Permalänk

Problem med 3g och utorrent

Börjar bli riktigt besviken på min 3g sticka (zte mf636+ hsupa usb modem). Problemet är att hastigheterna i utorrent är riktigt dåliga (mellan 10-60 kb/s) fast det finns en massa seeders . När jag tankar hem en fil via firefox går det i normala hastigheter som 150-200 kb/s. Har testat en massa olika inställningar i utorrent också men det gör ingen skillnad :(.

Kan någon kunnig hjälpa till lite :)??

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen för att du har hög latens, det påverkar torrenter mera än "ftp liknande" överföringar, vad får du för latens om du kör tptest ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Allt mellan 80 och 120

Permalänk
Medlem

De flesta operatörer begränsar hastighet på torrents mycket bara för att det segar ner nätet så mycket..

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag upp i 20Mbps (2.5MB/s) i bästa fall med TRE & MF680, 1000 på max con, 100-250 på en torrent, dividera om fler, bäst brukar bli runt 170, över det kan d bli segt eller lägga av.

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

De flesta operatörer begränsar hastighet på torrents mycket bara för att det segar ner nätet så mycket..

Glömde säga att ibland kan hastigheten åka upp till 200 kb/s. Kan jag "lura" dem på något sätt?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för abonnemang egentligen 200Kbit/s ? Det långsammaste 3g kan koppla upp är 384Kbit/s vad har du för bandbredd mot tptesten ? latensen är lite hög, det kan nog begränsa lite, men det kan ju även vara spärrat för torrenttrafik, en vpn/ssl tunnel eller nått sånt gör att de inte ser torrenttrafiken om det är så de stryper den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som någon var inne på tidigare i tråden så begränsar vissa leverantörer hastigheten vid torrent/p2p överföringar. Har själv telenor och haft det problemet.

Andra leverantörer verkar inte ha samma begränsningar, men då har dom någon tråkig "max 5/10/X-GB per månad" innan dom stänger av/stryper hastigheten.

Om du söker lite så finns det lite guider och ideer kring hur du kommer runt det. Några rapporterar att dom kommit runt det genom att trixa med portarna, andra genom att tvinga krypterad överföring. Att ansluta genom en VPN-tjänst ska tydligen också hjälpa.

Personligen lyckades jag aldrig komma runt spärren, och jag tror tillverkarna själva sitter och motarbetar lösningarna för att kontrollera/strypa mängden trafik som går i deras nät.

Men så; efter mycket om och men så löste jag det genom att skaffa en seedbox. Själv köpte jag en tjänst på ett webhotell. Men jag förmodrar att det går att sätta upp på en fast lina om du har en sådan, alternativt ställa en liten burk i mormors garderob. I vilket fall så använder du en remote klient för själva torrents och ansluter till servern/seedboxen via en FTP-anslutning och maxar ut linan utan problem.

Permalänk
Medlem

Vårat 3 abbonemang brukar släppa på begränsningen mellan 1-2 på natten när folk har börjat lugna ner sig med internet, sen stryper dom ner det till runt 100-150kB/s på morgonen igen. Jag kan få hastigheter upp till 750kB/s när det funkar som bäst på natten. Tyvärr så har jag ett Huawei modem som lägger ner stup i kvarten så man får hålla koll på't hela tiden. Och samma som dig så har jag inga problem med hastigheter på "vanliga" nedladdningar. Hade varit skönt att komma runt det på nåt sätt

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av omghax:

Som någon var inne på tidigare i tråden så begränsar vissa leverantörer hastigheten vid torrent/p2p överföringar. Har själv telenor och haft det problemet.

Andra leverantörer verkar inte ha samma begränsningar, men då har dom någon tråkig "max 5/10/X-GB per månad" innan dom stänger av/stryper hastigheten.

Om du söker lite så finns det lite guider och ideer kring hur du kommer runt det. Några rapporterar att dom kommit runt det genom att trixa med portarna, andra genom att tvinga krypterad överföring. Att ansluta genom en VPN-tjänst ska tydligen också hjälpa.

Personligen lyckades jag aldrig komma runt spärren, och jag tror tillverkarna själva sitter och motarbetar lösningarna för att kontrollera/strypa mängden trafik som går i deras nät.

Men så; efter mycket om och men så löste jag det genom att skaffa en seedbox. Själv köpte jag en tjänst på ett webhotell. Men jag förmodrar att det går att sätta upp på en fast lina om du har en sådan, alternativt ställa en liten burk i mormors garderob. I vilket fall så använder du en remote klient för själva torrents och ansluter till servern/seedboxen via en FTP-anslutning och maxar ut linan utan problem.

Tvinga krypterad överföring har jag aktiverat i utorrent, VPN-tjänst kostar väl? Det där med portarna fattar jag inte alls, det är ju bara en sticka så hur ska jag gå tillväga?

Edit: Nu är hastigheten helt plötsligt upp i 300 kb/s och det har varat i en timme typ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissethebest:

Tvinga krypterad överföring har jag aktiverat i utorrent, VPN-tjänst kostar väl? Det där med portarna fattar jag inte alls, det är ju bara en sticka så hur ska jag gå tillväga?

Edit: Nu är hastigheten helt plötsligt upp i 300 kb/s och det har varat i en timme typ..

Porten ställer man in i utorrent, ofta är den slumpvald vid varje uppstart, men mitt verkar gå bäst vid port 57000+

Permalänk
Medlem

Om det löste sig så är det ju bra.

Annars kommer du åt portarna i: Inställningar -> Inställningsguide (längst ner).

Och VPN-tjänster kostar i regel lite, även om det finns ett antal kostnadsfria, men då är det istället varierande kvalitet på hastighet/kvalitet på uppkopplingen du får.

Permalänk

Får inte hastigheten stabil då det helt plötsligt kan öka till 200-500kb/s i max 20 minuter som sen sänks till 20-40kb/s i 1 timme eller mer.

Hittade en annan lösning som tur var, men kan inte säga den i detta forum