Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Creative gör ny ljudkrets för integrering på moderkort

Permalänk

Hade aldrig problem när jag körde Creative, iofs var det när jag fortfarande körde XP. Visst deras mjukvara var väl inget man direkt hängde i julgranen. Men aldrig problem med drivare osv.

Permalänk
Medlem

Varför sån långsinthet för att ett företag klantat sig för ett halvt sekel sen?
Kör X-FI och win7 och har aldrig varit nöjdare.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Moderator
Testpilot

Köpte ett X-fi Xtrememusic på Tradera, någon slags OEM-variant verkar det som.

Var ett riktigt helvete att installera kortet. Dammsög internet i timmar för att få det att funka, till slut hittade jag en krånlig guide för hur man skulle göra. Det är väl säkert Win7's fel också men Creative hjälper liksom inte till med att fixa sina drivrutiner. Är kortet ett halvår gammalt så skiter man i att stödja kortet i sina drivrutin releaser. Sinnessjukt. Hade ATi och nVidia gjort likadant så hade de varit döda som en sten i dagens läge.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Det där låter mystiskt, vanligtvis så brukar det väl bara vara att

1 - dubbelklicka på exefilen
2 - datorn hittar kortet
3 - klart

Eventuellt hittar datorn kortet först och då blir det steg 1

Har jag missat nåt?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

OEM varianter av Creatives kort hittas oftast inte av drivrutiner om de inte kommer från Dell, HP etc etc.

Vill man ha hårdvara som är kompatibelt en längre tid med mjukvara så skall man då inte välja Creative.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Det finns bra alternativ om man så vill.

Jag personligen tycker att det största problemet med nästan alla ljudkort på marknaden är att dom envisas med "hörlursutgång" som enda utgång. Jag har det på min bärbara ibland och det stora problemet är att du behöver en 3,5mm till 2 rca för att få ut nåt ljud alls, och varenda jävla sån splittkabel jag har haft har gått sönder. Nu precis så fick jag helt plötsligt mono-ljud MED EN HELT NY KABEL! Det där med 3,5mm till RCA är skit, det finns inga bra såna kablar. Jag brukar köpa minst dubbelt så många kablar som jag behöver när jag köper dom, för det är bara en tidsfråga innan man måste byta. Jävla skit.

Hur många 6,35mm phonokablar har jag haft sönder då? 0,0!
6,35 till RCA? 0,0!
RCA till RCA? 0,0!

Vad fan är problemet liksom.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ska bli intressant att se om de kan lösa det eviga problemet med brummande ljud som kan höras när man använder integrerade ljudkort.

De borde skärma av bruset på något sätt. Om så jag skulle behöva jorda ljudkretsen på nåt sätt i chassit så skulle det vara värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Glöm inte deras stil mot Aureal heller. Första versionen av EAX var sunkig och Aureals version var sjukt mycket bättre. Då stämmer Creative Aureal för patentbrott. De förlorade striden men efter allt bråk i domstolen var Aureal panka och kursade. Då var Creative snabba på att köpa upp företaget för att komma åt deras patent.

Gammal god amerikansk affärssed, någon som kommer ihåg 3DFx vs nVidia?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jarl:

Gammal god amerikansk affärssed, någon som kommer ihåg 3DFx vs nVidia?

Härska och söndra-kapitalism FTW!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Känns som det är Creative ändå som är problemet om det är just EAX biten som strular till det.

Creative må vara ett skit företag på många sätt men att Asus emulering av EAX får deras ljudkortet att bugga ur går inte att skylla på dem.

Permalänk
Medlem

Ska de emulera Creative på ett övertygande sätt så måste det bugga.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Glöm inte deras stil mot Aureal heller. Första versionen av EAX var sunkig och Aureals version var sjukt mycket bättre. Då stämmer Creative Aureal för patentbrott. De förlorade striden men efter allt bråk i domstolen var Aureal panka och kursade. Då var Creative snabba på att köpa upp företaget för att komma åt deras patent.

Om man minns ännu längre tillbaks så föddes Aureal ur det konkursade Media Vision. Det företaget var ett riktigt skumraskföretag med chefer som sysslade med förskingring. Varken Aureal eller det tidigare MV skötte sin ekonomi. Jag tror inte att Aureal gick omkull enbart på grund av kostnaderna för advokater m.m. utan de hade dålig ekonomi i grunden. Det går att söka lite och hitta info om deras förluster, t.ex. gick de back runt 100 miljoner dollar 1995.

Som parantes kan jag nämna att jag faktiskt hade ett ProAudio Spectrum en gång i tiden. Det var i alla fall något bättre än Creatives kort då, men jag ångrade att jag gav pengar till Media Vision i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Varför sån långsinthet för att ett företag klantat sig för ett halvt sekel sen?
Kör X-FI och win7 och har aldrig varit nöjdare.

Därför att de klantade till grejer ganska kapitalt både med Live!-serien och senare vissa Audigy, och det stoppar inte där. Vi pratar inte lite småproblem för vissa enskilda kunder utan det var flera grejer som inte fungerade och aldrig blev patchade/åtgärdade riktigt trots lång tid (1-2 år eller mer) för det stora flertalet. Det "rekommenderades" också att köra på Audigy för att komma ifrån Live!-problemen men det stöttes på patrull där också efterhand.

Så trenden ser ut som att de förr eller senare kommer att klanta till det igen, det är en kvalificerad "gissning".

En gång är ingen gång, tre gånger är minst två gånger för mycket.

Därmed inte sagt att ett par av deras produkter just nu kan fungera OK på ett visst OS, jag tror inte folk ljuger om det, men det räcker inte till för att få upp förtroendet igen, det behövs att de leverar gång på gång under en längre tid än några månader. (grejer de köpt från tredje part och slängt på namnet på räknas inte)
---

Alltså, inte långsinthet utan mer erfarenhet, jag vill inte göra om det en tredje gång med att felsöka Creative-kort få att få till basfunktionalitet (eg. ska allt funka men när man lagt 20 timmar är man beredda att kompromissa lite), och inte ha en chans at lyckas.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Därför att de klantade till grejer ganska kapitalt både med Live!-serien och senare vissa Audigy, och det stoppar inte där. Vi pratar inte lite småproblem för vissa enskilda kunder utan det var flera grejer som inte fungerade och aldrig blev patchade/åtgärdade riktigt trots lång tid (1-2 år eller mer) för det stora flertalet. Det "rekommenderades" också att köra på Audigy för att komma ifrån Live!-problemen men det stöttes på patrull där också efterhand.

Så trenden ser ut som att de förr eller senare kommer att klanta till det igen, det är en kvalificerad "gissning".

En gång är ingen gång, tre gånger är minst två gånger för mycket.

Därmed inte sagt att ett par av deras produkter just nu kan fungera OK på ett visst OS, jag tror inte folk ljuger om det, men det räcker inte till för att få upp förtroendet igen, det behövs att de leverar gång på gång under en längre tid än några månader. (grejer de köpt från tredje part och slängt på namnet på räknas inte)
---

Alltså, inte långsinthet utan mer erfarenhet, jag vill inte göra om det en tredje gång med att felsöka Creative-kort få att få till basfunktionalitet (eg. ska allt funka men när man lagt 20 timmar är man beredda att kompromissa lite), och inte ha en chans at lyckas.

Och jag förstår inställningen men som BF2 samt PR entusiast och för ljudets skull finns inget alternativ, och på sistone har både win7/linux/XP med flera drivrutiner fungerat utan någon som helst problem.

Däremot buggade XONAR ljudet i BF2 något kolossalt, i det moment där det skulle emulera X_FI effektera och det visade sig att kortet inte klarade av att emulera på 64 player banor.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Entusiast

Integrerat ljud brukar i regel tumma på ljudkvaliten, då analoga signaler måste "routas" genom moderkortets övriga ledningar fram till bakpanelens utgångar och riskerar därmed att plocka upp digitala störningar på vägen.

-"Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk".

Dem som inte bryr sig om ljudkvalitet, räcker integrerade ljudkretsar på moderkortet långt.
Alltför ofta ser man att ljudchippet sitter flera kilometer ifrån dem aktuella ljututgångarna, varav dem analoga ledningarna passerar flera varv runt om moderkortets alla komponenter innan dem når fram.
(Okej, det kanske fanns ett spårämne till överdrift där, men... ni fattar)

Jag hoppas att Creative sätter lite krav på moderkortstillverkarna om var chippet placeras och hur dem analoga ledningarna avskärmas, annars spelar det ingen roll hur otroligt ofantligt revolutionerande chippet är, om man bara får ur "telefonsamtal-över-Atlanten" kvalitet ur slutändan.

Sedan gäller det att Creative verkligen satsar på drivrutinernas kvalitet, stabilitet och inte ger oss tonvis med buggar, vars patchar introducerar andra buggar. Det är här Creative har klantat sig på senaste tiden. Klantat sig rejält dessutom. Orsaken till varför jag lämnade Creatives ljudkort bako mig då jag tröttnade på hela "soppan".
Det är säkert löst idag, men när dem väl fick "tummen ur arslet" hade jag med flera andra redan skrotat Creatives produkter och skaffat andra och bättre produkter från andra tillverkare, som jag hellre håller mig till än idag.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Varför sån långsinthet för att ett företag klantat sig för ett halvt sekel sen?
Kör X-FI och win7 och har aldrig varit nöjdare.

Ehm... Du har missat hela deras Linux-drivrutiner-för-X-Fi-serien va?

De började med att göra en binär drivrutin själva. Den funkade aldrig för någon, de som ens fick igång daton stabilt med den fick inget ljud. Sen ett halvår tror jag det var senare släppte de en ny version. Den kraschade inte kärnan lika mycket, men funkade fortfarande inte för majoriteten.
Sedan gav de upp och släpptde den som open-source, varpå ALSA plockade upp den, och först för något år sedan tror jag de var kan den börja räknas som användbar. Det för en ljudkortsserie som funnits ute i snart ett halvt decennie.

Och som sagt: mina senaste erfarenheter bygger på mina erfareneheter från mitt "inbyggda" (det är ett externt kort, men ljudkretsen är inge bra och av samma typ man brukar hitta internt) från ASUS på ett RampageIIExtreme vilken har "teknologier" från Creative, men för att kunna använda dem måste man använda programvara från Creative, och tyvärr påminner de för mycket om mina drivrutiner till mitt gamla SB Live! i sindows XP för jag ska vilja gå tillbaka.
Problemen är följande med deras programvara (både det till mitt moderkort, och deras gamla drivrutiner):

  • Den drar mer CPU och mer minne i standardinställningarna än mitt virusprogram, även då det inte är något ljud att hantera i systemet.

  • Den brukar funka att installera först på andra eller tredje försöket, vet inte om den kräver att månen och solen står i fas eller något sådant...

  • Programvaran brukar krasha sig vid uppstart, och har man tur så har man fortfarande ljud efter det, även om man kan glömma EAX och allting annat kul de utlovade...

Så just nu kör jag mitt intern/externa ljudkort utan Creatives program (för då vet jag att spelen faktiskt funkar) och överväger att skaffa ett Asus Xonar då jag börjar tröttna på den dåliga kvaliten i det analoga ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Ehm... Du har missat hela deras Linux-drivrutiner-för-X-Fi-serien va?

De började med att göra en binär drivrutin själva. Den funkade aldrig för någon, de som ens fick igång daton stabilt med den fick inget ljud. Sen ett halvår tror jag det var senare släppte de en ny version. Den kraschade inte kärnan lika mycket, men funkade fortfarande inte för majoriteten.
Sedan gav de upp och släpptde den som open-source, varpå ALSA plockade upp den, och först för något år sedan tror jag de var kan den börja räknas som användbar. Det för en ljudkortsserie som funnits ute i snart ett halvt decennie.

Och som sagt: mina senaste erfarenheter bygger på mina erfareneheter från mitt "inbyggda" (det är ett externt kort, men ljudkretsen är inge bra och av samma typ man brukar hitta internt) från ASUS på ett RampageIIExtreme vilken har "teknologier" från Creative, men för att kunna använda dem måste man använda programvara från Creative, och tyvärr påminner de för mycket om mina drivrutiner till mitt gamla SB Live! i sindows XP för jag ska vilja gå tillbaka.
Problemen är följande med deras programvara (både det till mitt moderkort, och deras gamla drivrutiner):

  • Den drar mer CPU och mer minne i standardinställningarna än mitt virusprogram, även då det inte är något ljud att hantera i systemet.

  • Den brukar funka att installera först på andra eller tredje försöket, vet inte om den kräver att månen och solen står i fas eller något sådant...

  • Programvaran brukar krasha sig vid uppstart, och har man tur så har man fortfarande ljud efter det, även om man kan glömma EAX och allting annat kul de utlovade...

Så just nu kör jag mitt intern/externa ljudkort utan Creatives program (för då vet jag att spelen faktiskt funkar) och överväger att skaffa ett Asus Xonar då jag börjar tröttna på den dåliga kvaliten i det analoga ljudet.

Känner inte igen någonting du skriver
. Linuxdrivare fungerade för mig utan problem för 2,5 år sen.
Xp=inga problem
Vista= buggigt med X-FI
Win 7=inga problem, bara nån uppdateringshanterare som strulade.
År 2011 fungerar allt jag använt kortet till så nej, jag känner inte igen de extrema problem som folk skriver om.
Återigen för Bf2 samt PR finns inget alternativ om man vill ha det där mäktiga ljudet och Xonars emulerade X-FI emulator fungerar skit (på 64 player banor).

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooljmb:

Creative må vara ett skit företag på många sätt men att Asus emulering av EAX får deras ljudkortet att bugga ur går inte att skylla på dem.

Beror ju på om Asus licencerar teknik från Creative eller inte och med tanke på att dom inte får använda EAX hursomhelst så är det inget som Asus gjort helt på egen hand.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Som påpekat så dödade Creative sig själva genom att släppa produkter med milt sagt undermåliga drivers.
Sen ignorerade och förnekade man de problem som fanns.
När sen tredjepart löste dem då försökte man sätta stopp för det med.

Att man sen hadde en extremt kort livsläng på sina produkter gjorde ju itne saken bättre.
Man supporterade ett kort 2 år från lansering (inte den dag då det verkligen gick att köpa korten) så effektiv livslängd v art under 18 månader.

Detta vart uppenbart vid vista lanseringen då man helt enkelt inte släppte drivers till nått äldre än 18 månader och i praktiken bad kunderna dra åt H-E när de klagade.

Det utplånade i praktiken creatives marknadsandel bland mer insatta kunder (dvs de som köper high-end och kollar upp före köp)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415