Permalänk

Spel dator 6500kr

Ska snart köpa dator och vet inte vad jag ska köpa för nåt,jag har en budget på ungefär 6500kr ska ha med en ssd i priset till os behöver ej nätagg eller os.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/460984/2011-05-22
Går 200 kr över budget tack vare ssd.
ssd borde räcka till os och några spel.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

För det priset så är det ett AMD system som matchar priset bäst.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/461415/2011-05-22
Över budget dock för att få en 80gb SSD, 60gb är väldigt tight för OS och spel.

Om du ska ha datorn för att spela med så är det bäst att du hoppar SSD och lägger pengarna på ett SB system med bra grafikkort.
För det paketet Pazooken fixade med 460 kommer inte klara mycket det.

Skriv gärna med exakt vad det är för nätagg, 400w corsair, FSP eller 600w?

Permalänk
Skrivet av Pazooken:

Mitt förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/460984/2011-05-22
Går 200 kr över budget tack vare ssd.
ssd borde räcka till os och några spel.

Ta bort SSD och lägg pengarna på ett bättre grafikkort istället för bättre spelprestanda. Man kan ju komplettera med SSD senare. Den gör ju inget för FPS:en utan ger bara snabbare uppstarts och laddningstider.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

För det priset så är det ett AMD system som matchar priset bäst.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/461415/2011-05-22
Över budget dock för att få en 80gb SSD, 60gb är väldigt tight för OS och spel.

Om du ska ha datorn för att spela med så är det bäst att du hoppar SSD och lägger pengarna på ett SB system med bra grafikkort.
För det paketet Pazooken fixade med 460 kommer inte klara mycket det.

Skriv gärna med exakt vad det är för nätagg, 400w corsair, FSP eller 600w?

Mitt nätagg är ett antec phantom 500 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojjeman123:

Mitt nätagg är ett antec phantom 500 watt

Hade inte lagt mer möda på det agget om jag varit dig =/

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/461268/2011-05-22 är det här bättre utan ssd och med sb i stället för amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojjeman123:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/461268/2011-05-22 är det här bättre utan ssd och med sb i stället för amd

Ja mycket!
Byt till ett 6950 med om du vill ha ut lite mer fps
http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-1gb...

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Ja mycket!
Byt till ett 6950 med om du vill ha ut lite mer fps
http://www.inet.se/artikel/5409151/gigabyte-radeon-hd6950-1gb...

klarar mitt nätagg det?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojjeman123:

klarar mitt nätagg det?

Om du ska behålla det gamla så tror jag inte det klarar av mer än ett 6870. =/

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Om du ska behålla det gamla så tror jag inte det klarar av mer än ett 6870. =/

ok:S vilket skulle du rekommendera ? ska köpa så jag kan köra sli nu eller ett mindre kraftigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojjeman123:

ok:S vilket skulle du rekommendera ? ska köpa så jag kan köra sli nu eller ett mindre kraftigt?

Spara ihop tills du har 6tusen att lägga, då kan du få ett bra AMD system.
Eller om du är mer intresserad på Intel så är det 7k som gäller där.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Hade inte lagt mer möda på det agget om jag varit dig =/

Klarar jag mig med detta agget om jag vill överklocka lite också http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w ?

Permalänk
Medlem

Folk snackar skit, du klarar dig fint med 500w för fan.

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp#foot...

Permalänk
Medlem

Fina paket folk har byggt åt dig. Köp dock inte en AMD. Deras nya arkitektur kommer snart om du verkligen vill ha en AMD. Intels core i5 2500k är så pass mycket bättre än AMD:s nuvarande att det inte är någon diskussion.

Nu vet jag om att det är lite sådär att skriva följande: Men till en budget på 6,5k är SSD den mest oprisvärda investeringen du kan göra. Satsa på andra komponenter istället. SSD kommer att falla i pris rejält förr eller senare, då köper den budget orienterade konsumenten prylen.

EDIT: Ditt nätagg är rätt gammalt va? Typ 2005? Försökte hitta några bra reviews. Rekommenderar att du ställer frågan om ditt nätagg i rätt forum här på sweclockers där någon som kan specifika nätagg. Om inte, skaffa ett fräscht istället för den där SSD disken ^^.

EDIT2: Tvungen och komma tillbaka till det här. Om du ska köra på paketet med Sandby Bridge, i5 2500K (vilket jag tycker du ska göra) så fundera inte på SLI. Moderkortet har bara en PCI-E slot på 16x. Den andra körs på 4x. Så strunta i det. Så ett nätagg på 500/550 räcker med råge så länge effekten är bra. Det är lika bra, så slipper du betala 200-300 extra för ett nätagg som klarar SLI/CF, samt en bräda för 200/300 extra som är kompatibel.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DellaK:

Fina paket folk har byggt åt dig. Lyssna dock inte på trollet som har satt ihop en AMD. Deras nya arkitektur kommer snart om du verkligen vill ha en AMD. Intels core i5 2500k är så pass mycket bättre än AMD:s nuvarande att det inte är någon diskussion.

Nu vet jag om att det är lite sådär att skriva följande: Men till en budget på 6,5k är SSD den mest oprisvärda investeringen du kan göra. Satsa på andra komponenter istället. SSD kommer att falla i pris rejält förr eller senare, då köper den budget orienterade konsumenten prylen.

EDIT: Ditt nätagg är rätt gammalt va? Typ 2005? Försökte hitta några bra reviews. Rekommenderar att du ställer frågan om ditt nätagg i rätt forum här på sweclockers där någon som kan specifika nätagg. Om inte, skaffa ett fräscht istället för den där SSD disken ^^.

Jag kan hålla med om att 6500 är en ganska tight budget med SSD.
Men det där med att AMD skulle vara så dåligt är helt enkelt inte sant. Inte för detta datorbygge iaf. Det råder inga tvivel om att Intels i5 2500 är snabbare än en Phenom II 955, men det är oavsett vad man väljer av dess inte processorn som kommer sätta begränsningen i spel för detta bygge. Det kommer grafikkortet göra och med tanke på att AMDs lösning är billigare så finns det mer pengar över för antingen grafikkort eller en SSD.

Sedan kan man prioritera olika angående framtidsutsikter med framtida uppgraderingar såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan hålla med om att 6500 är en ganska tight budget med SSD.
Men det där med att AMD skulle vara så dåligt är helt enkelt inte sant. Inte för detta datorbygge iaf. Det råder inga tvivel om att Intels i5 2500 är snabbare än en Phenom II 955, men det är oavsett vad man väljer av dess inte processorn som kommer sätta begränsningen i spel för detta bygge. Det kommer grafikkortet göra och med tanke på att AMDs lösning är billigare så finns det mer pengar över för antingen grafikkort eller en SSD.

Sedan kan man prioritera olika angående framtidsutsikter med framtida uppgraderingar såklart.

Hehe, du haffade mig innan EDIT :D. Tog bort troll grejen, lite ohyfsat :P. Nja, jag förstår hur du resonerar men jag håller inte med. Det känns som att det är rätt dyrt att uppgradera processor (i varje fall med Intel) eftersom man måste satsa på en ny sockel. Detsamma gäller AMD till viss del eftersom deras bakåtkompatibilitet alltid stryper prestanda på något sätt. Det betyder att när man får för sig att uppgradera så betyder det bräda + cpu + eventuell kylare. Det är både dyrare och bra mycket bökigare än att bara köpa ett nytt grafikkort. Dessutom står sig en bra CPU i rätt många år. Givetvis gäller det grafikkort också, men utvecklingen där går framåt varje år. Redan efter 2 år är GPU prestandan i stort sett 2x i 2000 kronorsklassen och har man en fin CPU kan man lätt uppgradera den vägen.

Men jag förstår verkligen hur du resonerar, men hade jag stått inför samma val som den här snubben hade jag valt Intel-lösningen framförallt eftersom han klarar den inom utsatt budget. Jag tycker att det är en bättre lösning att köpa ett lite långsammare grafikkort och gå på Sandy Bridge för den processorn kommer att vara fullgod ett bra tag till.

AMD 955 fasas ut nu och den tampas redan i vissa spel såsom Starcraft 2 t. ex. där I5-750 redan presterar mycket bättre (hur är det då med SB?). Jag tycker det är ett enkelt val imho.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojjeman123:

Klarar jag mig med detta agget om jag vill överklocka lite också http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w ?

Om du vill köra ett kort så är det 550w som gäller. Då kan du ochså klocka.

Skrivet av abeeerg:

Folk snackar skit, du klarar dig fint med 500w för fan.

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp#foot...

Menar du att han klarar sig på sitt gamla 500w?
Du ska akta din tunga när du pratar för hur kan du veta att den fortfarande kan pressa ut ens 400w?

Att ha kvar ett nätagg i 5år är inga problem OM det iaf är 80+ silver.
Och även då kan det vara fel med det, dam och skit som samlats inne i det kan börja brinna etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DellaK:

Hehe, du haffade mig innan EDIT :D. Tog bort troll grejen, lite ohyfsat :P. Nja, jag förstår hur du resonerar men jag håller inte med. Det känns som att det är rätt dyrt att uppgradera processor (i varje fall med Intel) eftersom man måste satsa på en ny sockel. Detsamma gäller AMD till viss del eftersom deras bakåtkompatibilitet alltid stryper prestanda på något sätt. Det betyder att när man får för sig att uppgradera så betyder det bräda + cpu + eventuell kylare. Det är både dyrare och bra mycket bökigare än att bara köpa ett nytt grafikkort. Dessutom står sig en bra CPU i rätt många år. Givetvis gäller det grafikkort också, men utvecklingen där går framåt varje år. Redan efter 2 år är GPU prestandan i stort sett 2x i 2000 kronorsklassen och har man en fin CPU kan man lätt uppgradera den vägen.

Men jag förstår verkligen hur du resonerar, men hade jag stått inför samma val som den här snubben hade jag valt Intel-lösningen framförallt eftersom han klarar den inom utsatt budget. Jag tycker att det är en bättre lösning att köpa ett lite långsammare grafikkort och gå på Sandy Bridge för den processorn kommer att vara fullgod ett bra tag till.

AMD 955 fasas ut nu och den tampas redan i vissa spel såsom Starcraft 2 t. ex. där I5-750 redan presterar mycket bättre (hur är det då med SB?). Jag tycker det är ett enkelt val imho.

Hehe. Taskigt att jag var uppe vid denna tidpunkt ;).
Allt det du skrev ovan verkar väldigt vettigt. Jag var nog lite så tydlig innan med att jag ändå också tycker Intel-paketet verkar vara en bättre lösning på lite längre sikt. Själv sitter jag kvar på min q6600 men har bytt grafikkort precis som du resonerar. Om en SSD ska få plats i budgeten så tycker jag fortfarande att AMD har ett rimligt alternativ här, men SSDn tycker båda två är en något krystad lösning med tanke på budgeten. Så Intel-lösningen är nog ett strå vassare ur vårat perspektiv här va ;)?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Om du vill köra ett kort så är det 550w som gäller. Då kan du ochså klocka.

Menar du att han klarar sig på sitt gamla 500w?
Du ska akta din tunga när du pratar för hur kan du veta att den fortfarande kan pressa ut ens 400w?

Att ha kvar ett nätagg i 5år är inga problem OM det iaf är 80+ silver.
Och även då kan det vara fel med det, dam och skit som samlats inne i det kan börja brinna etc.

Läste inte att agget var gammalt, syftade mer på att man klarar sig på 500w som de andra inte verkade tycka. Ursäkta om jag gjorde dig upprörd..

Permalänk
Skrivet av DellaK:

Fina paket folk har byggt åt dig. Köp dock inte en AMD. Deras nya arkitektur kommer snart om du verkligen vill ha en AMD. Intels core i5 2500k är så pass mycket bättre än AMD:s nuvarande att det inte är någon diskussion.

Nu vet jag om att det är lite sådär att skriva följande: Men till en budget på 6,5k är SSD den mest oprisvärda investeringen du kan göra. Satsa på andra komponenter istället. SSD kommer att falla i pris rejält förr eller senare, då köper den budget orienterade konsumenten prylen.

EDIT: Ditt nätagg är rätt gammalt va? Typ 2005? Försökte hitta några bra reviews. Rekommenderar att du ställer frågan om ditt nätagg i rätt forum här på sweclockers där någon som kan specifika nätagg. Om inte, skaffa ett fräscht istället för den där SSD disken ^^.

EDIT2: Tvungen och komma tillbaka till det här. Om du ska köra på paketet med Sandby Bridge, i5 2500K (vilket jag tycker du ska göra) så fundera inte på SLI. Moderkortet har bara en PCI-E slot på 16x. Den andra körs på 4x. Så strunta i det. Så ett nätagg på 500/550 räcker med råge så länge effekten är bra. Det är lika bra, så slipper du betala 200-300 extra för ett nätagg som klarar SLI/CF, samt en bräda för 200/300 extra som är kompatibel.

Kommer jag att klara mig ett 560ti några år eller?

Permalänk

Så att jag hade fel moderkort i länken innan nästan samma fast detta kör 8x8 i sli http://www.inet.se/artikel/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3

Permalänk
Skrivet av Jojjeman123:

Kommer jag att klara mig ett 560ti några år eller?

Det beror ju på vad du spelar, i vilken upplösning och hur kinkig du är med grafikkvalitetsinställningar.
Om du lirar på en gammal hederlig 19":are med 1280x1024 i upplösning och ibland kan nöja dig med medium-grafik lär ett GTX 560 räcka ett antal år, men om du vill köra de senaste spelen i 1920x1200 eller över och i very high och med AA/AF aktiverat så hänger inte kortet med särskilt länge.

Har själv ett gammalt 8800GT (som har några år på nacken) i min ena burk och ett GTX460 i den andra, men 8800GT i den gamla burken hänger med bra än, helt enkelt eftersom jag bara lirar spel som har något/några år på nacken med den burken och jag kör i 1280x1024 (på en gammal hederlig 19":are).
Nyare spel (eller äldre med maxad grafik) spelar jag på den andra burken (mitt gamla 8800GT får man köra i mediumgrafik i nyare spel).
Så som sagt så beror ju livslängd på upplösning, vilka spel man spelar och vilken grafikkvalitet man står ut med (och i viss mån hur FPS-känslig man är).

Har en polare som t.o.m. lirar nyare spel med sitt gamla 8600GT och tycker att det går bra (även om jag tycker att det skulle vara olidligt att spela i så låg bildkvalitet och så låg FPS som det kortet ger, rena slide-showen stundtals).

Gällande nätaggregatet, så vill jag minnas att det är ett semi-passivt kylt aggregat med några år på nacken, men när det begav sig var det rätt high-end och har en hög effektivitet i AC/DC-omvandlingen på runt 87% (80+ Silver klass). Det är även specat för en arbetstemperatur på 50°C, vilket inte var särskilt vanligt när aggregatet släpptes och det tyder på att de har använt komponenter av hög klass. Summa summarum skulle jag tro att aggregatet klarar sig rätt bra även om det har några år på nacken. Frågetecknet är väl hur mycket ström aggregatet kan ge på 12V-linan, jag skulle tro att det har en äldre design som ger mindre på 12V än dagens modeller, så det bör kollas upp.
Jag skulle provat med det gamla aggregatet faktiskt, för belastningen lär inte överskrida 350W (ens under tungdrivna spel).
http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...
I testet ovan kör de med en överklockad i7 950@3,8GHz, som drar rätt mycket mer än en i5 2500 och effekten mäts på nätaggregatets primärsida. Eftersom deras nätaggregat har en effektivitet i AC/DC-omvandlingen på ungefär 90%, så ger det att nätaggregatet maximalt belastas med 351Wx0,9=315W av komponenterna i testriggen. Så förmodligen kommer trådskaparens burk inte dra över 300W.

Tobblish<= Du kanske skulle kolla upp lite om aggregatet i fråga innan du uttalar dig? Det aggregatet håller faktisk 80+ silver klass (även om jag misstänker att märkningen inte fanns då).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Det beror ju på vad du spelar, i vilken upplösning och hur kinkig du är med grafikkvalitetsinställningar.
Om du lirar på en gammal hederlig 19":are med 1280x1024 i upplösning och ibland kan nöja dig med medium-grafik lär ett GTX 560 räcka ett antal år, men om du vill köra de senaste spelen i 1920x1200 eller över och i very high och med AA/AF aktiverat så hänger inte kortet med särskilt länge.

Har själv ett gammalt 8800GT (som har några år på nacken) i min ena burk och ett GTX460 i den andra, men 8800GT i den gamla burken hänger med bra än, helt enkelt eftersom jag bara lirar spel som har något/några år på nacken med den burken och jag kör i 1280x1024 (på en gammal hederlig 19":are).
Nyare spel (eller äldre med maxad grafik) spelar jag på den andra burken (mitt gamla 8800GT får man köra i mediumgrafik i nyare spel).
Så som sagt så beror ju livslängd på upplösning, vilka spel man spelar och vilken grafikkvalitet man står ut med (och i viss mån hur FPS-känslig man är).

Har en polare som t.o.m. lirar nyare spel med sitt gamla 8600GT och tycker att det går bra (även om jag tycker att det skulle vara olidligt att spela i så låg bildkvalitet och så låg FPS som det kortet ger, rena slide-showen stundtals).

Gällande nätaggregatet, så vill jag minnas att det är ett semi-passivt kylt aggregat med några år på nacken, men när det begav sig var det rätt high-end och har en hög effektivitet i AC/DC-omvandlingen på runt 87% (80+ Silver klass). Det är även specat för en arbetstemperatur på 50°C, vilket inte var särskilt vanligt när aggregatet släpptes och det tyder på att de har använt komponenter av hög klass. Summa summarum skulle jag tro att aggregatet klarar sig rätt bra även om det har några år på nacken. Frågetecknet är väl hur mycket ström aggregatet kan ge på 12V-linan, jag skulle tro att det har en äldre design som ger mindre på 12V än dagens modeller, så det bör kollas upp.
Jag skulle provat med det gamla aggregatet faktiskt, för belastningen lär inte överskrida 350W (ens under tungdrivna spel).
http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...
I testet ovan kör de med en överklockad i7 950@3,8GHz, som drar rätt mycket mer än en i5 2500 och effekten mäts på nätaggregatets primärsida. Eftersom deras nätaggregat har en effektivitet i AC/DC-omvandlingen på ungefär 90%, så ger det att nätaggregatet maximalt belastas med 351Wx0,9=315W av komponenterna i testriggen. Så förmodligen kommer trådskaparens burk inte dra över 300W.

Tobblish<= Du kanske skulle kolla upp lite om aggregatet i fråga innan du uttalar dig? Det aggregatet håller faktisk 80+ silver klass (även om jag misstänker att märkningen inte fanns då).

Då köper jag graffe senare till sli nu när jag vet att mitt moderkort klarar det 8x8

Permalänk
Skrivet av Jojjeman123:

Då köper jag graffe senare till sli nu när jag vet att mitt moderkort klarar det 8x8

Köper du till ett grafikkort till så får du även byta nätaggregat. Ett GTX560 borde funka, men två blir för tungt för ditt gamla.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Köper du till ett grafikkort till så får du även byta nätaggregat. Ett GTX560 borde funka, men två blir för tungt för ditt gamla.

Jo det visste ja:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojjeman123:

Kommer jag att klara mig ett 560ti några år eller?

Helt omöjligt att veta. Det beror mycket på personlig preferens. Folk menar olika saker med begreppet "klara" sig. Dessutom går det inte att gissa sig till vilka "tekniska innovationer" som kommer i spel.

Jag anser att jag har klarat mig fram tills nu utan problem med mitt Radeon 4870 512 MB, rent prestandamässigt. Jag köpte det sommaren 2008. Så det är tre år. Mycket hänger på vilken skärm du planerar att köpa. Sitter du på en 1680x1050 så kommer du antagligen klara dig bra på GTX 560 TI ett bra tag. Spelar du på högre inställningar, 19XX - 1080 så gäller något år eller två gissar jag. Därefter måste du nog sluta nyttja AA/AF på höga inställningar. Återigen vilda gissningar.

Men det spelar ingen roll egentligen. För den som har en budget att betänka köper inget grafikkort som är dyrare än 2000 imho. Det är bättre att köpa ett för 2k nu och uppgradera två-tre år senare med ett nytt för 2k istället för att köpa ett för 4k idag. Eller, som du är inne på, du kan alltid investera i SLI när priset fallit om nåt år eller två om du tycker att prestandan är för kass, vilket du inte kommer att tycka :P.

Men jag vill höja ett varningens finger för dammet i kylare som inte är lätta att städa. När damm samlas i dem så börjar de låta för jävligt och det tar något år beroende på chassi och hur städat du har det hemma. Därefter är det tryckluft på burk som gäller vilket är bökigt och det kan vara svårt att få helt rent, vilket betyder att man måste underhålla skiten regelbundet med tryckluft. Nån gång om året.

Kylare som denna har sina fördelar eftersom den pumpar ut varmluften ur chassit och därför är att rekommendera för SLI, men de är svåra att rensa från damm... och börjar väsnas då.

http://www.inet.se/artikel/5409240/sapphire-radeon-hd6950-2gb

Kylare som dessa är piece of cake att rensa men lämnar varmluften i lådan vilket är trist och kräver sjysst chassikylning om du ska ha SLI. Mer varmluft i lådan utan adekvat luftflöde = högre varvtal på fläkten = högre oväsen :D. Kontrollera också att utrymmet på brädan mellan PCI-E slottarna är tillräcklig för att det övre kortet ska kunna ta in luft etc. Sådana detaljer hjälper de andra dig med.

http://www.inet.se/artikel/5408902/gigabyte-geforce-gtx-460-1...

Det är därför jag personligen inte gillar SLI/Crossfire uppgraderingar. De låter på det ena eller andra sättet om man inte har sjysst budget från första början :D. Köper du ett för svagt nätagg kommer också det att låta högt när den toppar effekten. etc etc.

Jag tycker du ska köra på ett antingen ett GTX 560 TI, eller Radeon 6950 1GB/2GB beroende på priset du hittar. I min nästa uppgradering, till skillnad från min förra, så kommer jag personligen inte ha SLI/Crossfire lösningar i åtanke när jag bygger. Men vi är olika, helt upp till dig!

Jag ska göra det riktigt enkelt för dig: Kör på något av de två korten, du kommer vara supernöjd för priset. Det är två väldigt bra kort.

Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Taskigt att jag var uppe vid denna tidpunkt ;).
Allt det du skrev ovan verkar väldigt vettigt. Jag var nog lite så tydlig innan med att jag ändå också tycker Intel-paketet verkar vara en bättre lösning på lite längre sikt. Själv sitter jag kvar på min q6600 men har bytt grafikkort precis som du resonerar. Om en SSD ska få plats i budgeten så tycker jag fortfarande att AMD har ett rimligt alternativ här, men SSDn tycker båda två är en något krystad lösning med tanke på budgeten. Så Intel-lösningen är nog ett strå vassare ur vårat perspektiv här va ;)?

Aa, nu är man här igen. Vi håller ju med varandra

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q