Permalänk

Markant skillnad på hdmi och dvi?

Beställde en ny skärm för några dagar sen, den kom igår. Den har hdmi uttag men jag fick inte med någon hdmi kabel så jag använder just nu dvi.

Min fråga är om det är en markant skillnad på hdmi och dvi? Jag antar det men är det värt att skaffa en hdmi kabel? Tänker främst i spel men även skärmen i vanligt läge då jag bara surfar och dyl.

Det är en BenQ XL2410T skärm.

Permalänk
Medlem

det är inge skillnad i bild väg det är till och med samma signal.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

det är inge skillnad i bild väg det är till och med samma signal.

Hm ok, så var ligger skillnaden? Någon skillnad måste det ju ändå vara?

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad i bild. HDMI har dock andra fördelar som att det även kan överföra ljudsignaler, men i ditt fall spelar det ingen roll.

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

Ingen skillnad i bild. HDMI har dock andra fördelar som att det även kan överföra ljudsignaler, men i ditt fall spelar det ingen roll.

Okej, blir nog till att inte skaffa, verkar onödigt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Ingen skillnad i bild. HDMI har dock andra fördelar som att det även kan överföra ljudsignaler, men i ditt fall spelar det ingen roll.

det går att få ljud via DVI om man har ATi kort

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Förutom ljud kan hdmi 1.4 även bära med sig "internet" upp till 100Mbit/s, men det är också en funktion som du inte har nytta av i ditt exempel.