5870 gick av på mitten vid oc :S

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas jag med

Men nu går de att se tydligt att den inte har gått rakt av.

Men svårt att tro att plasten har blivit så försvagad.

Men syns att de går tre stora ledningsbannor över de avbrutna stället (kan ju ha blivit kortslutning där och ha smält plasten så mycket, att den lätt går att ta dän).

Men svårt att säga och för att bevisa det en gång för alla, måste de kunna gå att göra om det må så vara att agget matade på ström utan någon säkring gick. För att proppen ska gå, behövs en kortslutning eller belastning över 3000W.

Sen så är det inte kul när ett budget agg dör. Den kan ta med hela datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Codegen-nätagg för ett antal år sedan. Det fick säljförbud efter att det kom fram att isoleringen mellan primär- och sekundärsidan var så gott som obefintlig (typ ett par varv frystejp om en spole). Dessutom satt de på tok för nära varandra, och som vi alla vet kan spolar vibrera. Vibrerar dom då mot varandra så kunde man efter ett tag få 230V rakt in i datorn. Skulle inte förvåna mig om samma sak är möjlig med Ace-aggen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Dom senaste bilderna gör ju det än tydligare, kortet har ju inte gått av pga en elektrisk urladdning utan bara av att Ponti eller någon annan har brytit av pcb:n.

Pcb:n är ju klart och tydligt böjd och det kan omöjligtvis ha skett utan att man har använt mycket kraft, hade det redan funnits en spricka så hade det inte behövts så stor kraft att bryta av kortet så att det hade blivit böjt i efterhand och i och med att kortet inte är mer svett av någon öppen låga eller dylikt så är det ju klart att alltihopa är fabricerat av Ponti.
/Milla

Permalänk
Skrivet av ponti:

Nepp tänkte prova med mitt 5770 idag!

Men om det pajar så tar jag nog fram mitt gtx 580 hör att det ska va bra på att klocka eller?

NEJ, att försöka överklocka ett 580 med ett ace of sweden nättagg är lika med självmord, lär dig av dina misstag. Oavsett grafikkort borde du byta upp dig snarast till en riktig PSU.

EDIT: mobiltangetbord är inte ännu optimala...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk

Ponti kan du inte lägga up information, hela storyn, vad du gjorde o vad som hände. Det är ju det alla väntar på

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ska ta mig en titt ikväll, men jag har redan en å annan fundering.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Ponti kan du inte lägga up information, hela storyn, vad du gjorde o vad som hände. Det är ju det alla väntar på

Okidoki!

Dagen börjar
0600 då jag går upp o käkar lite går till jobbet
1630 på vägen hem svänger jag förbi ica och är lite hungrig slutar med en fryspizza och en 2l cola!
1700 äter pizzan o pillar lite på datorn får för mig då att jag ska försöka köra med dubbla 5870
1800 korten sitter i
1810 får för mig att jag måste nog klocka det kortet som sitter överst för att få bättre folding resultat
1820 köra furumark eller va det nu heter samtidigt som jag långsamt ökar klocken
1821 det börjar lukta bränt
1822 nåt är skumt enligt mig
1823 det luktar mera bränt än förut
1824 nåt är fel
1825 förstod att jag kanske ska sätta fläkten på gpun på max
1826 min dator får ryck o börjar visa massa hippie färger på hela skärmen
1830 stänger jag av skiten

Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk
Avstängd

Hum stämmer det att detta är den mest kommenterade nyheten i sweclockers historia?

Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

Hum stämmer det att detta är den mest kommenterade nyheten i sweclockers historia?

Nej det stämmer inte.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Nej det stämmer inte.

Källa?

Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

Om jag inte missminner mig så var problemet med intels styrkretsar till Sandy Bridge mycket mer kommenterad.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13426-extra-intel-aterkallar...

Yes över 1100

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THEBADGUY:

Om jag inte missminner mig så var problemet med intels styrkretsar till Sandy Bridge mycket mer kommenterad.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13426-extra-intel-aterkallar...

Yes över 1100

satan i gatan!

Lite intressant enligt mig att folk blir så upprörda över att jag råkar paja mina egna grejor!

Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk
Skrivet av ponti:

Okidoki!

Dagen börjar
0600 då jag går upp o käkar lite går till jobbet
1630 på vägen hem svänger jag förbi ica och är lite hungrig slutar med en fryspizza och en 2l cola!
1700 äter pizzan o pillar lite på datorn får för mig då att jag ska försöka köra med dubbla 5870
1800 korten sitter i
1810 får för mig att jag måste nog klocka det kortet som sitter överst för att få bättre folding resultat
1820 köra furumark eller va det nu heter samtidigt som jag långsamt ökar klocken
1821 det börjar lukta bränt
1822 nåt är skumt enligt mig
1823 det luktar mera bränt än förut
1824 nåt är fel
1825 förstod att jag kanske ska sätta fläkten på gpun på max
1826 min dator får ryck o börjar visa massa hippie färger på hela skärmen
1830 stänger jag av skiten

Ok! Hur mycket klockade du korten? kan ju knappt vara 50hz. Hur tror du det gick till så att kortet vart så bränt? Tror DU att det är ace-agget eller ?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

satan i gatan!

Lite intressant enligt mig att folk blir så upprörda över att jag råkar paja mina egna grejor!

true story!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jodå det stämmer nog till en del för de delar av komponenterna som ligger så samma sida kortet som vattnet finns men du kan ha kontaktytor som ligger i vatten men själva komponenterna sitter på andra sida kortet och kyls bara en bråkdel av vattnet. Man kan inte kyla en masungn genom att hälla vatten på ett knappnålshuvud som desutom sitter monterad på utsidan av ugnen

Mjo, men antagandet var ju att det var vattnet som läcker som leder ström. när det vattnet kokat bort så skulle det alltså inte finns något kvar som leder ström. Så länge det finns vatten så skulle temperaturen hålla sig under 100ºC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Ok! Hur mycket klockade du korten? kan ju knappt vara 50hz. Hur tror du det gick till så att kortet vart så bränt? Tror DU att det är ace-agget eller ?

Jag är nästan säker på att det va ganska många faktorer!

Men som sakt kortet gick inte "av" vid själva exprimentet med oc utan det va jag som peta till det så det lossna!

1 jag som va klantig o drog åt skruvarna alldeles för hårt för att få bättre kylning (gick ju bra)
2 jag som klockade med ett pissagg och ett överbelastat agg
3 gammalt o ganska slitet kort som varit med om mycket!
4 Jag bor högst upp i hela orten och det va väldigt dåligt väder ute

så en spännings spik blandat med allt annat va nog det som brände "av" kortet!

Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk
Medlem

Ponti går det verkligen en kopparbana rakt över kortet?

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

Okidoki!

Dagen börjar
0600 då jag går upp o käkar lite går till jobbet
1630 på vägen hem svänger jag förbi ica och är lite hungrig slutar med en fryspizza och en 2l cola!
1700 äter pizzan o pillar lite på datorn får för mig då att jag ska försöka köra med dubbla 5870
1800 korten sitter i
1810 får för mig att jag måste nog klocka det kortet som sitter överst för att få bättre folding resultat
1820 köra furumark eller va det nu heter samtidigt som jag långsamt ökar klocken
1821 det börjar lukta bränt
1822 nåt är skumt enligt mig
1823 det luktar mera bränt än förut
1824 nåt är fel
1825 förstod att jag kanske ska sätta fläkten på gpun på max
1826 min dator får ryck o börjar visa massa hippie färger på hela skärmen
1830 stänger jag av skiten

Skrivet av ponti:

Japps första gången jag prova och övervolta!

Glömde du ha med det i listan?

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

Jag är nästan säker på att det va ganska många faktorer!
4 Jag bor högst upp i hela orten och det va väldigt dåligt väder ute

Japp

lycka till
/Daniel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Skrivet av Barak:

Jag antar att du hade tänkt att skriva 20A?

200A x 1V=200W Så nej

Permalänk
Medlem

Hur det ligger till med pontis historia tänker jag inte uttala mig om helt enkelt därför att jag helt omöjligt kan gräva fram sanningen genom spekulationer och anklagelser, samma sak gäller pontis "eventuella" uppmärksamhets jagande här! Han har sagt vad som enligt honom hände och sweclockers valde att skriva om det, detta är nog för mig och skulle jag ha tvivel eller helt enkelt tro att ts ljuger för uppmärksamheten skull så skulle jag hålla det för mig själv! Jag är inte sweclo-polisen och har ingen rätt att vräka ur mig strunt och trigga fram en otrevlig ton, dessutom kan man faktiskt skriva saker på ett sätt som låter betydligt trevligare: Tex som en frågeställning i stilen: Skulle det eventuellt kunna vara så att.....? etc.. etc.. ..istället för rena påståenden? Ett tips bara. Saknar sweclockers som det var för bara ett par år sedan, när vi oftare diskuterade i vänlig ton förutom några enstaka Intel/AMD el Nvidia/ATI trådar då? Hahaha.. Dom kunde iofs flammas på ordentligt ibland..

Icke relaterad notis, förlåt Sweclockers för att jag blockerar era annonser. Endast tillfälligt just nu, kör tethering med 1GB/mån max därför att modemet dog igår. Nästa besök avaktiverar jag definitivt adblockern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

En blixt har en spänning på några Miljoner volt, men också Amperen ligger på några miljoner Så om blixten Endast slår ner i datorn skulle hela skiten smälta...om den är bra jordad

en blixt från ett moln består inte av några miljoner ampere, utan "enbart" några miljoner volt...
pure fact
nu tillbaka till vad tråden handlar om

angående pontis berättelse så tror jag faktiskt att detta är en möjlighet;

någon gång så köpte han ett grafikkort som visade sig vara ett sk måndags exemplar
kommer hem.
sätter i det andra kortet.
(han märker dock inte att det läcker från kylaren)
börjar klocka ett kort.
blixten slår ner i en ledning, hans agg får damp och skickar ut all ström den får rakt ut i datorns alla delar vilket gör att det börjar brinna.
han öppnar kortet, det delar på sig vid hans berörning....

detta är vad tror kan ha hänt...

till alla er som bara kan förstå svordomar och kommer att klaga på mig för att jag matar ett sk troll säger jag detta:
jag säger inte att detta har hänt, jag säger bara detta är vad jag tror kan ha hänt, baserat på vad han skrev vad som hände den dagen....

Skrivet av SpitZen:

Glömde du ha med det i listan?

ibland så när man säger klocka så inkluderar man att man höjer voltantalet i apparaten man skall klocka

edit: en såkallad sammanfattning skulle jag kalla det för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Tänker mig följande scenario: Ponti lyckas av någon anledning förstöra ett av sina grafikkort och det är inte någon som helst tvekan om att det är hans eget fel så garantin är körd. En lös idé formar sig att ljuga ihop nån historia om hur kortet dog vid överklockning och han postar en historia på Swec där han drar till om hur han klockade alldeles för hårt.

Tyvärr för honom så drar han till alldeles för mycket vilket resulterar i ett stort intresse från Swecs medlemmar. Kravet på bilder gör att han försöker få kortet att se ut som han beskrivit och sedan tar ett par avsiktligt suddiga bilder och hoppas att folk skall nöja sig.

Historien är dock för spektakulär och massor av folk köper av någon anledning idiothistorien. Påbyggnaden att det handlade om *två* 5870 och ett Ace-agg gör att folk som läst Swecs recension och bara minns ordet "farligt" lägger ihop två och två och önsketänker sig att det blir 666 - "Agget har säkert skickat en sån där strömspik eller nått och sprängt killens kort. Shit, va coolt."

Alla uppmaningar om ytterligare bilder ignoreras samtidigt som Ponti ändå är aktiv i tråden. Svar på frågor om hur mycket kortet klockades besvaras med knapphändiga men väldigt varierande uppgifter vilket tillsammans med att inga frågor om detaljer som skulle kunna bringa klarhet får svar (men andra ovidkommande får) gör det rätt tydligt att Ponti inte har något på fötterna här.

Jag menar, hur svårt hade det varit att ta kortet, lägga det i dagsljus och hålla mobilen stadigt och ta ett par till bilder när man har flera dagar på sig? Eller komma ihåg hur mycket han klockade och besvara de 20+ frågorna om det han fått i tråden. Han kan inte ens förtydliga att han inte minns utan ignorerar bara frågan och tror den skall försvinna.

Upplägget att mest tycka det är roligt att man pajat prylar för ett par tusen samtidigt som man uppenbarligen är intresserad av att få ut ersättning på garantin håller inte. Om man nu är så tät att man tycker det är festligt att paja grafikkort några tusen för man är så grym på att klocka (sic) och samtidigt är så telefonintresserad att man har en Droid som avatar kan man väl undra vad man gör med en budgettelefon. Borde Ponti inte ha råd med en bättre lur då? Eller rent av en digitalkamera eftersom en normal kompaktkamera går att köpa för under tusenlappen idag.

Nätagget som då är av budgetmodell och har varit med om att skicka en ljusbåge av aldrig tidigare skådad styrka genom datorn och bränt två grafikkort och ett moderkort tänker han inte byta ut - "Det duger nog ett tag till" - Amen tjenare!

Väl Talat! Som sagt första vettiga inlägget och du har mitt stöd!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Fortfarande ni som tror på blixten å hans "ace" agg ska gett en dimp i lådan å ser de som helt möjligt.
Ställ samma fråga med en annan vinkel, "Varför gick inte mer sönder då blixt lyckades bränna isär en PCB platta rakt av.

Skrivet av ponti:

Jag är nästan säker på att det va ganska många faktorer!

Men som sakt kortet gick inte "av" vid själva exprimentet med oc utan det va jag som peta till det så det lossna!

1 jag som va klantig o drog åt skruvarna alldeles för hårt för att få bättre kylning (gick ju bra)
2 jag som klockade med ett pissagg och ett överbelastat agg
3 gammalt o ganska slitet kort som varit med om mycket!
4 Jag bor högst upp i hela orten och det va väldigt dåligt väder ute

så en spännings spik blandat med allt annat va nog det som brände "av" kortet!

Under "1 jag som va klantig o drog åt skruvarna alldeles för hårt för att få bättre kylning (gick ju bra)"
Så nej det gick inte bra. Det var just detta som gjorde att PCB sprack samt medförde att vissa kopparbanor fick kontakt med varandra å gett ifrån sig en svagare nyans av bränd elektronik.

Dock har du inte svarat ang din garantifråga?
Tror du själv att de är skäligt?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Riktigt rolig tråd men ännu roligare inlägg i, har läst den sedan start och fått mig att verkligen följa tråden.

I alla fall, med ponti's nya bilder så började det tokklia i fingrarna på mig, jag kan lyckas med desamma!

Sagt och gjort, grävde fram ett lite äldre defekt kort (Nvidia 7800 GTX) för att prova. Bildserie följer...

Började först med att försöka knäcka korten mot en skarp kant under, vilket var helt sjukt - kortet gick fasiken inte att få av! Jag i princip låg över kortet med detta resultat.

Tog bort minneskylarplattan och använde mig av en spårmejsel för att karva ur en ordentlig skåra i kortet...

... och vips så blev det busenkelt!

Kortet ser dock inte så speciellt överhettat ut, utan snarare avbrutit. Tog hjälp av en vän...

som efter lång tid med en kass låga lyckades bränna lagom mycket, på halva kortet.

Är det någon som inte håller med om att det ser ganska likt ut, och jag behövde inte ett nätaggregat av en känd svensk tillverkare eller höja frekvensen en endaste Hz!

Kortet kan självklart läggas ut på tradera eller liknande vid intresse!

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Sluta mata trollet nu bara.
Ponti är mer intresserad utav hur många svar han fått snarare än hur detta hänt, vilket borde tala för sig själv. Det är fortfarande ett dussintal väldigt intressanta frågor obesvarade av den simpla anledningen att de skulle snabbt slå hål på hela hans historia som för övrigt växt fram i linje med medlemmarnas spekulationer snarare än händelseförloppet.

Det var inte före någon föreslog åska som han nämner det.
Det var inte före någon föreslog att han dragit åt skruvarna för hårt som han säger sig ha gjort detta.
Och så vidare...

Läs igenom allt från början tycker jag så ser ni hur detta smidigt nog växt fram.
Hade några föreslagit att detta troligen hänt pga strålningen från Japan hade han nog varit snabb att medge hur han hade fönstret öppet onödigt mycket den dagen.

I slutändan handlar detta ändå om vad man väljer att tro på, vissa väljer att tro på tomten medans andra inte tror renar har röda självlysande näsor och kan flyga.

Jag hör dessvärre till de senare.

OnT: Som ungefär 300 andra redan sagt, gäller inte garantin på någon komponent som tagit skada av din okunskap inom datorkomponenter.

Lycka till med framtida äventyr!

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Riktigt rolig tråd men ännu roligare inlägg i, har läst den sedan start och fått mig att verkligen följa tråden.

I alla fall, med ponti's nya bilder så började det tokklia i fingrarna på mig, jag kan lyckas med desamma!

Sagt och gjort, grävde fram ett lite äldre defekt kort (Nvidia 7800 GTX) för att prova. Bildserie följer...

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e07812a62637_1.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e07813be2cf2_2.JPG

Började först med att försöka knäcka korten mot en skarp kant under, vilket var helt sjukt - kortet gick fasiken inte att få av! Jag i princip låg över kortet med detta resultat.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0781431b841_3.JPG

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e078220b7c21_9.JPG

Tog bort minneskylarplattan och använde mig av en spårmejsel för att karva ur en ordentlig skåra i kortet...
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e07814acd578_4.JPG

... och vips så blev det busenkelt!
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e07815277929_5.JPG

Kortet ser dock inte så speciellt överhettat ut, utan snarare avbrutit. Tog hjälp av en vän...
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e07815a2f307_6.JPG

som efter lång tid med en kass låga lyckades bränna lagom mycket, på halva kortet.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e07816c4c635_8.JPG

Är det någon som inte håller med om att det ser ganska likt ut, och jag behövde inte ett nätaggregat av en känd svensk tillverkare eller höja frekvensen en endaste Hz!

Kortet kan självklart läggas ut på tradera eller liknande vid intresse!

Ponti, busted

intressant detta!

bränn lite mer på kanterna så ser det ännu mer likt och "verkligt" ut

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

haha vilkA BILDER! syns hur tuydligt som helst att du eldat efter kanterna, det är icke ledande matrial som är förkolnat längst hela sidan... försök lura nån annan HAHAHA!!!! pci express kontakten är närmast intakt ????? haha vilken bnlåsning

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Nu när jag tittar på bilderna igen, så inser jag att det faktiskt verkligen är fejkat

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50