John Carmack väljer sida i grafikkortskriget

Permalänk
Medlem

Man kunde förr säga att Nvidia drivare var bättre, men jag tror inte riktigt man kan säga så längre, de kanske fortfarande jobbar närmare utvecklarna och tar fram/testar nya funktioner tidigt, sånt som spelmotorutvecklare gillar, men när det gäller de stabila drivarna på marknaden är det ingen gigantisk skillnad och i vissa fall är tom AMD bättre på den punkten idag. Titta bara på AMD och Nvidiadrivarna på Mac. På Linux kunde förut Nvidia få poäng för de proprietära drivrutinerna men det argumentet faller bort nu när de andras drivrutiner mognar, när det ändå inte kommer komma några spel på plattformen och VA-API osv har fått stöd.

Som utvecklare så vore det däremot självklart att man vill ha bättre support för att lösa buggar och konstigheter, och ha optimerade drivrutiner, i utvecklingsskedet kommer man vända sig till den som är enklast att arbeta med, men båda är ganska dåliga på det har dom visat. Iaf när det gäller i skarpt läge, och jag tror inte nvidia kommer ha så himla mycket att ge. Nvidia verkar tappa fart. Så, så jättemycket förtroende ska man nog inte ha. Det är de som kommer klara standarderna bäst som kommer uppskattas mest hos slutkundssidan iaf och till slut spelen då. OpenGL, OpenCL och Direct3D utan konstigheter. Hårdvarunära lagren var mest i initialskede och specialprodukter, går inte att stödja för mycket speciella funktioner i massmarknadsprogram. Dessutom måste mjukvaran vara på plats för att nya hårdvarufunktioner ska bli utnyttjade. Folk förväntar sig hårdvaruaccelererade saker oavsett vilken leverantör det är ifrån vare sig Intel, Nvidia eller AMD. Man kan inte bara nöja sig med att utveckla för en leverantör. Knappast 3D-funktionerna som är det viktiga idag iaf, motorerna är flerplattformsmotorer så det är inte så mycket mer än DX9-klass. Att kunna utnyttja SPE:erna eller grafikkortet, eller flerkärniga processorn blir viktigare. Som så mycket annat har grafiksidan stagnerat, och utvecklarna vill sälja spel oavsett om du sitter på en laptop med svagt kort, integrerat eller spelpc eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Minns man sin historia hittar man uttalanden från Carmack där han tycker nVidias FX-serie var lika bra eller bättre än R300 (9700pro). Historien har därmed visat hur mycket man kan lita på programmeringsgurus när man ska välja grafikkort:

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33663290

"At the moment, the NV30 is slightly faster on most scenes in Doom than the
R300
, but I can still find some scenes where the R300 pulls a little bit
ahead. The issue is complicated because of the different ways the cards can
choose to run the game."

"I am using an NV30 in my primary work system now, largely so I can test more
of the rendering paths on one system, and because I feel Nvidia still has
somewhat better driver quality (ATI continues to improve, though). For a
typical consumer, I don't think the decision is at all clear cut at the
moment.
"

R300 var totalt överlägset köp för sin tid och kom dessutom 6 månader före NV30. Det kan nog alla hålla med om idag. Precis samma som att GTX8800 (G80) höll tronen under lång tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det var ju just det som det klagades på, att nVidia inte var kapabla till att utveckla multiskärms stöd? Och Matrox och Quattro gör ju typ bara kort till arbetsstationer.

Du menar väl ändå Quadro. Quattro är det biltillverkaren Audi som tillhandahåller.

Permalänk
Skrivet av Thewiruz:

Tillåt mig garva! Finns inget stabilt med Nvidia känns det som! Observera att jag har kort både från Nvidia och AMD.Dock har 2 GTX580 inte fungerat smärtfritt.Väntar fortfarande på drivrutiner som fungerar till BFBC2.Verkar lysa med sin frånvaro till nästa generation känns det som

Jag hade 2 st 5870, och har aldrig haft så mycket problem tidigare som jag hade med amd.
Powerplay strömproblemet fick jag, ganska känt fenomen bland amd, man måste tvinga klocksen till raka frekvenser så dem inte kan skifta från idle och load, vilket gjorde att det drog ganska mycket extra ström och värme, effekten av detta problemet gjorde att spel crashade, och man fick den här bildskärmsdrivrutinen har återställt bla bla medan skärmen blev svart i några sek.
Det finns problem bland båda sidorna no matter what you wanna think.
Men jag personligen har aldrig haft problem med nvidia, därför bytte jag tillbaka och betala lite extra kronor, även om det inte var lika bra prestanda/kr.
Funkar det inte för dig så har du haft otur, samma som jag hade med amd.
Alla får inte problemen så är det bara, men får man problemen, så blir man allmänt negativ självklart mot företagets produkter. Man måste dock ha detta i åtanke, därför köpte jag ett 6950 beg för 1800pix för ett tag sen. och det funkar galant och då även upplåst!
Ha alltid det i åtanke att risk med problem finns alltid från båda sidor, kompatibiletets, drivrutins problem etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Du menar väl ändå Quadro. Quattro är det biltillverkaren Audi som tillhandahåller.

Quattro är 4 på spanska och är av audi använt för sina 4hjuls drivna bilar, så att säga att Quattro är nånting som Audi tillhandahåller är ganska obildat sagt. jag äger flera artiklar som har ordet Quattro i sig där ibland en cykel och en båt, men om du tror jag har en Audicykel eller en Audibåt så ok tro det då........

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Tycker också att nVidia känns mer säkert och rätt, samma med Intel. När jag hör orden nVidia och Intel tänker jag alltid framtid, vita labbrockar, stora fabriker, smarta forskare, mikroskop med 10000000x förstoring, kvalitet, säkra grejer. När jag tänker på AMD blir det typ någon bonde med en snus under läppen som snickrar med en hammare på en trästubbe, sedan slänger ner lite grejer i en låda och skriver AMD på med en tuschpenna. Hälften av lådorna doppar han sedan i tjära och markerar dom som "black edition".

Skrivet av Waveglist:

Hahaha! Veckans bästa inlägg!

black edition XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie74:

Quattro är 4 på spanska och är av audi använt för sina 4hjuls drivna bilar, så att säga att Quattro är nånting som Audi tillhandahåller är ganska obildat sagt. jag äger flera artiklar som har ordet Quattro i sig där ibland en cykel och en båt, men om du tror jag har en Audicykel eller en Audibåt så ok tro det då........

Du förstår mycket väl vad jag menade. Finns ingen anledning för grova påhopp.
Men visst Auto union sedermera Audi har faktiskt tillverkat båtar men även diverse militärfordon.
http://www.flickr.com/photos/fotokurse-berlin/472791565/
http://www.vintagemotoring.co.uk/images/products/DKW_Munga2.j...

Permalänk
Medlem

Carmack är grym, kör också nVidia som alla cooola grabbar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mimematis:

Du kan inte plocka upp chicks med en toyota, bara white trash med en Mercedes då snackar vi ;);)

///I en tid då tjejer bryr sig om bildar///

Men nu var det en toyota med laser på taket, som vi pratade om!

Känns som vi gått lite off topic dock...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

nVidia behövs på marknaden, så mycket är säkert. Precis som att Intel behövs på processormarknaden och Apple på mobilmarknaden. Det för det hela framåt och ger konkurrens.

Själv kör jag aldrig mer nVidia. Sämre drivrutiner och mjukvara har jag aldrig varit med om. nTune funkar aldrig och ger alltid helt fel värden. Drivrutinerna har gett mig otaliga blåskärmar, även om jag använt minst tre olika nVidia-kort, i tre olika datorer och med olika versioner på drivrutinerna. Det är givetvis inte så att de ger mig blåskärmar stup i kvarten, men det hände med jämna mellanrum. AMD har gett mig en enda blåskärm, och då var det mitt eget fel efter att jag klickade på en oerhört korkad inställning i bara farten.

Det där med att nVidia skulle ha stabilare drivrutiner stämmer nämligen bara inte. Kanske stämde för några år sedan, men inte längre. Det är bara en gammal klyscha som hänger kvar i forumen, mest bland folk som hade ett ATI-kort för sisådär fem år sedan och efter det har kört nVidia, och därför inte riktigt kan märka skillnaden, varken mellan åren eller tillverkarna.

Menmen, kul för nVidia

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av hejsann:

black edition XD

Aperture Science vs Black Mesa

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Nvidia verkar ha mycket bättre utvecklar stöd.
Är inget Nvidia fanboy numera, men dom vet verkligen hur man peppar utvecklarna samt hur man skriver bra drivrutiner.
AMD har ju gjort en hel del bra för ATi genom åren efter uppköpet för några år sedan.
ATi var dock riktigt sviniga mot ID Software för några år sedan. Efter att några anställda "råkade" läcka ut en alpha version av Doom 3, så tappade nog ID Software förtroendet för ATi för ett tag.
Nvidia har dessutom mycket bättre OpenGL stöd än AMD, vilket Id Software och herr Carmack diggar. Men AMD jobbar för fullt på detta numera, det diggar jag!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Finns ingen direkt marknad för fler-skärms-stöd med bara ett grafikkort. Ska du köra 3 skärmar behöver du köra SLI (kanske undantag GTX 580, fast njae) för att få spelbar FPS på höga inställningar. Och dom flesta som köper fler-skärms-lösningar vill köra dom flesta spelen på high (antar jag, är man beredd att lägga ut pengarna för 3 skärmar är man nog beredd att lägga ut ett par tusen extra för att slippa köra spelen på low).
Och om man nu mot förmodan nöjer sig med att köra på Low men man verkligen vill köra med 3 skärmar så går det jätte bra att köpa 2 st GTX 460 för 3000:-, så jag ser verkligen inte problemet här? Varför lägga ner tid på att utveckla totalt onödig funktionalitet, och varför klagar du över att den inte finns?

Man kan ha användning av flera skärmar i annat än spel och ändå vilja ha lite mer krut än minsta tänkbara. Marknade för tre skärmar är bra mycket större än du tror.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Du förstår mycket väl vad jag menade. Finns ingen anledning för grova påhopp.
Men visst Auto union sedermera Audi har faktiskt tillverkat båtar men även diverse militärfordon.
http://www.flickr.com/photos/fotokurse-berlin/472791565/
http://www.vintagemotoring.co.uk/images/products/DKW_Munga2.j...

Besserwisserkrig, varför ska alla försöka vara smartast ?

Permalänk
Medlem

När blev id software:s åsikter intressanta år 2011? Dom har inte lyckats med någonting på flera år och det enda dom tycks leva på är good-will från Doom 3-tiden.

Permalänk
Skrivet av Efta:

Visserligen så var Doom först i genren

Konstig stavning av Wolfenstein 3D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

När blev id software:s åsikter intressanta år 2011? Dom har inte lyckats med någonting på flera år och det enda dom tycks leva på är good-will från Doom 3-tiden.

John D. Carmack är ju knappast den enda utvecklaren som tycker om nvidias support. Ska du inte spela spel utan utveckla spel så är nvidia oftast bättre. Men detta är ju ett pris som vi konsumenter får betala på korten.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

Finns ingen direkt marknad för fler-skärms-stöd med bara ett grafikkort. Ska du köra 3 skärmar behöver du köra SLI (kanske undantag GTX 580, fast njae) för att få spelbar FPS på höga inställningar. Och dom flesta som köper fler-skärms-lösningar vill köra dom flesta spelen på high (antar jag, är man beredd att lägga ut pengarna för 3 skärmar är man nog beredd att lägga ut ett par tusen extra för att slippa köra spelen på low).
Och om man nu mot förmodan nöjer sig med att köra på Low men man verkligen vill köra med 3 skärmar så går det jätte bra att köpa 2 st GTX 460 för 3000:-, så jag ser verkligen inte problemet här? Varför lägga ner tid på att utveckla totalt onödig funktionalitet, och varför klagar du över att den inte finns?

Det där stämmer inte riktigt. Jag kör själv på ett 6970 och ihop med OC i2600K(4,6GHz) så flyter spel utmärkt i 5760x1080. Tex så rullar Crysis2 helt bekymmersfritt i grafikläget som är näst högst(minns inte vad de kallar det). Sen finns det spel, som tex iRacing, som jag kör mycket. Det har inget bra stöd för SLI eller CF och där är det direkt olämpligt med dubbla kort. Däremot vill man mycket gärna köra tripplescreen och utan AMD så hade inte detta varit möjligt, för en något sånär rimlig peng.

Så marknaden finns definitivt, för jag är nog inte den enda med dessa behov. Tänk om, tänk rätt...:-)

MVH
Marcus

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om dom nu är så duktiga som du skriver, varför kan dom inte fixa fram ett grafikkort där du kan koppla in fler än 2 skärmar. Helt otroligt att dom inte fått fram ett kort som fixar det, skulle skämts om jag var utvecklare på Nvidia!!

Tänk igenom lite innan du skriver din kommentar.

Nvidia har kommit fram med ett kort där man kan ha 3 skärmar i 3D display.
Dessutom så har jag lyckats koppla in 3 skärmar i mitt GTX 560 >.>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad har Carmack egentligen gjort på sista tiden? Utvecklat spel till mobiltelefoner?

Rage?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rullstols Roger:

Dessutom så har jag lyckats koppla in 3 skärmar i mitt GTX 560 >.>

Koppla in ja, men du får fortfarande bara bild på två av tre skärmar.

Permalänk
Avstängd

Alla ni som kommer hit o påstår att "ja förfasen, Nvidia känns mycket proffsigare osv, mer stabilt". Ni inser att Nivida endast har lyckats med sin marknadsföring då va?

Det är så lustigt att se hur Nvidia lyckats lura er med sin reklam som t.ex "The way it's meant to be played". osv.

På vilket sätt är dom proffsigare och bättre om vi ska se det rent objektivt?

Ni menar väl inte att ni tror att AMD sitter i skogen o bygger sina kort? Dom byggs t.o.m i samma fabriker som Nvidias kort (TSMC om jag inte minns fel) så innan ni vräker ur er absurda saker som "aa när ja tänker på nvidia så tänker jag hightech labb, gubbar i vita rockar, stora fabriker osv" så kanske ni borde veta sånt först.

Jag menar, på tal om proffsigheten så var det ju inte AMD som levererade ett highend kort med tillhörande drivrutiner som kunde få kortet att brinna upp *host* GTX 590 *host*. http://www.sweclockers.com/artikel/13710-geforce-gtx-590-brin...

Tack för mig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av right:

Jag undrar hur länge Nvidia kan hänga kvar på halmstrået utanför den lönsamma marknaden något måste hända snart tror jag

http://www.browse-tools.com/amd-vs-nvidia-graphics-chip-sales...

49% känns ju inte som ett halmstrå precis.
Sluta FUD'a!

Och Gratz till AMD föresten, bra jobbat!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNi|sson:

Tycker också att nVidia känns mer säkert och rätt, samma med Intel. När jag hör orden nVidia och Intel tänker jag alltid framtid, vita labbrockar, stora fabriker, smarta forskare, mikroskop med 10000000x förstoring, kvalitet, säkra grejer. När jag tänker på AMD blir det typ någon bonde med en snus under läppen som snickrar med en hammare på en trästubbe, sedan slänger ner lite grejer i en låda och skriver AMD på med en tuschpenna. Hälften av lådorna doppar han sedan i tjära och markerar dom som "black edition".

Borde väl säga mer om Nvidias labbarbetare än om AMD när AMD faktiskt är med och konkurerar kraftigt på alla plan Med andra ord menar du att Nvidias kort håller samma prestanda som en trästubbe? Sicken framgång!

När jag tänker på Nvidia så tänker jag labbpersonal som försöker montera en kärnreaktor på en PCB bräda och svär över att brädan smälter..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

Nvidia känns stabilare på nåt sätt...

Ajo tjena. Apple har ju haft så stora problem med Nvidias kort att de nu har gått över till AMD i princip i hela sortimentet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Nvidia verkar ha mycket bättre utvecklar stöd.
Är inget Nvidia fanboy numera, men dom vet verkligen hur man peppar utvecklarna samt hur man skriver bra drivrutiner.
AMD har ju gjort en hel del bra för ATi genom åren efter uppköpet för några år sedan.
ATi var dock riktigt sviniga mot ID Software för några år sedan. Efter att några anställda "råkade" läcka ut en alpha version av Doom 3, så tappade nog ID Software förtroendet för ATi för ett tag.
Nvidia har dessutom mycket bättre OpenGL stöd än AMD, vilket Id Software och herr Carmack diggar. Men AMD jobbar för fullt på detta numera, det diggar jag!

http://www.sweclockers.com/artikel/13710-geforce-gtx-590-brin...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

http://www.browse-tools.com/amd-vs-nvidia-graphics-chip-sales...

49% känns ju inte som ett halmstrå precis.
Sluta FUD'a!

Och Gratz till AMD föresten, bra jobbat!

När både AMD och Intel har cpuer med inbyggd grafik som presterar helt ok så försvinner volymmarknaden för nVidia och det är där den stora vinsten finns. Så tänker men nått steg framåt istället för på statistik bakåt så har han helt rätt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

undrar hur lång tid det tar innan amd tar bort stöd för nvidia på deras amd-processorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kastrix:

undrar hur lång tid det tar innan amd tar bort stöd för nvidia på deras amd-processorer.

Dom har ju precis lagt till möjligheten att använda SLI i sina kommande Bulldozer 990FX? chip så det känns osannolikt.

Att stoppa folk från att använda SLI tillsammans med deras redan hårt pressade processorer är ju inte direkt smart.

Visa signatur