Fråga ang, CF med 'olika' kort

Permalänk
Medlem

Fråga ang, CF med 'olika' kort

Hejsan sitter på ett Powercolor Radeon HD5850 PCS+, Och sitter och funderar på hur vidare det fungerar med CrossFire. MÅSTE man använda ett exakt lika dant kort, eller skulle det fungera (Bra) om man kunde köpa sig ett 'nyare' 5850 och köra CF i? Skulle det bli totalt misslyckat eller knappt värt energin och pengarna?

Är ny på detta med CF/SLI så ursäkta om det är dåligt formulerat

Mvh

Visa signatur

MK: Asus ROG Strix Z390-H Gaming
CPU: Core i5 9600K w/H60 Liquid cooler
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3000MHz
PSU: Seasonic -750W
GPU: RTX 2070

Permalänk
Medlem

Sålänge det är samma grafikprocessor så ska det funka bra.

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att båda ska vara lika klockade.

Permalänk
Medlem

klockar inte det högst klockade kortet ner sig automatiskt när de samarbetar

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Tror jag läste något om det på Tomshardware.co.uk (kanske var en annan sida), som sa att det oftast funkar bra, men helst ska man ha exakt likadana kort

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om det är samma då? Med tanke på att min är ett år gammal och det nya kortet är ju som sagt nytt? Kommer det bli världens flaskhals att använda dessa kort?

Detta är lite en av en djungel för mig. Så måste jag klocka det ena kortet eller kommer de klocka ner till samma nivå?

Visa signatur

MK: Asus ROG Strix Z390-H Gaming
CPU: Core i5 9600K w/H60 Liquid cooler
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3000MHz
PSU: Seasonic -750W
GPU: RTX 2070

Permalänk
Medlem

Det fungerar att köra CF om du köper ett till 5850 kort. Helst ska dom vara identiska med samma tillverkare och modell, men det funkar i alla fall.

Skrivet av dookie95:

klockar inte det högst klockade kortet ner sig automatiskt när de samarbetar

Jo, det stämmer. Har dom olika hastighets värden kommer det högst presterande kortet klocka ner sig automatiskt till det andra kortet så dom presterar lika. På så sätt kan CF fungera.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det fungerar att köra CF om du köper ett till 5850 kort. Helst ska dom vara identiska med samma tillverkare och modell, men det funkar i alla fall.

Jo, det stämmer. Har dom olika hastighets värden kommer det högst presterande kortet klocka ner sig automatiskt till det andra kortet så dom presterar lika. På så sätt kan CF fungera.

Så hur mycket kommer jag förlora på att köra CF på mitt gamla och det nya kortet?

Det fungerar ju bra som singel kort men man kanske ska sattsa på två nya '5850' ?

Visa signatur

MK: Asus ROG Strix Z390-H Gaming
CPU: Core i5 9600K w/H60 Liquid cooler
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3000MHz
PSU: Seasonic -750W
GPU: RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spitty88:

Så hur mycket kommer jag förlora på att köra CF på mitt gamla och det nya kortet?

Det fungerar ju bra som singel kort men man kanske ska sattsa på två nya '5850' ?

Du komer inte förlora något. Du kan ju eventuellt klocka upp de gammla kortet i samma frekvens som det nya.
Men hur du än gör kommer du att få prestanda skjuts. (Rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Medlem

Äh, ett 5850 och ett annat 5850 oavsett klock och modell är bara plug and play. /end of discussion

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u