Guide: Hur man installerar Windows 7

Permalänk

Janee, hur gjorde du när du installerade win7 på de båda hårddiskarna?
Lät du båda hd sitta i?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lemurstrat:

Tack!
Ja, en egen hd med win7 för musikinspelningsprogram, en egen hd med win7 för spel mm.
Ok, jag låter båda hd sitta kvar.
Installera först win7 på hd1. När det är färdigt så bootar man från hd1 och väljer hd2 för den andra win7 versionen.
Gissar att det är bäst att ställa in i Bios att alltid boota först från hd1?
Som du skrev så ska datorn känna av att det finns 2 olika win7 och skapar en OS meny där man väljer från vilken hd man vill starta.

Ibland varnar folk för att inte installera OS med 2 hårddiskar i, men det kanske gäller winXP som var känsligare?

Boota från HD1? Nej, du startar ju installationen för Windows 7 en gång till och installerar på HD2.

Skrivet av janee:

Jag använder 2 st Windows 7 på 2 st hårddiskar och eftersom jag vill vara helt säker på att det inte något blir fel på min första Windows 7 installation när jag experimenterar med Windows 7 på den andra hårddisken så aktiverar och avaktiverar jag respektive hårddisk i Bios, denna dual boot metod är lite krångligare men för mig fungerar det bra.

Vad onödigt krångligt:)

Permalänk

Tack tcntad, installera ska det givetvis vara, inte boota.

Permalänk
Medlem

Om du vill använda min krångliga dualboot så kan båda hårddiskarna vara kopplade men bara en av dom skall vara aktiv i Bios.

Visa signatur

janee

Permalänk
Kontot avslutas

Hej, undrar hur man tar bort partioneringar och gör hårddisken "hel". Dell har lagt en system recovery del på hårddisken, denna ska jag bränna över till dvd-skivor och vill ta bort den för att dedikera hela hårddisken till operativsystemet.

Hur går jag till väga?

play05

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av play05:

Hej, undrar hur man tar bort partioneringar och gör hårddisken "hel". Dell har lagt en system recovery del på hårddisken, denna ska jag bränna över till dvd-skivor och vill ta bort den för att dedikera hela hårddisken till operativsystemet.

Hur går jag till väga?

play05

Nu har jag visserligen inte hållt på med windows 7 och färdiga burkar så. Du kan öppna diskhanteraren och ta bort partitionen där, funkar inte det så är det gratisprogrammet Partition Wizard som gäller.

Edit: Fint, två frågor till till FAQn

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tcntad:

Nu har jag visserligen inte hållt på med windows 7 och färdiga burkar så. Du kan öppna diskhanteraren och ta bort partitionen där, funkar inte det så är det gratisprogrammet Partition Wizard som gäller.

Edit: Fint, två frågor till till FAQn

Just nu har jag Vista på burken i fråga, vill göra detta inför installationen av Windows 7.

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av play05:

Just nu har jag Vista på burken i fråga, vill göra detta inför installationen av Windows 7.

Du har alltså vista just nu, bränn skivorna, ta ut dem och stoppa in W7 Skivan sen kör du igång som vanligt.
Mer info på första sidan (Partitionering)

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tcntad:

Tack för en väldigt bra guide.

Jag undrar om jag kan installera Win 7 Home Premium på en annan burk med Win 7 Professional ison, har en oanvänd Home P. nyckel som jag vill dra nytta av.

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av play05:

Tack för en väldigt bra guide.

Jag undrar om jag kan installera Win 7 Home Premium på en annan burk med Win 7 Professional ison, har en oanvänd Home P. nyckel som jag vill dra nytta av.

Jodå det kan du.

Har du byggt den själv eller är det en köpt dator?
Har du köpt en färdigbyggd från t.ex hp eller liknande rekommenderar jag att du kopierar din nuvarande aktivering.

Du har både frågan och svaret på första sidan:
Fråga: Jag har en isofil men det är inte rätt version, jag vill installera professional men isofilen är ultimate, hur gör jag?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tcntad:

Jodå det kan du.

Har du byggt den själv eller är det en köpt dator?
Har du köpt en färdigbyggd från t.ex hp eller liknande rekommenderar jag att du kopierar din nuvarande aktivering.

Du har både frågan och svaret på första sidan:
Fråga: Jag har en isofil men det är inte rätt version, jag vill installera professional men isofilen är ultimate, hur gör jag?

Hur menar du när du säger kopiera min nuvarandeaktivering? Jag vill helst enkelt installera ett "ren" och obloatat Win 7 HP. Och jag vill använda licensnyckel som medföljde datorn (Compaq, mitt citat).

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av play05:

Hur menar du när du säger kopiera min nuvarandeaktivering? Jag vill helst enkelt installera ett "ren" och obloatat Win 7 HP. Och jag vill använda licensnyckel som medföljde datorn (Compaq, mitt citat).

Säkerhetskopiera då din nuvarande aktivering så du slipper slösa din OEMCOA nyckel, du har rätt att använda den aktivering som tillverkarna använder, såkallad OEMSLP. Spara det till t.ex ett usbminne.

Sen går du till första sidan, letar upp den frågan och läser:)

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tcntad:

Säkerhetskopiera då din nuvarande aktivering så du slipper slösa din OEMCOA nyckel, du har rätt att använda den aktivering som tillverkarna använder, såkallad OEMSLP. Spara det till t.ex ett usbminne.

Sen går du till första sidan, letar upp den frågan och läser:)

Okej, min fråga är du HUR jag kopierar OEMCOA/OEMSLP och hur jag använder den sedan, skriver jag in den då??

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av play05:

Okej, min fråga är du HUR jag kopierar OEMCOA/OEMSLP och hur jag använder den sedan, skriver jag in den då??

Jag länkar till ett program på första sidan, den kopierar allt med ett knapptryck.
Den ska även kunna återställa lätt.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tcntad:

Jag länkar till ett program på första sidan, den kopierar allt med ett knapptryck.
Den ska även kunna återställa lätt.

Tack

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av play05:

Hm förresten, har du kvar Vista fortfarande? Isf är detta värdelöst

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tcntad:

Hm förresten, har du kvar Vista fortfarande? Isf är detta värdelöst

Förstår inte riktigt vad du menar?

Det jag frågade nyss om gällde en bärbar med Win 7 HP som skulle ominstalleras med en "ren" installation av Win 7 HP från en Win 7 Pro iso-fil. Kan jag inte bara gå in på Kontrollpanelen> system och ta nyckeln därifrån?? :S

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av play05:

Förstår inte riktigt vad du menar?

Det jag frågade nyss om gällde en bärbar med Win 7 HP som skulle ominstalleras med en "ren" installation av Win 7 HP från en Win 7 Pro iso-fil. Kan jag inte bara gå in på Kontrollpanelen> system och ta nyckeln därifrån?? :S

Bra tänkte väl
Ehm nej? Du ser inte nyckeln i klartext.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tcntad:

Bra tänkte väl
Ehm nej? Du ser inte nyckeln i klartext.

Okej, hahhaha. SISTA IDIOTFRÅGAN, sitter samma nyckel som nu är aktiverad på baksidan (undersidan) av min laptop??

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av play05:

Okej, hahhaha. SISTA IDIOTFRÅGAN, sitter samma nyckel som nu är aktiverad på baksidan (undersidan) av min laptop??

Nepp, det är då en OEMCOA nyckel, men tillverkaren andra nycklar för varje version som används för offlineaktivering tillsammans med två andra nödvändiga saker, certifikat och en markör i bios, stämmer dem överens någorlunda så aktiveras datorn, annars inte.

Den aktiveringen är heller inget som kan blockeras av MS eller andra eller nåt som kostar osv osv.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av tcntad:

Nepp, det är då en OEMCOA nyckel, men tillverkaren andra nycklar för varje version som används för offlineaktivering tillsammans med två andra nödvändiga saker, certifikat och en markör i bios, stämmer dem överens någorlunda så aktiveras datorn, annars inte.

Den aktiveringen är heller inget som kan blockeras av MS eller andra eller nåt som kostar osv osv.

Okej, tack för hjällpen. ska se över detta

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Medlem

Inte för att det egentligen har med windows (men det har med installation av allt vid ny dator) men när ska man egentligen slänga in den senaste firmwaren för sin SSD? Innan Windows, direkt efter eller när allt annat är klart? Jag har en Crucial M4 64GB om det påverkar svaret.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GustavN:

Inte för att det egentligen har med windows (men det har med installation av allt vid ny dator) men när ska man egentligen slänga in den senaste firmwaren för sin SSD? Innan Windows, direkt efter eller när allt annat är klart? Jag har en Crucial M4 64GB om det påverkar svaret.

Det är en ganska väsentlig fråga faktiskt så den passar fint här.

Det är också en bra fråga då jag inte gjort det eller ens hållt i en SSD, rätt säker på att du kan göra det när du vill men har du nyare firmware redan tillhands innan du installerat windows kan du göra det "nu"

Lägger till det i försa posten, du råkar inte veta lite mer hur man gör så man kan kasta in det också?

Permalänk
Medlem

När man försöker installera windows 7 via usb minne på usb3 så frågar den om drivare.
Vilka drivare ska man ha på usb minnet för att det ska fungera smärtfritt?

Moderkort: Asus Maximus IV GENE-Z
ASMedia USB 3.0 controller

Har testat på andra moderkort med usb 3 och det var rätt segt att hitta rätt drivare. >_<

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gascogne:

När man försöker installera windows 7 via usb minne på usb3 så frågar den om drivare.
Vilka drivare ska man ha på usb minnet för att det ska fungera smärtfritt?

Moderkort: Asus Maximus IV GENE-Z
ASMedia USB 3.0 controller

Har testat på andra moderkort med usb 3 och det var rätt segt att hitta rätt drivare. >_<

Kan tänka mig att du behöver just USB/3 drivrutiner alt. chipset drivare.
Jag hittar drivrutiner på en gång faktiskt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering / Begäran.

Skulle jättegärna att ni kommer med frågor och även svar om ni kan det så denna guide och FAQ kan fyllas ut och bli mer komplett.

Ingen fråga är för dum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Uppdatering / Begäran.

Skulle jättegärna att ni kommer med frågor och även svar om ni kan det så denna guide och FAQ kan fyllas ut och bli mer komplett.

Ingen fråga är för dum!

Då kan jag börja med en dum fråga.

Prövat att installera windows 7 via usb 3.0 par gånger men inte lyckats nångång för det krävs några drivrutiner?
Hur hittar man dom enklast eller går det inte att installera via usb 3.0?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gascogne:

Då kan jag börja med en dum fråga.

Prövat att installera windows 7 via usb 3.0 par gånger men inte lyckats nångång för det krävs några drivrutiner?
Hur hittar man dom enklast eller går det inte att installera via usb 3.0?

hehe vi börjar väl där då:)

Hm nog fan ska det gå!
1. Startar installationen överhuvudtaget via usb oavsett usbversion (2 lr 3)?
2. Startar installationen alls via usb genom en usb 3 port på din dator?
3. Om den startar, hittas hårddisken eller inte?

Du bör hitta drivrutiner för USB 3 på tillverkarens hemsida. packa upp och kasta in på minnet.

001. Om den inte gör det så är det usbminnet som det är fel på eller så är den bara inte startbar
2/3. Om disken inte hittas vid installation så läser du bara in dem eller integrerat till boot.wim mha dism som följer med W7 (eller ta en titt på min guide 7integrator)

Kanske även är så att det inte går att installera via usb3 om man inte ändrar nåt i bios, men jag är inte helt säker då jag fortfarande sitter på USB2 hehe.

Permalänk
Medlem

Alla dessa windows-updates. Tar inte det bara upp onödigt med utrymme? Hur många MB/GB tar en win7 installation?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av iRbenny:

Alla dessa windows-updates. Tar inte det bara upp onödigt med utrymme? Hur många MB/GB tar en win7 installation?

Det beror ju på version och arkitektur men min W7 64Bit ligger strax under 30GB. Då med ett par små program samt vmware player och windows AIK som är 500-1GB stort.

En ren installation av W7 tar inte alls mycket plats. Dessutom är det nödvändigt att uppdatera;)