John Carmack väljer sida i grafikkortskriget

Permalänk
Melding Plague

John Carmack väljer sida i grafikkortskriget

Id Softwares grundare John Carmack väljer Nvidia före AMD. Anledningen är dock inte bättre grafikkort utan för stödet som ges till utvecklare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nvidia känns stabilare på nåt sätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Där ser man. Bevisar bara att alla tycker och tänker olika!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat.

En av nVidias stora fördelar har alltid varit i att de varit bra på att pusha ut sin teknik och få utvecklare att snabbt ta den till sig. Förstår inte att "ATi" aldrig lärde sig det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Inte direkt oväntat.

En av nVidias stora fördelar har alltid varit i att de varit bra på att pusha ut sin teknik och få utvecklare att snabbt ta den till sig. Förstår inte att "ATi" aldrig lärde sig det.

Tror att ATI har andra tankar i sälja-strategin och det är endast att sälja bättre än Nvidia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ptjaa, vad ska man säga, när Gud väljer pennan framför svärdet är det väl bara att lyda order.
Synd bara att AMD är som ett maskrosbarn som verkligen behöver all positiv publicitet de kan få så att det gynnar konkurrensen.

Carmacks uttalande får mig dock osökt att tänka på den gamla Kockens Kryddor-reklamen på nittiotalet:

"Detta får jag betalt för att säga, men det spelar ju ingen roll, för jag använder ju Nvidia i alla fall!" *Happy-Face*

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Jag skulle vilja köpa AMD igen men nåt känns inte rätt, har ingen aning varför men nVIDIA känns som tidigare nämnt mer stabilt och "säkert" om man så ska säga.

Permalänk
Hedersmedlem

John Carmack är jätteduktig på alla sätt och vis men det han faktisk producerat har inte imponerar på mig genom åren, särskilt om man tänker på vad denne påstått (hype) om vad som komma skulle så jag tar allt vad han säger med en nypa salt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Trodde han skulle säga 3dfx...

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Jag skulle vilja köpa AMD igen men nåt känns inte rätt, har ingen aning varför men nVIDIA känns som tidigare nämnt mer stabilt och "säkert" om man så ska säga.

Håller med dig, det är ett konstigt fenomen =/ ATI är bra men jag väljer Nvidia framför pga att det är Nvidia

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men att deras så stora, tunga, utvecklare inte kan fixa ett grafikkort som man kan koppla in flerskärmslösningar på är en katastrof.

(ja jag vet om att jag börjar bli tjatig om nvidias brist på flerskärmslösningar, men är det inte sant då?)

Det dagen Nvidia kommer med ett kort där man kan koppla in mer än 2 skärmar, ingen kommer att bli gladare än jag, har väntat på det i många år, men det händer ju inget, (nä jag vill inte köra SLI för att kunna koppla in mer 2 skärmar)

En mans åsikt, spelar roll, eller?, John Carmack tycker så, men då måste jag välja Nvidia......jahadu

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tycker att den där John Carmack har fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Okej, han var med och gjorde DOOM och Quake, som blev en succé, men det ger honom väl inte rätten att klanka ner på andra spelutvecklare (tänker på CoD och BF, om han tycker att MW2 var lineärt tycker jag att han borde snegla på Quake 4. Kasta bäver i trähus...?)? Visserligen så var Doom först i genren, men det gör inte till dess utvecklare till någon megaguru som förstår sig på allt?

Permalänk

Tycker också att nVidia känns mer säkert och rätt, samma med Intel. När jag hör orden nVidia och Intel tänker jag alltid framtid, vita labbrockar, stora fabriker, smarta forskare, mikroskop med 10000000x förstoring, kvalitet, säkra grejer. När jag tänker på AMD blir det typ någon bonde med en snus under läppen som snickrar med en hammare på en trästubbe, sedan slänger ner lite grejer i en låda och skriver AMD på med en tuschpenna. Hälften av lådorna doppar han sedan i tjära och markerar dom som "black edition".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Tycker att den där John Carmack har fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Okej, han var med och gjorde DOOM och Quake, som blev en succé, men det ger honom väl inte rätten att klanka ner på andra spelutvecklare (tänker på CoD och BF, om han tycker att MW2 var lineärt tycker jag att han borde snegla på Quake 4. Kasta bäver i trähus...?)? Visserligen så var Doom först i genren, men det gör inte till dess utvecklare till någon megaguru som förstår sig på allt?

Actually, it does!

Han är datorspelens motsvarighet till Elvis för rocken, eller Michael för popen

Men det är iofs sant att han inte gjort något vettigt på riktigt länge, förutom att bränna pengar på raketforskning då förstås..

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNi|sson:

Tycker också att nVidia känns mer säkert och rätt, samma med Intel. När jag hör orden nVidia och Intel tänker jag alltid framtid, vita labbrockar, stora fabriker, smarta forskare, mikroskop med 10000000x förstoring, kvalitet, säkra grejer. När jag tänker på AMD blir det typ någon bonde med en snus under läppen som snickrar med en hammare på en trästubbe, sedan slänger ner lite grejer i en låda och skriver AMD på med en tuschpenna. Hälften av lådorna doppar han sedan i tjära och markerar dom som "black edition".

Hahaha! Veckans bästa inlägg!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men att deras så stora, tunga, utvecklare inte kan fixa ett grafikkort som man kan koppla in flerskärmslösningar på är en katastrof.

(ja jag vet om att jag börjar bli tjatig om nvidias brist på flerskärmslösningar, men är det inte sant då?)

Det dagen Nvidia kommer med ett kort där man kan koppla in mer än 2 skärmar, ingen kommer att bli gladare än jag, har väntat på det i många år, men det händer ju inget, (nä jag vill inte köra SLI för att kunna koppla in mer 2 skärmar)

En mans åsikt, spelar roll, eller?, John Carmack tycker så, men då måste jag välja Nvidia......jahadu

GTX 590 klarar det

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Jag skulle vilja köpa AMD igen men nåt känns inte rätt, har ingen aning varför men nVIDIA känns som tidigare nämnt mer stabilt och "säkert" om man så ska säga.

Har kört varannat i flera år nu och måste säga att jag upplever det samma. Har ett begagnat GTX285 i burken nu då mitt gamla 4780X2 brann upp och dog och kommer nog faktiskt köpa Nvidia nästa gång igen.
Mindre krångel med Nvidia, AMD borde byta ut hela sin drivrutinsutvecklingsavdelning. De satsar ju bara på kvantitet och hotfixes istället för att få saker och ting att funka.
IMHO.

Skrivet av MaLo:

John Carmack är jätteduktig på alla sätt och vis men det han faktisk producerat har inte imponerar på mig genom åren, särskilt om man tänker på vad denne påstått (hype) om vad som komma skulle så jag tar allt vad han säger med en nypa salt.

Man kan inte ta ifrån Carmack att han är en jävel på att snicka motorer, men att deras spel är trista som få och ingen vill licensiera motorerna förnekar inte jag iaf.
Överskattat spelhus med en duktig kodare i stallet om du frågar mig. Dock väljer jag Unrealengine före alla dagar i veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waveglist:

Nvidia känns stabilare på nåt sätt...

Tillåt mig garva! Finns inget stabilt med Nvidia känns det som! Observera att jag har kort både från Nvidia och AMD.Dock har 2 GTX580 inte fungerat smärtfritt.Väntar fortfarande på drivrutiner som fungerar till BFBC2.Verkar lysa med sin frånvaro till nästa generation känns det som

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Tycker också att nVidia känns mer säkert och rätt, samma med Intel. När jag hör orden nVidia och Intel tänker jag alltid framtid, vita labbrockar, stora fabriker, smarta forskare, mikroskop med 10000000x förstoring, kvalitet, säkra grejer. När jag tänker på AMD blir det typ någon bonde med en snus under läppen som snickrar med en hammare på en trästubbe, sedan slänger ner lite grejer i en låda och skriver AMD på med en tuschpenna. Hälften av lådorna doppar han sedan i tjära och markerar dom som "black edition".

Om dom nu är så duktiga som du skriver, varför kan dom inte fixa fram ett grafikkort där du kan koppla in fler än 2 skärmar. Helt otroligt att dom inte fått fram ett kort som fixar det, skulle skämts om jag var utvecklare på Nvidia!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Actually, it does!

Han är datorspelens motsvarighet till Elvis för rocken, eller Michael för popen

Men det är iofs sant att han inte gjort något vettigt på riktigt länge, förutom att bränna pengar på raketforskning då förstås..

Båda två håller dock nuvarande käften, men det gör inte Carmack? Att kommentera när man inte har något vettigt att säga utan slösar luft med helt onödiga "på min tid, då jävrar"? You better be down with the syndrome, John Carmack.

Permalänk
Medlem

Vad har Carmack egentligen gjort på sista tiden? Utvecklat spel till mobiltelefoner?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Keeper of Traditions

Det var då väldans vilken fanboy-tråd det här blev...

För de allra flesta tror jag faktiskt inte det spelar någon som helst roll vilket man väljer, man märker ingen direkt skillnad ändå

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om dom nu är så duktiga som du skriver, varför kan dom inte fixa fram ett grafikkort där du kan koppla in fler än 2 skärmar. Helt otroligt att dom inte fått fram ett kort som fixar det, skulle skämts om jag var utvecklare på Nvidia!!

Om jag inte minns fel så har saphire eller nåt sånt ett 580 med 5 grafikutgångar,
om det bara är det du väntar på.
Sitter själv med 1 skärm & så länge dom ska tjata på med 16-9 så finns inget intresse av att köra mer än 1 skärm har en 27" 16-10.
när det finns en gigantisk skärm utan skarvar(3 i 1) eller att dom kommer utan skarvar & i ett bättre format så blir det intressant men innan nope.

Sen tycker jag oxå att Carmack är en fantastisk utvecklare av grafikmotorer, alltid varit 1 av dom bästa motorerna (för sin tid) som ID gjort .däremot kan man ju önska sig spel med lite bättre handling ,fast har liksom aldrig vart deras grej, men ska bli intressant & se hur Rage blir

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

AMD har ju mer prisvärda grafikort, dessutom har de världens snabbaste grafikkort som är billigare än nvidias snabbaste :], bättre på andra sätt med.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om dom nu är så duktiga som du skriver, varför kan dom inte fixa fram ett grafikkort där du kan koppla in fler än 2 skärmar. Helt otroligt att dom inte fått fram ett kort som fixar det, skulle skämts om jag var utvecklare på Nvidia!!

Det går väl med alla deras grafikkort?

Permalänk

Det är väl ändå trevligt att folk vågar uttrycka sig. Om folket som skriver här i tråden skulle bestämma skulle väl ingen få uttrycka sin åsikt då den kanske har något negativt mot det som personerna tycker om.

Om jag skriver Apple är bajs kommer folk säga att jag har fel. Inte "Jag respekterar din åsikt men jag själv tycker att dem är bra" som vettigt folk borde.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Hur vore det om folk kommenterade det faktiska uttalandet istället för massa irrelevant pajkastning? Alltså att han menade på att nviidia ger bättre stöd för utveckling än AMD. Har ju inget egentligen att göra med vilket kort som är bäst.

Att tycka att uttalandet är absurt bara för att han inte producerat spel som ni tycker är bra är ju bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Tycker att den där John Carmack har fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Okej, han var med och gjorde DOOM och Quake, som blev en succé, men det ger honom väl inte rätten att klanka ner på andra spelutvecklare (tänker på CoD och BF, om han tycker att MW2 var lineärt tycker jag att han borde snegla på Quake 4. Kasta bäver i trähus...?)? Visserligen så var Doom först i genren, men det gör inte till dess utvecklare till någon megaguru som förstår sig på allt?

Carmack är huvudpersonen bakom id softwares spelmotorer, han är väl inte i första hand speldesigner, för en översikt av vad han har bidragit till kan du kolla detta:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Quake_-_fa...

Och sen sa han inte heller att nVidia gör bättre grafikkort än AMD, det han sa var att de var bättre på att kommunicera med utvecklare, vilket han borde veta bättre än oss konsumenter, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Har kört varannat i flera år nu och måste säga att jag upplever det samma. Har ett begagnat GTX285 i burken nu då mitt gamla 4780X2 brann upp och dog och kommer nog faktiskt köpa Nvidia nästa gång igen.
Mindre krångel med Nvidia, AMD borde byta ut hela sin drivrutinsutvecklingsavdelning. De satsar ju bara på kvantitet och hotfixes istället för att få saker och ting att funka.
IMHO.

Man kan inte ta ifrån Carmack att han är en jävel på att snicka motorer, men att deras spel är trista som få och ingen vill licensiera motorerna förnekar inte jag iaf.
Överskattat spelhus med en duktig kodare i stallet om du frågar mig. Dock väljer jag Unrealengine före alla dagar i veckan.

ang hotfixes så kan du klaga på Microsoft och deras WHQL process som inte gör något piss förutom försenar drivrutiner.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur länge Nvidia kan hänga kvar på halmstrået utanför den lönsamma marknaden något måste hända snart tror jag

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."