EXTRA: Problem med Sandforce 2 – återkallelse i sikte

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

om man resonerar så skulle du med en volvo bil förmodligen säga "åååh vilken skit renault gör tydligen när min växellåda i v40:an pajjat...". låter högst orimligt!

det är alltså den som levererar ett paket/produkt med komponenter från andra som får ta smällen och även samma som får ta skiten för det val av komponenter som den levereras med, tex sandfail-kontrollern.

min synvinkel i det hela. tråkigt oavsett, men då som tydligt hadde problem förra gången med sandforce så var det väl inte helt otippat.

Givetvis är det OCZ's problem och de är de som har ansvaret att se till att produkter fungerar ut till slutkund. Vad jag försökte säga var att det inte är ett problem kopplat till mindre kända tillverkare med osäker kvalitét. Även jätten Corsair har ju strul.

Om någon med ett moderkort från okänd tillverkare drabbats av SB-fiaskot skulle man väl inte säga åt dem att köpa ett Asus eller Gigabytekort nästa gång? Nej.

Men som sagt, jag försvarar inte företagen, det enda jag ville ha fram var att det var ett tankefel att de som handlat från "mindre okända tillverkare" fick skylla sig själva.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Skrivet av noaxark:

Köpte en OCZ Agility 3 förra veckan till min Intel P67-baserade dator och fick blåskärm + försvunnen disk från bios redan dag två. Enligt forum har det med strömsparlägen att göra och kan undvikas, men jag orkar ärligt talat inte felsöka en ny hårddisk som ger blåskärmar. Särskilt inte när nyheter om återkallelse dyker upp. Det blir till att skicka tillbaka.

Ett tips för andra vars diskar försvunnit: jag fick min synlig igen genom att bota till min gamla mekaniska hårddisk och hotplugga SSD:n in och ut.

Har exakt samma problem, får kernel power BSOD, disken försvinner från BIOS, dock räcker det att jag startar om datorn manuellt och så får man fram disken igen, fast vi snackar 3-4 blåskärmar varje dag, så det blir RMA på skiten så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Givetvis är det OCZ's problem och de är de som har ansvaret att se till att produkter fungerar ut till slutkund. Vad jag försökte säga var att det inte är ett problem kopplat till mindre kända tillverkare med osäker kvalitét. Även jätten Corsair har ju strul.

Om någon med ett moderkort från okänd tillverkare drabbats av SB-fiaskot skulle man väl inte säga åt dem att köpa ett Asus eller Gigabytekort nästa gång? Nej.

Men som sagt, jag försvarar inte företagen, det enda jag ville ha fram var att det var ett tankefel att de som handlat från "mindre okända tillverkare" fick skylla sig själva.

Inte bara OCZ det gäller jag satt personligen och försökte hjälpa en snubbe igår som hade symptom som blåskärm och att bios inte hittar hans Corsair Force 3 efter omstart.

EDIT: nevermind me jag missade helt att du nämnde det redan.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Sitter med Corsair SSD Force Series 120GB och den har fungerat felfritt sedan jag byggde ihop nya datorn för några månader sedan. Har ingenting annat att jämföra med men att starta om Windows 7 tar c:a 40 sekunder (från Windows in i Windows igen och alla uppstartsprogram som antivirus m.m. laddade) vilket räcker och blir över. Laddningstider i spel existerar knappt.

Nu är det väl bara att hoppas att prestandan faktiskt håller i sig också.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Sitter med Corsair SSD Force Series 120GB och den har fungerat felfritt sedan jag byggde ihop nya datorn för några månader sedan. Har ingenting annat att jämföra med men att starta om Windows 7 tar c:a 40 sekunder (från Windows in i Windows igen och alla uppstartsprogram som antivirus m.m. laddade) vilket räcker och blir över. Laddningstider i spel existerar knappt.

Nu är det väl bara att hoppas att prestandan faktiskt håller i sig också.

fast det är ju inte disken som dom pratar om.

Permalänk
Medlem

Verkar alltså som om Intel "gör en Intel". Tragiskt när det handlar om något så viktigt som andras filer.

Permalänk

Alltså, gäller dessa problem även OCZ Agility 3 120GB? Överallt som jag läser om detta så nämns aldrig Agility 3-modellerna som berörda, däremot så pratas det om övriga serier från OCZ.
Skulle vara bra att veta hur det ligger till...

...och detta blev mitt första inlägg här, ser fram emot att grotta ner mig i forumet.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Känns bra att jag valde en Intel 320, iofs var det aldrig något snack om saken för min del, en systemdisk måste vara tillförlitlig i första hand, den är dessutom riktigt snabb. När det gäller SSD hakar folk upp sig på siffrorna för mycket, det är ofta inte en märkbar skillnad, till skillnad mot grafikkort där du verkligen märker skillnaden.

Permalänk
Inaktiv

Vadå "extra"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Verkar alltså som om Intel "gör en Intel". Tragiskt när det handlar om något så viktigt som andras filer.

Intel? Intel har inget med Sandforce att göra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Min första Vertex 2 höll i 2 veckor. En månad senare fick jag en ny disk som höll tills för ca en månad sedan. Den hängde sig även om jag kopplade in den via USB2/eSata till en annan dator. Efter omformatering så fungerade den dock, vilket var synd för jag vill hellre ha en disk som går att lita på än en som ger mer prestanda för pengarna.

Mao, att Sandforce återigen har problem förvånar mig inte det minsta.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

hihi, massuppfittning. gillade den!

En SSD vore inte fel. 120GB för 13-1400 tycker jag känns acceptabelt.

Men..

Saknar man sata 6gb/s på en SSD i den prisklassen?

De där 120mb/sek, är det "verklig" prestanda?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrumTiger:

Alltså, gäller dessa problem även OCZ Agility 3 120GB? Överallt som jag läser om detta så nämns aldrig Agility 3-modellerna som berörda, däremot så pratas det om övriga serier från OCZ.
Skulle vara bra att veta hur det ligger till...

...och detta blev mitt första inlägg här, ser fram emot att grotta ner mig i forumet.

Den kör ju SF2200 vilket borde sätta den i riskzonen. Dock är jag osäker på om den har den nya updaterade versionen som verkar ha orsakat strulet.

Info bör ju dyka upp rätt omgående nu när folk har fått vittring på det ordentligt.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Misstänkte att Firmeware "lösning" kan bli ett alternativ.
SF är alldeles för små för att ha råd att dra tillbaka ett chip. Skulle troligen kosta dem hela verksamheten. Går det kommer de garanterat att lösa det med en FW in i det längsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrumTiger:

Alltså, gäller dessa problem även OCZ Agility 3 120GB? Överallt som jag läser om detta så nämns aldrig Agility 3-modellerna som berörda, däremot så pratas det om övriga serier från OCZ.
Skulle vara bra att veta hur det ligger till...

...och detta blev mitt första inlägg här, ser fram emot att grotta ner mig i forumet.

LOL, fjärde gången gillt då ;D

Permalänk

Oj, ja jag tyckte alla nyare diskar var en besvikelse, pga att 22nm kretsarna hade en högre felfrekvens så priset itne gick ner nämnvärt, ville ha en vertex 2 istället, men fick 2 Intel X25, oc den senare fick jag byta till en 320, så får väl ändå känna mig nöjd med att jag "bara" fick Intel diskar då. Men väldigt tråkigt för alla drabbade, hoppas det kan lösas med firmware eller nått.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kul att Sweclockers har en Banner där Inet säljer "Corsair Force 3" till kampanjpris. Som tur är är ju produkten borta från Inets hemsida, så det gör väl kanske inte så mycket ändå..

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Första gången man chansar på ett köp, och då skiter det sig. Frågan är nu bara om man orkar vänta på en lösning eller om man ska reklamera direkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Jahopp.. det här var ju kul! Är det möjligt att klona hela disken till en fil så att jag kan återställa skiten när jag får tillbaka den? Kör arch linux.

Permalänk
Medlem

Hörrenini, det är därför man köper en Intel SSD. Jag har tjatat och tjatat om det, först var det ett litet (för mig stort) tecken när Corsairs Sandforce 1000-serie kom (även OCZ om än i mindre utsträckning) och kraschade efter 1-2 månader. Sedan har det kommit dykt upp RMA-statistik som visade på att Sandforce knasade, vilket ni ansåg var opålitlig fakta för att "min har fungerat så bra". Nu detta, i synnerhet i kombination Corsair (igen!). Om ni faktiskt förvarar något av värde på er SSD eller inte vill ha kladd så vet ni vart ni ska vända er.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

fast det är ju inte disken som dom pratar om.

My bad. Nu slipper jag oroa mig i alla fall

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jalla med firmware då OCZ!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Den kör ju SF2200 vilket borde sätta den i riskzonen. Dock är jag osäker på om den har den nya updaterade versionen som verkar ha orsakat strulet.

Min Agility 3 anlände med firmware 2.06, vilket är den uppdaterade versionen du nämner. Beställde den 25:e maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hörrenini, det är därför man köper en Intel SSD. Jag har tjatat och tjatat om det, först var det ett litet (för mig stort) tecken när Corsairs Sandforce 1000-serie kom (även OCZ om än i mindre utsträckning) och kraschade efter 1-2 månader. Sedan har det kommit dykt upp RMA-statistik som visade på att Sandforce knasade, vilket ni ansåg var opålitlig fakta för att "min har fungerat så bra". Nu detta, i synnerhet i kombination Corsair (igen!). Om ni faktiskt förvarar något av värde på er SSD eller inte vill ha kladd så vet ni vart ni ska vända er.

Men felstatistiken säger ju ca 2-3% om jag inte minns fel, vilket ligger på samma nivå som vanliga HDDs. Aldrig har man behövt oroa sig för HDDs pga dess felstatistik, så isåfall ska vi ju så Intels SSD som något exceptionellt bra istället för att se deras konkurrenter som dåliga "eftersom de bara klarar att hålla vanliga nivå som vanliga HDDs".

Däremot litar inte jag heller på varken Sandforce 1000/2000-serierna och jag kan själv inte känna mig säker med min systemdisk (vertex 2). Jag backupar allt av vikt till min HDD och allt av ännu större vikt har jag på ett USB i en låda.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av noaxark:

Hehe, förstod aldrig riktigt vad själva problemet med diskarna var, men efter att ha läst på lite mer så förstår jag att frågan var aningen överflödig.
Tack för svaret, föresten!

Nu när du ändå är på tråden, fungerar din Agility 3 med nya "firmwaret" bra?

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dookie95:

sweclockers har ju verkligen tur med de produkter de ska testa. precis innan moderkorts testet för sandy bridge så blev alla moderkort återkallade och nu precis innan ssd testet som är utlovat så blir alla sandfore ssd's återkallade. verkar som om hårdvarujäveln har något imot sweclockers

Är du seriös?

OnT så tacka vet jag Intel som aldrig haft några problem med sina SSD's. Lönar sig att köra på stabila produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Är du seriös?

OnT så tacka vet jag Intel som aldrig haft några problem med sina SSD's. Lönar sig att köra på stabila produkter.

Att säga aldrig är nog lite väl att ta i...

Lösenord låser ute Intels nya SSD

OnTopic. Höll just på att packa upp en OCZ Vertex 3 120GB MaxIOPS. Vad säger man - typsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrumTiger:

Hehe, förstod aldrig riktigt vad själva problemet med diskarna var, men efter att ha läst på lite mer så förstår jag att frågan var aningen överflödig.
Tack för svaret, föresten!

Nu när du ändå är på tråden, fungerar din Agility 3 med nya "firmwaret" bra?

Nä, den BSOD:ade och försvann dagen efter installationen. Det hände också en kompis till mig som köpte sin samtidigt som jag (dock i USA, hehe).

Jag gav upp direkt och har felanmält min disk, men min kompis -- som har lite mer tålamod -- menar att guiderna på OCZ:s officiella forum hjälpte honom att kringgå problemet. Du kan läsa mer där, men jag skulle i alla fall inte rekommendera modellen till någon innan orsaken är åtgärdad.

Permalänk
Medlem

Bra att man beställde en Intel 320 då då ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Är du seriös?

OnT så tacka vet jag Intel som aldrig haft några problem med sina SSD's. Lönar sig att köra på stabila produkter.

Skrivet av Fire_Ice:

Hörrenini, det är därför man köper en Intel SSD. Jag har tjatat och tjatat om det, först var det ett litet (för mig stort) tecken när Corsairs Sandforce 1000-serie kom (även OCZ om än i mindre utsträckning) och kraschade efter 1-2 månader. Sedan har det kommit dykt upp RMA-statistik som visade på att Sandforce knasade, vilket ni ansåg var opålitlig fakta för att "min har fungerat så bra". Nu detta, i synnerhet i kombination Corsair (igen!). Om ni faktiskt förvarar något av värde på er SSD eller inte vill ha kladd så vet ni vart ni ska vända er.

Var visserligen ett par år sedan och dom drog tillbaka den rätt snabbt, men det kan ju vara bara att ha lite perspektiv:

http://www.tomshardware.com/news/Intel-SSD-Firmware-TRIM-X25-...

Detta som händer nu är antagligen en designmiss/firmwaremiss och är inte kopplat till returstatistik och/eller diskarnas pålitlighet i allmänhet. Påminner en del om anledningen till att sandy bridge återkallades.

Tror inte att någon sagt att returstatistiken är opålitlig fakta, däremot är den endast en del av det man bör tänka på när man köper disk, prestanda är också en faktor som man ska ta hänsyn till. Vad man i slutändan prioriterar bör vara upp till var och en.

I dagsläget så är det nog inte så lämpligt att köpa en disk med sandforce 2xxx, men vi får hoppas att de får ordning på detta snart då sandforce just nu är den tillverkare som driver utvecklingen framåt, möjligen aning för fort, men ändå Intel är ju inte direkt nytänkande i dagsläget, 320 är i princip samma disk som x25-m g2 fast med 25nm nand och 510 har samma kontroller från Marvell som Crucials m4 (som är blilligare...).