Vilket grafikkort till "sommardatorn"

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort till "sommardatorn"

Hej,

Jag har planerat att köpa en dator i stil med sommardatorn verision "lyxigare".
Dock sitter jag redan på ett Corsair HX 650W 80+,inkluderat i listan nedan, och undrar om det kommer räcka till Asus Geforce GTX 580 DirectCU II.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/597467/dator1

Sen har jag sett lite tendenser att ATI verkar rekommenderas för flerskärmskonfigurationer, och det är antagligen det jag kommer köra. Oftast en skärm av modell "Tv" och en riktig datorskärm.

Vilka/Vilket kort skulle ni i så fall rekommendera och crossfire/SLI eller ett ensamt dyrare kort?

Tystare kort är en bonus för min del.

Permalänk
Medlem

Köp GTX 570 eller 6970 istället. Presterar nästan lika bra men ca 1000kr billigare. Mycket mer prisvärt.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag hade undvikit CF/SLI p.g.a värmeutvecklingen och att det drar mucho ström men det kan ge grym prestanda.

Varför AMD skulle vara bättre för flera skärmar har jag ingen aning om, det är kanske p.g.a du kunde bara köra 2 skärmar på ett Nvidia kort..

580 är ett bra kort men jag hade nog hellre köpt 2x 6950 för att få ut mer för pengarna och ett fläskigare nätagg.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Ett starkt kort räcker till 2 skärmar. Där är Asus GTX580 DCII ohotat toppkortet, 650W är inga problem där har du bra klockingsmarginal också.
Men ska du ha tre eller fler skärmar måste du köra SLI eller ett eller två AMD-kort för Eyefinity (adaptrar till skärmarna krävs om du bara kör ett kort). Isf är det väl 6950 crossfire som är det bästa för ditt nätagg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Tror jag tar en av de lite billigare varianterna ni föreslog, och skippar iden med CF/SLI i nuläget.

Vilket är tystast av gtx570 och 6970, om ni har någon aning.

Kan senare uppgradera grafkikkort och nätdel om 1-2år när, när man känner att grafiken kräver det och plånboken tål det ;).

Har någon erfarenhet av att beställa från Alina, aldrig provat dem, men mycket billigt just nu.

Permalänk

det bror på, rekommenderar eftermarknads kylare. Kolla helt enkelt på omdömena av det specifika kortet du tänker köpa eftersom kylaren att göra inte själva kortet i sig.

Visa signatur

Andy Rooney - "Datorer gör det enklare att göra en massa saker, men de flesta saker de förenklar behövs inte göras alls."
________
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

För att rätta mig själv då, vilka märken av respektive kort som ska vara tysta

Edit: Självklart försöker jag titta på det på själva sidan där jag beställer, men har större förtroende för sweclockers.

Permalänk
Medlem

Har bara haft att göra med Alinas fysiska butik i Uppsala men då har servicen alltid varit på topp och den generella känslan är att det är en mkt seriös butik. Förbokade även mitt 4870 när det skulle släppas och kunde hämta det på det datum som dom tidigare lovat.

Så Alina rekommenderas dessutom får swec-medlemmar grais frakt där nu på beställningar över 1000:-.

Permalänk
Medlem

När det kommer till 6970 (kan ingenting om nVidia korten) finns det egentligen tre kort med eftermarknadskylare att prata om:
1a: ASUS DCUII (tar upp 3 slottar, dålig för CFX)
2a: Gigabyte windforcex3
3a: PowerColor PCS+ (Dubbla fläktar)

Jag handlade ett PCS+ och har inte ångrat mig, om jag anstränger mig kan jag höra kortet under spel om jag stänger av ljudet typ, och då är kortet fabriksklockat från 880 till 940! Och prestandamässigt så kör kortet BFBC2 i 5300x1050 uplösning i stabil fps

Hade Gigabyte-kortet funnits i lager när jag köpte hade jag eventuellt handlat det istället. Men oavsett 6970-märke kommer CFX bli tungt på ett 650W, kan funka men då får nätagget slita.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det blir CFX i framtiden, eller om jag helt enkelt tar ett "nästa generations" grafikkort när behovet dyker upp. Kommer antagligen uppgradera nätagget när den tiden kommer.