VARNING! min coolit eco ALC vattenkylning sprängdes.

Permalänk
Medlem

Enligt Konsumentköpslagen så:

Citat:

Säljarens skyldighet att betala ersättning omfattar
också ersättning för följdskador på annan egendom
som tillhör dig eller medlem i ditt hushåll på grund av
fel i varan.

Dock, i trådskaparens nackdel:

Citat:

Lagen gäller inte
* när en privatperson köper av en annan privatperson utan förmedling av en näringsidkare,

Så hade du köpt varan direkt från butik (alternativt varit olaglig och kunnat "fejka" det genom att ha giltigt kvitto generellt nog för att inte kunna identifiera köpare), så kan du kräva ersättning för de trasiga komponenterna under hela reklamationstiden, vilken är tre år från inköpstillfälle för varor köpta efter 1 april 2005.
Därför är du nu utlämnad till orginalsäljarens/tillverkarens goda vilja, om du inte kan hitta den du köpte varan av och få honom att reklamera den åt dig (vilket också är en legal gråzon).

Kan vi nu lägga alla kvasi-legala-gissnings-disskussioner åt sidan och koncentrera oss på det viktigaste för de flesta av oss andra: vad gick fel och hur ska vi göra för att slippa vatten i våra egna datorsystem? Jag har också en coolit eco i en dator som göra många tunga kompileringar, och vill inte komma hem till en död burk...

Edit: Lite snabbt bara att hela Corsairs warranty (och antagligen coolits också eftersom den annars är ogiltig i större delen av världen) är fylld med texten att lokala lagar tar överhand över deras egna garanti, så i detta fallet triumferar konsumentsköpslagen allting corsair/coolit/blabla slänger på dig.

Permalänk
Medlem

Hade också en CoolIt kylare i mina tidigare dagar (CoolIt Domino) som "sprängdes" efter c.a ett och ett halvt år, dock så tog inga andra komponenter skada och Dustin (där jag köpte den) gav mig pengarna tillbaks då jag inte ville ha en ny bomb i datorn.

Jag säger då det till alla som vill skaffa vattenkylning utan erfarenhet: Skaffa nått ifrån Corsair eller bygg ett eget Custom kit - det är mycket lättare än vad man tror, alla byggde väll med lego eller klossar i sin barndom?

CoolIt har sämst prestanda och kvalité av alla vattenkylnings-kit som finns

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Enligt Konsumentköpslagen så:

Dock, i trådskaparens nackdel:

Så hade du köpt varan direkt från butik (alternativt varit olaglig och kunnat "fejka" det genom att ha giltigt kvitto generellt nog för att inte kunna identifiera köpare), så kan du kräva ersättning för de trasiga komponenterna under hela reklamationstiden, vilken är tre år från inköpstillfälle för varor köpta efter 1 april 2005.
Därför är du nu utlämnad till orginalsäljarens/tillverkarens goda vilja, om du inte kan hitta den du köpte varan av och få honom att reklamera den åt dig (vilket också är en legal gråzon).

Kan vi nu lägga alla kvasi-legala-gissnings-disskussioner åt sidan och koncentrera oss på det viktigaste för de flesta av oss andra: vad gick fel och hur ska vi göra för att slippa vatten i våra egna datorsystem? Jag har också en coolit eco i en dator som göra många tunga kompileringar, och vill inte komma hem till en död burk...

Edit: Lite snabbt bara att hela Corsairs warranty (och antagligen coolits också eftersom den annars är ogiltig i större delen av världen) är fylld med texten att lokala lagar tar överhand över deras egna garanti, så i detta fallet triumferar konsumentsköpslagen allting corsair/coolit/blabla slänger på dig.

haha vad trevligt. då är ju ace ersättningsskyldiga till alla system deras nätagg stekt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande dock: är det att den har problem att klara värmen (i.e. övertryck och försvagningar pga värme då det ser ut som om det är själva kylblocket som exploderat?), eller är det något annat som blir problem?

Jag har nämligen en dator som väldigt mycket idlear och sällan behöver jobba riktigt hårt så är det värmen som är problemet så isåfall kanske jag ska överväga att byta kylare på min huvudburk, och sätta in denna i den andre, så slipper jag badade komponenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

haha vad trevligt. då är ju ace ersättningsskyldiga till alla system deras nätagg stekt

Går det entydigt utan rimlig tvivel visa att det var just på grund av deras nätagg som delarna dog och du har hållt dig inom deras specifikationer för vad enheten ska klara så enligt konsumentköpslagen, ja. Dock om det är ett skurkbolag (vet inte hur ace har förhållt sig här) kan de ju alltid dra ut på det, för händer skadan mer än sex månader efter inköp kan tillverkaren/återförsäljaren argumentera att det inte var "fabriksfel" utan berodde på användaren.

Permalänk
Skrivet av MarcusNO:

Jag säger då det till alla som vill skaffa vattenkylning utan erfarenhet: Skaffa nått ifrån Corsair eller bygg ett eget Custom kit - det är mycket lättare än vad man tror, alla byggde väll med lego eller klossar i sin barndom?

CoolIt har sämst prestanda och kvalité av alla vattenkylnings-kit som finns

CoolIT tillverkar alla Corsairs vattenkylare (inte H50 och H70 men det är utgående produkter) så det är en ganska så tvetydig rekommendation.

Vill man inte ha CoolIT så får man köpa en Antec eftersom de tillverkas av Asetek (äkta dansk kvalité).

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Corsair har sagt att dem ersätter hela datorn om deras kylare läcker.

Källa?

Lycka till TS!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

CoolIT tillverkar alla Corsairs vattenkylare (inte H50 och H70 men det är utgående produkter) så det är en ganska så tvetydig rekommendation.

Vill man inte ha CoolIT så får man köpa en Antec eftersom de tillverkas av Asetek (äkta dansk kvalité).

Var har du fått infon om att CoolIt tillverkar Corsairs kylare? Jag tvekar starkt på att dem i.a.f ha designat / valt material till Corsairs kylare, därav vilka som tillverkar har ingen större betydelse.. skiten görs i Kina ändå..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Var har du fått infon om att CoolIt tillverkar Corsairs kylare? Jag tvekar starkt på att dem i.a.f ha designat / valt material till Corsairs kylare, därav vilka som tillverkar har ingen större betydelse.. skiten görs i Kina ändå..

Sweclockers,

Citat:

Det slutna vattenkylningssystemet Corsair Hydro H60 kommer ursprungligen från företaget Coolit (ECO II) som numera säljer produkter under Corsairs varumärke.

Permalänk
Medlem

Anledningen till varför man kör luftkylning.

Har provat vattenkylning, efter ett läckage, så nej tack det till. Inte värt att få en svalare dator till priset av att riskera hela datorn.

Permalänk
Skrivet av MarcusNO:

Var har du fått infon om att CoolIt tillverkar Corsairs kylare? Jag tvekar starkt på att dem i.a.f ha designat / valt material till Corsairs kylare, därav vilka som tillverkar har ingen större betydelse.. skiten görs i Kina ändå..

I en av dagens större nyheter här på Sweclockers, H80 och H100, står såhär:

Citat:

Båda ser ut att komma från den numera Corsair-exklusiva OEM-tillverkaren Coolit med karaktäristiska kantiga kombinerade kylblock och pumpar.

Corsair tillverkar långt ifrån så många produkter som det står deras namn på. Deras nätaggregat är också inköpta från OEM-tillverkare, allihop.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

hmm.. Ok, hade jag ingen aning om.. Då är det bara att glömma Corsairs kylare också.. Mest rekommenderat är ju fortfarande ett Custom vattenkylnings set..

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Det lär väl vara större risk med läckage med ett vattenkylningssystem man satt ihop själv..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det lär väl vara större risk med läckage med ett vattenkylningssystem man satt ihop själv..

Oftast provkör man ju vattenkylningen utan att datorn är igång några timmar först så man ser om det skulle vara nåt läckage. Ingen fara om det kommer lite vatten på komponenterna då. Skulle inte oroa mig nåt och köpa nåt som coolit lr corsair har gjort iaf. Men skulle däremot aldrig köpa nån begagnad komplett färdigfylld vätskekylning då jag inte vet hur den förre ägaren hanterat sakerna. Hoppas det går bra för trådskaparen iaf.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det lär väl vara större risk med läckage med ett vattenkylningssystem man satt ihop själv..

Ungefär som det är större risk för kortslutningar i ett system man byggt själv. Men vet man vad man gör och använder rätt sorts delar så blir det inte som när en gammal väns kusin fick för sig att montera sitt moderkort utan distanser och inte förstod varför datorn inte ville starta...

Permalänk

Hur det än blir. Man kan laga dränkta komponenter om man har tur (beroende på om något faktiskt gått sönder eller inte) Montera av alla lösa komponenter på respektive kort. Sen kan man tvätta i vatten (destilerat helst) efter det sätter du på ugnen i 50 grader och låter stå under natten. Efter detta är det torrt.

Har lagat 3 st mobiltelefoner på detta sätt efter att de blivit dränkta i pooler och dyligt (har själv aldrig tappat nån i vatten) Ta bara ut batterilucka, batteri (då detta inte bör utsättas för höga temperaturer) och lösa kort/simkort/minneskort.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Vet att Asatek (Danmark) har tillverkat Corsairs H50 samt H70
och Coolit (Canada) tillverkar nya Corsair H60, H80, H100
keep that in mind

Permalänk
Skrivet av KalleKulspruta:

Hur det än blir. Man kan laga dränkta komponenter om man har tur (beroende på om något faktiskt gått sönder eller inte) Montera av alla lösa komponenter på respektive kort. Sen kan man tvätta i vatten (destilerat helst) efter det sätter du på ugnen i 50 grader och låter stå under natten. Efter detta är det torrt.

Har lagat 3 st mobiltelefoner på detta sätt efter att de blivit dränkta i pooler och dyligt (har själv aldrig tappat nån i vatten) Ta bara ut batterilucka, batteri (då detta inte bör utsättas för höga temperaturer) och lösa kort/simkort/minneskort.

jag kan hålla med om att det funkar för mobiler, jag gjorde också så med min som jag tappade i toan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av niklas12287:

jag kan hålla med om att det funkar för mobiler, jag gjorde också så med min som jag tappade i toan

Du dränkte den väl i sprit sen eller sålde du den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du dränkte den väl i sprit sen eller sålde du den ?

ne min lillebror lade ner den i en vattentunna efter det...

Permalänk
Medlem

Kan man få en update från TS hur det har gått?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

min coolit slutna vattenkylningssystem sprängdes så att datorn blev full av vatten. jag vet inte hur mycket som är sönder ännu men antagligen en hel del, mitt gtx580 hade en sjö på sig=/.
nu undrar jag hur jag ska gå tilväga med garantier och sådant, ska jag snacka med coolit, eller skicka in alla delar till sina respektive företag? eller kanske snacka med hemförsäkringen?

Har du hört något mer sen i ärendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Har du hört något mer sen i ärendet?

Skrivet av Forbidden:

Kan man få en update från TS hur det har gått?

Japp jag fick inget från coolit då jag inte har kvittot på kylaren=(.
Men efter lite testande har jag kommit fram till att det nog bara är moderkortet som är rökt, så det är inte så farligt endå.
Men blir endå ett nytt SB system istället var ändå sugen på att uppgradera.=)

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk

Var själv inne på en sådan här kylare i vintras men googlade först och hittade mängder med info i forum om defekta pumpar och läckande kylare samt diverse påpekande om en urusel och näst intill obefintlig support från coolit när det strulade. Så tyvärr e du inte den förste och antagligen inte den siste som råkar ut för detta. Själv fick jag uppfattningen att deras kylare har ungefär lika mycket i en dator att göra som ett nätagg från ace, dvs. det kan funka och är bra sålänge det gör det men man spelar hela tiden rysk roulett med grejerna.

Permalänk
Avstängd

Därför man kör Heatpipes ^^ Nä, men dina komponenter borde nog fungera då det är vatten,glykol blandning inte Vatten salt blandning Spola bara av alla komponenter under kranen sen spolar du av dem resterna (Eventuella salter från dricksvattnet) Med en 4L dunk från Biltema ^^ Sen går du till Inets hemsida och köper http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... sen är det bara att gamea vidare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Mycket tråkig historia att läsa, beklagar till TS.

Vattenkylningens dagar är nu räknade, eller kanske inte riktigt. Men det skulle vara intressant att få fram lite statistik på hur många färdigbyggda vattenkylnings system som havererat. Är detta ett stort problem på marknaden?

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av multicore:

Mycket tråkig historia att läsa, beklagar till TS.

Vattenkylningens dagar är nu räknade, eller kanske inte riktigt. Men det skulle vara intressant att få fram lite statistik på hur många färdigbyggda vattenkylnings system som havererat. Är detta ett stort problem på marknaden?

Det verkar inte vara ett särskilt utbrett problem hittills, men de flesta vattenkylare är fortfarande nya, så vi får se i framtiden.

Dock har Corsair gått ut och sagt att de ersätter hela systemet om deras lösningar läcker.
Och enligt svensk lag måste alla tillverkare av färdigbyggda vattenkylare ersätta saker som går sönder om deras produkt felar, alltså läcker.

Permalänk
Medlem

Allt hänger väl på pumpen om det är fabrikstätat får man anta. Händer något med den = vattnet blir varmt, kanske tilll och med börjar koka (ca 100grader är inte svårt att föreställa sig) så bildas ett tryck = slangar/slangfästen är väl det som ryker först. Sen är ju frågan vad det finns för säkerhetssystem för att hindra att det når dit.

Men som någon sa.. måndagsexemplar finns alltid, dock blir ju skadan så mycket värre i detta fallet. Tråkigt. :/

Luftkylning får det bli för mig ivarjefall.

Permalänk
Medlem

Vet en kompis till mig som hade sin dator i bakluckan till bilen. Tydligen så läckte det in vatten in i backluckan så hela datorn fick bada. Men han hade tur, det enda som gick sönder var nätaggregatet resten fungerade.

När du säger att din coolIt ECO gick sönder oroar det mig. Jag köpte en sådan kylare för 5 dagar sen.

Ledsen att gick som det gick :(.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

Tack vare denna tråden valde jag att beställa Noctua NH-D14 istället för Corsair / Coolit-vattenkylning. Tråkigt för TS att det hände iaf, lycka till med allt!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------