Permalänk
Medlem

V-sync?

Hej
En sak som jag har funderat på ett bra tag nu är, vad tjänar man på att använda v-sync? jag vet ju att det gå rut på att man ser till att FPS är samma som skärmens uppdateringsfrekvens men vad tjänar man på detta? För vad jag har sett så skapar det ganska mycket problem med framesdrops etc?
Så om nån smart person därute skulle kunna svara på detta på ett icke avancerat sätt så skulle det vara grymt

Permalänk
Medlem

Med V-Sync aktiverat brukar oftast Screen tearing försvinna, http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Om man har kraft nog att hålla en hög framerate så är fördelen med v-sync att bilden inte får tearing. Utan v-sync så får man tearing, mer eller mindre beroende på spel. Enkelt sagt så uppstår tearing när en bild uppdateras innan skärmen hunnit rita ut hela bilden. Då kan en viss del av bilden vara flyttad så att man får en delning.

Edit: M89 skrev samma sak (och länk) lite snabbare.

Permalänk

Tar bort flimmer, stora nackdelarna är ofta lägre fps och slöare/sämre respons på musen. Vsync bör man aldrig ha igång i ett shooter, det gör det svårare att sikta. Jag brukar endast ha det på i RTS och RPG spel där snabba och precisa musdragningar inte är lika viktigt.

Permalänk

Har alltid V-Sync i gång då jag upplever mjukare och bättre flyt i tex FPS spel + att jag vägrar att fortsätta spela om jag ser minsta tearing.

Permalänk
Medlem

Aha då är jag med, lider en del av det när man sitter och spelar på dumburken, tearing då. får testa nån dag och se vad som är bäst för mig när man lirar FPS

Permalänk
Medlem

Trodde v-sync va att den cappade frames /sec till 60..?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Trodde v-sync va att den cappade frames /sec till 60..?

V-sync synkroniserar spelets framerate med den som skärmen har (vilket för det mesta är just 60Hz/fps). Synkroniseringen gör att tearing/flimmer försvinner helt men på bekostnad av just fps och slöare mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

V-sync synkroniserar spelets framerate med den som skärmen har (vilket för det mesta är just 60Hz/fps). Synkroniseringen gör att tearing/flimmer försvinner helt men på bekostnad av just fps och slöare mus.

Aha, okey. Tack

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Går det ha 120HZ med v-sync on??

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ockeh:

Går det ha 120HZ med v-sync on??

Har du 120Hz så ska du ha V-sync på ja.