Permalänk
Medlem

En liten fråga:

Jag har en laptop med VGA och HDMI. Dock inte DVI.

Kommer jag få lika bra bild med en DVI-HDMI-kabel om man jämför med en vanlig DVI-sladd?

Funderar nämligen på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499245 men är orolig för att det blir något form utav strul då jag inte har DVI på laptopen.

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mungo_skata:

* Användningsområden = RPG-spel, MMO,enstaka fps-spel för att fördriva tiden. En del film och serier.
* Önskad storlek =24-27“
* Din budget = 2000-4000 kan skjuta till lite om det blir absolut nödvändigt.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080 1920x1200 2560x1600
* Önskat format = 16:9, 16:10
* Önskad Panel = ips, va? Lite osäker på just denna punk. Har läst väldigt många olika förslag.
* Önskad skärmyta = (Matt, blank, halvblank)
* Önskad Hz = 60+
* Butik = Betrodd nätbutik
* Märke = Allt går bra.

Har spanat lite på http://www.webhallen.com/hardvara/133025-benq_27_tft_ew2730 fast är osäker på om det blir stort med en 27“

Har för tillfället tre TN 22“ vilket jag inte alls är nöjd med. Kan bero på att det är budgetskärmar för dryga tusenlappen. Men nu är det iaf dags att testa något nytt.
Det jag vill ha är en stor skärm med klara tydliga färger och bra flyt. Är inte intresserad av snabba TN-paneler.

Om du inte ska spela snabba spel så är det säkert en bra lösning. Förhoppningsvis är EW2730 lika bra som EW2430.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sLiveR:

En liten fråga:

Jag har en laptop med VGA och HDMI. Dock inte DVI.

Kommer jag få lika bra bild med en DVI-HDMI-kabel om man jämför med en vanlig DVI-sladd?

Funderar nämligen på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499245 men är orolig för att det blir något form utav strul då jag inte har DVI på laptopen.

Det ska du få. Digital överföring.

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = MMO, film och serier.
* Önskad storlek =23-25“
* Din budget = 2500-3000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1200
* Önskat format = 16:9, 16:10
* Önskad Panel = inte så stor koll på vad som är bästför MMO spel
* Önskad skärmyta = (Matt, blank, halvblank)
* Önskad Hz = 60+
* Butik = Inet eller Komplett
* Märke = Allt går bra.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selo:

* Användningsområden = MMO, film och serier.
* Önskad storlek =23-25“
* Din budget = 2500-3000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1200
* Önskat format = 16:9, 16:10
* Önskad Panel = inte så stor koll på vad som är bästför MMO spel
* Önskad skärmyta = (Matt, blank, halvblank)
* Önskad Hz = 60+
* Butik = Inet eller Komplett
* Märke = Allt går bra.

U2311H
ZR24W

Permalänk
Medlem

* Önskad storlek =22" >
* Din budget = 2500SEK till 4500SEK
* Önskat format = 16:10
* Märke = Allt går bra

Ska inhandla 2st 22" eller större för runt eller lite över 4000SEK för att ersätta min w2207h. Jag har lagt Photoshop och andra Adobe-program på hyllan men använder de fortfarande ibland. Spelar sällan men ibland, inget FPS krävande med andra ord. Brukar spendera långa timmar vid datorn, mycket läsning, lagom mycket film och serier.

Finns det andra alternativ än U2410 (16:10 - 1st) eller U2311 (16:9 - 2st)? Känns rätt dött på 16:10-fronten och jag vet inte riktigt om jag bör slopa kravet 16:10 och bara köpa två U2311.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Även jag har fått min Eizo FS2331 nu och jag håller med allt Mandrake sagt på föregående sida, inga döda pixlar på min skärm heller och kvalitetsintrycket är mycket bra. Allt är ovanligt gediget, inget flexar eller knakar och foten är så stabil att jag inte kan vrida monitorn utan att lyfta den först.

Man upptäcker nya färgnyanser på ställen man inte sett dessa förr, det är lite kul. Jag testade backlighten i ett mörkt rum och den var väldigt svart, men då var ju också ljussensorn aktiv och dimmade skärmen rejält. Stänger man av den och drar upp brightness till 100 så lyser det allt igenom lite i kanterna, men det finns ju heller ingen anledning att göra så. Blev halvt blind när jag tryckte bort min svarta PNG-fil och återgick till Windows.

Skärmen är mycket snabbare än vad jag trodde när man läst recensioner. Märker väldigt lite skillnad mot min gamla TN, som var 2ms snabbare G2G på papper. Det sämsta med skärmen är högtalarna, varför Eizo ens bemödat sig att ha högtalare på skärmen förstår jag inte, måste vara något arv från deras tradition av att göra skärmar till kontor, högtalarna är urusla och går absolut inte att lyssna på. Det enda de duger till är att spela upp windows-asterisken. Som en följd av högtalarna är ju skärmen dessutom smått ful, dock hade jag glömt hur mycket bättre matt plast var än blank plast. Alla skärmar borde vara i matt plast. Och det är synd att det inte är en TriStand-fot, bara tilt är lite jobbigt. Bättre antireflexbehandling än min gamla skärm också.

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Starcraft 2 och WoW främst, typ BFBC2/COD/CS och andra fps ibland och på lan, surf, film, ser på tv-serier på datorn varje dag!
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = ~4000, har inget emot att gå högre för kvalité som håller

* Önskad upplösning = 1920x1080 / 1920x1200
* Önskat format = 16:9 / 16:10
* Önskad Panel = Vet inte
* Önskad skärmyta = Helst matt
* Önskad Hz = Vet inte
* Butik = Spelar ingen roll
* Märke = Spelar ingen roll

Kollade först på http://www.inet.se/artikel/2203147/benq-tft-24-xl2410t-zowie-... , mest för jag var lite intresserad av att kunna byta upplösning med bara knapptryck på skärmen, så man slipper köra windowed mode eller att allt blir utdraget på äldre spel. Och 2 ms lät fett, men som jag förstår spelar det ingen större roll? Och färgerna skulle inte vara så bra, och då jag kollar på tv-serier varje kväll innan jag lägger mig tycker jag att det är viktigt. Har hört goda grejer om IPS skärmar, men vet inte riktigt vad som egentligen är skillnaden.

Tack för tips!

edit: Är inte så intresserad av 3D för tillfället, men kan väl inte skada om det skulle vara en möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spunkle:

* Användningsområden = Starcraft 2 och WoW främst, typ BFBC2/COD/CS och andra fps ibland och på lan, surf, film, ser på tv-serier på datorn varje dag!
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = ~4000, har inget emot att gå högre för kvalité som håller

* Önskad upplösning = 1920x1080 / 1920x1200
* Önskat format = 16:9 / 16:10
* Önskad Panel = Vet inte
* Önskad skärmyta = Helst matt
* Önskad Hz = Vet inte
* Butik = Spelar ingen roll
* Märke = Spelar ingen roll

Kollade först på http://www.inet.se/artikel/2203147/benq-tft-24-xl2410t-zowie-... , mest för jag var lite intresserad av att kunna byta upplösning med bara knapptryck på skärmen, så man slipper köra windowed mode eller att allt blir utdraget på äldre spel. Och 2 ms lät fett, men som jag förstår spelar det ingen större roll? Och färgerna skulle inte vara så bra, och då jag kollar på tv-serier varje kväll innan jag lägger mig tycker jag att det är viktigt. Har hört goda grejer om IPS skärmar, men vet inte riktigt vad som egentligen är skillnaden.

Tack för tips!

edit: Är inte så intresserad av 3D för tillfället, men kan väl inte skada om det skulle vara en möjlighet.

Dell U2410 kostar ~4500 hos Dustin med studentrabatt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Även jag har fått min Eizo FS2331 nu och jag håller med allt Mandrake sagt på föregående sida, inga döda pixlar på min skärm heller och kvalitetsintrycket är mycket bra. Allt är ovanligt gediget, inget flexar eller knakar och foten är så stabil att jag inte kan vrida monitorn utan att lyfta den först.

Man upptäcker nya färgnyanser på ställen man inte sett dessa förr, det är lite kul. Jag testade backlighten i ett mörkt rum och den var väldigt svart, men då var ju också ljussensorn aktiv och dimmade skärmen rejält. Stänger man av den och drar upp brightness till 100 så lyser det allt igenom lite i kanterna, men det finns ju heller ingen anledning att göra så. Blev halvt blind när jag tryckte bort min svarta PNG-fil och återgick till Windows.

Skärmen är mycket snabbare än vad jag trodde när man läst recensioner. Märker väldigt lite skillnad mot min gamla TN, som var 2ms snabbare G2G på papper. Det sämsta med skärmen är högtalarna, varför Eizo ens bemödat sig att ha högtalare på skärmen förstår jag inte, måste vara något arv från deras tradition av att göra skärmar till kontor, högtalarna är urusla och går absolut inte att lyssna på. Det enda de duger till är att spela upp windows-asterisken. Som en följd av högtalarna är ju skärmen dessutom smått ful, dock hade jag glömt hur mycket bättre matt plast var än blank plast. Alla skärmar borde vara i matt plast. Och det är synd att det inte är en TriStand-fot, bara tilt är lite jobbigt. Bättre antireflexbehandling än min gamla skärm också.

Har du någon koll på hur den står sig mot EV2333WH? FS2331 verkar vara något nyare, men har klart sämre ergonomi. Om man kikar på specifikationerna ser de likvärdiga ut.

Permalänk
Medlem

Både FlatpanelHD och Prad tycker EV2333 är för långsam för spel, fast specifikationen är 7ms g2g precis som på Forisen. Ezio själva betecknar Foris-serien "home entertainment monitors" medan EV2333 är i Flexscan-serien som är "monitors for business, finance, CAD, photography etc".

Klickar man sedan in står det "spel" på EV2333 och "gaming" på FS2331. Vad det nu betyder. Jag skulle tro att det enda som skiljer är Overdrive-kretsen. Det är synd att Eizo inte säljer FlexStand separat.
http://www.eizo.com/global/products/videos/flexstand/index.ht...

Här har du fler som ställer sig samma fråga
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
http://hardforum.com/showthread.php?p=1037291090

Permalänk
Inaktiv

* Användningsområden = Photoshop, göra moddar i Unreal Engine, tänkte också spela lite spel till hösten (BF3, Rage, Skyrim)
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = ~3500

* Önskad upplösning = 1920x1080 eller högre
* Önskat format = 16:9 men gärna 16:10
* Önskad Panel = Spelar ingen roll så länge den ger bättre bildkvalitet än min gamla Asus med 6-bitar/channel
* Önskad skärmyta = Spelar ingen roll
* Önskad Hz = Spelar ingen roll
* Butik = Inet eller Dustin
* Märke = Spelar ingen roll

Edit: Glömde lägga till att den också skulle vara lagom strömsnål

Permalänk

* Användningsområden = FPS-spel, surf, film.
* Önskad storlek = 26-30
* Din budget = 3-4k

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =
* Önskat format = 16:9
* Önskad Panel = ?
* Önskad skärmyta = ?
* Önskad Hz = ?
* Butik = De flesta. Helst inet, komplett dock.
* Märke =

Kom gärna med flera förslag.
Tack på förhand.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon168719:

* Användningsområden = Photoshop, göra moddar i Unreal Engine, tänkte också spela lite spel till hösten (BF3, Rage, Skyrim)
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = ~3500

* Önskad upplösning = 1920x1080 eller högre
* Önskat format = 16:9 men gärna 16:10
* Önskad Panel = Spelar ingen roll så länge den ger bättre bildkvalitet än min gamla Asus med 6-bitar/channel
* Önskad skärmyta = Spelar ingen roll
* Önskad Hz = Spelar ingen roll
* Butik = Inet eller Dustin
* Märke = Spelar ingen roll

Edit: Glömde lägga till att den också skulle vara lagom strömsnål

HP ZR24W
Dell U2311H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marreinho:

* Användningsområden = FPS-spel, surf, film.
* Önskad storlek = 26-30
* Din budget = 3-4k

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =
* Önskat format = 16:9
* Önskad Panel = ?
* Önskad skärmyta = ?
* Önskad Hz = ?
* Butik = De flesta. Helst inet, komplett dock.
* Märke =

Kom gärna med flera förslag.
Tack på förhand.

Samsung P2770FH
Asus VE278Q

Om FPS spel är en bisyssla eller om du värdesätter bild framför mindre ghosting är följande skärm ett bra val.

BenQ EW2730

Permalänk
Skrivet av kol:

Samsung P2770FH
Asus VE278Q

Om FPS spel är en bisyssla eller om du värdesätter bild framför mindre ghosting är följande skärm ett bra val.

BenQ EW2730

Okej tack! Får åka o kolla dessa

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kol:

HP ZR24W
Dell U2311H

Tack så mycket
Undrade bara om det hade varit värt att kanske skaffa en TN med 120Hz eller är det mer värt med IPS?

Permalänk
Medlem

Fråga dig själv vad som är viktigast, fina färger eller grymt flyt? Jag tycker fina färger väger över men spelar du mycket snabba spel kommer du irritera dig på eftersläpet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av airhead:

Fråga dig själv vad som är viktigast, fina färger eller grymt flyt? Jag tycker fina färger väger över men spelar du mycket snabba spel kommer du irritera dig på eftersläpet.

Tack Tror det blir bra med ips då! Jag är verkligen trött på min nuvarande skärm med grymt dåliga färger (2^18st istället för 2^24st som alla skärmar har idag).

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Photoshop, Surf, Fps
* Önskad storlek = 23"
* Din budget = ~4000, har inget emot att gå högre för kvalité som håller

* Önskad upplösning = 1920x1080 / 1920x1200
* Önskat format = 16:9 / 16:10
* Önskad Panel = Vet inte
* Önskad skärmyta = Helst matt
* Önskad Hz = Vet inte
* Butik = Dustin
* Märke = Spelar ingen roll

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flash01:

* Användningsområden = Photoshop, Surf, Fps
* Önskad storlek = 23"
* Din budget = ~4000, har inget emot att gå högre för kvalité som håller

* Önskad upplösning = 1920x1080 / 1920x1200
* Önskat format = 16:9 / 16:10
* Önskad Panel = Vet inte
* Önskad skärmyta = Helst matt
* Önskad Hz = Vet inte
* Butik = Dustin
* Märke = Spelar ingen roll

Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Tack kol, Synd att dom inte får den i lager förns den 23. Skulle behövt den snabbare än så då skärmen ja har idag åkt i golvet och visar halvbild resten är bara vitt. Får kika om det är nån annan butik som har den skärmen inne då.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flash01:

Tack kol, Synd att dom inte får den i lager förns den 23. Skulle behövt den snabbare än så då skärmen ja har idag åkt i golvet och visar halvbild resten är bara vitt. Får kika om det är nån annan butik som har den skärmen inne då.

Titta även på dessa skärmar.

Inte lika snabb som U2311H dock så om du spelar mycket är nog U2311H ett bättre val.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=798265

Om du spelar lite är även detta en bra skärm.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476430

Permalänk
Medlem

spelar inte jättemycke men brukar få mina ryck då då. Är mest sugen på den du rekomendera först U2311H, så man kanske får bita sig i läppen o vänta på att dom kan leverera då.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flash01:

spelar inte jättemycke men brukar få mina ryck då då. Är mest sugen på den du rekomendera först U2311H, så man kanske får bita sig i läppen o vänta på att dom kan leverera då.

Såg att du gillade 16:10 i den andra tråden och i så fall bör du överväga denna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580584

Annars bör du nog vänta på U2311H.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Såg att du gillade 16:10 i den andra tråden och i så fall bör du överväga denna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580584

Annars bör du nog vänta på U2311H.

Dell UltraSharp U2311H : Effektförbrukning (drift) 33 W
HP ZR24w : Effektförbrukning (drift) 85 - 95 W

Ser ju ut att vara mer ekonomiskt med Dell

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Film/Serie, FPS-spel, RPG-spel, surf,
* Önskad storlek =24
* Din budget = Det ska vara 3 skärmar. 4000-8000kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana) Svart även stil rent
* Önskad upplösning =1920x1080/1200
* Önskat format = 16:9/16:10 till min eyefinity setup
* Önskad Panel =TN helst ips av nån anledning
* Önskad skärmyta = spelar ingen roll
* Önskad Hz =jag trivs med 60hz. Jag tittar mer på film och serie än att spela
* Butik = (Butiker du kan tänka dig att handla ifrån) spelar ingen roll
* Märke = (Något speciellt märke du vill ha eller inte ha) Samma här, spelar ingen roll. Jag vill att sak ska hålla.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Användningsområden = Spela (Spelar alla typer av spel) och läsa det senaste skvallret på sweclockers
* Önskad storlek =23-24
* Din budget = runt 2000 max2500 hade jag tänkt,

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = 16:9,
* Önskad Panel = Inte speciellt insatt läst många trådar ips vs 120 hz vilket inte gjort mig klokare:<
* Önskad skärmyta = Detta vet jag inte ens vad det är
* Önskad Hz = 60+
* Butik = Betrodd nätbutik
* Märke = Allt går bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jennie12:

Användningsområden = Spela (Spelar alla typer av spel) och läsa det senaste skvallret på sweclockers
* Önskad storlek =23-24
* Din budget = runt 2000 max2500 hade jag tänkt,

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = 16:9,
* Önskad Panel = Inte speciellt insatt läst många trådar ips vs 120 hz vilket inte gjort mig klokare:<
* Önskad skärmyta = Detta vet jag inte ens vad det är
* Önskad Hz = 60+
* Butik = Betrodd nätbutik
* Märke = Allt går bra.

U2311H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=798265

Permalänk
Medlem

14 ms kan det verkligen vara något å ha om man lirar fps spel? o.0 Finns det ingen 120 hz skärm du skulle kunna rekommendera?