Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpa1:

Av egna erfarenhet.. 6 åringar ska vara ute och leka... de ska inte sitta vid datorerna

Jag satt inne för mycket

Inte för att vara sådan, men jag håller faktiskt helt med i detta fallet.:)

Jag minns att jag för några år sedan kollade in på ett flygfoto på min gamla mellanstadieskola: då kunde man se barn ute. Några år efter den första titten på nämnda flygfoto så såg man inga barn ute alls. Det kan ju ha varit en tillfällighet att inga barn var ute när kortet togs, men jag fick bilden av att barnen numer sitter i var sitt hörn och fipplar med sina mini-datorer och liknande: "alla pratar och twittar" med varandra" fast man sitter ett stenkast bredvid varandra.:P

Teknik, snus, m*s och brännvin är något han kommer att ha hur mycket tid som helst att utforska när han blir äldre.:) Hade jag varit som dig, hade jag skickat ut honom med en boll och en bandyklubba, eller liknande istället.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacEnkronan:

Inte för att vara sådan, men jag håller faktiskt helt med i detta fallet.:)

Jag minns att jag för några år sedan kollade in på ett flygfoto på min gamla mellanstadieskola: då kunde man se barn ute. Några år efter den första titten på nämnda flygfoto så såg man inga barn ute alls. Det kan ju ha varit en tillfällighet att inga barn var ute när kortet togs, men jag fick bilden av att barnen numer sitter i var sitt hörn och fipplar med sina mini-datorer och liknande: "alla pratar och twittar" med varandra" fast man sitter ett stenkast bredvid varandra.:P

Teknik, snus, m*s och brännvin är något han kommer att ha hur mycket tid som helst att utforska när han blir äldre.:) Hade jag varit som dig, hade jag skickat ut honom med en boll och en bandyklubba, eller liknande istället.:D

Men nu var det inte detta tråden handlade om! Om du inte är här för att hjälpa till, KNIP KÄFT!!!

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeetBoy27:

Men nu var det inte detta tråden handlade om! Om du inte är här för att hjälpa till, KNIP KÄFT!!!

Sluta skrika Tack!:)

Eftersom Simpa1 uttalade sig trodde jag det var OK att uttala mig på liknande vis.:)

Sorry...:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Sluta skrika Tack!:)

Eftersom Simpa1 uttalade sig trodde jag det var OK att uttala mig på liknande vis.:)

Sorry...:(

Om du hade bemödat dig att läsa hela tråden hade du sett att:

1) Jag gjort klart att aktiva sysselsättningar inte är någon bristvara i min familj.
2) Jag betackar mig synpunkter på vilka fritidssysselsättningar jag ger mina barn möjligheter till.

Jag vill dock vara tydlig med att jag förstår att svar i stil med ditt görs i all välmening - de är bara det att de är onödiga i sammanhanget.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag tror du tjänar på att köpa ett system med en Sandy bridge processor och köra på den inbyggda grafiken. på så sätt kan du slänga i ett separat gfx kort i framtiden för en "billig" uppgradering om h*n nu skulle spela tyngre spel om något år.

Edit: läste precis att du hade ett GFX kort.. sorry.

Permalänk

Tycker också det känns lite fel att ge en dator till en 5åring

Permalänk
Medlem

Lite smått Off-topic. Lite lustigt att folk påstår att det är fel att ge en 5åring en dator, medans man jublar över om man skulle villja ge han/hon en bok istället. Det är precis och sxakt samma sak man lär sig av dom båda.

Minns själv när jag var 5 år och fick spela på min pappas gammla Compaq, heh, lärde mig datorspels världen med spel så som Starcraft och C&C Red Alert 1. Jag förstod engelska långt långt före mina klasskompisar, och är fortfarande mycket mera säker än dom flesta på det i min ålder. Allt är att tacka datorn för. Såg knappt på TV alls som liten, är jag glad för också.

Hursom helst, hoppas att det går bra för dig med datorn och grabben!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Tycker också det känns lite fel att ge en dator till en 5åring

Nu börjar jag bli smått irriterad - har du/ni åsikter om detta... håll då dem för er själva!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite smått Off-topic. Lite lustigt att folk påstår att det är fel att ge en 5åring en dator, medans man jublar över om man skulle villja ge han/hon en bok istället. Det är precis och sxakt samma sak man lär sig av dom båda.

Minns själv när jag var 5 år och fick spela på min pappas gammla Compaq, heh, lärde mig datorspels världen med spel så som Starcraft och C&C Red Alert 1. Jag förstod engelska långt långt före mina klasskompisar, och är fortfarande mycket mera säker än dom flesta på det i min ålder. Allt är att tacka datorn för. Såg knappt på TV alls som liten, är jag glad för också.

Hursom helst, hoppas att det går bra för dig med datorn och grabben!

Tackar!

Ja, jag är övertygad om att god tillgång till dator underlättar inlärning i många sammanhang. Sedan så får datoranvändandet aldrig ta överhanden - men den risken föreligger inte i vår familj.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Nu vet jag inte vad för spel han spelar men om det bara är "peka och klicka"-spel så skulle du kunna ordna en touchskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite smått Off-topic. Lite lustigt att folk påstår att det är fel att ge en 5åring en dator, medans man jublar över om man skulle villja ge han/hon en bok istället. Det är precis och sxakt samma sak man lär sig av dom båda.

Minns själv när jag var 5 år och fick spela på min pappas gammla Compaq, heh, lärde mig datorspels världen med spel så som Starcraft och C&C Red Alert 1. Jag förstod engelska långt långt före mina klasskompisar, och är fortfarande mycket mera säker än dom flesta på det i min ålder. Allt är att tacka datorn för. Såg knappt på TV alls som liten, är jag glad för också.

Hursom helst, hoppas att det går bra för dig med datorn och grabben!

+1

Permalänk
Hedersmedlem

Datorlådan: Då det inte kommer vara en högpresterade dator, hade jag vald en låda med så få öppna fläkthål som möjligt. Absolut inga hål i taket iaf.
Många barn tycker det är kul att peta in småsakar i hål (vuxna med iofs). Även om du har lärt din son inte att göra så, är det ju inte säkert att grannungen har lärt det.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tackar!

Ja, jag är övertygad om att god tillgång till dator underlättar inlärning i många sammanhang. Sedan så får datoranvändandet aldrig ta överhanden - men den risken föreligger inte i vår familj.

Självklart så är det ju så. Själv hade vi någon form av obestämd regel om hur länge vi (Jag + kompisar) fick sitta om det var fint väder. Gissa om vi längtade efter regn och vinter xP
Hur som, den dagen då han kan bestämma själva en vettig "dator-tid" så brukar det vara tecken på att släppa efter lite, vilket är bra både för att lära någon att ta ansvar, och för honom att känna sig mera självständig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Klart grabben ska ha en dator, kommer bara leda till högre betyg i språk och han kommer vara bättre än sina kamrater i tex engelska tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tackar!

Ja, jag är övertygad om att god tillgång till dator underlättar inlärning i många sammanhang. Sedan så får datoranvändandet aldrig ta överhanden - men den risken föreligger inte i vår familj.

Håller med dig helt. Finns inget som hindrar att pojken både rör på sig ute och sitter framför datorn, strunt i moralkärringarna Vad jag ville tillägga, var att, låt pojken vara med och bygga datorn? Låt honom redan lära sig hur en dator är uppbyggd m.m. Kunskap ska börja tidigt!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll om att datorer är fel så tidigt.

Det är ett utlärningsmedel precis som en vanlig bok, enda skillnaden är att datorer faktiskt används nu för tiden. Inse, papper är ute

Ända sedan jag började på gymnasiet (går iofs i ettan, men ändå) så har jag skrivit ETT papper med penna. Det va utvecklingssamtalet
Resten sköts via datorn, undervisning och uppgifter på "Fronter". Vi använder alltså konceptet En till En. Fungerar lysande Klarade nationella i svenska på 25 min, detta på grund av att jag kunnat skriva så förbaskat snabbt på en dator, hade jag haft vanlig penna och papper så hade det tagit 3+ timmar.

Lite offt, men det får ni leva med^.
Kollat lite på paketen som kommit, och jag tycker att TS egentligen borde gå på en lite starkare processor, t.ex 955 eller i5-2300. Varför?
Jo, därför att så lite som dem kostar (syftar nu på 955) jämfört med den BETYDLIGT sämre Athlon så är det helt klart värt det i slutändan
Sata3 kan du skippa, gör ingen direkt skillnad ändå, MEN en viktig sak som jag tycker alla som bygger datorer nu ska ha, just USB 3.0!
Aldrig fel att vara ute "snabbt" med en ny standard

Lycka till med uppfostrandet och datorn

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Mycket moraliserande i tråden. kanske ska ni starta en annan tråd med diskussioner om datorer och barn.

Permalänk
Medlem

jag skulle iaf vilja se en 4kärnig prolle eftersom du pratar om framtidssäkert, sen skulle jag även lägga en hunka eller två extra på ett kort med stöd för nya bulldozer, eftersom du som sagt vill ha något framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

Hade tillgång till familjens dator vid 6 års åldern, spelade enkla flash spel sen började jag med habbo och sånna sajter.
Jag var bäst i klassen på att stava och skriva engelska, och nu blir jag kallad klassens hacker
Och ni som säger att han kommer fastna, tror ni verkligen en 5 åring fastnar vid datorn och aldrig går ut igen?
Mitt förslag är att köpa en dator, den är både lärorik och bra att ha!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]