Civilization V-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

Nån som upplever mega långa turns i multiplayer? en polare och jag har just börjat spelet men det är sega turns! det måste vara nåt knas?!

Jag och en kompis har haft samma problem sedan start. Vi har beslutat oss för att lägga multiplayer på is tills det flyter på lite bättre.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Staropramen:

Jag och en kompis har haft samma problem sedan start. Vi har beslutat oss för att lägga multiplayer på is tills det flyter på lite bättre.

Jag och min vän spelade igår! ibörjan gick det segt! men efter 50 turns ladda den om spelet och det gick lite bättre!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

tror inte nån hunnit posta det än, men en liten patch tankades ner i dag iaf via steam:

[STABILITY]
- Fix for various rare crash bugs

[MODDING]
- Re-enabled LUA library unused in the core game. It was removed because we didn’t think modders were using it, and apparently many, many are using it.

[GAMEPLAY]
- Fixed bug where as Siam, food from Maritime City States didn't provide the expected result.
- Make a few more negative promotions not pass through on upgrades
- Made the Mandekalu mounted unit have the same negative vs city as the other mounted units
- Increased the chance that the AI will improve sea plots

Permalänk
Medlem

Patch har inte gjort spelet spelbart för oss som vill ha många motståndare och stora kartor. djupt besviken på att spelet fortfarande är ospelbart

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Härligt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Problem med övertagning av städer.

Har bombat sönder en stad men den blir inte min. Vad gör jag för fel?
Dess liv är knappt där men den blir inte min.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kresimir:

Problem med övertagning av städer.

Har bombat sönder en stad men den blir inte min. Vad gör jag för fel?
Dess liv är knappt där men den blir inte min.

Du måste "ta över" staden med någon typ av enhet, alltså flytta folk till rutan där staden ligger. Du kan bomba i all oändlighet, men inget kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kresimir:

Problem med övertagning av städer.

Har bombat sönder en stad men den blir inte min. Vad gör jag för fel?
Dess liv är knappt där men den blir inte min.

Du kan endast ta över en stad med marktrupper. Flygplan eller Helikoptrar fungerar inte.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du måste "ta över" staden med någon typ av enhet, alltså flytta folk till rutan där staden ligger. Du kan bomba i all oändlighet, men inget kommer hända.

Jag har tre båtar som ligger och matar och marktrupper bredvid staden. Dock händer inget..
Måste jag inte med settlers?

Permalänk
Medlem

Kresimir: Är det artillerienheter du anfaller med? Då är jag osäker på om man kan. En settler bör väl inte heller fungera?

Själv är jag rätt mycket nybörjare. Spelade ju tvåan som fan för många år sedan och har bara suttit närmare 24h med femman. Tycker det är segt att vänta på datorspelarna. Suck.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kresimir:

Måste jag inte med settlers?

Ännu lämpligare är en närstridsenhet (infanteri, stridsvagn, kavalleri eller fartyg med närstridsattacker).

Permalänk
Medlem

Kanske är värt att ta upp detta spel igen då..la ner lite för ja tyckte de gick segt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har den nya patchen kommit nu?
Min dator hemma är trasig så har inte kunnat spela på 3-4 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambli:

Har den nya patchen kommit nu?
Min dator hemma är trasig så har inte kunnat spela på 3-4 veckor.

Patchen släpptes precis, min började ladda nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Patchen släpptes precis, min började ladda nyss.

trevligt
Om du har hunnit testa, märker du någon skillnad när man spelar större banor?

Permalänk
Medlem

Nej, inte hunnit så långt ännu, fullt upp med annat just nu. Men vill köra en kampanj på största kartan.

Permalänk
Medlem

Fireaxis och 2K Games har fortsatt jobba på Civilization V, och sen stor patch är snart på gång. De säger att den ska släppas i slutet av juni eller början av juli. En lång patchnotes finns uppe redan.
http://forums.2kgames.com/showthread.php?108900-June-July-Pat...

Permalänk
Skrivet av Buio:

Fireaxis och 2K Games har fortsatt jobba på Civilization V, och sen stor patch är snart på gång. De säger att den ska släppas i slutet av juni eller början av juli. En lång patchnotes finns uppe redan.
http://forums.2kgames.com/showthread.php?108900-June-July-Pat...

Tack för länken!

Jag blev själv besviken på diplomatin i CIV V jämfört med CIV IV. Verkar som datorn kommer komma ihåg goda samt onda gärningar nu vilket är väldigt välkommet om detta stämmer. Kan man hoppas på att de återinför +/- systemet med denna patchen?

Kul att de fortsätter stödja spelet i alla fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är väl troligt att de gör en expansion, då kanske de utvidgar sånt som en del saknade i Civ5. Kanske kommer något info om det efter sommaren. Får väl se helt enkelt. Eftersom de har gjort flera stora patchar är de väl nöjda med försäljningen och fortsätter att stödja. DLC är dock lite för duttigt och smådyrt. Bättre med en riktig expansion.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att dom fixar spelet. Det stora problemet var att det kändes som en betaversion när det släpptes. Kan dom bara få en vettig AI och multiplayer att funka ordentligt skulle jag bli mycket nöjdare.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Patchen har just släppts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuba-cola:

Patchen har just släppts!

Trevligt, ska testa sen hur det känns med deras nya balans- och tempoändringar. Tycker det är skönt att se hur de jobbar vidare med uppdateringar och inte bara släpper spel efter försäljningstoppen. Riktigt bra support. Hoppas vi får se info om en expansion snart också.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar patchen för er som gillar mega kartor med många ai´s? Är det fortfarande minuter långa pauser när datorn funderar?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Hur fungerar patchen för er som gillar mega kartor med många ai´s? Är det fortfarande minuter långa pauser när datorn funderar?

Jag märker ingen större skillnad mot innan mellan rundorna. Det verkar mest vara en massa andra ändringar.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Hur fungerar patchen för er som gillar mega kartor med många ai´s? Är det fortfarande minuter långa pauser när datorn funderar?

Jag körde den näst största kartan efter senaste patchen, och när det närmade sig slutet så var det rejält lång väntan mellan rundorna. Jag har en i7 950.

Permalänk
Medlem

Det var någon som skrev att AI'n har fler workers nu efter patchen, vilket troligen inte ger kortare tider mellan rundorna.
Jag började ett par spel efter patchen... men orkade inte riktigt med längre än till typ 3-4 städer innan jag började om.
Kör med modden CIVILIZATION NiGHTS och då känns det mycket bättre.

Jag trivs inte med Civ 5's urval av ledare och framför allt inte med deras specialförmågor och specialenheter.
Varför ser man inte vilka fördelar en nation har innan man har valt nation?
Dessutom så känner jag en press att maximera nyttan av ens speciella förmågor och enheter.
Eller snarare en press på att inte kasta bort möjligheterna, vilket tyvärr händer alldeles för ofta.
Till exempel: Om min förmåga är att omvända barbarer så är det ju inte så roligt om de i den här omgången slutar att dyka upp efter runda 75. Speciellt om man i andra omgångar som andra nationer har blivit plundrad av barbarer långt in i medeltiden.

Eller om man som Tyskland börjar bygga Landsknechts (pikemen) för en tidig krigs-rush, bara för att upptäcka att man inte har några ai-motståndare alls inom räckhåll eftersom de är på andra sidan oceanen. När man väl kan korsa den så har motståndarna naturligtvis skaffat sig kraftigare enheter så eventuella krig får föras med de vanliga enheterna istället.

Visst kan man vinna även utan att ha nytta av sina specialförmågor eller specialenheter, men om man bara ska använda basutbudet av enheter och byggnader så hade det ju varit roligare att erövra världen som President Ewert Ljusberg för republiken Jämtland.
Jag föredrog systemet i Civ IV där man hade ett gäng generalla egenskaper och fördelar att välja på istället.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Tänkte kanske köpa spelet inom en snar framtid, men jag undrar om det går att spela som Sverige?
Om inte, finns det en mod som lägger till Sverige som en nation?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tänkte kanske köpa spelet inom en snar framtid, men jag undrar om det går att spela som Sverige?
Om inte, finns det en mod som lägger till Sverige som en nation?

Ingen mod för Sverige än, men däremot "Denmark - The Vikings"
http://store.steampowered.com/app/99611/

Permalänk

Skaffat spelet nu.

Har hört att det finns en mod som gör det möjligt att spela som/mot Nazi Tyskland?
Skulle någon kunna länka till den modden?

OBS att jag endast vill ha denna mod för skojs skull.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |