ArmA 2 - Operation Arrowhead

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Hej alla

Det är nämligen så att Arma 2 är det enda spelet jag älskar och spelar i timmar. Jag har köpt en ny dator pga spelet vilket låter dumt men är lite sant :).

Jag har tyvärr stöttpå problem då Arma2 / Arrowhead fryser då det är stor aktivitet. Mina Frames per second är väldigt höga men lite ostabilla har jag lagt märke till. Ena sekunden ligger de på 90 och nästa sekund på 75 vilket troligen också orsakar att det fryser i spelet och kanske lagar.
Ska tillägga att frysningarna varar inte länge utan enstaka sekunder utan att datorn kraschar( har hänt en gång i förgår).

Alla andra spel som jag har testat för att konstatera att problemet ligger i spelet och inte i datorn funkar fint utan lag eller frysningar.

Jag har en Western Digital HD 7200 rpm med 64 mb cache och lagrgings utrymme 1 tb.

Har någon nån anning hur man löser detta? Jag blir galen snart.

Tackar för all hjälp

Spelet läser otroligt mycket från disken istället för att på ett effektivare sätt buffra via RAM/VRAM. På så vis flaskar vanliga mekaniska diskar din prestanda då läshastigheten på dom är ganska långsam. Den bästa lösningen på detta problem är att köpa sig en SSD-disk att installera spelet på, som ger mycket bättre åtkomst till diverse filer. I spelet märker du detta främst när många nya objekt laddas samtidigt, som tex när du vistas nära eller i större städer, eller färdas väldigt fort nära marken. När det är som värst så kan du även se objekt omkring dig laddas långsamt och då se fula och suddiga ut under nån sekund innan korrekta LOD's har hunnit laddas.

I övrigt så rekommenderas denna guiden för att på bästa möjliga sätt optimera spelet för sin hårdvara!

http://pvpscene.net/wiki/doku.php?id=english:configure_your_g...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

För mig hjälpte det något ENORMT med en SSD disk.
Spelet vart som pånyttfött!

Permalänk

Har ny någon bra SSD att rekommendera? Vill helst ligga under 1000 kronor om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har ny någon bra SSD att rekommendera? Vill helst ligga under 1000 kronor om det är möjligt.

Ja, en SSD get en ordentlig skjuts till det otroligt tungdrivna ArmA II.

Kolla den här:

http://www.inet.se/artikel/4303861/corsair-ssd-force-series-6...

Du får nog svårt att få tag på en vettig SSD under tusenlappen. 60GB kan dock vara i minsta laget om du även tänker använda den som systemdisk.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Har köpt en Crucial M4 64Gb att ha som separat speldisk, borde väl räcka till ungefär 3 mastodontspel. 900 spänn på komplett.

Arma2 borde väl inte vara något problem med en läshastighet på 410 mb/s

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vad är rekommenderad hårdvara för ARMA II med tillägg?
Har idag Q6600, 4 GB RAM och ett gammalt 8800 GTS med en SSD som är på väg hem. Kommer det räcka? Bryr mig inte mycket om grafiken, bara att det rullar på stabilt utan hemska hopp i framerate.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad är rekommenderad hårdvara för ARMA II med tillägg?
Har idag Q6600, 4 GB RAM och ett gammalt 8800 GTS med en SSD som är på väg hem. Kommer det räcka? Bryr mig inte mycket om grafiken, bara att det rullar på stabilt utan hemska hopp i framerate.

Bryr du dig inte om att dra ner grafiken en aning så borde det där funka hyfsat. SSD är som sagt viktigast då hårddisk-belastningen inte påverkas särskillt mycket genom att sänka grafik-inställningarna. När jag började lira ArmA2 vid release så hade jag en Core 2 Duo 6600 med ett HD4870 grafikkort, vilket gick helt ok på medium-inställningar. Är dock osäker på skillnaden mellan ett knappt patchat ArmA2 och dagens grafiktunga Arrowhead+ACE2, då det har hänt en del med spelet de senaste 2 åren.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Köpte båda(!?) Arma spelen för ett tag sen, mest provat runt lite, men vill nu iaf. vara med ett gäng som spelar lite seriöst nån gång i veckan! har 15års fps spelande bakom mig så helt värdelös är jag inte, har tålamodet med mig att vara "menig" i början o klättra uppåt, så finns de några som behöver en spelare till skicka ett pm vettja!

Sen till annan fråga! alla skriver att ssd ger bra skjuts till spelen, har köpt dom via steam, men har inte spelan på mina ssd diskar, göra steam tool jobbet rätt om ja flyttar över de till ssdna? (kör raid0 på dom 2 ja har)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Köpte båda(!?) Arma spelen för ett tag sen, mest provat runt lite, men vill nu iaf. vara med ett gäng som spelar lite seriöst nån gång i veckan! har 15års fps spelande bakom mig så helt värdelös är jag inte, har tålamodet med mig att vara "menig" i början o klättra uppåt, så finns de några som behöver en spelare till skicka ett pm vettja!

Sen till annan fråga! alla skriver att ssd ger bra skjuts till spelen, har köpt dom via steam, men har inte spelan på mina ssd diskar, göra steam tool jobbet rätt om ja flyttar över de till ssdna? (kör raid0 på dom 2 ja har)

Kolla den här guiden som jag skrev ihop för någon månad sedan:

http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/997335-hu...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Har börjat spela jag med, men har en del "problem"

Helt random så tabbas jag ut ur spelet, och kan därmed inte komma tillbaka till det igen.
Igår spelade jag 3 timmar sträck utan några problem, men idag har jag inte fått spela mer än 30 minuter innan det händer.

Först trodde jag det vara Webbläsaren som ställde till det, men efter att ha stängt av alla andra sidoprogram händer det fortfarande.

Finns det någon lösning på detta, Googlade runt lite men kunde inte hitta något vettigt.

EDIT: Hittade en "lösning" på problemet. När detta händer gör jag bara detta:
" Left Shift(Hold), Numpad -, Numpad -, F, L , U, S, H "

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk

Undrar om dessa kommandos fortfarande gäller? (framgooglade)

Few command line tweaks shamelessly ripped off the BIS Forums.

-winxp : Use it in Vista/W7 to enable multi-GPU support, will disable use of D3D9Ex (a special Vista only D3D9 version)

-nosplash : Skip splash screens

-world=empty : Doesn't load as much for menu, starts faster

-maxmem=2047 : Allows game engine to use more RAM (2047 is hardcoded maximum atm, anything higher falls back to 2047).

-window : Windowed mode

-noCB : Turns off multicore drawing, slow down rendering but may resolve visual glitches

-cpuCount=X : Change X to a number equal or less than numbers of available cores. (2 seems to have the best results....even on quads!)

Tycker nämligen jag får lite dålig prestanda med min burk

Flyttade över båda arma spelen med steamtools till min ssd.

Kör allt på max i 1080p

benchmark 1: average 26
benschmark 2: average 16

nått måste ju vara knas?

system:

i7 950@4.4Ghz
CF 6850@875/1200
12Gb ram
SSD (Intel G2 80gb i raid0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Undrar om dessa kommandos fortfarande gäller? (framgooglade)

Few command line tweaks shamelessly ripped off the BIS Forums.

-winxp : Use it in Vista/W7 to enable multi-GPU support, will disable use of D3D9Ex (a special Vista only D3D9 version)

-nosplash : Skip splash screens

-world=empty : Doesn't load as much for menu, starts faster

-maxmem=2047 : Allows game engine to use more RAM (2047 is hardcoded maximum atm, anything higher falls back to 2047).

-window : Windowed mode

-noCB : Turns off multicore drawing, slow down rendering but may resolve visual glitches

-cpuCount=X : Change X to a number equal or less than numbers of available cores. (2 seems to have the best results....even on quads!)

Tycker nämligen jag får lite dålig prestanda med min burk

Flyttade över båda arma spelen med steamtools till min ssd.

Kör allt på max i 1080p

benchmark 1: average 26
benschmark 2: average 16

nått måste ju vara knas?

system:

i7 950@4.4Ghz
CF 6850@875/1200
12Gb ram
SSD (Intel G2 80gb i raid0)

Om du har dragit upp "View Distance", "Anti-Aliasing" och "Post-processing" till högsta så verkar det vara vettiga siffror du får fram. ArmA II är extremt krävande även för moderna datorer.

Jag kör med det mesta på "Very High" förutom de alternativ jag nämnde ovan:

"View Distance" - 4500m
"Anti-Aliasing" - Low
"Post-processing" - Low

Eftersom du sitter med en CrossFire-setup kan det vara värt att testa hur spelet fungerar med kommandot -winXP som ska lösa problemet med flera GPU:er.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Hmm, Dator i sign, får inte mer än 25FPS i Campaign när det börjar hända saker, helt sjukt krävande spel, kör med 6970 CF samt att spelet ligger på min SSD

Har AA och Post Process Avstängt, 1920x1080 -winxp -cpuCount=4 -exThreads 7

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Kör inte med -winxp!! Då körs spelet i DX9 ist för DX10. Våra HD6xxx-kort funkar bättre utan -winxp. Jag får skyyyhöga FPS med min setup i sigen.

Min targetline för Arma2:OA med senaste drivisar och CAP från AMD är:
-nosplash -world=Desert_E -noFilePatching -maxMem=2047 -cpuCount=8 -exThreads=7

Av någon anledning funkar -cpuCount=8 bättre för de med quad CPUer.

Ligger average på 60fps med allt på high utom POSTFX, AA=normal, videomem=default. Tuta o kör!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Kör inte med -winxp!! Då körs spelet i DX9 ist för DX10. Våra HD6xxx-kort funkar bättre utan -winxp. Jag får skyyyhöga FPS med min setup i sigen.

Min targetline för Arma2:OA med senaste drivisar och CAP från AMD är:
-nosplash -world=Desert_E -noFilePatching -maxMem=2047 -cpuCount=8 -exThreads=7

Av någon anledning funkar -cpuCount=8 bättre för de med quad CPUer.

Ligger average på 60fps med allt på high utom POSTFX, AA=normal, videomem=default. Tuta o kör!!!

Jaha ingen skillnad prova själv och kör igång banan Pathfinder i ArmaOA, 3 mission i Campaign kommer inte över 30FPS fast jag satt allt på lägsta sinnes sjukt Kör alltså i 800x600 och allt på Low, samt Memory på Default.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

Jaha ingen skillnad prova själv och kör igång banan Pathfinder i ArmaOA, 3 mission i Campaign kommer inte över 30FPS fast jag satt allt på lägsta sinnes sjukt Kör alltså i 800x600 och allt på Low, samt Memory på Default.

Kampanjerna är dock inte särskillt bra optimerade script-mässigt. Det är helt normalt att få usel prestanda då jämfört med att lira populära hemmasnickrade uppdrag eller multiplayer. Personligen tycker jag att dom är helt ospelbara och ointressanta Finn en coop-klan/community att lira med istället!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

jag verkar inte få till dessa kommandon.. hur ska jag egentligen lägga till dom när ja köpt via steam sen flyttat med steamtools med till min ssd...

Permalänk
Medlem

Klan SSG livestream http://www.livestream.com/cbhunter

Nästan klara nu. Titta gärna in nästa Söndag kl 18!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

ArmA 2 Free

Nu har Arma 2 Free släppts, en free-to-play variant av A2!
http://www.arma2.com/free

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

SSG är absolut aktivt Bara att kika in på www.ssg-clan.se och ansöka om medlemskap på forumet.

En av medlemmarna agerade reporter på ett mindre strö-uppdrag tidigare i veckan för att filma lite, och klippte ihop en schysst rulle med dokumentär-stuk om hur operationen gick. Ger en väldigt bra bild av hur klanen lirar och kommuniserar!

J3zRyI1DTDs

Fan, detdär verkade rikigt jävla skoj. Vet du om det fortfarande finns plats för nytt folk?

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Skrivet av DonBalderoN:

Fan, detdär verkade rikigt jävla skoj. Vet du om det fortfarande finns plats för nytt folk?

Absolut Det är bara att posta en ansökan på deras forum, förutsatt att du uppfyller medlemskraven då.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte bara plugga kampanjen SSG kör nu...

...å vi tar fortfarande in medlemmar.

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem

FXAA Anti Aliasing prestanda och god kvalite!

#11284141

Finns en uppdaterad version för ARMA2!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Spelet startar inte med de filerna, så du vet..
Saknar d3dx9_43.dll säger den...

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trracer:

Spelet startar inte med de filerna, så du vet..
Saknar d3dx9_43.dll säger den...

Uppdatera DirectX 9c

Note: If you've already downloaded d3dx9_43.dll from one of those DLL download sites, remove it from wherever you put it and continue with these steps.

Restart your computer if you haven't yet.

The d3dx9_43.dll error might be a fluke and a simple restart could clear it up completely.

Install the latest version of Microsoft DirectX. Chances are, upgrading to the latest version of DirectX will fix the d3dx9_43.dll not found error.

Note: Microsoft often releases updates to DirectX without updating the version number or letter so be sure to install the latest release even if your version is technically the same.

Note: The same DirectX installation program works with all versions of Windows including Windows 7, Windows Vista, Windows XP, and more. It will replace any missing DirectX 11, DirectX 10, or DirectX 9 file.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Japp, nu funkar det och det var en viss skillnad, ja. Men prestandamässigt osv hur skiljer det sig mot hur det fungerade med AA förut?

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem

FXAA Anti Aliasing prestanda och god kvalite!

Finns en uppdaterad version för ARMA2!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trracer:

Japp, nu funkar det och det var en viss skillnad, ja. Men prestandamässigt osv hur skiljer det sig mot hur det fungerade med AA förut?

Prestandamässigt skiljer det sig enorm mycket!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Japp, testade med lite klanpolare och det var riktigt stor skillnad.

I approve.

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se