Ny gamingdator budget 10k. Behöver hjälp

Permalänk

Ny gamingdator budget 10k. Behöver hjälp

Hej!
Jag tänkte köpa denna dator för att spela, behöver ny dator nu när bf3 kommer Skulle behöva lite hjälp då jag är oerfaren inom området. Jag har plockat ihop följande paket och tänkte höra vad experterna har att säga om det ;D

http://www.inet.se/kundvagn/visa/649072/2011-07-23

Kan möjligtvis sträcka mig till 11k i min budget, om det gör någon väsentlig skillnad

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Leifson's Förslag

Bytte nätagg, XFX's agg håller högre kvalité, samt att 650W räcker för 6950 Crossfire, ifall du skulle vilja uppgradera till det.

Bytte även SSD till en lite dyrare, men mycket snabbare disk. Fortfarande under 10000 dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/623365/10k-ssd - Ett paket med SLI, dock är de andra delarna lite mer budget.

Själv skulle jag satsat på följande paket - https://www.inet.se/kundvagn/visa/623367
Här har du processorkylning för överklockning och en större SSD samt möjlighet till en SLI uppgradering i framtiden då det kankse känns att det behövs, samtidigt som du då kanske har ytterligare 2k över.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Skrivet av Ludde551:

Själv skulle jag satsat på följande paket - https://www.inet.se/kundvagn/visa/623367
Här har du processorkylning för överklockning och en större SSD samt möjlighet till en SLI uppgradering i framtiden då det kankse känns att det behövs, samtidigt som du då kanske har ytterligare 2k över.

Bra paket, men vette sjutton om de är smart att lägga 500+kr på en cpu kylare och "bara" ett 560ti när de är BF3 som bygget är till för. Jag skulle nog lagt de pengarna på ett 570 istället eller kanske tom ett 580 om budgeten finns. Sen är FD Arc inte ett chassi att föredra om man inte ska vattenkyla, bättre med R3 chassit som har ljuddämpning och ett snyggare utseende...Arc är ett budgetchassi i mina ögon...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slobodan87:

Bra paket, men vette sjutton om de är smart att lägga 500+kr på en cpu kylare och "bara" ett 560ti när de är BF3 som bygget är till för. Jag skulle nog lagt de pengarna på ett 570 istället eller kanske tom ett 580 om budgeten finns. Sen är FD Arc inte ett chassi att föredra om man inte ska vattenkyla, bättre med R3 chassit som har ljuddämpning och ett snyggare utseende...Arc är ett budgetchassi i mina ögon...

CPU-kylare handlar ju bara om vad man har för prioriteringar. Bryr man sig inte om ljudnivån och inte ska klocka, då fungerar originaljylaren ju alldeles utmärkt. Är man lite mitt imellan så duger ju typ Hyper 212+ finfint, och om man är kräsen gällande ljudnivå men ändå vill ha bra temps, då får man lägga lite mer stålar helt enkelt.

Fractal's Arc är för övrigt ett bra chassi, inte bara till vattenkylning. Det har bra mycket mer perforering och fläktplatser än R3, men är inte riktigt lika tyst / stilren, så det är en kompromisslösning som funkar bra.

Och grafikkortsfrågan: Rent prestandamässigt är 570/580 ett dåligt köp, för samma peng får man avsevärt mycket mer prestanda med SLI/Crossfire. Jag rekommenderar 6870/6950 Crossfire alternativt 560Ti SLI. Alla dessa tre slår ett 580 i prestanda för ett lägre pris.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/649644/2011-07-23_geturoverd...

Kraftigare nätagg som klarar crossfire utan problem (så kan du köpa ett 6950 till i framtiden :)!

Processorkylare är ju ett måste i mina ögon!

Mindre minne då det är onödigt med mer till spel idag. Men visst att lägga till 4 gb till skadar ju inte för framtiden.

Grafikkort tog jag ett 6950 2 gb som jag själv har och starkt rekommenderar!

SSD fanns ju en billigare och snabbare.

Bytte även moderkort och hård-disk.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mekken:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/649644/2011-07-23_geturoverd...

Kraftigare nätagg som klarar crossfire utan problem (så kan du köpa ett 6950 till i framtiden :)!

Processorkylare är ju ett måste i mina ögon!

Mindre minne då det är onödigt med mer till spel idag. Men visst att lägga till 4 gb till skadar ju inte för framtiden.

Grafikkort tog jag ett 6950 2 gb som jag själv har och starkt rekommenderar!

SSD fanns ju en billigare och snabbare.

Bytte även moderkort och hård-disk.

Du vet att 650W räcker för 6950 Crossfire, va? Allt över det är bara pengar i sjön. (OCh ÄNNU fler lösa kablar inne i chassiet)

RAMminnena du valde är inge vidare. Budgetserie som dessutom matas med 1,65V, istället för Vengeance som matas med 1.5V. Dessutom är 8GB en bra framtidsinvestering, 4GB börjar bli lite knappt.

Och varför skulle han vilja ha mATX-moderkort, när han har ATX-chassie? Gör bara så att han får mindre plats för en eventuell Crossfirelösning, och på grund av det får högre temps. I retur får han ingenting, ett helt onödigt val med andra ord.

Istället hade jag rekommenderat ASUS Sabertooth P67.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Moderkortet köper jag att det är lite trångt vid eventuell CF! Vet inte hur jag tänkte där :S

Minnena är inga problem att köra i 1.5 volt, jag gör det själv. Där låter jag TS budget avgöra. Ändrade dessa till 8gb Vengeance LP.

Dock när det kommer till nätagg så är det som alltid. Man vill ligga en bra bit från marginalen framförallt för värmens skull. Ett 650w KAN behöva gå hårt och då kommer fläkten i det att snurra med full fart hela tiden. Bryr man sig inte om oljud så är det inget problem men jag tycker inte man ska snåla med nätagg som är en av de viktigaste delarna i en burk!

Här är ett nytt förslag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/649851/2011-07-23_nn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geturoverdoz:

Kan möjligtvis sträcka mig till 11k i min budget, om det gör någon väsentlig skillnad

Förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/649897/11k för att hamna på 10k plockar man bort ssd'n vilket jag ej skulle rekommendra.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mekken:

Dock när det kommer till nätagg så är det som alltid. Man vill ligga en bra bit från marginalen framförallt för värmens skull. Ett 650w KAN behöva gå hårt och då kommer fläkten i det att snurra med full fart hela tiden. Bryr man sig inte om oljud så är det inget problem men jag tycker inte man ska snåla med nätagg som är en av de viktigaste delarna i en burk!

Njae.

Enligt Sweclockers recension av 6870 så drar 6870CF max 486W. Testet är dessutom gjort med FurMark, som belastar datorn hårdare än vad något spel kan göra. De har dessutom en överklockad i7 975, som drar en hel del mer ström än en i5 2500K. Nätagg är dessutom som mest effektiva när de ligger på runt 80% belastning.

Jag håller med dig, man ska inte snåla och köpa CX eller någon annan skit, men att ta overkill är bara meningslösa pengar i sjön.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Njae.

Enligt Sweclockers recension av 6870 så drar 6870CF max 486W. Testet är dessutom gjort med FurMark, som belastar datorn hårdare än vad något spel kan göra. De har dessutom en överklockad i7 975, som drar en hel del mer ström än en i5 2500K. Nätagg är dessutom som mest effektiva när de ligger på runt 80% belastning.

Jag håller med dig, man ska inte snåla och köpa CX eller någon annan skit, men att ta overkill är bara meningslösa pengar i sjön.

Nu var det ju inte 6870 kortet jag valt utan 6950 men det spelar mindre roll då dom drar i stort sett samma.

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mekken:

Nu var det ju inte 6870 kortet jag valt utan 6950 men det spelar mindre roll då dom drar i stort sett samma.

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Oops, blandade ihop lite grejer.

Men det där är ju också siffror i FurMark, som bekant pressar grafikkorten hårdare än vad något spel kan göra. Därför är 3dmark ett bättre test, och där ser man 450W för 6950 CF. Något som talar för 650W.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag tenderar att hålla med mekken lite här ang nätagg. Med lite flyt så är det delen som håller alldra bäst i hela datorn fanken jag har agg här som rullat i 10 år och när man tänker så lägger man gärna nån hundring mera på att få ett kraftfullt ett och gärna även ett modulärt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pixo:

Jag tenderar att hålla med mekken lite här ang nätagg. Med lite flyt så är det delen som håller alldra bäst i hela datorn fanken jag har agg här som rullat i 10 år och när man tänker så lägger man gärna nån hundring mera på att få ett kraftfullt ett och gärna även ett modulärt.

Samtidigt går trenden mot att komponenterna drar mindre ström, inte mer.

Modulärt kan jag däremot hålla med om, men att det skulle behövas mer än 650W tycker jag bara är löjligt. Som jag sa, ett nätagg är som mest effektivt vid cirka 80% belastning. 6950 CF drog cirka 450W i 3dmark, vilket är 70% av 650, men endast 60% av 750. Dessutom lär ju knappast grafikkorten ligga på max hela tiden heller i spel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Samtidigt går trenden mot att komponenterna drar mindre ström, inte mer.

Modulärt kan jag däremot hålla med om, men att det skulle behövas mer än 650W tycker jag bara är löjligt. Som jag sa, ett nätagg är som mest effektivt vid cirka 80% belastning. 6950 CF drog cirka 450W i 3dmark, vilket är 70% av 650, men endast 60% av 750. Dessutom lär ju knappast grafikkorten ligga på max hela tiden heller i spel.

Jo samtidigt som trenden ser ut att gå mot strömsnålare så mer eller mindre uppmanas vi konsumenter till att överklocka med vilket resulterar i att mer ström går åt. Sen är det klart att alla inte är som mig heller med 14tib lagring 7 fläktar i chassit och SLI utöver det.. Men jag håller nog fast vid att hellre mer än mindre kraft.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |