Permalänk
Medlem

Speldator, budget, 10k

Hej Sweclockers.

Jag kommer beställa allt ifrån inet på grund av att jag inte har lust att bygga datorn själv etc.

Kriterier

Datorn ska vara tyst - min nuvarande dator låter FÖR mycket, detta är viktigt.
Datorn ska vara sval- jag vill inte ha problem med att datorn blir för varm, att jag måste öka fläkthastigheter för att den blir överhettad.
Diskret chassi- just nu har jag ett fjortischassi, vill ha ett stilrent som ser cleant ut helt enkelt.
SSD-HDD-vill att datorn ska starta snabbt!

RAM-minnen har jag redan, antar att 4GB räcker..?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491282

Vad använder jag datorn till?

Jag spelar spel som Starcraft 2 och Heroes of Newerth. Vill eventuellt kunna spela Diablo 3 när det kommer ut på okej grafik, är verkligen inte ett grafiknörd så högsta på alla inställningar kommer inte vara så otroligt viktigt för mig. Utöver detta kollar jag på HD-filmer och serier, lyssnar på musik, pratar med vänner i Skype etc. Inget krävande.

Jag vill som sagt ha en tyst dator så komponenterna ska inte låta så jävla mycket, kan tänka mig köpa en proccesorfläkt om originalfläkten man får med låter alldeles för mycket.

DVD-läsare har jag också redan. Operativsystem har jag med, så bara komponenter!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Bra och tyst paket. Justerade bara lite för framtiden.
Om et år om du behöver mer kraft, så kan du köpa en begagnad 6950 til.
Ble inte så mycket dyrare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Zeleni, tror inte du länkade nåt?

Tack för förslaget Tobblish!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanzal:

Zeleni, tror inte du länkade nåt?

Tack för förslaget Tobblish!

Citera för svar ;);)

Tror han menade mitt paket.

Permalänk
Medlem

Tänkte på tobblish sin paket ja. Tyst ock bra.

Det jag kom med behövs ej, men tycker at man skal ha möjlighet, om det är inte så dyrt.
Länken på justerade kom ej med : http://www.inet.se/kundvagn/visa/462060/2011-05-22

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Tänkte på tobblish sin paket ja. Tyst ock bra.

Det jag kom med behövs ej, men tycker at man skal ha möjlighet, om det är inte så dyrt.
Länken på justerade kom ej med : http://www.inet.se/kundvagn/visa/462060/2011-05-22

ja, kör på corsairs SSD ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

ja, kör på corsairs SSD ist

Vad är fördelen med corsairs SSD? Den är ju aningen dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också hur värt det är att få datorn monterad enligt er?

Vet att de flesta som köper brukar ta med det.. är det bara värt det på grund av att slippa alla problem när datorn byggs ihop som gör det värt det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Tänkte på tobblish sin paket ja. Tyst ock bra.

Det jag kom med behövs ej, men tycker at man skal ha möjlighet, om det är inte så dyrt.
Länken på justerade kom ej med : http://www.inet.se/kundvagn/visa/462060/2011-05-22

Varför de nya nätaggregatet? XFX XXX Edition 650W
mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanzal:

Vad är fördelen med corsairs SSD? Den är ju aningen dyrare.

Ingen skillnad, skriv/läs hastigheterna är än så länge bara Corsair som satt själva, finns inga tester på dom.
Dom förra var neck and neck så ingen skillnad.

Corsairs kommer dock in den 1/6 så man får vänta längre.

Permalänk
Medlem

är det inte lika bra att ta XFX XXX 750w när de inte är stor skillnad i pris?

Permalänk
Medlem

Det som är prisvärd med montering är at du får garanti på hela burken, istället per del. Så om något är fel, så skickar du in hela burken, och dom fixar det.

Bygga datorer är en hobby, man plockar delar som kostar så litet som möjligt och ger möjlighet til utökad prestanda. Men med eget byggande följer det också en hel hög med felsök, risk at komponenter pajar av statisk el, etc etc. Men det är skoj at bygga något, trycka på knappen och det funkar

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanzal:

Jag undrar också hur värt det är att få datorn monterad enligt er?

Vet att de flesta som köper brukar ta med det.. är det bara värt det på grund av att slippa alla problem när datorn byggs ihop som gör det värt det eller?

Folk känner väl att dom inte har kunskapen att göra det eller så är dom bara rädda att dom ska förstöra något.
(Dock så är många lata )

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det som är prisvärd med montering är at du får garanti på hela burken, istället per del. Så om något är fel, så skickar du in hela burken, och dom fixar det.

Bygga datorer är en hobby, man plockar delar som kostar så litet som möjligt och ger möjlighet til utökad prestanda. Men med eget byggande följer det också en hel hög med felsök, risk at komponenter pajar av statisk el, etc etc. Men det är skoj at bygga något, trycka på knappen och det funkar

Nej det bästa är när man trycker på knappen första gången *inget händer*
Man blir en smula rädd och kollar igenom datorn igen, aah sladden var inte i moderkortet *inget händer igen*
Fa fan nu? :S:S AAHHH sladden ska ju vara i väggen ochså *trycker och startar*

Like a boss

Permalänk
Medlem

Om du vill ha tyst dator ska du nog köpa en annan fläkt till 212an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minern:

är det inte lika bra att ta XFX XXX 750w när de inte är stor skillnad i pris?

Man ska väl inte stirra sig blind på watt vad jag hört? Det är väl mer än det som avgör om det är ett bra nätagg eller inte. Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxarez:

Om du vill ha tyst dator ska du nog köpa en annan fläkt till 212an.

Så man kan ha en fläkt på en fläkt eller vad? Den är väl till för att kyla ner datorn antar jag, är det då inte bättre att man köper en annan fläkt som faktiskt är tyst istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det som är prisvärd med montering är at du får garanti på hela burken, istället per del. Så om något är fel, så skickar du in hela burken, och dom fixar det.

Bygga datorer är en hobby, man plockar delar som kostar så litet som möjligt och ger möjlighet til utökad prestanda. Men med eget byggande följer det också en hel hög med felsök, risk at komponenter pajar av statisk el, etc etc. Men det är skoj at bygga något, trycka på knappen och det funkar

Sant, garanti är nog väldigt skönt att ha. Nog väldigt underskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxarez:

Om du vill ha tyst dator ska du nog köpa en annan fläkt till 212an.

Original fläkten är det inget fel på om man inte klockar för mycket.

Skrivet av Lanzal:

Man ska väl inte stirra sig blind på watt vad jag hört? Det är väl mer än det som avgör om det är ett bra nätagg eller inte. Rätta mig om jag har fel!

Exakt!
XFXs nätagg är dock jävulskt bra gjorda, gillar dock FPS 700w GOLD just för det där sista, komponenterna är bland dom bästa du kan få tag på. Sen är priset inte jätte farligt mot det man får.

Skrivet av Lanzal:

Sant, garanti är nog väldigt skönt att ha. Nog väldigt underskattat.

Skulle vilja säga tvärt om, är du inte korkad så gör du inte illa din dator.
Bränner du tex datorn så ska det mycket till att få det på garanti.

Många jag bygger till är första gången dom faktiskt ser hur det går till och är faktiskt mer nervös än man själv var när man byggde åt sig själv första gången. Ändå står dom och tittar på medan naglarna blir mindre och mindre ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Original fläkten är det inget fel på om man inte klockar för mycket.

Det är väl individuellt, men jag tyckte att den lät alldeles för mycket även på stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Original fläkten är det inget fel på om man inte klockar för mycket.

Exakt!
XFXs nätagg är dock jävulskt bra gjorda, gillar dock FPS 700w GOLD just för det där sista, komponenterna är bland dom bästa du kan få tag på. Sen är priset inte jätte farligt mot det man får.

Jag kommer inte klocka, vill bara ha en stabil dator och är alldeles för okunnig för att hålla på och klocka och grejor. Alltså datorn ska bara vara tyst, sen att jag hör att datorn är igång är väl naturligt men det ska inte vara så högt som min nuvarande dator låter (förjävligt).

Är det värt att köpa en FPS700w gold trots att ett sämre nätagg klarar det lika bra? Det här med nätagg känns sådär, datorn blir väl inte direkt bättre utav att du har ett nätagg som kan leverera mer ström, datorn behöver ju bara en viss summa för att funka 100%igt.. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxarez:

Det är väl individuellt, men jag tyckte att den lät alldeles för mycket även på stock.

Har man super duper hörsel så ja, individuellt. Har dock mycket med chassi ochså och om grafikkortet låter m.m. Du kan ochså kanske kört den på max 24/7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Många jag bygger till är första gången dom faktiskt ser hur det går till och är faktiskt mer nervös än man själv var när man byggde åt sig själv första gången. Ändå står dom och tittar på medan naglarna blir mindre och mindre ^^

Jag har varit med och byggt datorer förut, 2 av de har varit mina egna sen har jag ju kopplat in hårdiskar osv.

Har kompisar som vet hur det funkar iaf som skulle kunna hjälpa mig.. men det här med garanti känns ändå jävligt lockande. En liten investering som kan visa sig vara väldigt värdefull menar jag.

Det här med att Inet testar att allting funkar tillsammans, det vet jag väl redan att det gör? Antar att du plockade ihop ett paket där allt passade till varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Har man super duper hörsel så ja, individuellt. Har dock mycket med chassi ochså och om grafikkortet låter m.m. Du kan ochså kanske kört den på max 24/7?

Den kanske inte låter jättemycket men den låter, och har man som krav att datorn ska vara tyst kan det vara något att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanzal:

Jag kommer inte klocka, vill bara ha en stabil dator och är alldeles för okunnig för att hålla på och klocka och grejor. Alltså datorn ska bara vara tyst, sen att jag hör att datorn är igång är väl naturligt men det ska inte vara så högt som min nuvarande dator låter (förjävligt).

Är det värt att köpa en FPS700w gold trots att ett sämre nätagg klarar det lika bra? Det här med nätagg känns sådär, datorn blir väl inte direkt bättre utav att du har ett nätagg som kan leverera mer ström, datorn behöver ju bara en viss summa för att funka 100%igt.. eller?

För just dig, nej.
Dock så är det hur man ser det själv. Väljer du det du har nu alltså ett 550w så kommer du klara dig fint med det du har just nu. Kanske i framtiden du letar efter en ny dator, CF/SLI? då hade det varit bra med något mer kraftfullt som du vet inte har tappat prestanda eller stabilitet.

Men man känner sig själv bäst

Skrivet av Lanzal:

Det här med att Inet testar att allting funkar tillsammans, det vet jag väl redan att det gör? Antar att du plockade ihop ett paket där allt passade till varandra

hehe jo, när får jag checken? ;);)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxarez:

Den kanske inte låter jättemycket men den låter, och har man som krav att datorn ska vara tyst kan det vara något att tänka på.

Hur mycket extra är det vi pratar om i pengar för att bli av med detta kanske "individuella ljud som vissa hör"?

Jag vill som sagt ha en tyst dator som du säger så att ha en tyst dator är viktigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanzal:

Hur mycket extra är det vi pratar om i pengar för att bli av med detta kanske "individuella ljud som vissa hör"?

Jag vill som sagt ha en tyst dator som du säger så att ha en tyst dator är viktigt för mig.

95kr https://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-sile...

Permalänk
Medlem

Då är det värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanzal:

Då är det värt det.

Ska väl tilläggas att jag inte har någon aning hur den presterar som CPU kylning.
Kommer dock garanterat inte vara något problem om du inte klockar upp CPU till 4.5Ghz