Grafikkorts tips för ca1000kr

Permalänk
Skrivet av Erko4:

okej tackar men antingen köper jag grafikkortet från blocket eller från en kille här på sweclockers. det var ett Asus GeForce ENGTX465 vilket skulle du välja ? om nu prossen saktar ner korten endå så borde de inte spela någon roll då dom blockas vid samma pnukt om du förstår hur jag menar? t.ex haru en spärr på 100W så spelar det ingen roll om det är en 200W eller 400W (alltså i grafik syfte inte nätagg)

Man kan få en liten förbättring i FPS med ett ännu bättre grafikkort, även om det grafikkort man redan har begränsas av processorn, men skillnaden är mycket mindre än om du hade haft en bättre processor så att grafikkortet kunde utnyttjas till fullo. Om man däremot kunde köra i medium grafikkvalitet med det gamla kortet, så kan man köra i high med det nya, men FPS ändras inte speciellt mycket. Kortet är ju kraftigare och när det gäller grafikkvalitetsökningen, så ligger det mesta av arbetet som skall utföras på grafikkortet och väldigt lite på CPU.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Man kan få en liten förbättring i FPS med ett ännu bättre grafikkort, även om det grafikkort man redan har begränsas av processorn, men skillnaden är mycket mindre än om du hade haft en bättre processor så att grafikkortet kunde utnyttjas till fullo. Om man däremot kunde köra i medium grafikkvalitet med det gamla kortet, så kan man köra i high med det nya, men FPS ändras inte speciellt mycket. Kortet är ju kraftigare och när det gäller grafikkvalitetsökningen, så ligger det mesta av arbetet som skall utföras på grafikkortet och väldigt lite på CPU.

okej men gtx465 kräver ett minimum på 550W och jag har bara 500W kommer det blir ett stort problem? vill ju inte bränna kortet

Permalänk
Avstängd

Köp ett bytt nätagregat, kolla in sweclockers tester på ace nätagg och du kanskr förstår om du har en minsta aning om datorer.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erko4:

okej tackar men antingen köper jag grafikkortet från blocket eller från en kille här på sweclockers. det var ett Asus GeForce ENGTX465 vilket skulle du välja ? om nu prossen saktar ner korten endå så borde de inte spela någon roll då dom blockas vid samma pnukt om du förstår hur jag menar? t.ex haru en spärr på 100W så spelar det ingen roll om det är en 200W eller 400W (alltså i grafik syfte inte nätagg)

Om jag förstått det rätt så får du köpa en dator med Athlon x2 på 2.4ghz mm gammalt för 1500kr?
Det känns ganska onödigt att köpa så utdaterade saker.
Det bästa vore att spara ihop ca 4000kr och sen köpa något begagnat från någon här på SweClockers, alternativt Blocket eller Tradera.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Om jag förstått det rätt så får du köpa en dator med Athlon x2 på 2.4ghz mm gammalt för 1500kr?
Det känns ganska onödigt att köpa så utdaterade saker.
Det bästa vore att spara ihop ca 4000kr och sen köpa något begagnat från någon här på SweClockers, alternativt Blocket eller Tradera.

sant. ja det får bli så då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erko4:

sant. ja det får bli så då

http://www.blocket.se/vasterbotten/AMD_Phenom_tm__II_X6_och_2...

känndes som ett bra paket för 4000kr. nått att ha eller kollar jag helt fel ?

Permalänk
Medlem

Om du är snabb så kan du få ett 470 för tusenlappen på marknaden

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Om du är snabb så kan du få ett 470 för tusenlappen på marknaden

haha okej men nej tack, blir en ny dator istället men tack för tipset endå

Permalänk
Medlem

På tal om flaskhalsar. Jag har Intel Quad Core CPU Q6600 2.4GHz, löper jag också risk för processor flaskhals om jag satsar på att uppgradera grafikkortet till GTS450, HD6770 eller liknande?

Permalänk
Skrivet av Vecwo:

På tal om flaskhalsar. Jag har Intel Quad Core CPU Q6600 2.4GHz, löper jag också risk för processor flaskhals om jag satsar på att uppgradera grafikkortet till GTS450, HD6770 eller liknande?

Nej, inte nämnvärt med de korten.

Dock kan det vara en god ide' att överklocka processorn en del, för att den skall räcka till även för mer processorkrävande spel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Som andra skriver, byt ut nätagget och sälj/släng det andra. ACE agg har en tendens att fallera och skada andra komponenter i samma vända. Köp ett 550W agg så är du säker på att du klarar dig med nuvarande delar och ett skapligt nytt kort. Planerar du att uppgradera dig mer i framtiden så kan ett starkare nätaggregat vara en idé. Har själv ett 6850 och är nöjd, fungerar bra i spel utan problem. Dock med de delar du har nu så riskerar du att datorn flaskhalsar i värsta fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nej, inte nämnvärt med de korten.

Dock kan det vara en god ide' att överklocka processorn en del, för att den skall räcka till även för mer processorkrävande spel.

Ok tack för alla råd. Ser ut att vara ett rejält prestandalyft för mig om jag får nytt nätagg och de korten. Får se vad plånboken orkar med.