5870 gick av på mitten vid oc :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Moderna elnät och nätagg har INTE skydd mot åska. Vad vet du om det?
Åska är ett väldigt komplext fenomen. Och det behöver inte ens slå ner för att det ska innebära ett problem.

Fast åska i sig ger ju inget som helst problem.
Det får åska djävligt mycket för att det ska vibrera sönder elektronik..

Åskan = ljudet
Blixten däremot ställer till en massa problem.

Om man nu ska vara petnoga

Och nej, de flesta lägenheter/hus har inget direkt skydd, kan blixten hoppa massa meter ner i en elledning ska det nog kunna hoppa över både en och flera jordfelsbrytare och annat,
Man får bo i faradays bur, ha ett elkraftverk, mobilt bredband för att vara på den säkra sidan...

Såvitt jag vet gäller inte garanti vid överclockning, så Ponti får nog leta efter ett nytt nätagg och grafikkort

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av misiler:

Jag kan inte någonting om sånt här, men har för mig att mythbusters sa att det krävdes ungefär 10 000 V(tiotusen) per centimeter som ljusbågen skulle hoppa i luften.

Antar att det är någon form av "isolationsvärde" som är ganska högt för alla former av isolatorer.

Du kan få Ljusbåge om du jobbar i ett vanligt elskåp med 3fas dvs 400v så vitt jag vet

Permalänk

Ponti kan vi inte få se lite fler blder? Kan du inte låna någon någolunda schysst kamera från någon så v kan se lite bättre bilder på spektaklet.

Permalänk
Inaktiv

Har läst att gnistan \ överslaget i normalfallet i luft hoppar ca. 1 mm \ 1000 volt.
En blixturladdning med en spänning på 10^9 volt skulle då kunna hoppa 1 kilometer.
mao. samma info som Mythbusters hade.

Ska man skydda sig hel mot blixten får man nog skippa kopplingen till alla ingåenden tåtar till huset, både tele & el och bara använda laptop

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Iceman17:

Fullkomligt skitsnack? Jag jobbade som elmontör på kraftverket förut (nu elnätskonstruktör på samma företag) och har monterat X antal ljusbågshorn, gnistgap m.m. som tar åsksmällar. OBS detta gäller på luftledningar.
Har även lagat fel där åskan har varit framme.

Har gjort ungefär samma sak hos Banverket en gång i tiden men det var rätt uttryckligt beskrivet att detta inte hjälpte mot direktnedslag i kraftledningen. Det är helt enkelt för många volt för att så korta gnistgap ska ta det. Största anledningen att kraftledningar inte normalt brinner av på grund av åsknedslag i dem är att det är a) för kort tid och b) för grova kablar.

Citat:

Bor man såpass bra till att man har jordkabel från kåken -> transformatorn -> fördelningsstationen (30kV->10kV) så är det i det närmsta omöjligt att slås ut av åskan.

Du har rätt sällan jordkabel till trafon, oftast är det en nedgrävd kopparplatta i fallet villor - såvida du inte bor i ett väldigt tätbebyggt villaområde i stan. Sen är väl för allt i världen villor normalt matade med 1000V-ledning till sista trafon? 10 kV är fortfarande högstolpe.

Citat:

När läste du senast om åska som slog sönder allt i en stad?

Nä just det, det är ofta på landsbygden man har problem, där man har luftledning/telefon in i huset utan några som helst skydd.

I en stad är de flesta ledningar nedgrävda vilket ger ett gott skydd, och åsksmällarna i högstolparna går ner i åskledare alternativt i urskiljningsfilter i transformatorstationerna. Ändå får du åskskador i dessa stationer samt ibland i högspänningsledningar. De KAN brinna av, och jag har lagat två personligen här i Västerås där de faktiskt brann av (dock bara 50 kV-ledningar, men ändå).

Sen vet jag inte om särskilt många STÄDER som bara matas av en ledning, de flesta har flera redundanta matningar och kan även matas "bakvägen" om en ledning går av. På landsbygden är det förstås ett mycket större bekymmer, men det beror snarare på att det dels är luftledning men också att redundans saknas.

Slår åskan ner i en lokal fördelningsstation däremot kan vad fan som helst hända om den inte träffar åskledaren, eller om högspänningselektrikern inte varit noga med ledningsavstånd mot åskledarna.

Sen ska vi inte glömma att de flesta åskskador inte kommer genom elnätet utan genom telenätet, med antennkablage på en god andraplats. Vanligaste skadan jag ser är telejack > DSL-modem > moderkort > datordel > nätagg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har gjort ungefär samma sak hos Banverket en gång i tiden men det var rätt uttryckligt beskrivet att detta inte hjälpte mot direktnedslag i kraftledningen. Det är helt enkelt för många volt för att så korta gnistgap ska ta det. Största anledningen att kraftledningar inte normalt brinner av på grund av åsknedslag i dem är att det är a) för kort tid och b) för grova kablar.

Du har rätt sällan jordkabel till trafon, oftast är det en nedgrävd kopparplatta i fallet villor - såvida du inte bor i ett väldigt tätbebyggt villaområde i stan. Sen är väl för allt i världen villor normalt matade med 1000V-ledning till sista trafon? 10 kV är fortfarande högstolpe.

I en stad är de flesta ledningar nedgrävda vilket ger ett gott skydd, och åsksmällarna i högstolparna går ner i åskledare alternativt i urskiljningsfilter i transformatorstationerna. Ändå får du åskskador i dessa stationer samt ibland i högspänningsledningar. De KAN brinna av, och jag har lagat två personligen här i Västerås där de faktiskt brann av (dock bara 50 kV-ledningar, men ändå).

Sen vet jag inte om särskilt många STÄDER som bara matas av en ledning, de flesta har flera redundanta matningar och kan även matas "bakvägen" om en ledning går av. På landsbygden är det förstås ett mycket större bekymmer, men det beror snarare på att det dels är luftledning men också att redundans saknas.

Slår åskan ner i en lokal fördelningsstation däremot kan vad fan som helst hända om den inte träffar åskledaren, eller om högspänningselektrikern inte varit noga med ledningsavstånd mot åskledarna.

Sen ska vi inte glömma att de flesta åskskador inte kommer genom elnätet utan genom telenätet, med antennkablage på en god andraplats. Vanligaste skadan jag ser är telejack > DSL-modem > moderkort > datordel > nätagg.

Hatar att du sitter med så mycket kunskap om allt... möjligt...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag antar att du hade tänkt att skriva 20A?

Jag antar att du saknar grundläggande kunskaper i el-lära. 20 A ger bara 20 W vid 1 volt. Det behövs 200 A för att komma upp i 200 W om spänningen är 1 Volt.

Skrivet av ponti:

Fattar inte meningen med detta inlägg!

Vad är det du försöker göra av det hela?

Typ " ponti dremelleserade av sitt grafikkort för att lura hela sweclockers"

Okey vart vill du komma?

Jag har redan skrivit att jag kommer o fixa fina bider så du kan sitta hemma o fappa till hq!

L2r

Du har fått din framsida. Nu kan du skryta med att du lurade många, inklusive redaktörer på swec. Du kan berätta hur idén uppstod och hur skoj det var och hur mycket ni/du skrattade när ni kom på att det skulle vara ACE nätagg med i leken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Zcenicx;11126070"]

Du har rätt sällan jordkabel till trafon, oftast är det en nedgrävd kopparplatta i fallet villor - såvida du inte bor i ett väldigt tätbebyggt villaområde i stan. Sen är väl för allt i världen villor normalt matade med 1000V-ledning till sista trafon? 10 kV är fortfarande högstolpe.

Är det inte mer än regel idag att det ÄR jordkabel + jordslinga till transformator idag?

Annars har "jag/vi" (vattenfall,Fortum mfl) nog grävt ner alldeles för mycket koppar i backen under bra lång tid nu...;)
Och att man oftast jordar sista "skåpet" på en "slinga".

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mosun:

Är det inte mer än regel idag att det ÄR jordkabel + jordslinga till transformator idag?

Annars har "jag/vi" (vattenfall,Fortum mfl) nog grävt ner alldeles för mycket koppar i backen under bra lång tid nu...;)
Och att man oftast jordar sista "skåpet" på en "slinga".

Som sagt, beror på var snarare än något annat. Är det kort markkabel är fyrledare inte alltför ovanligt, längre är oftare treledare enligt min erfarenhet, och luftledning är väl i princip alltid treledare.

Nu var det i och för sig tio år sedan jag gjorde min elpraktik (på Mälarenergi här i V-ås) men även då var treledare mer eller mindre praxis så fort man kom utanför stadsgränsen, och många villor inne i staden har också äldre treledarkablar dragna man helst inte ersätter om man inte måste.

Sedan dess har jag jobbat av och till som montör (är i grunden lågspänningselektriker <1000 V) men jag har inte sett många skåp modell tio-femton år eller äldre som inte jordar i markplatta annat än i nybyggda områden.

Det man inte får glömma är att ditt exempel med fyrledare i princip enbart gäller nybyggnationer, medan majoriteten av "oss vanliga dödliga" faktiskt bor i fastigheter byggda enligt gamla normer med treledare och separerad jord.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Hardware guy:

Jag antar att du saknar grundläggande kunskaper i el-lära. 20 A ger bara 20 W vid 1 volt. Det behövs 200 A för att komma upp i 200 W om spänningen är 1 Volt.

Du har fått din framsida. Nu kan du skryta med att du lurade många, inklusive redaktörer på swec. Du kan berätta hur idén uppstod och hur skoj det var och hur mycket ni/du skrattade när ni kom på att det skulle vara ACE nätagg med i leken.

Vem har han lurat?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Citat:

§ 1 Trivsel
För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Ett ganksa dyrt skratt isåfall:P

Skulle gissa på att kortet gick sönder av någon annan anledning, och istället för att bara slänga det så såg han till att få sig ett gott skratt

Permalänk
Medlem

Usch för folk som ska luras!

Skrivet av Esseboy:

Jo men har inte blixten annars en tendens att slå ner i flera olika föremål? Om Datorn är super jordad borde blixten dras bara till den?

Super jord eller ej, blixt går kortaste väg (ohm räknat) och ja, mer än 1 sak brukar fara då blixten är framme, så att blixt har gått rätt in å orsakat en spricka rätt igenom pcb är blankt nej.
Å att döma av färgbubblor som blivit på baksida av skyddsplåt så har det varit hett en längre tid, så alla principer ang 0.1sek teori är å utesluta.

Skrivet av chrisrolex:

Jag tror definitivt att nätaggregatet har något med det här. Med tanke på Ace of Swedens artiklar här på Sweclockers.
Och om blixtnedslag hade orsakat någon skada på datorn, så skulle den inte ens gå att starta.

Även om ACE har fått mycket kritik så borde du granska mer utrustning i hemmet, ACE är inte dom enda.
Och svar ja/nej, dator kan funka perfekt/delvis även om blixt varit framme.

Skrivet av LoTex94:

...hängde du med på tekniklektionerna borde du veta att det enda fungerande sättet att leda bort en blixt är att avleda den, t.ex en stång som är högre än huset som leder ner blixten i marken eller liknande. Alla hus har inte det, inte ens nära

Det hjälper men är inte tillräckligt som oftast.

Skrivet av Iceman17:

Fullkomligt skitsnack? Jag jobbade som elmontör på kraftverket förut (nu elnätskonstruktör på samma företag) och har monterat X antal ljusbågshorn, gnistgap m.m. som tar åsksmällar. OBS detta gäller på luftledningar...

Bor man såpass bra till att man har jordkabel från kåken -> transformatorn -> fördelningsstationen (30kV->10kV) så är det i det närmsta omöjligt att slås ut av åskan.

När läste du senast om åska som slog sönder allt i en stad?

Nä just det, det är ofta på landsbygden man har problem, där man har luftledning/telefon in i huset utan några som helst skydd.

ljusbågshorn, gnistgap m.m. - funkar inte för blixt då pik hinner genom systemet.
närmsta omöjligt - är helt korrekt, dock finns möjlighet att de kan ske.
När läste du - för i en stad sätter man kraftigt överdimensionerad åskledare på alla höga hus där blixt slår ner 99.9% av alla ggr, kanske därför?

Skrivet av ponti:

Men herregud!

Har inte folk något bättre för?

Tråden handlar endå om garanti inget annat för mig!

Sen om några avundsjuka gossar som ofta är sossar tycker att det luktar troll eller bränt skiter jag fullständigt i!

1 jag körde på ett Ace agg!
2 det va riktigt dåligt väder ute med blixtar o skit!
3 biten lossnade inte till 100 vid själva överklockningen utan under en bilfärd men den satt så löst så vore det inte för bilen hade det losnat endå
4 snälla ni avundsjuka gossar kan ni klippa er skaffa ett jobb så kan ni säkert hålla på med sånt här dumt ni med!

/ Det enda ögon vittnet!

Skrivet av ponti:

Men det är så jävla pinsamt för jag kunde knappt klocka 50mhz inan skiten paja!
Om det nu har o göra med någon form av blixtnedslag eller ett dåligt agg så skulle jag skylla på agget!

Men varför skulle jag paja ett fullt fungerande 5870 för att trolla på sweclockers?
LÅter jävligt dumt enligt mig!

Alla som anklagar mig för att ha pajat det för att trolla kan få komma hem till mig o lukta på skiten o klämma o känna så mycket dom vill på moderkortet och grafikortet!

För å trolla på SweClockers å hota med länkar har funkat för en del, men iochmed detta som topnyhet å du försöker få detta i garantiärende så får vi hoppas att det kommer å minska kraftigt framöver.
"knappt klocka 50mhz" = ingen garanti pga O.C. Så oavsett vad du säger så är du ett stort troll som miss drivit en stor skara, samt ännu en gång satt oss ärliga kunder i ännu sämre situation.

Skrivet av Lan:

Läckande vattenkylning kan ju förklara en del, massiv kortslutning tvärs över kortet. Snyggt.

Skrivet av nfskillen:

Enligt han själv drog han åt kylaren för hårt!
DÅ kanske kortet sprack...

Lan å nfskillen slår huvudet på spiken å kammar med all sannolikhet in alla rätt av alla möjliga.

Skrivet av Hardware guy:

Du har fått din framsida. Nu kan du skryta med att du lurade många, inklusive redaktörer på swec. Du kan berätta hur idén uppstod och hur skoj det var och hur mycket ni/du skrattade när ni kom på att det skulle vara ACE nätagg med i leken.

Kan inte mer än att hålla med! (dock trodde jag inte på topic i sig, men att O.C tills de knäcks kan gå, dock ej under drift utan rent experimentellt)

Slutcitat "Tråden handlar endå om garanti inget annat för mig!" - Be gone you bad troll!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

[size="1"]
Bloopy's otroligt välskrivna och genomtänkta inlägg m.h.a andra inlägg (där fick jag till det!)

Snyggt sammanställt, riktigt roligt att faktiskt se att några swecare kunde lista ut detta! Tycker dessa teorier låter otroligt mer troliga än att det skulle ha "gått av" pga överklockning.

För att hålla mig till diskussionen, som många andra skrivit har du inte en blekaste chans på att få ut någonting på garantin. Ditt fel, du valde att överklocka!

Permalänk
Medlem

Om du inte får tag på en kamera kan du få två bra tips till att ta bättre bilder med din x8. Ta bilderna ute på balkongen med riktigt ljus och ta gärna stöd så att kameran är stilla. Inomhus suger tyvärr de flesta mobilkameror mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Hur många har läst början av tråden? Han har ju själv sagt att han bröt av det själv.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du inte får tag på en kamera kan du få två bra tips till att ta bättre bilder med din x8. Ta bilderna ute på balkongen med riktigt ljus och ta gärna stöd så att kameran är stilla. Inomhus suger tyvärr de flesta mobilkameror mer eller mindre.

Håller med! Mer bilder åt oss Ponti

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ponti:

Man kanske inte ska ha läckande vattenkylning :/

aja off till sängen!

O nej det gick inte direkt av på mitten kyllaren håller samman kortet fortfarande!

Skrivet av KKay:

Hur många har läst början av tråden? Han har ju själv sagt att han bröt av det själv.

Hela storyn som jag ser det ligger i det inlägget, läckande vattenkylning, brutet kort - vad händer när ledande vätska kommer i direktkontakt med ett brutet kort?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Som sagt, beror på var snarare än något annat. Är det kort markkabel är fyrledare inte alltför ovanligt, längre är oftare treledare enligt min erfarenhet, och luftledning är väl i princip alltid treledare.

Nu var det i och för sig tio år sedan jag gjorde min elpraktik (på Mälarenergi här i V-ås) men även då var treledare mer eller mindre praxis så fort man kom utanför stadsgränsen, och många villor inne i staden har också äldre treledarkablar dragna man helst inte ersätter om man inte måste.

Sedan dess har jag jobbat av och till som montör (är i grunden lågspänningselektriker <1000 V) men jag har inte sett många skåp modell tio-femton år eller äldre som inte jordar i markplatta annat än i nybyggda områden.

Det man inte får glömma är att ditt exempel med fyrledare i princip enbart gäller nybyggnationer, medan majoriteten av "oss vanliga dödliga" faktiskt bor i fastigheter byggda enligt gamla normer med treledare och separerad jord.

sant Vart väll utb "elare" jag åxå i början på 90talet men hamnade i grävare efter mycket om och men.
Nedgrävd hsp alltid "följelina" och separat jordade stationer LSP brukar det vara lite så och så hur de gör med men oftast som regel till sista skåpet på "linan".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barak:

Jag antar att du hade tänkt att skriva 20A?

Nej, två hundra ampere. Den matas med ca. 1.1V och effekten ligger på 189W enligt specsen, räknar man på det får man ca. 170A, lägg sen på lite överklockning så kommer man ganska snabbt över 200-strecket.

Men när jag tänker lite mer på det så tror jag inte på min egna lilla teori. Bara millimeter från kanten är kortet helt oskadd men det är lite sot här och där och på moderkortet ser det ut som om det brunnit med öppen låga. Det första tyder på att det inte blev så varmt för då hade värmen spridit sig på kortet och missfärgat det men ändå har det brunnit med öppen låga på ett ställe där det bara finns naket kretskort utan komponenter, glasfiber och koppar börjar inte brinna bara sådär. Det går inte ihop det här.

Ser ut som om han bara bröt av eller kapade kortet och sen hällde på tändvätska eller liknande och tände på. Var säkert trasiga redan innan.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Skrivet av Iceman17:

Fullkomligt skitsnack? Jag jobbade som elmontör på kraftverket förut (nu elnätskonstruktör på samma företag) och har monterat X antal ljusbågshorn, gnistgap m.m. som tar åsksmällar. OBS detta gäller på luftledningar.
Har även lagat fel där åskan har varit framme.

Bor man såpass bra till att man har jordkabel från kåken -> transformatorn -> fördelningsstationen (30kV->10kV) så är det i det närmsta omöjligt att slås ut av åskan.

När läste du senast om åska som slog sönder allt i en stad?

Nä just det, det är ofta på landsbygden man har problem, där man har luftledning/telefon in i huset utan några som helst skydd.

För ett par dagar sedan slog åskan ut näst intill hela Vänersborg http://ttela.se/start/vanersborg/1.1262057-strommen-tillbaka-...

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Hela storyn som jag ser det ligger i det inlägget, läckande vattenkylning, brutet kort - vad händer när ledande vätska kommer i direktkontakt med ett brutet kort?

Ja det bådar ju inte gott iaf..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Altså vad kan man säga?

Asmycket har skrivits i alla dessa sidor som onekligen har tagit lång tid och läsa då man även kollar länkar o.s.v. Mycket med teorier om hur EL fungerar och olika uppsättningar. Jag är faktiskt på Ponti's sida även ifall jag känner igen mig hos några skeptiker. Mer konkret data behövs men alla här måste väl kunna hålla med om att det är en sjujävla udda grej som man ser här.

Om det är en sak man lär sig av detta så är det helt enkelt att inte ge sig ut och leka med saker man inte kan väl (påpekar inget just nu om Ponti's kunskap). Kan inte vänta på nya bilder och se vad folk säger.

Låt mig påpeka att "worst case scenrios" heter så av en anledning. Chansen att de inträffar är nästan oexisterande. Men den finns. För både mig själv och alla andra som läser detta, ställ er frågorna:

" Ar detta ens möjligt? Känner jag till alla aspekter av detta fall? Och vad är ett så kallat "worst case scenario"? "

Och jag tycker att skicka in kortet till Swec inte är en dålig idé samt så är det något jag vill se

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_rappen:

För ett par dagar sedan slog åskan ut näst intill hela Vänersborg http://ttela.se/start/vanersborg/1.1262057-strommen-tillbaka-...

Ibland är jag glad att jag inte bor "inne" i staden:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Ibland är jag glad att jag inte bor "inne" i staden:P

Bor på landsbygden & det är inte ett dugg bättre, har luftledning på både el & telefon vilket betyder att så fort man hör ett muller så måste man panikartat rycka allt som sitter i med sladd i hela kåken, gör man inte det så är det helt enkelt trasigt när blixten oundvikligen slår ner. Dock verkar huset jag bor i vara sist på både el & tele och det sägs att man är något mer utsatt i det läget...

Kort & gott, när det kommer till åska så ska man inte va allt för kaxig, har buntvis med modem, nätagg, moderkort, tv, stereo & "åskskydd" som lär lämnas till elretur... (nej åskskydd funkar i regel inte alls när du får ett nerslag nära/i huset, inte ens de som monteras i elskåp & går lös på 2,5k varje nerslag....)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Bor på landsbygden & det är inte ett dugg bättre, har luftledning på både el & telefon vilket betyder att så fort man hör ett muller så måste man panikartat rycka allt som sitter i med sladd i hela kåken, gör man inte det så är det helt enkelt trasigt när blixten oundvikligen slår ner. Dock verkar huset jag bor i vara sist på både el & tele och det sägs att man är något mer utsatt i det läget...

Kort & gott, när det kommer till åska så ska man inte va allt för kaxig, har buntvis med modem, nätagg, moderkort, tv, stereo & "åskskydd" som lär lämnas till elretur... (nej åskskydd funkar i regel inte alls när du får ett nerslag nära/i huset, inte ens de som monteras i elskåp & går lös på 2,5k varje nerslag....)

Det är en gyllene regel att man ska dra ut allt vad sladdar heter när det åskar och blixtrar. Enligt mig i alla fall,
jag har väckt syrran några gånger sent på natten för det blixtrar:P Och kl 8 på morgonen blir man väck och syrran undrar varför datorn inte startar.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av KKay:

Ja det bådar ju inte gott iaf..

Alltså, när man ser detta ena dagen och läser http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?250635-***... andra dagen undrar man om det finns någon rättvisa.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Alltså, när man ser detta ena dagen och läser http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?250635-***... andra dagen undrar man om det finns någon rättvisa.

Om jag skulle ha gjort så med min bräda. Så skulle jag nästan må lite illa:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Usch för folk som ska luras! (2)

Fortsättning från min föra post

Skrivet av ponti:

Tja klockade min gpu ganska hårt i går!
DÅ small det till o skiten gick av på mitten!
Stort sönderbränt över hela kortet även moderkortet fick en del stryck!
Kommer detta täckas av garantin?...

Nej!

Skrivet av ponti:

Det minns jag inte!
Men det ganska mycket över orginal

Å det är?

Skrivet av ponti:

Man kanske inte ska ha läckande vattenkylning :/
O nej det gick inte direkt av på mitten kyllaren håller samman kortet fortfarande!

Kanske inte...

Skrivet av ponti:

Japps första gången jag prova och övervolta!

Ironi?

Skrivet av ponti:

Haha vist du kan köpa det om du vill!
Dock lämnar jag ingen garanti på att det funkar!
Det har även tidigare varit klockat ska du veta

Men du vill ha garanti?

Skrivet av Keevink:

Och så hade han tydligen satt på massa andra kablar för att kunna köra mer saker på det, det var ju lagom smart.

Skrivet av ponti:

Äch bara köpa nytt ju!
Använde endå inte direkt detta kort eller mitt andra 5870 så är inte direkt så jätteledsen!
men endå!
surt att det drog med sig mitt moderkort

Moddat kort = absolut nej

Skrivet av ponti:

Måste nog erkänna att jag tidigare skruvat både ner och upp kylaren samma kväll!
Kanske blev en bidragande effekt om jag drog skruvarna för hårt!
Kan även tänka mig att donera vraket till redaktionen så dom kan hänga det på väggen

Byte av kylare = ingen garanti.

Skrivet av ponti:

Tro mig jag överklockar inte i närheten av Normalt
Men jag tror inte mitt Ace agg kommer få följa med mera :/

Å du är förvånad att det gick sönder samt försöker lägga skuld på nåt nätagg som fått dålig kritik å kanske få en vinstlott?

Skrivet av henke_92:

Altså vad kan man säga?

Asmycket har skrivits i alla dessa sidor...att "worst case scenrios" heter så av en anledning. Chansen att de inträffar är nästan oexisterande...

" Ar detta ens möjligt? Känner jag till alla aspekter av detta fall? Och vad är ett så kallat "worst case scenario"? "

Worst case så kan aldrig en PCB gå av sådär, det är rent handhavande fel å inget annat.

Slutcitat "Ena stunden så är de 50mhz å nästa så har han volt modda med kablar, läckande kylning samt vårdslös vid montering å ställer en i mina ögon sett, rent korkad fråga. Täcks detta av garanti? Men vill påskina att han inte vill trolla."

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Mycket intressant som diskuteras i denna tråden, dock OT diskussionen är klart den mest ointressanta av dem alla =D