Linuxdistar optimerade för atombaserade netbooks - på vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Linuxdistar optimerade för atombaserade netbooks - på vilket sätt?

Jag har funderat över de distributioner som säger sig vara speciellt anpassade för små atomdrivna netbooks, t.ex. MeeGo och Joli OS. På vilket sätt är de egentligen optimerade för det? Det enda jag har märkt är att de har desktops som är anpassade för mindre skärmar och möjligtvis extra drivrutiner för skumma wifi-kretsar. Men Joli OS har ju opassligt nog det tung-rodda Gnome som desktop, dessutom med ett extra skin på. När jag bytte ut Joli mot Lubuntu på tjejens Asus 1005p så blev det en riktig prestandaskjuts och är enligt mig ett mycket bättre alternativ. Därför undrar jag om det är någon mer "optimering" som gör att dessa distar lämpar sig för netbooks och om man egentligen vinner något på att använda dem. Jag har för mig att jag läst att MeeGo har en specialkompilerad kernel som presterar bättre på Atom. Vad är det i så fall för kernelmodul och blir det verkligen snabbare?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Jag har funderat över de distributioner som säger sig vara speciellt anpassade för små atomdrivna netbooks, t.ex. MeeGo och Joli OS. På vilket sätt är de egentligen optimerade för det? Det enda jag har märkt är att de har desktops som är anpassade för mindre skärmar och möjligtvis extra drivrutiner för skumma wifi-kretsar. Men Joli OS har ju opassligt nog det tung-rodda Gnome som desktop, dessutom med ett extra skin på. När jag bytte ut Joli mot Lubuntu på tjejens Asus 1005p så blev det en riktig prestandaskjuts och är enligt mig ett mycket bättre alternativ. Därför undrar jag om det är någon mer "optimering" som gör att dessa distar lämpar sig för netbooks och om man egentligen vinner något på att använda dem. Jag har för mig att jag läst att MeeGo har en specialkompilerad kernel som presterar bättre på Atom. Vad är det i så fall för kernelmodul och blir det verkligen snabbare?

de dom menar med optimerade är att de har ställt in i olika conf filer att det ska skriva så lite som möjligt till flashdisken som har kort livslängd, t.ex flyttat alla temp mappar till ramdiskar och liknande

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk

Finns puppy också som körs från ram direkt det är assnabbt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Jag har inga bra erfarenheter av linux på netbooks. Alla dessa distar som skryter om att det är optimerade och snabba osv är inget i jämförelse mot hur bra windows flyter på dessa maskiner. I windows får du bättre batteritid och högre prestanda. Det är i alla fall vad jag får på min netbook. Tycker allt laggar i de linuxdistar jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag har inga bra erfarenheter av linux på netbooks. Alla dessa distar som skryter om att det är optimerade och snabba osv är inget i jämförelse mot hur bra windows flyter på dessa maskiner. I windows får du bättre batteritid och högre prestanda. Det är i alla fall vad jag får på min netbook. Tycker allt laggar i de linuxdistar jag testat.

Windows 7 snabbare än Linuxdistar? Nädu mer ljug har jag inte hört.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Vi har redan provat Win7 på den netbooken och det är verkligen inget alternativ. Skiten tar alldeles för mycket RAM och är för seg med att dra igång alla skräptjänster. Sedan känns det inte så naturligt att byta ut den horribla skrivbordsmiljön som det inte går att arbeta som folk med. Även om det är mycket möjligt att saker blir bättre med t.ex. BB4Win, så betvivlar jag ändå att OSet blir så lätt och smidigt som man vill ha det.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd

Bäst är väl att behålla Windows XP om man har den på en liten netbook. Flugan med små netbooks verkar ju dessutom ha tagit slut. Man undrar om folk köper såna längre?
Det verkar ju vara mer inne med pekplattor numera.

Permalänk

Plattorna är ju leksaker medans netbooksen är riktiga datorer, om än slöa.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Plattorna är ju leksaker medans netbooksen är riktiga datorer, om än slöa.

Sant så sant, tål att upprepas.

Det har gjorts lite tester på om det verkligen är någon prestandaskillnad mellan de olika distarna, och enligt detta test är det ingen skillnad mellan Arch och Ubuntu: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_arc...

Deras test är knappast på någon netbook, men känns ändå relevant.

Permalänk
Medlem

Bytte från win7 starter till ubuntu 11.04 pga begränsningar i w7 starter. Upplever likvärdig prestanda efter att ha bytt till gnomes klassiska läge. Det senaste fönsterhanteraren med den äckliga dockan tog knäcken på min stackars Eee.

Har varit lite inne i BSD svängen innan och där är det nästan standard practice att bygga sin egen kernel för sitt eget system, borde jag göra samma grej i Ubuntu? Kan jag tjäna nåt på det?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Fördelen med Meego på t.ex. Atom är att kompileringsflaggorna är optimerade för dessa CPUer.
Lite som att trimma Gentoo/Funtoo med CFLAGs.

Men sen har man också anpassat GUIt lite så att den går att köra på dessa små skitmaskiner, med nöd och näppe, OpenGL accelerering såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Bytte från win7 starter till ubuntu 11.04 pga begränsningar i w7 starter. Upplever likvärdig prestanda efter att ha bytt till gnomes klassiska läge. Det senaste fönsterhanteraren med den äckliga dockan tog knäcken på min stackars Eee.

Har varit lite inne i BSD svängen innan och där är det nästan standard practice att bygga sin egen kernel för sitt eget system, borde jag göra samma grej i Ubuntu? Kan jag tjäna nåt på det?

Likvärdig prestanda när det nyss är installerat kanske, jag upplever Ubuntu en aningen snabbare dock, men det skiljer sig säkert från dator till dator. Men medans windows 7 blir segare och segare med tiden så håller sig ubuntu nästan lika snabbt som nyinstallerat hela tiden, blir en jäkla skillnad på ganska kort tid. Visst du kan tjäna lite prestanda på att bygga din egen kärna, skippa en massa du inte behöver osv, men det är väldigt krångligt, och sällan värt tiden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag brukade köra en lite ned strippad version utav ubuntu även med gnome 2 så var det hästlängder snabbare än windows 7 och xp, på en 1005ha från asus.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Fördelen med Meego på t.ex. Atom är att kompileringsflaggorna är optimerade för dessa CPUer.
Lite som att trimma Gentoo/Funtoo med CFLAGs.

Men sen har man också anpassat GUIt lite så att den går att köra på dessa små skitmaskiner, med nöd och näppe, OpenGL accelerering såklart.

Det är olika kompileringsflaggor för olika typer av Atom-processorer. Har man t.ex. en äldre N270 så funkar inte optimeringarna som finns för nyare Atom. Detta enligt en guide om att kompilera anpassad kärna för Arch Linux:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Kernel26-ck#Make_Flags_a...

Har inte testat med att köra optimerad kärna men det kan kanske göra viss skillnad ändå. Den där schedulern för bättre multitasking kanske ändå kan vara värd att testa oavsett kompileringsflaggor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Windows 7 snabbare än Linuxdistar? Nädu mer ljug har jag inte hört.

Jag har ärligt talat aldrig upplevt Linux (eller rättare sagt X Windows System) som snabbt. Tycker det alltid känns som aningen smålaggigt (som i lagg, inte hack), detta verkar också backas upp av några rader på Wikipedia.
"X's design requires the clients and server to operate separately, and device independence and the separation of client and server incur overhead. Most of the overhead comes from network round-trip delay time between client and server (latency) rather than from the protocol itself: the best solutions to performance issues depend on efficient application design.[7] A common criticism of X is that its network features result in excessive complexity and decreased performance if only used locally."

Jag är ingen Linux-basher, jag har många gånger försökt köra Ubuntu men blir alltid besviken då varken min nuvarande eller förra laptop lirade bra med det. Varmare, sämre batteritid och liknande problem gör att det tyvärr inte är något alternativ för mig än. Jag har hoppats på bättring sedan Ubuntu 6.04 men blir alltid besviken.

Sedan har min nuvarande laptop två stycken GPUer också, vilket jag antar inte fungerar något vidare i Ubuntu.

Jaja, vi får se hur det blir med 11.10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag är ingen Linux-basher, jag har många gånger försökt köra Ubuntu men blir alltid besviken då varken min nuvarande eller förra laptop lirade bra med det. Varmare, sämre batteritid och liknande problem gör att det tyvärr inte är något alternativ för mig än. Jag har hoppats på bättring sedan Ubuntu 6.04 men blir alltid besviken.

Sedan har min nuvarande laptop två stycken GPUer också, vilket jag antar inte fungerar något vidare i Ubuntu.

Jaja, vi får se hur det blir med 11.10...

Det gäller att ha lite tur också. På viss hårdvara fungerar det skitbra gång efter gång.

Dock har jag haft en del hårdvara som för varje ny version av ubuntu så har en bugg löst sig, men en eller två nya buggar har uppstått. Kanske inte är buggar heller utan bara dåligt hårdvarustöd.

T.ex. min senaste Acer Aspire one A522 funkar inte så bra med senaste Ubuntu. T.ex. så hänger sig hela datorn (fryser) om man försöker koppla upp på trådlöst nätverk. Går dock att lösa genoma att blacklista vanliga nätverkskortet, men det är ju tråkigt.
En annan bugg är att denna dator har bara en högtalare (mono) och Ubuntu skickar bara ut ena ljudkanalen till den till skillnad mot WIndows som mixar ihop höger och vänter kanal och skickar till högtalaren. En tredje sak är att kopplar man in hörlurar eller externa högtalare så händer ingenting. Ljudet fortsätter i inbyggda högtalaren och inget hörs i lurarna.

Känns som att vissa problem tar så lång tid att lösa att när de väl är lösta till 100% så är det ändå dags att byta dator och då kanske man får helt nya problem om man har otur och så håller det på på det viset.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av bud986:

Jag brukade köra en lite ned strippad version utav ubuntu även med gnome 2 så var det hästlängder snabbare än windows 7 och xp, på en 1005ha från asus.

Jag håller med. det är lika bra att köra Mint eller Ubuntu, störst userbase och därmed störst chans för att allt funkar från start! Detta är det enda man ska koncentrera sig på som nybörjare på linux, för då kan man få hjälp enkelt när något inte funkar, men förhoppningsvis fungerar allt direkt. ubuntu har ett bra forum också. Jag skulle nog bara glömma bort alla specialdistar direkt.

Sen vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om att Ubuntu är snabbare än xp, jag tycker xp är snabbare, jag älskar xp, först och främst är det så överskådligt (till skillnad från junket 7 vilket jävla skämt), sen händer allt direkt, blixtsnabbt, det är därför jag älskar xp, bam bam bam liksom! Inte en millisekund bortslösad, jag blir förbannad om saker inte händer exakt direkt. Både Ubuntu och mint har en tendens att bli grå och lagga ner sig någon enstaka gång sådär ibland, det gör aldrig xp. Så gott som alltid laggar texten jag skriver här med Mint t e x, aldrig hänt i xp. Different horses for different courses antar jag..

Men om jag ska vara ärlig så skulle jag rekommendera XP för en netbook, det är många specialsrivna drivers (typ SHE), bra multitouch på touchpaden etc och det kommer aldrig linux någonsin komma i närheten av, och det är lite det som gör netbooken så bra, att allt fungerar ganska bra med xp utan mus, med bra batteritid och sånt.

Jag rekommenderar att man dualbootar, kör xp till vardags och sen pr0n, bank, tank, köp med linux.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Jag har en Fujitsu Amilo Mini som inte är allt för snabb, men har dock uppgraderat till 2 gb ram. Innan försökte jag hitta det snabbaste systemet och Ubuntu föll bort ganska snabbt även om det fungerade bra på den lilla skärmen. Det blev Win XP eller Linux Mint, just nu dualbootar jag mellan dem.