Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Mjo det är väl allmänt känt att Nvidia har bättre kompatibilitet med spel.. Ett annat roligt spel är "Bridge IT" om ni spelat bridge builder nån gång .. Det bootar endast på Nvidia-kort.. rekommenderas

Konstigt dock om ett såpass stort spel som Brink inte skulle funka bra på ATI..?

Självklart så är det inte meningen att vara så, en spelutvecklare skulle aldrig vara så dum att begränsa sig på så vis.

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Det var ett exempel, nya 5870M klarar ju inte att maxa Minecraft vilket den "sämre" 460M gör...

Men annars i 90-95% av fallen så är 5870m bättre en GTX460m i spel.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

Självklart så är det inte meningen att vara så, en spelutvecklare skulle aldrig vara så dum att begränsa sig på så vis.

Därför gillar jag personligen Nvidia, dem arbetar nära med utvecklarna för optimal prestanda...

Permalänk
Medlem

Du skrev att du har ca 50 fps på GTA IV typ högsta kavlite på. Skulle GTA ha ungefär samma fps på den nya G74SX som kostar 13k. utan 3D och bluray?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arosae1:

Du skrev att du har ca 50 fps på GTA IV typ högsta kavlite på. Skulle GTA ha ungefär samma fps på den nya G74SX som kostar 13k. utan 3D och bluray?

ja, den har runt dem fpsen troligtvis lite mer eftersom den har ett 560M kort.

Permalänk

Ser riktigt bra ut blir kanske ett köp på den billigare modellen.

Permalänk
Medlem

Blev en beställning på den billigare modellen efter ha läst recsionen här ..men detta med raid 0 den ska va snabbare med de om ja förstått de rätt men är den klar å de är bara tuta å köra eller är de en massa inställningar innan man kommer igång..nån som.vill förklara för en novis person hur de funkar...kan tillägga att ja ska ha datorn till å redigera min hd filmer i avchd....

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Hedersmedlem

Skärmen är ganska dålig på datorn, tänkte på att du ska redigera.
Har själv precis beställt en ny panel till min, finns på nätet för en tusing styvt och då får du snuskigt bra bild.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Skärmen är ganska dålig på datorn, tänkte på att du ska redigera.
Har själv precis beställt en ny panel till min, finns på nätet för en tusing styvt och då får du snuskigt bra bild.

Vad är de som är dåligt med skärmen...färger betrakningsvinklar ..är inte så bra tekniskt lagd å byta skärm själv...samt garantin försvinner väl då eller

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.notebookcheck.net/Review-MSI-GT663R-Gaming-Noteboo...

Där har du en recension på en motsvarande. Det sitter en V5 av panelen i den, jag har beställt en V.0 till min. För redigering hade jag gått på en V.4 som är matt eller en V.7 som är motsvarande fast blank. Dessa två sista ger dig en garanterad färgåtergivning i tex photoshop.

Läs mer här: http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermark...

Om du går på en Asus G73 och mest troligen den uppdaterade G74 får du garanterat en bättre panel från början, de motsvarar en V.0 vad gäller svärta, färger och kontrast. Detta gäller inte den mindre modellen G53, den har nästan säkert samma "dåliga" panel som MSI.

Nu ska du inet bli alltför orolig, panelerna som kommer med datorerna är inte sämre änd et mesta i konsumentväg, du får upp på ganska dyra modeller innan du får "bra skit". Så om du är nöjd med det du sett i butik behöver du inte oroa dig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Om du går på en Asus G73 och mest troligen den uppdaterade G74 får du garanterat en bättre panel från början, de motsvarar en V.0 vad gäller svärta, färger och kontrast. Detta gäller inte den mindre modellen G53, den har nästan säkert samma "dåliga" panel som MSI.

Nu ska du inet bli alltför orolig, panelerna som kommer med datorerna är inte sämre änd et mesta i konsumentväg, du får upp på ganska dyra modeller innan du får "bra skit". Så om du är nöjd med det du sett i butik behöver du inte oroa dig.[/QUOTE]

Är.de.samma.skärmar.i.alla msi ...hur är.annars betrakningsvinklarna känns dom ok....

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gneter:

Är.de.samma.skärmar.i.alla msi ...hur är.annars betrakningsvinklarna känns dom ok....

Nej, vertikalt är det inte bra alls.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

[/QUOTE]

Är.de.samma.skärmar.i.alla msi ...hur är.annars betrakningsvinklarna känns dom ok....[/QUOTE]

Jag hade turen att få en 720p skärm till min MSI GX660 som är betydligt bättre på alla punkter jämfört med full hd panelerna i dom övriga MSI.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

se bara på Minecraft? 5870 laggar det på högsta medans 460M kör på 100FPS+
Ati har alltid haft optimerings och drivis problem men inte Nvidia.
EDIT: de tog bort 5870 från Msi just för att det fanns problem!

Skrivet av anon162937:

rykten och rykten, dem länkade ju i tråden till ännu mer som var drabbade och dem var inte ensamma. säger inte att AMD är dåliga. men samma problem här som med minecraft, att det är dåligt optimerat. Iom att Nvidia jobbar nära utvecklarna så får dem ofta färre liknande problem.

Vill bara fråga vad du snackar om?

1, Minecraft är java och Notch har ingen som helst kontakt med nVidia eller AMD angående hans kodning.

2, jag har kört Minecraft med en upplösning på 6000x1080 med 5970 där Crossfire var avstängt vilket är då svagare än 5870. Har spelet också på min Laptop där kortet är 6370 vilket är säkert svagare än 460.

Sedan angående optimerings problem kan du prata för dig själv och dra till fakta istället. Visst säger inte att AMD/ATI är guld vid optimeringar till alla spel men det är inte nVidia heller ett bra exempel är Battlefield Bad Company 2 som hade stora problem under en lång tid med rad olika problem.

Båda lagen har sina problem och att spy ut gamla goda sagan att Nvidias drivrutiner är överlägsna vare sig på Linux eller Windows är helt fel.

Angående laptopen, så som vissa andra skriver tycker jag att den är otroligt ful. För mycket lull lull och ser mer ut som en liten leksak för en 10åring än en dator. Speccen ser bra ut annars men RAM är lite överdrivet eftersom den ser helt klar vara riktad mot spel men säg mig något spel eller någon gamer som kommer använda mer än 4gb ram? Skulle vara fint att använda sig av en dynamisk ramdisk och sedan en SSD men detta har inget vidare alternativ i Windows vilket en "gamer" dator är riktat mot. Så i mitt tycke så är den lite vilsen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Vill bara fråga vad du snackar om?

1, Minecraft är java och Notch har ingen som helst kontakt med nVidia eller AMD angående hans kodning.

2, jag har kört Minecraft med en upplösning på 6000x1080 med 5970 där Crossfire var avstängt vilket är då svagare än 5870. Har spelet också på min Laptop där kortet är 6370 vilket är säkert svagare än 460.

Sedan angående optimerings problem kan du prata för dig själv och dra till fakta istället. Visst säger inte att AMD/ATI är guld vid optimeringar till alla spel men det är inte nVidia heller ett bra exempel är Battlefield Bad Company 2 som hade stora problem under en lång tid med rad olika problem.

Båda lagen har sina problem och att spy ut gamla goda sagan att Nvidias drivrutiner är överlägsna vare sig på Linux eller Windows är helt fel.

Angående laptopen, så som vissa andra skriver tycker jag att den är otroligt ful. För mycket lull lull och ser mer ut som en liten leksak för en 10åring än en dator. Speccen ser bra ut annars men RAM är lite överdrivet eftersom den ser helt klar vara riktad mot spel men säg mig något spel eller någon gamer som kommer använda mer än 4gb ram? Skulle vara fint att använda sig av en dynamisk ramdisk och sedan en SSD men detta har inget vidare alternativ i Windows vilket en "gamer" dator är riktat mot. Så i mitt tycke så är den lite vilsen.

vi snackade alltså om en Mobil 5870... inte stationärt som du troligtvis pratar om.
Sen borde du precis som alla andra se den IRL innan du säger om hur den faktiskt ser ut.
Mvh Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

vi snackade alltså om en Mobil 5870... inte stationärt som du troligtvis pratar om.
Sen borde du precis som alla andra se den IRL innan du säger om hur den faktiskt ser ut.
Mvh Simon

Stationär 5970 ja, men en mobil 6370 som jag har till laptopen.
Vet inte skillnaden på en underclockad 5970 kärna vs en 5870M men 6370M är säkert svagare och om den klarar av Minecraft både i Linux och Windows som jag har testat utan några som helst problem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Stationär 5970 ja, men en mobil 6370 som jag har till laptopen.
Vet inte skillnaden på en underclockad 5970 kärna vs en 5870M men 6370M är säkert svagare och om den klarar av Minecraft både i Linux och Windows som jag har testat utan några som helst problem.

Faktan kvarstår... 5870M klarar inte minecraft på högsta grafik...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Faktan kvarstår... 5870M klarar inte minecraft på högsta grafik...

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att 6370M som klarar av Minecraft medan 5870M inte gör det?

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Så du menar att 6370M som klarar av Minecraft medan 5870M inte gör det?

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Japp! som jag säger visar detta på optimerings problem! Fråga MasteraCe här i forumet, han vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Japp! som jag säger visar detta på optimerings problem! Fråga MasteraCe här i forumet, han vet

6370M är 5000 series baserat kort där drivrutinerna funkar från dess serie. Det kortet är en bra bit svagare och du skriver fortfarande att det är optimeringsproblem nu i flera svar utan att ta fram bevis på det.

Minecraft är inte alls krävande och sitter helt på Java med en opensource Java motor ( LWJGL ) där allt körs i OpenGL OpenAL OpenCL

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

6370M är 5000 series baserat kort där drivrutinerna funkar från dess serie. Det kortet är en bra bit svagare och du skriver fortfarande att det är optimeringsproblem nu i flera svar utan att ta fram bevis på det.

Minecraft är inte alls krävande och sitter helt på Java med en opensource Java motor ( LWJGL ) där allt körs i OpenGL OpenAL OpenCL

Bevisen är ju i att 5870 inte flyter på MAXAT på minecraft... vilket dem flesta korten gör

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte är oförskämd när jag säger att jag inte läste hela tråden innan jag ställde denna fråga.

Men jag har en fråga gällande batteri tid för MSI datorerna.. det står 3h på bla webhallen, räknar de då under hårt "arbete" eller räcker den bara 3 timmar om man sitter och fipplar med word i skolan liksom?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Generellt sett kan du räkna med att siffrorna som står uppgivna hos affärena är det absolut bästa du kan drömma om att få ut, dvs, med ljusstyrka på minimum, wifi avstängt och datorn @ idle, i princip.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Ok, tack för snabbt svar, då tar jag en uppföljningsfråga. Finns det extrabatteri att köpa? Då jag anser 3h vara lite lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2nuts:

Ok, tack för snabbt svar, då tar jag en uppföljningsfråga. Finns det extrabatteri att köpa? Då jag anser 3h vara lite lite...

Lika bra du köper en dator med bra batteritid direkt då? Troligtvis kan du få tag på extrabatteri nånstans.

Tror en GT680R ligger nånstans på 3-3,5timmar batteritid enligt eget test.. då med lägre ljusstyrka.. Då handlar det om enklare saker, chat och lite surf.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!