Permalänk
Medlem

Är GFWL ett skämt?

Ok.. så jag köpte Dirt 2 från steam här om dagen. hade spelat demot och tyckte det verkade ganska najs.. efter att ha tankat spelet satte jag mig ned för att njuta av lite skrikande däck och motorljud men innan jag kan göra det måste jag installera Games For Windows Live. till en början var det inga problem.. jag installerade.. skapade ett konto.. och startade Dirt2. jag han knappt köra första banan innan en kompis till mig frågade om jag ville köra mot honnom. jag klickar på onlineläget och blir lite smått förvånad när GFWL kräver att jag ska skriva in en CD-nyckel. men det är inga problem då steam tillhandahöll en nyckel.. jag skriver in den och klickar på "sybmit" eller vad det nu står.. efter en stunds laddande så får jag ett medelande där det står..

"The LIVE service may be unavailable, or there may be an issue with your home networking equipment or firewall. To check LIVE service status, go to www.xbox.com/support"

redan här blir jag lite sur över att det inte funkade smärtfritt att spela. men jag klickar iaf på knappen som tillhandahålls "Network Information" och där står det att

Internett IP Adress: Not signed in
UPnP: Not signed in

de övriga inställningarna verkar ok. nu börjar jakten på lösningen på mitt problem.. jag börjar med att gå till microsofts hemmsida (Xbox NXE Hardware, Xbox LIVE, Games & Media Support | Xbox Support) men blir mest irriterad för de mest behandlar xbox problem där och jag äger inte ens en xbox (blir vid dethär laget ännu surare) där efter hoppar jag runt på webben och försöker hitta en lösning.

Games for Windows - LIVE: Description of Firewall Ports you must open to connect to LIVE
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=1968-HKLX...
How to Fix GFWL Login Problem | BizzNtech
http://www.microsoft.com/games/en-US/Support/Pages/internetCo...
LIVE CONNECT ISSUES- CANNOT CONNECT TO LIVE - GFWL - Games for Windows LIVE - Games for Windows Live
och många fler..

inget av vad de ovanstående länkarna föreslår har fungerat och jag har verkligen tröttnat på att det inte funkar. har nu lagt ned ett antal timmar på att försöka lösa problemet men har uppenbarligen inte lyckats.. nästa steg blir att skriva arga mail till microsoft och steam och hoppas på det bästa. problemet verkar ju vara att spelet / GFWL inte kan känna av min IP-adress eller att UPnP är på och det käns ju att det borde lätt gå att fixa..

jag tycker också att det är lite jobbigt att man blir påtvingad GFWL när man redan har steam. Om det hade funkat smärtfritt så hade jag väll antagligen inte klagat över det men som läget är nu så är jag skit-sur på GFWL. jag förstår inte varför de ska slänga in GFWL som drm för ett spel som man tankar över steam. Om man tankar spelet via steam använd då steam som drm och inte ytterligare ett program. det verkar som om spelpublicenterna vill göra det svårt för oss att kunna spela spelen som vi betalar för. Men det är väll antagligen microsofts sätt att försöka ta över marknaden.

förlåt om dethär inlägget är gnälligt.. men jag har tröttnat på denhär skiten!!!!

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Entusiast

Själv spelar jag inte speciellt mycket. Har ej heller erfarenheter med Windows Live.

Det du råkar ut för är ett allt vanligare problem, inte bara i spelbranschen, utan i hela multimedia-skiktet.
Filmer, spel, program, musik med mera drabbas allt hårdare av online-baserad DRM och diverse kopieringsskydd, där den betalande kunden är den som drabbas hårdare än piraterna. (Filmen "Avatar" på BluRay för att nämna ett annat exempel)

Kort sagt är vi på väg in i en tid där betalande kunder kommer att få känna den besk-sura eftersmaken av hackarnas/piraternas framgångar att knäcka det ena skyddet efter den andra på löpande bana.

Jag ser att vi som lagligt betalande konsumenter har två val:
* Stå med öppen mun och ta emot allt "skit" från bolagen".
* Sätta emot och sluta köpa felaktigt/överdrivet skyddade produkter, som i alla fall inte fungerar.

Personligen hade jag begärt ett återköp på spelet.
Sedan bojkotta varje spel/produkt som är besvärliga att komma online med.
Bolagen måste till slut fatta att konsumenterna vill ha en produkt som fungerar "out of the box" utan miljoner småsteg och trixande bara för att starta.

Jag har inget emot skyddade produkter, men när skyddet ifråga slår bakut och hindrar den betalande kunden på nått sätt, har det gått för långt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Håller med SysGhost om hans val.
Stå emot skit eller sluta och spela.

Äckligt hur motbjudande hur det får vara såhär..

Permalänk
Medlem

håller verkligen med, men hur svårt är det inte att avstå från ett bra spel eller film som man verkligen vill äga. jag märkte det också när jag köppte bfbc2.. men där hade man iaf valet att välja okm man skulle verifiera sin kopia med skiva eller om man ville kunna aktivera spelet på 5 olika datorer.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

fördelen med bfbc2s drm är att den bara behöver kolla en gång. första gången man installerar, ett par spel nuförtiden som kräver att man är online hela tiden vilket är värdelöst.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Allt sånt här skit som bolagen håller på med är ett jävla skämt, faktum (ja faktum!) är att spel/musik/filmbolagen är enbart stora skämt..

Permalänk
Medlem

när jag letade runt efter en fix till mitt problem med dirt2 så hittade jag folk som hade problem med att GFWL inte stöds i vissa länder vilket gör det omöjligt att spela online på tex dirt2

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när jag köpte Fallout 3 Game of the Year edition, och så skulle jag börja spela spelet.

En alert ruta kom upp där det stod att live.dll saknades i spelet, så jag googlade lite på det och det visade sig att jag blev tvungen att ladda ner Games for Windows Live. Jag tänkte, vad i h*lvete ska jag behöva göra detta för ett single player spel som jag betalat för?

Men ja, då blev jag riktigt förbannad. Games for Windows Live borde tas bort. Totalt onödigt!

Permalänk
Skrivet av n0m0ney:

Games for Windows Live borde tas bort. Totalt onödigt!

Håller med. Jag har haft problem med Games for Windows också när jag skulle spela GTA IV som jag köpt på steam. Det är en fullkomligt onödig tjänst som jag gärna skulle vara utan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har inte haft problem med GWL när det gäller steam och GTA IV.

Tjänsten i sig är till för achievements och saves(?) sparas på datorn.. hmm lite onödig är den

Permalänk

Microsoft.... sålde mitt 360 förra veckan, tröttnade på ostabil Live och att dom ska ha betalt för att spela online. Va tvungen att ringa kundcenter för att kunna säga upp Liven, ta bort mitt kontonr och automatisk förnyelse(enda option?).

Microsoft kan dra... ändå använder jag windows, vart lite sugen på ubuntu men är helt enkelt för bekväm.

Synd att spelutvecklare och bolag ska blanda in div andra applikationer och gametracers, anticheat och konton överallt. Blir mkt problem med valideringar, duplicate cd keys, strulande anticheat och div, mjukvaru/hårdvaruinkompatibilitet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och dem tycker att pirater är ondra, de ska nog fan se sig själva i spegeln tycker jag..

Syftet är bra men nånstans på vägen gick allt åt helvete.

Permalänk
Medlem

ok.. det verkar som om inte spelet kan känna igen min ip och därför inte vill ansluta till GFWL. för jag kan nämligen connecta till GFWL när jag spelar GTA IV pluss att det funkade när jag installerade spelet på laptopen.. någon som har förslag på hur man kan fixa detta lilla problem??

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

GFWL är indeed ett skämt. Kan seriöst vara den sämsta applikationen som någonsin utvecklats. Finner inte ord för hur dåligt det är. Så många spel som det har sabbat för mig (100% av alla dem som krävde gfwl tbh)

död åt gfwl!