Permalänk
Avstängd
Skrivet av davidberman:

BenQ:en har 8 ms responstid (GtG) och jag har hört av datorkunniga att responstiden är det viktigaste vid film, och att det bör helst vara under 5 ms? Kan detta stämma?

Tack

S.k. datorkunniga. Det där låter direkt okunnigt.

Svaret på frågan är nej.

men titta själv.
http://www.youtube.com/watch?v=x5h6W78TkQQ

Permalänk

* Önskad upplösning =1920*1080/1200 spelar ingen direkt roll.
* Önskat format = (16:9, 16:10)
* Önskad Panel =
* Önskad skärmyta = Ingen aning på skillnaden
* Önskad Hz =60 och uppåt
* Butik = skulle föredra om dem accepterade PayPal men inget krav!
* Märke = spelar ingen roll

Kommer mest surfa, spela spel och titta på film, använder radeon kort så 3d är inget krav men skulle vara nice att ha för framtiden såklart.

Budget runt 2000~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Psychadaelic:

* Önskad upplösning =1920*1080/1200 spelar ingen direkt roll.
* Önskat format = (16:9, 16:10)
* Önskad Panel =
* Önskad skärmyta = Ingen aning på skillnaden
* Önskad Hz =60 och uppåt
* Butik = skulle föredra om dem accepterade PayPal men inget krav!
* Märke = spelar ingen roll

Kommer mest surfa, spela spel och titta på film, använder radeon kort så 3d är inget krav men skulle vara nice att ha för framtiden såklart.

Budget runt 2000~

Den enda vettiga 3D skärmen LG W2363D i den prisklassen stödjer tyvärr bara bara 3D Nvidia.

Matt betyder att skärmytan är antireflexbehandlad. Med Blank är ytan mer glaslik och reflekterar ljus. Blir lite som en spegel. Halvblank är något där mittimellan.

Titta på
Dell U2311 (matt)
Eizo FS2331 (matt)
BenQ EW2430 (halvblank), BL2400PT (halvmatt)
LG W2363D (matt) (kan vara ett bra köp om du spelar mycket FPS och är kräsen med flytet)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shochan:

Skulle helst vilja ha en LED, men det är inget måste. Mitt största problem är att dom där är 23" och inte 24".. Går det argumentera upp dom ordentligt även med dom två små "felen"?

Bildfördröjning Max 30 ms på IPS-panelen skrämmer mig lite, för att vara helt ärlig.. Hur är det att spela FPS-spel och så på den? Är riktigt allergisk mot inputlag.

Det är inte 30 ms input lag på den skärmen. 11 ms.

Permalänk
Medlem

Söker en skärm som är skonsam mot ögonen då man surfar och läser texter till 90% av fallen, och spelar drygt 10%, BF2, css mfl.

den får gärna va max 24" annars blir det för stort, sen får den gärna vara matt så man slipper bli bländad vid dagsljus.

Edit: Blev impulsköp idag en Benq G2420HDBL
Hoppas den duger.

enda nackdelen är att dne inte är höj/sänkbar som min förra samsung 204B

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tänkte investera 3 skärmar för att köra Eyefinity! Så tänk på det nä ni tipsar mig

* Användningsområden = Cs,cod,bf och film.
* Önskad storlek =22 eller större.
* Din budget = Så mycket som det krävs, inte för skyhöga priser dock.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = somsagt, eyefinity
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad skärmyta = Kvittar
* Önskad Hz = 120 skulle va nice, inget tvång dock.
* Butik = pålitliga sidor ! annars onoff helst.
* Märke = kvittar

Visa signatur

Sambadi dad aj juice two no

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAJJ4N:

Tänkte investera 3 skärmar för att köra Eyefinity! Så tänk på det nä ni tipsar mig

* Användningsområden = Cs,cod,bf och film.
* Önskad storlek =22 eller större.
* Din budget = Så mycket som det krävs, inte för skyhöga priser dock.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = somsagt, eyefinity
* Önskat format = 16:9 eller 16:10
* Önskad Panel =
* Önskad skärmyta = Kvittar
* Önskad Hz = 120 skulle va nice, inget tvång dock.
* Butik = inet helst.
* Märke = kvittar

LG W2363D
http://www.inet.se/artikel/2233491/lg-23-tft-w2363d-pf-120hz

Lågbudgetalternativ
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499245

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = 3d, renderingsprogram, bildredigering, surf
* Önskad storlek = 27 tum
* Din budget = 2000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad skärmyta =matt
* Önskad Hz =
* Butik =
* Märke = hört att samsung ska vara bra!?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av caind:

Ange:
* Användningsområden = 3d, renderingsprogram, bildredigering, surf
* Önskad storlek = 27 tum
* Din budget = 2000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad skärmyta =matt
* Önskad Hz =
* Butik =
* Märke = hört att samsung ska vara bra!?!

Den enda 27:a du får för de pengarna är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=822864

Om du vill ha Samsung:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=721890

Skulle tro att de är likvärdiga för dina användningsområden. Även ramen är matt på Philipsen så av den anledningen skulle jag valt den.

Permalänk

Svårt att hitta TV...

* Användningsområden = TV
* Önskad storlek = 40 tum
* Din budget = < 10000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Full HD
* Önskad skärmyta = Helst inte blank
* Butik = Alla
* Märke = Helst Samsung

Tack!

Permalänk
Medlem

har en Samsung 245b nu (24" 1920x1200 , 16:10 tror jag) 5 ms ,GTX 580 MSI twinfrozer II 940/1880/4400 och en I7 860 stock
är ute efter 2560x1440 så med andra ord 27", budget runt 7500
har läst mkt tester och youtubeklipp om u2711 ,sen ska asus ha en likvärdig också som jag knappt vet nå om men det är väl mellan dom de står, den vitgråa fujitsun är inte aktuell iaf.

jag lirar aldrig FPS dvs cs osv kan hobbylira lite crysis ibland men väldigt sällan är 70 % MMO och 30 % film.
betraktningsvinklar är totalt ovesentligt så behöver inte IPS för den anledningen.
IPS sägs ge sämre flyt å snabbhet än TN 120hz varianterna tex, men klagar inte alls på de "flytet" och snabbheten min nuvarande 60 hz:are har, så då är frågan är Dells U2711 markant snabbare och bättre i färgerna , nån som kanske till och med har erfarenhet från en likvärdig TN som min som bytte till U2711?

tilläggas bör att jag i alla år med alla grafikkort jag haft så har jag spelat med "digital vibrance" på max dock endast till spel inte till film och surf.
så jag gillar förstärkta effekten av färger skarpt!
även om det förstör bilden helt och hållet enligt de flesta men jag är van att ha de på max så kanske man får den känslan av färger direkt utav en IPS, dvs utan att tvingas maxa digital vibrance?

enligt youtube verkar u2711 endast vara till för grafiker och photoshop nissar så är lite skraj för att det inte blir så bra spelupplevelse men det måste man ju testa live för att veta (har ingen butik i mitt område där jag kan testa se olika skärmar)

blev mkt text men i korta drag är en U2711 en uppgrade på alla plan (både spel + film) jämfört med samsung 245b?
bildkvalite prioriteras men är "flytet" märkbart sämre på en IPS än min nuvarande samsung 245b 60Hz då blir det 120Hz LED istället.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av undrande:

har en Samsung 245b nu (24" 1920x1200 , 16:10 tror jag) 5 ms ,GTX 580 MSI twinfrozer II 940/1880/4400 och en I7 860 stock
är ute efter 2560x1440 så med andra ord 27", budget runt 7500
har läst mkt tester och youtubeklipp om u2711 ,sen ska asus ha en likvärdig också som jag knappt vet nå om men det är väl mellan dom de står, den vitgråa fujitsun är inte aktuell iaf.

jag lirar aldrig FPS dvs cs osv kan hobbylira lite crysis ibland men väldigt sällan är 70 % MMO och 30 % film.
betraktningsvinklar är totalt ovesentligt så behöver inte IPS för den anledningen.
IPS sägs ge sämre flyt å snabbhet än TN 120hz varianterna tex, men klagar inte alls på de "flytet" och snabbheten min nuvarande 60 hz:are har, så då är frågan är Dells U2711 markant snabbare och bättre i färgerna , nån som kanske till och med har erfarenhet från en likvärdig TN som min som bytte till U2711?

tilläggas bör att jag i alla år med alla grafikkort jag haft så har jag spelat med "digital vibrance" på max dock endast till spel inte till film och surf.
så jag gillar förstärkta effekten av färger skarpt!
även om det förstör bilden helt och hållet enligt de flesta men jag är van att ha de på max så kanske man får den känslan av färger direkt utav en IPS, dvs utan att tvingas maxa digital vibrance?

enligt youtube verkar u2711 endast vara till för grafiker och photoshop nissar så är lite skraj för att det inte blir så bra spelupplevelse men det måste man ju testa live för att veta (har ingen butik i mitt område där jag kan testa se olika skärmar)

blev mkt text men i korta drag är en U2711 en uppgrade på alla plan (både spel + film) jämfört med samsung 245b?
bildkvalite prioriteras men är "flytet" märkbart sämre på en IPS än min nuvarande samsung 245b 60Hz då blir det 120Hz LED istället.

Flytet kommer att vara likvärdigt med U2711 jämfört med din 245B. Däremot kommer du få högre input lag. Har för mig att 245B har under 10ms i input lag och U2711 har 30 ms input lag. Skulle inte köpa U2711 när ändamålet är så mycket spel som i ditt fall.

Avvakta Samsungs SA850. Förhoppningsvis blir det en bättre spelskärm än U2711. och ja, färgerna blir bättre med IPS.

Permalänk
Medlem

okey så oavsett vad man spelar (dvs inte fps) rekomenderas inte IPS om man använder skärmen till mestadels spelande.
kan ögat märka skillnad mellan 10 och 30 input lag ?
ska kolla upp SA850 så länge
kollade runt på komplett dustin webhallen Inet men finns ju inga 27" LED skärmar spec inte nån med 2560x1440 vad jag sett iaf.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av undrande:

1) okey så oavsett vad man spelar (dvs inte fps) rekomenderas inte IPS om man använder skärmen till mestadels spelande.
2) kan ögat märka skillnad mellan 10 och 30 input lag ?
3) ska kolla upp SA850 så länge
kollade runt på komplett dustin webhallen Inet men finns ju inga 27" LED skärmar spec inte nån med 2560x1440 vad jag sett iaf.

1) Input lag beror framförallt på skärmen och inte tekniken. Finns IPS skärmar med under 5 ms i input lag. Finns TN skärmar som har uppemot 50 ms i input lag så man får kolla upp input lag på just den skärmen innan köp. På denna film får du en uppfattning om hur mycket 30ms input lag är.
http://www.youtube.com/watch?v=3faC2ur3Qq0 (04:20)
2) Ja, definitivt. Är inte särskilt kräsen i spel faktiskt. Men högt input lag är riktigt störande. Ska sägas att det finns många som spelar med 30 ms input lag utan att känna av det nämnvärt.
3) Den ska släppas i sommar ska sägas.

Permalänk

* Användningsområden = till största delen FPS(BFBC2 senare BF3), RTS, RPG, endast casual + lite surf och photoshop (ingen större utsträckning)
* Önskad storlek = Minst 23"
* Din budget = 2000 - 3000 Kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = minst Full HD.
* Önskat format = 16:9/10
* Önskad Panel = den som lämpar sig bäst för anv. området.
* Önskad skärmyta =
* Önskad Hz = 120 Hz. Tror jag
* Butik = Inet, webhallen, komplett
* Märke =
* Anslutning = DVI

Är det W2363D som gäller eller finns det några bättre alternativ?

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ski_extreme:

* Användningsområden = till största delen FPS(BFBC2 senare BF3), RTS, RPG, endast casual + lite surf och photoshop (ingen större utsträckning)
* Önskad storlek = Minst 23"
* Din budget = 2000 - 3000 Kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = minst Full HD.
* Önskat format = 16:9/10
* Önskad Panel = den som lämpar sig bäst för anv. området.
* Önskad skärmyta =
* Önskad Hz = 120 Hz. Tror jag
* Butik = Inet, webhallen, komplett
* Märke =
* Anslutning = DVI

Är det W2363D som gäller eller finns det några bättre alternativ?

Skulle vara U2311H i så fall om du tycker att färger och betraktningsvinklar är viktigare än flyt.
Eller P2770FH om du tycker att storlek är viktigare än flyt.

Permalänk

* Användningsområden = Mest fps samt lite mmorpg, surf o film.
* Önskad storlek =minst 22''
* Din budget = runt 2 tusen, gärna mindre.

Särskilda önskemål
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = wide?
* Önskad Panel = vet inte
* Önskad skärmyta = spelar ingen roll, tror jag?
* Önskad Hz = Vet inte
* Butik = Någon stor butik. Inet, komplett alltså o liknande.
* Märke = spelar ingen roll.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marreinho:

* Användningsområden = Mest fps samt lite mmorpg, surf o film.
* Önskad storlek =minst 22''
* Din budget = runt 2 tusen, gärna mindre.

Särskilda önskemål
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = wide?
* Önskad Panel = vet inte
* Önskad skärmyta = spelar ingen roll, tror jag?
* Önskad Hz = Vet inte
* Butik = Någon stor butik. Inet, komplett alltså o liknande.
* Märke = spelar ingen roll.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628084

lågbudgetalternativ:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499245

Permalänk

Hej!
Letar en ny, billig skärm som kommer att användas mest för spel! Dessa två har jag kollat på, det är i princip samma skärmar bara det att ena är LED och andra är LCD.

BenQ 24” LED G2420HD http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599897#extra
BenQ 24" LCD G2420HD http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710#extra

LCD skärmen har några fördelar så som hdmi och högre ljusstyrka, men den har lägre dynamisk kontrast och självklart högre strömförbrukning än LED skärmen.

Är dessa skärmar skit? Jag kan inte med paneler osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skitfarlig:

Hej!
Letar en ny, billig skärm som kommer att användas mest för spel! Dessa två har jag kollat på, det är i princip samma skärmar bara det att ena är LED och andra är LCD.

BenQ 24” LED G2420HD http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599897#extra
BenQ 24" LCD G2420HD http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710#extra

LCD skärmen har några fördelar så som hdmi och högre ljusstyrka, men den har lägre dynamisk kontrast och självklart högre strömförbrukning än LED skärmen.

Är dessa skärmar skit? Jag kan inte med paneler osv.

HDBL är den bättre av de två.

Om du ska ha den till snabba spel borde du titta på den här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628084

Om du inte är kräsen med flytet kan du överväga men då får du bättre bild.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

Vill du ha storlek så titta på denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=822864

Permalänk
Skrivet av kol:

HDBL är den bättre av de två.

Om du ska ha den till snabba spel borde du titta på den här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628084

...

Den har jag faktiskt tittat på, hade den som 'backup' fall de andra två skärmarna skulle vara skit.
Jag är ju liksom inte någon hardcore gamer, så HDBL kanske duger ändå?

Sen är jag nojjig att 23" känns för litet. Har blivit van 32" nu, då jag använt sovrums tvn som skärm i några veckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skitfarlig:

Den har jag faktiskt tittat på, hade den som 'backup' fall de andra två skärmarna skulle vara skit.
Jag är ju liksom inte någon hardcore gamer, så HDBL kanske duger ändå?

Sen är jag nojjig att 23" känns för litet. Har blivit van 32" nu, då jag använt sovrums tvn som skärm i några veckor.

Det är en bra TN skärm så du blir säkert nöjd.

Permalänk
Medlem

Hej igen "Kol"!

Tänkte bara titta förbi och säga tackar för tipset på IPSen! Fick hem den i tisdags, och använder den just nu. Ser färger jag aldrig sätt förut på en skärm! Fungerar ju helt kanon i spel också! Bästa jag har haft! Tackar så mycket igen för all hjälp!

Aldrig mera TN för mig!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej igen "Kol"!

Tänkte bara titta förbi och säga tackar för tipset på IPSen! Fick hem den i tisdags, och använder den just nu. Ser färger jag aldrig sätt förut på en skärm! Fungerar ju helt kanon i spel också! Bästa jag har haft! Tackar så mycket igen för all hjälp!

Aldrig mera TN för mig!

Kul att höra.

Du tog ju bra tid på dig att tänka igenom ditt val och då brukar det gå bra.

Permalänk
Medlem

Hej alla,
Jag behöver en ny skärm,skall använda den privat mest för spel som Crysis 2 och Starcraft 2 men sysslar även en del med programmering.Blir helt enkelt mycket sittande framför datorn.
Min gamla skärm var en LG Flatron L227WT som jag var "hyffsat" nöjd med, nu vill jag ju gärna gå upp i upplösning och få en bättre skärm.
Mitt budget tak ligger på runt 2500kr och det jag mest går och funderar över är om jag blir nöjd med den här:
LG 23" TFT W2363D-PF 120Hz

Tacksam för bra tips

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr nick:

Hej alla,
Jag behöver en ny skärm,skall använda den privat mest för spel som Crysis 2 och Starcraft 2 men sysslar även en del med programmering.Blir helt enkelt mycket sittande framför datorn.
Min gamla skärm var en LG Flatron L227WT som jag var "hyffsat" nöjd med, nu vill jag ju gärna gå upp i upplösning och få en bättre skärm.
Mitt budget tak ligger på runt 2500kr och det jag mest går och funderar över är om jag blir nöjd med den här:
LG 23" TFT W2363D-PF 120Hz

Tacksam för bra tips

Det är den eller U2311H som är de hetaste skärmarna för dina ändamål. Välj W2363D om du vill ha bättre flyt än med din L227WT. Välj U2311H om du vill ha bättre färger och betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det är den eller U2311H som är de hetaste skärmarna för dina ändamål. Välj W2363D om du vill ha bättre flyt än med din L227WT. Välj U2311H om du vill ha bättre färger och betraktningsvinklar.

Tack för ditt svar,
Jag har provat spela lite på en urkass billig packard bell skärm,en lcd.den har ju dock högre upplösning än min gamla L227WT och jag tyckte upplösningen gjorde en hel del (positivt) men annars så gick det inte ens att använda den för bilden hade sånt konstigt ljus och betraktningsvinkeln fick jag aldrig till ens när jag satt rakt framför den.

Tror du att båda dessa skärmar som du föreslår slår eller är lika bra som min gamla LG när det gäller betraktningsvinkel,ljus och färg? (detta var jag rätt nöjd med på min gamla),man tycker ju utvecklingen borde gått en del framåt ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr nick:

Tack för ditt svar,
Jag har provat spela lite på en urkass billig packard bell skärm,en lcd.den har ju dock högre upplösning än min gamla L227WT och jag tyckte upplösningen gjorde en hel del (positivt) men annars så gick det inte ens att använda den för bilden hade sånt konstigt ljus och betraktningsvinkeln fick jag aldrig till ens när jag satt rakt framför den.

Tror du att båda dessa skärmar som du föreslår slår eller är lika bra som min gamla LG när det gäller betraktningsvinkel,ljus och färg? (detta var jag rätt nöjd med på min gamla),man tycker ju utvecklingen borde gått en del framåt ändå.

2363D är en TN skärm precis som 227WT och TN skärmarna har inte gått framåt så mycket förutom 120 Hz. Dessutom är 227WT en av de bättre skärmarna från sin tid. Jag tror inte att du kommer märka någon större förbättring vad gäller bildkvaliteten om du väljer 2363 förutom möjligtvis mer livfulla färger.

Om du däremot väler U2311H som är IPS kommer du få markant bättre betraktningsvinklar och färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

2363D är en TN skärm precis som 227WT och TN skärmarna har inte gått framåt så mycket förutom 120 Hz. Dessutom är 227WT en av de bättre skärmarna från sin tid. Jag tror inte att du kommer märka någon större förbättring vad gäller bildkvaliteten om du väljer 2363 förutom möjligtvis mer livfulla färger.

Om du däremot väler U2311H som är IPS kommer du få markant bättre betraktningsvinklar och färger.

men jag kommer dock märka skillnad pga högra upplösning än min gamla som jag tyckte gjorde en hel del

Edit: Jag kan alltså tänka istort sett samma bildkvalitet(iaf inte sämre) än min gamla med plussen högre upplösning och 120hz..?
(Med LG´n)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

2363D är en TN skärm precis som 227WT och TN skärmarna har inte gått framåt så mycket förutom 120 Hz. Dessutom är 227WT en av de bättre skärmarna från sin tid. Jag tror inte att du kommer märka någon större förbättring vad gäller bildkvaliteten om du väljer 2363 förutom möjligtvis mer livfulla färger.

Om du däremot väler U2311H som är IPS kommer du få markant bättre betraktningsvinklar och färger.

Jag köpte LG´n och kan redan konstatera att jag kommer att bli nöjd med den här skärmen,blev nöjd med inställningarna direkt ur kartongen men om någon har tips på inställningar man kan prova så länka mig gärna