Storm sniper, HAF X, H2, eller ? Behöver hjälp :)

Permalänk

Storm sniper, HAF X, H2, eller ? Behöver hjälp :)

Hejsan,

Tänkte bygga en ny gaming dator ( inte så mycket LAN, men det kan förekomma ) och tycker att val av chassiet är bland det svåraste just nu så jag kommer att uppskatta allas åsikter ( förklara gärna varför, om ni orkar ).

Budget 1500,-

Prioriteringar:
* Tyst till någorlunda tyst.
* USB 3.0
* Lätt arbetad
* on/off leds
* bra luftflödde
* smarta funktioner såsom, hotswap, dammfilters, fläkt kontroll, etc.

Kan inte bestämma mig mellan ovan nämnda, men tar gärna emot andra förslag med.

Tack på förhand för hjälpen

Permalänk
Medlem

HAF X och en fäktkontroll skulle jag ta om du inte ska flytta den. Letar du efter smarta funktioner och bra luftflöde finns inget bättre. Storm sniper är litet och trångt. HAF-serien är mycket bättre. H2 har mer fukus på tysthet än luftflöde.

Eftersom det är stora lågvarviga fläktar på haf x låter det heller inte så mycket.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

650d kanske http://www.inet.se/artikel/5315080/corsair-obsidian-650d stora 200mm fläktar, en fläktkontroll, hotswap, dammfilter, usb3.0 och det bästa av allt j*vligt snygg

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

HAf X har allt du söker

Permalänk
Medlem

Av de alternativen så skulle jag välja HAF X; chassit är riktigt tyst och ett nöja att dona med; samt stöd för större moderkort etc. Se på reviews så kommer du klart se att det är ett riktigt bra chassi.

Det är ju inte däremot världens lättaste chassi att släpa runt på däremot, för lan-syften, så för dig kanske det inte är en bra lösning. 650D som nämnts kanske vore något?

Prövade nyss lyfta mitt eget HAF X, och det fullt med komponenter blir en workout, om du ska ned för trappen och en bit till bilen. Vad för sorts rigg har du tänkt slänga i den på ett ungefär?

Permalänk

Tack så mycket för alla svar.

Skrivet av goralux:

Vad för sorts rigg har du tänkt slänga i den på ett ungefär?

2500k, 6950, ssd,
Så du har en HAF x ? jag har läst att det går att montera hjul på chassiet, går det att bromsa dom ? rullar dom mjuk? Jag bor i villa så det blir inte så krångligt att ta med, oavsett vikt, det är inte som att jag kommer LANa mycket, kanske 3 gånger om året skulle jag gissa, men att den har hjul är verkligen intressant för att kunna förflytta den mellan kontoret och vardagsrummet, det blir lättare att förflytta datorn än plasman

Permalänk
Medlem
Skrivet av btkspaniard:

Tack så mycket för alla svar.

2500k, 6950, ssd,
Så du har en HAF x ? jag har läst att det går att montera hjul på chassiet, går det att bromsa dom ? rullar dom mjuk? Jag bor i villa så det blir inte så krångligt att ta med, oavsett vikt, det är inte som att jag kommer LANa mycket, kanske 3 gånger om året skulle jag gissa, men att den har hjul är verkligen intressant för att kunna förflytta den mellan kontoret och vardagsrummet, det blir lättare att förflytta datorn än plasman

Hjulen rullar nog mjukt, men det finns ingen broms att snäppa till. Angående att rulla runt datorn i huset så bör ju det gå smidigt så länge du inte har höga trösklar. Något att tänka på däremot är att det finns 10-25 meter långa HDMI kablar, så om avstånden tillåter det så kanske det vore en lösning istället för att dra runt datorn ibland?

Om man inte ska köra Crossfire/SLI, så känner jag själv att HAF X kanske är lite onödigt stor; men om du gillar utseendet så är det ju bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Hjulen rullar nog mjukt, men det finns ingen broms att snäppa till.

Det finns broms på två av de fyra hjulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trokder:

Det finns broms på två av de fyra hjulen.

Hmm! Jag var faktiskt och kolllade i påsen till mina Hjul och de är alla utan broms Men jag har en tidig version av HAF X, utan filter för psu. Men när man kikar på nätet så säger de ju att det skall finnas broms, så bara jag som haft otur då.

Permalänk

tack för allas svar,

utseendet är lite sådär, lite väl ung för mig kanske, lite väl too much " in your face", men det är dom smarta funktioner jag vill åt, har tittat på en massa olika chassis på sistone och jag tycker fortfarande att det är svårt att välja.

HDMI 25m kommer kosta en del men jag skulle ändå inte spela med en blåtand tangentbord, så det blir nog att rulla den till tv:n, det får jag väl stå ut med
Ja, jag kan nog hålla med om att det är en stor låda, men finns det nån annan miditower som kan mätta sig med HAF:en? ( vad gäller smarta funktioner, usb3, lätthanterlig, tysthet, etc etc? )

Tack igen för all info, det är verkligen till stor hjälp när man får information från någon som har produkten gentemot allt info man får ifrån tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Silverstone Raven 03 kanske vore något?
http://www.youtube.com/watch?v=a4IE55VL8oo

Annars så finns ju det sedan nämnts av vissa, Corsair 650D verkar vara en skön liten låda.

För ungefär 1300:- bör det gå att få hdmi+usb(för mus/tangentb) som är långt nog; så det är ju en summa; men att sen inte behöva flytta och pilla är ju värt en del. Själv kör jag htpc för tillfället, men vid nästa flytt så har jag faktiskt tänkt fixa iordning något liknande själv.

Förhoppningsvis släpper Silverstone en "äkta" Fortress 03 snart!

Permalänk

Bestämde mig för en HAF X, redan köpt övriga komponenterna också.

Tack så mycket för all hjälp !!