AMD Bulldozer först i augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Fan va tråkigt! Jag blir så less på sånt här. Den som väntar på besvikelse väntar alltid för länge. Det är inte alls kul, det är värdelöst. AMD misslyckas igen. Äkta? Detta är lika stora nyheter för mig som regn från ett regnmoln, dvs inte alls och inte roligt. Vem fan trodde att AMD skulle lansera i Juni? Vem? Den som köpte nyspråket om "officiell roadmap har inte ändrats" är riktigt dum och ska inte ta egna beslut.

Sänd inte ut negativa vibbar. Använd positiva vibbar istället!;)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Hmm nu verkar det om man skall tro Charlie på S¦A som om bulldozer både är försenad och inte bara i tid utan tom tidig.
Det som skall ha hänt är att desktop och server kretsarna har bytt plats i lanseringsschemat, så desktop varianten kommer nu alltså att släppas när server varianten skulle släppas och vise versa.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jahapp, då blir det ny sovrums-TV nu så får datorn vänta till i höst

Funderade på Sandy Bridge i julas men tyckte inte det kändes värt pengarna då, så jag uppgraderade från min X2 5600+ till den billigaste quaden jag hittade med DDR-3 moderkort, typ 450kr för 4GB minne, 425 för moderkort från ASUS och 850 för en Athlon II X4 640.

Billig peng för stor uppgradering, det får duga tills Bulldozer kommer. Ska ha de här delarna till sovrums-PC sen, så det är ju inte bortkastat heller

Sen känns det väl som att jag spelar för lite krävande spel för att egentligen behöva mer än min Athlon x4, men det vore skoj att kunna maxa WoW iaf. Där flaskar CPUn mitt 6850 för tillfället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamist:

Tycker dom gör rätt i sitt tänk. Oem marknaden gynnar dom mer i långa loppet än en bunt av människor( jag inkluderad) som vill ha ny hårdvara och teknik för eget nöje. Sommaren är kort... eller?

Du tror på allvar att de tänkt ut detta? Vet du om att det finns misslyckanden här i världen? En försenad bulldozer gör inget väl för OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Sänd inte ut negativa vibbar. Använd positiva vibbar istället!;)

Jag är negativ för att detta är negativt. Jag tycker detta att AMD inte konkurrerat bra med Intel på länge är tråkigt på många plan. Detta är en tråkig nyhet. Vad värre är att folk försöker få det till en bra sak i skenet av deras egna uppgraderingstänk, eventuella fiskesemestrar and what not. Dessutom vill folk få det till en bra sak för att de inte förstår att det går dåligt ibland. jag läser om att det är en strategi för OEM, ett ess i rockärmen, ett sätt att undvika felaktiga styrkretsar. Allt detta är totalt irrelevant. AMD är sena, det är dåligt. Vad dom än har nu, är det sämre när det kommer ut.

Jag tippar på att AMD tror sig kunna lösa ett problem som just nu inte pallar en release. Förmodligen låga klockfrekvenser och dålig prestanda. Hinner de släppa innnan SB-E, typ september och få till en konkurrent till 1155, så räddar de lite ansikte och lite marknad. Innan årsskiftet är de tillbaka till nuvarande situation, dvs ett alternativ till den näst bästa plattformen. AMD kan inte konkurrera i toppsegmentet längre, det har de gjort förr, de har de hävdat att BD ska göra, men nu går det inte. Ett misslyckande. Inte första gången, inte sista gången, men inte mindre ett faktum heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Vänd på saken. Kanske SB hade lite för bråttom då det failade på Sataportarna.
Det kostade mera än det smakade. AMD har inte råd att kasta ut en massa miljoner på att byta ut trasiga moderkort.

Allt blir inte bra när det blir färdigt, mycket blir skit. Satahistorien hade Intel gärna undvikit, men du påstår att det kostade mer än det smakade? Det kan du inte fixa fakta på. Ponera att de hade fått vänta till april, då b3 skeppades. Då hade nog fler hållt ut till juni för att kolla in BD.

Det finns otroligt mkt som AMD inte har råd med. Att tappa ett marknadssegment är inte bra för buisiness och jag vill nog hävda att de gjort det. September och oktober 2011 är sista gången AMD är med i topppen för x86, tippar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Jag är negativ för att detta är negativt. Jag tycker detta att AMD inte konkurrerat bra med Intel på länge är tråkigt på många plan. Detta är en tråkig nyhet. Vad värre är att folk försöker få det till en bra sak i skenet av deras egna uppgraderingstänk, eventuella fiskesemestrar and what not. Dessutom vill folk få det till en bra sak för att de inte förstår att det går dåligt ibland. jag läser om att det är en strategi för OEM, ett ess i rockärmen, ett sätt att undvika felaktiga styrkretsar. Allt detta är totalt irrelevant. AMD är sena, det är dåligt. Vad dom än har nu, är det sämre när det kommer ut.

Jag tippar på att AMD tror sig kunna lösa ett problem som just nu inte pallar en release. Förmodligen låga klockfrekvenser och dålig prestanda. Hinner de släppa innnan SB-E, typ september och få till en konkurrent till 1155, så räddar de lite ansikte och lite marknad. Innan årsskiftet är de tillbaka till nuvarande situation, dvs ett alternativ till den näst bästa plattformen. AMD kan inte konkurrera i toppsegmentet längre, det har de gjort förr, de har de hävdat att BD ska göra, men nu går det inte. Ett misslyckande. Inte första gången, inte sista gången, men inte mindre ett faktum heller.

Men håll dej till intel då så behöver du inte bekymra dej någe mer;)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt säker på att AMD är ute efter att slå intel i prestanda.
Finns det några officiella utalanden från AMD om detta?
Det är nog dom mest inbitna AMDare som hoppas på det.
För mig räcker pris/prestanda långt.
Dessutom så är den stora marknaden OEM och där kommer AMD processorerna med inbyggd grafik att fungera bra.

Det är märkligt att alla hackar på AMD bara för dom är långsammare än intel, fast dom är mycket billigare och står sig väl i spel och sådant.
Det är dessutom ett mycket litet antal som har råd att köpa dyrare intelsystem, där man ändå kör AMD eller nvidia grafik.
AMD processor & AMD grafikkort är bra till spel och mycket billigare än intel, ok dom sista ynka FPS kanske inte AMDs processor klarar men det räcker åt de flesta.
Dom som håller på med avancerade saker brukar ju använda mac ändå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Rick Bergmans presentation på Computex

«... right on schedule», «We're really happy with the progress we're making with this product line» - Jag håller med Hamlets mamma, «den damen [Rick Bergman] bedyrar för mycket, tycker jag». Man skulle fått mycket mer förtroende för AMD om han hade öppet erkänt att man blivit försenade med några månader, istället för att försöka finessa förseningen med en ynka diabild ! Synd, då AMD behövs som motvikt till Intel....

Henri

Permalänk
Medlem

Om Llano visar sig ha mer kapacitet än vad en del tror, då är det ganska logiskt satsa på den lanseringen samt låta bli och jobba sig allt förmycket på bulldozer för att den skall komma ut snabbare än vad som är sagt.
AMD har ju satt Llano som en konkurrent mot sandy bridge vilket tyder på självförtroende. De flesta säger att det handlar om grafiken vilket givetvis är överlägset på Llano. Men tänk om de även är uppe och nosar på processorprestandan.

Llano kommer säkerligen ha minst 10 gånger större försäljning jämfört med bulldozer

Permalänk
Medlem

Gissningsvis finns det heller inte tillräckligt med 32nm waffers allokerade hos GF för att det skulle räcka till en fullskalig LLano och Bulldozer lansering vilket skulle kunna vara en del av en förklaring till varför Zambezi blir försenad.
Och om det stämmer att Interlagos blivit framflyttad till Zambezi's "ordinarie" lanseringsdatum så låter det också troligt att man valt att helt enkelt prioritera server-kretsarna över desktop-kretsarna, skulle jag gissa så skulle det kunna bero på ett begränsat antal 32nm waffers och kanske också på att Zambezi just nu är lite för omogen för att släppas.

Edit: Opps av någon orsak så blandade jag ihop Zacate och Zambezi i min post.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Hmm nu verkar det om man skall tro Charlie på S¦A som om bulldozer både är försenad och inte bara i tid utan tom tidig.
Det som skall ha hänt är att desktop och server kretsarna har bytt plats i lanseringsschemat, så desktop varianten kommer nu alltså att släppas när server varianten skulle släppas och vise versa.

Charlie brukar ju trots allt ha bra koll på verksamheten och med tanke på Cray-nyheten nyligen så kanske de var tvungna att prioritera serverversionen av bulldozer då det är grym prestige i den typen av datorer och nu när dom väl har kommit in på den marknaden där det är helt andra marginaler samtidigt som marknaden för desktops är rätt död under sommaren och bärbara ändå är det som säljer mest så har dom gjort en vettig bedömmning från AMDs sida även om det suger ur vårat nördperspektiv.

Givetvis hade AMD inte haft dom här problemen om dom haft fler FABs så vi ser nu resultatet av Intels fulspel under Athlon/P4a tiden. Hade AMD fått de inkomster som de borde så hade de (GF) med all sannolikhet haft nån FAB till idag som hade löst sådana här problem.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730