Man kunde förr säga att Nvidia drivare var bättre, men jag tror inte riktigt man kan säga så längre, de kanske fortfarande jobbar närmare utvecklarna och tar fram/testar nya funktioner tidigt, sånt som spelmotorutvecklare gillar, men när det gäller de stabila drivarna på marknaden är det ingen gigantisk skillnad och i vissa fall är tom AMD bättre på den punkten idag. Titta bara på AMD och Nvidiadrivarna på Mac. På Linux kunde förut Nvidia få poäng för de proprietära drivrutinerna men det argumentet faller bort nu när de andras drivrutiner mognar, när det ändå inte kommer komma några spel på plattformen och VA-API osv har fått stöd.
Som utvecklare så vore det däremot självklart att man vill ha bättre support för att lösa buggar och konstigheter, och ha optimerade drivrutiner, i utvecklingsskedet kommer man vända sig till den som är enklast att arbeta med, men båda är ganska dåliga på det har dom visat. Iaf när det gäller i skarpt läge, och jag tror inte nvidia kommer ha så himla mycket att ge. Nvidia verkar tappa fart. Så, så jättemycket förtroende ska man nog inte ha. Det är de som kommer klara standarderna bäst som kommer uppskattas mest hos slutkundssidan iaf och till slut spelen då. OpenGL, OpenCL och Direct3D utan konstigheter. Hårdvarunära lagren var mest i initialskede och specialprodukter, går inte att stödja för mycket speciella funktioner i massmarknadsprogram. Dessutom måste mjukvaran vara på plats för att nya hårdvarufunktioner ska bli utnyttjade. Folk förväntar sig hårdvaruaccelererade saker oavsett vilken leverantör det är ifrån vare sig Intel, Nvidia eller AMD. Man kan inte bara nöja sig med att utveckla för en leverantör. Knappast 3D-funktionerna som är det viktiga idag iaf, motorerna är flerplattformsmotorer så det är inte så mycket mer än DX9-klass. Att kunna utnyttja SPE:erna eller grafikkortet, eller flerkärniga processorn blir viktigare. Som så mycket annat har grafiksidan stagnerat, och utvecklarna vill sälja spel oavsett om du sitter på en laptop med svagt kort, integrerat eller spelpc eller inte.