Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia lanserar Geforce GTX 570M och 580M

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce GTX 570M och 580M

Sommar och semestertider hindrar inte Nvidia från att introducera två nya grafikprocessorer för bärbara datorer, denna gång i den absoluta toppklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Holy mother of good

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Jesus! 2st 580m i sli

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Coolt, undrar vad dessa drar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

visst kan det vara bra med såna kort kortare stunder, men lär knapapst hålla för längre spelperioder eller furmark utan att brinna upp.

Permalänk

Vet inte om jag tycker det är direkt märkligt att de lanserar de här kretsarna inför semestern. Det borde väl trots allt vara då som flest människor känner sug efter en bärbar speldator.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Jag har god lust att ställa in en säng i bastun, placera en dylik laptop (helst med 580M i sli) i sängen och sedan observera resultatet.
Nej, jag nöjer mig nog med min 550M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Vet inte om jag tycker det är direkt märkligt att de lanserar de här kretsarna inför semestern. Det borde väl trots allt vara då som flest människor känner sug efter en bärbar speldator.

Att lansera dem mitt i sommaren så att de har en chans att hitta in i datorer som kan hinna ut på marknaden inför nästa läsår verkar å andra sidan ganska rimligt.
Det finns väl hur många som helst, i exempelvis USA, som köper en spellaptop innan de åker iväg på College.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

visst kan det vara bra med såna kort kortare stunder, men lär knapapst hålla för längre spelperioder eller furmark utan att brinna upp.

Hade varit lyckat att lansera en krets som inte klarar av att användas? Självklart kommer den hålla för spel precis som vilken laptop som helst.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Man kommer att få brännskador på knäna efter några minuter. Om nu inte batteriet har hunnit ta slut innan dess...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Hade varit lyckat att lansera en krets som inte klarar av att användas? Självklart kommer den hålla för spel precis som vilken laptop som helst.

har ju hänt förr om vi säger så

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Hade varit lyckat att lansera en krets som inte klarar av att användas? Självklart kommer den hålla för spel precis som vilken laptop som helst.

Fast nää
Vill du köra något spel eller köra furumark på min laptop? stängs av pga brandrisk

Permalänk
Medlem

Minnestyp

Minnestyp GDDR5! Men Hur MYCKET?

Permalänk
Medlem

GTX 580M = nedklockad GTX 560 Ti på en stationär. Lurigt det där med namnsättningar på bärbara...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

GTX 580M = nedklockad GTX 560 Ti på en stationär. Lurigt det där med namnsättningar på bärbara...

jaa, men 2st GTX 560 Ti i sli... jesus ;D

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Undra ja om man ska vänta med att köpa en lapp tills dom släpps eller om man ska nöja sig med ett gtx460.. Nu fick man sig en funderare.

Permalänk
Skrivet av Extrice:

jaa, men 2st GTX 560 Ti i sli... jesus ;D

Ner från 822 till 620, det är en ganska kraftig nedklock, men ändå snabbt.

TDP på ett 560Ti är 170W, i laptopsammanhang är detta enormt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Fast nää
Vill du köra något spel eller köra furumark på min laptop? stängs av pga brandrisk

Furmark håller jag med om. Men spel? Nää, fungerar inte det så är din dator sönder. Jag hade aldrig accepterat det. Sen finns det modeller med erkända problem, men då är det ju recall/förlängd garanti (hände mig, felaktigt G8400M GS i stor utsträckning på HP Pavillion).

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Ner från 822 till 620, det är en ganska kraftig nedklock, men ändå snabbt.

TDP på ett 560Ti är 170W, i laptopsammanhang är detta enormt mycket

Mobila grafikkort presterar i runda slängar ½ av ett stationärt med samma namn. Kretsen kan ha lika många aktiverade kärnor som det stationära kortet men begränsas i klockhastighet med mera för att dra ner på värme utvecklingen (varav den lägre prestandan). Tänk dig kylaren på ett stationärt GTX560Ti, antagligen kommer kylaren på den bärbara varianten vara av mindre storlek och då anpassad för ett lägre TDP värde.

Detta snack om hur saker kommer explodera i ansiktet på en av varma grafikkort med hög strömförbrukning. 8800GTX är idag inte märkvärdigt men när det lanserades skojade folk om att man skulle behöva minst ett kärnkraftverk i datorn placerad på månens baksida för att klara av det..

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

lär knapapst hålla furmark utan att brinna upp.

Fan endå! Det enda jag vill utav min nya lapptop är att kunna köra furmark 24/7

Permalänk

lägger man på lite arctic silver på CPU/GPU så kan man säkert köra furmark 24/7
det är ju kylpastan som är extremt dålig på laptops (så byte är något jag alltid gör på mina laptops)

srry för OT

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinnunen4321:

lägger man på lite arctic silver på CPU/GPU så kan man säkert köra furmark 24/7
det är ju kylpastan som är extremt dålig på laptops (så byte är något jag alltid gör på mina laptops)

srry för OT

Articsilver är trögflytande silver...MX-4 ska de va Lättflytande och leder värme bättre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Varför tror ni att datorerna ska brinna? Det är inga Macbooks vi pratar om, utan datorer som är gjorda för att leverera hög prestanda, och lär därav ha kylning också.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Furmark håller jag med om. Men spel? Nää, fungerar inte det så är din dator sönder. Jag hade aldrig accepterat det. Sen finns det modeller med erkända problem, men då är det ju recall/förlängd garanti (hände mig, felaktigt G8400M GS i stor utsträckning på HP Pavillion).

Ingår i konstruktionen på min laptop... kontaktade dom och dom sa att det är för den är en surf laptop inte spel och GPU'n inte är tillräkligt bra kyld för att maxas

Permalänk

jag sitter med 2x485m gtx i min lap sa det ar ingen fara allafall inte nar det kommer till Clevo dom finns desutom redan att kopa med 580m i sli
vill garna se Vantage o 11 bench med 580m sli jag bankar ur 33000 med lite oc med min clevo x7200 aka sager 7280

Visa signatur

Moderkort:Asus X79Deluxe,CPU:Intel 4820K@4.8Ghz,Corsair H110 kylning,GPU:Sapphire R9-290X @1200Mhz 6000Mhz EK-FC vatten Block,RAM:16gb Corsair Vengeance Pro@2133Mhz
,Samsung 840Evo 250Gb,Seagate 2Tb,Corsair Link,PSU:Corsair AX1200i,12 Noctua 140mm Pwm,Vatten:XSPC X20 750 Pump/Res ,Rad:2xalphacool 80mmx280mm CHASSI:NZXT Switch 810, Vatten under utbyggnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Ingår i konstruktionen på min laptop... kontaktade dom och dom sa att det är för den är en surf laptop inte spel och GPU'n inte är tillräkligt bra kyld för att maxas

Så att en "surflaptop" krånglar är alltså ett bevis för att 570m & 580m som är kort för speldatorer också kommer att krångla? Njaee..

Menar inte o basha men är man bara liite noga med vad man köper ska man nog kunna spela utan större besvär på sin spellaptop.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Så att en "surflaptop" krånglar är alltså ett bevis för att 570m & 580m som är kort för speldatorer också kommer att krångla? Njaee..

Menar inte o basha men är man bara liite noga med vad man köper ska man nog kunna spela utan större besvär på sin spellaptop.

ash, snubben får skaffa lite kulor så han kan snacka tbx när företag kommer med något efterblivet statement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Mobila grafikkort presterar i runda slängar ½ av ett stationärt med samma namn. Kretsen kan ha lika många aktiverade kärnor som det stationära kortet men begränsas i klockhastighet med mera för att dra ner på värme utvecklingen (varav den lägre prestandan). Tänk dig kylaren på ett stationärt GTX560Ti, antagligen kommer kylaren på den bärbara varianten vara av mindre storlek och då anpassad för ett lägre TDP värde.

Detta snack om hur saker kommer explodera i ansiktet på en av varma grafikkort med hög strömförbrukning. 8800GTX är idag inte märkvärdigt men när det lanserades skojade folk om att man skulle behöva minst ett kärnkraftverk i datorn placerad på månens baksida för att klara av det..

Haha 8800GTX körde jag på ett nätagg under 400watt men det var ett tag sen och 500-600watts nätdelar var top of the line på den tiden och idag tillhör dom botten effektmässigt i princip.

Permalänk
Medlem

Tycker inte ailienwares värsting laptops verkar speciellt mobila. De borde fundera på att kanske gå i apples fotspår och göra en allt i ett dator i skärmen i stil med iMac och trycka in den där prestandan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tycker inte ailienwares värsting laptops verkar speciellt mobila. De borde fundera på att kanske gå i apples fotspår och göra en allt i ett dator i skärmen i stil med iMac och trycka in den där prestandan.

Fast då är det ju ingen laptop längre. Jag skulle personligen aldrig lägga så mycket pengar på en spelmaskin som en duglig laptop faktiskt kostar, men det beror nog mest på min ekonomi. Men jag blev ändå imponerad av lapparna som användes under Homestory Cup III där toppspelare i SC2 använde laptops med 550m och var helnöjda.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival