta upp från på alla Intel-baserade Macar (även Apples serverar).

Apple Remote Desktop en tredje anledning. Flera smarta saker som möjlighet att dra och släppa objekt mellan den lokala datorn och fjärrdatorn. Möjlighet att skicka Unix-kommandon till flera datorer i ett svep.

Mindre risk för malware en fjärde.

Relativt fin kvalité på skärmarna på de bärbara en fjärde.

Bra styrplatta på de bärbara med gott stöd för den inne i operativsystemet.

Aluminium ”uni-body” tål mycket stryk, framförallt från sidan. Datorerna får en del stryk med åren (i alla fall på mitt jobb).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Vilken dröm värld lever du i? Alla Windows baserade laptoppar låter dig byta ut operativ systemet utan något bråk..
Länka gärna denna mytiska "win-dator" som inte tillåter att kunna byta ut OS på..

Kan tyvärr inte göra det då jag inte minns märket och det inte var min dator.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Aluminium ”uni-body” tål mycket stryk, framförallt från sidan. Datorerna får en del stryk med åren (i alla fall på mitt jobb).

Hur tusan hanterar ni era datorer egentligen? Leker ni kast med liten dator eller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Men OSX är ju så mycket smidigare. Se såå mycket snabbare det bootar upp. Är som ett mirakel nästan hur mycket bättre det är! *end of sarcasm*

Å ena sidan kan jag förstå att enkelheten i OSX kan vara nice för vissa. Men det kommer med en stor kostnad i flexibilitet..
Men för flesta svennsons som har svårt att ens hitta sig till on/off knappen så är OSX ett bra och smidigt val! Om man har råd att lägga dom extra tusenlapparna det kostar för en Mac.

På vilket sett är det mindre flexiblet bortsätt från att man in inte kan spela?

Som arbetsdator har jag stor glädje av att OSX bygger på UNIX vilket medför att jag har en väl fungerade terminal. Att sitta på en windowsburk och köra cygwin eller putty är inget jag gärna gör. OSX är i mina ögon väldigt användarvänligt men det är även extremt kraftfullt om man så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Otroligt sniket. Vad gör man vid en HD-krasch efter garantin upphört?

Tar fram plånboken böjer sej fram och lägger ett par tusenlappar på arslet och så kommer Steve flygande på sin iStick och kör upp den i dajmkrysset och tar pengarna och garvar hela vägen till banken

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KiXeR:

Du kanske borde läsa nyheten först? De drabbade datorerna är de nya iMac (stationär) inte deras bärbara.

Du borde kanske förstå att jag jämförde datorn i nyheten mot min laptop. Min laptop var enkel och billig att fixa, det är inte den i nyheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Men OSX är ju så mycket smidigare. Se såå mycket snabbare det bootar upp. Är som ett mirakel nästan hur mycket bättre det är! *end of sarcasm*

Å ena sidan kan jag förstå att enkelheten i OSX kan vara nice för vissa. Men det kommer med en stor kostnad i flexibilitet..
Men för flesta svennsons som har svårt att ens hitta sig till on/off knappen så är OSX ett bra och smidigt val! Om man har råd att lägga dom extra tusenlapparna det kostar för en Mac.

Det är lite snabbare och lite enklare kanske för den som vill ha ett färdigt system men nu handlar det ju om rån i princip när dom tar 1400kr för något som kostar 400kr i handeln idag sen låser användarna till att man måste gå och köpa hårddisken för 1400kr sen tillkommer väll installationskostnaden också...för dom där 1400kronorna är om man väljer att dubbla utrymmet vid ny köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Eftersom det står: Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac så antar jag att det inte är något problem i macbook pro?

Än så länge borde det inte vara det, men antar att det kommer en "uppgradering" till deras bärbara också. för varför skulle de bara göra så i iMacen.

Jag måste säga att det här inte exakt får mig att vilja köpa en, men å andra sidan bryr nog majoriteten av alla mac-användare inte sig om detta och skulle nog aldrig komma på tanken att byta HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Tar fram plånboken böjer sej fram och lägger ett par tusenlappar på arslet och så kommer Steve flygande på sin iStick och kör upp den i dajmkrysset och tar pengarna och garvar hela vägen till banken

dagens garv

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Kan tyvärr inte göra det då jag inte minns märket och det inte var min dator.

Hmm skumt, aldrig stött på någon märkes Windows dator som låser sig till ett OS.
Om dom existerar, så är dom extremt ovanliga.

Proceduren för att klämma i annat OS i en märkes dator är att bara radera bort den gamla partitionen och skapa ny..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Kan tyvärr inte göra det då jag inte minns märket och det inte var min dator.

Ganska typiskt faktiskt. Innan man påstår något är det bra att faktiskt ha någon grund till påståendet. Som länkar och så vidare för att stärka sina påstående och då gärna från en oberoende källa, alltså inte Apple själva eller vilken tillverkar de nu må vara.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har svårt att se hur det är win för alla konsumenter som köper en iMac. Jag ogillar själv hetsen mot Apples produkter och jag använder inte heller sektbegreppet i vanliga fall. Känns ju rätt larvigt. Men att försvara detta med att det är win för alla iMac-köpare kan inte förklaras på många andra sätt än just sektbeteende enligt mig.

Kostar iMac mindre med denna ändring så stämmer det ju att man får vad man betalar för. Men är priset det samma när det plockat bort alternativet att kunna byta disk själv på ett bra sätt så betalar man ju samma - but you get a bit less.

Så jag håller inte riktigt med om att det är ett icke-problem. Problemet i sig är dock onödigt uppblåst som det tyvärr alltid blir när det gäller Appleprodukter. Men jag tror inte att det är problemet i sig som retar upp folk utan att "sekten" försvarar en sådan nedgradering. Sista tillägget är att jag har full förståelse varför man försvarar apples produkter generellt i en tråd som denna då det som sagt komer en hel del pubertala stön om att allt med Appleloggan på är sämst på jorden vilket såklart inte är fallet.

Det jag menar är att detta påverkar en sådan liten andel iMac-ägare då de som själva byter hårddisk är en liten minoritet. De som bryr sig om utbytbara delar och att snickra ihop sin egna dator är inte de som köper iMacs (generellt sett). De är dock dessa som blir upprörda av Apples tilltag. Det jag menade med win för ägarna av är att de får en bra dator, de flesta som köper en ny iMac kommer nog att vara väldigt nöjda, förutom den hårddiskbytande minoriteten.

Däremot klargjorde jag kanske inte att jag inte alls ser det här som något positivt, det kommer dock inte spela någon större roll för de flesta drabbade.

Jag skulle inte se mig själv som en medlem i Applesekten eller någon form av iFan. Jag har faktiskt aldrig ägt en Appleprodukt och den ända iProdukten jag använt i hög utsträckning är min farsas iPad Nano 4GB. Personligen föredrar jag Android och Windows istället för Apples motsvarigheter.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Hur tusan hanterar ni era datorer egentligen? Leker ni kast med liten dator eller?

Det är ”art directors” som jobbar med dem och de åker på en massa ”foto shoots” hit och dit.
Vissa är mer rädda om maskinerna, medan andras är mer slitna.
Hursomhelst är det bra med en robust maskin.

Skrivet av ParasiteX:

Hmm skumt, aldrig stött på någon märkes Windows dator som låser sig till ett OS.
Om dom existerar, så är dom extremt ovanliga.

Finns det någon dator på marknaden är låst till ett visst OS? Eller du menar att det är skillnad på Mac och PC?

Ena sekunden är det ingen skillnad mellan Mac och övriga datorer (mer än att Mac kostar så mycket mer) men nästa sekund så är det skillnad och man är så himla inlåst. Hur ska ni ha det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

inte för att det egentligen har med tråden att göra men det är ju många som har tagit upp det ändå före mig. klart att mac har fördelar utöver dom flesta flesta andra datorerna. när det gäller laptops har dom grym kvalité, egentligen bara slagna av thinkpads vilka däremot i regel har sämre skärmar och dåliga pekplattor.
imac är den enda datorn i sitt slag med både en grym skärm och bra prestanda.
mac pro är inte så farligt dyra ändå om man tänker på versionerna med dubbla Xeon.
mac mini är liten och kraftfull. är väl inte omöjligt att bygga något liknande själv men det blir antagligen större eller kräver mycket arbete/skicklighet/pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ena sekunden är det ingen skillnad mellan Mac och övriga datorer (mer än att Mac kostar så mycket mer) men nästa sekund så är det skillnad och man är så himla inlåst. Hur ska ni ha det?

Var någon stans i min kommentar konfirmerade jag myten om att märkes datorer är låsta till ett OS.
Inte ens MAcEnkronan kunde komma ihåg vad för dator det nu var som inte gick att byta OS på.
Själv tror jag inte det existerar och det kanske bara var en våt dröm MacEnkronan hade en natt.
Och som jag sa, om dom existerar så har jag aldrig stött på en, och dom är i så fall ytterst sällsynta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

happ där försvann den lilla respekt jag hade för Apple.
Vad är fördelen med det här egentligen? (inte att Apple drar in mer bajspengar, utan andra fördelar)

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Razzay:

Det jag menar är att detta påverkar en sådan liten andel iMac-ägare då de som själva byter hårddisk är en liten minoritet. De som bryr sig om utbytbara delar och att snickra ihop sin egna dator är inte de som köper iMacs (generellt sett). De är dock dessa som blir upprörda av Apples tilltag. Det jag menade med win för ägarna av är att de får en bra dator, de flesta som köper en ny iMac kommer nog att vara väldigt nöjda, förutom den hårddiskbytande minoriteten.

Däremot klargjorde jag kanske inte att jag inte alls ser det här som något positivt, det kommer dock inte spela någon större roll för de flesta drabbade.

Jag skulle inte se mig själv som en medlem i Applesekten eller någon form av iFan. Jag har faktiskt aldrig ägt en Appleprodukt och den ända iProdukten jag använt i hög utsträckning är min farsas iPad Nano 4GB. Personligen föredrar jag Android och Windows istället för Apples motsvarigheter.

Nu när jag ser vad jag skrivit så tycker jag själv att jag uttryckte mig rätt klumpigt och vasst själv. Jag brukar försöka hålla mig ifrån personliga påhopp vilket fatalt misslyckades här. Oavsett vad du upplevde om detta ber jag om ursäkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Ganska typiskt faktiskt. Innan man påstår något är det bra att faktiskt ha någon grund till påståendet. Som länkar och så vidare för att stärka sina påstående och då gärna från en oberoende källa, alltså inte Apple själva eller vilken tillverkar de nu må vara.

Jag brukar ha källa/or så långt det är möjligt, men i detta fallet så handlar det om en tjej där kontakten med varandra försvann. Hon har flyttat och jag vet inte vart hon bor.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det käns som om helgtråden redan är igång denna vecka, det är tydligt att det finns två läger och att tråden kan bli lång

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

När ska idioterna som köper Apple produkter inse att de köper från ett maktgirigt bolag som både tvingar dem till att endast köpa deras produkter, och tvingas att tillåta dem spåra alla som äger en Apple produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

När ska idioterna som köper Apple produkter inse att de köper från ett maktgirigt bolag som både tvingar dem till att endast köpa deras produkter, och tvingas att tillåta dem spåra alla som äger en Apple produkt.

om du tänker ett steg längre så stämmer det där in på alla företag. och det betyder inte att det är bra men jag tror att om du vill ändra på det får du nog rikta din ilska mot något annat än ett enskilt företag vars produkter du inte gillar. The corporation är en intressant dokumentär på ämnet.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att köpa nått av apple.