Unlimited Detail tillbaka – ny grafikmotor lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Du pratar om ditt eget inlägg då antar jag...?

Sjung ut eller förbli tyst. Min åsikt är den jag har och delar med mig av här. Förra året tyckte jag det här var riktigt imponerande, men när dom kommer med nästan samma sak ett år efter utan att ens släppa en video i 720p så börjar klockorna ringa...

Det tar tid för HD versionerna att poppa upp på youtube. De finns där nu

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kombinera detta med Open Cloud

http://www.gaikai.com/

Din mobil kommer bli roligare en du någonsin anat

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Kombinera detta med Open Cloud

http://www.gaikai.com/

Din mobil kommer bli roligare en du någonsin anat

Tack för Länken !! !! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullstols Roger:

Det är kul hur du fortsätter när en postade en video på ett animerat point cloud

frame by frame render ...det kan man göra med vilken teknik somhelst (Man ser tom ganska tydligt var animationen loopar om så nej det är inget dynamiskt objekt)

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Vad jag funderar på direkt är kan man inte blanda dessa tekniker? Sätta alla statiska miljöer med pointcloud och alla animerade med polygoner? hade varit intressant om någon vet något om detta. Kanske är omöjligt att blande dessa tekniker hej vilt vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yagel:

Vad jag funderar på direkt är kan man inte blanda dessa tekniker? Sätta alla statiska miljöer med pointcloud och alla animerade med polygoner? hade varit intressant om någon vet något om detta. Kanske är omöjligt att blande dessa tekniker hej vilt vem vet?

Går utmärkt å blanda någon behöver bara skriva en gfxmotor som fixar det

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tack för Länken !! !! !!

np, glöm inte att avboka all hårdvara du planerar att köpa dock

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av suntr1p:

Blir lite skeptisk när de demonstrerar en ny teknologi för datagrafik " Unlimited power" i upplösningen 480p på youtube.
Fast om några månader lär vi veta säkert.

Upplösningen spelar väl mindre roll när det e tekniken man vill visa upp?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Lite svårt att dra en 720/1080p video då de endast fick 20FPS?

Sedan till alla andra, detta är bara ETT steg frammåt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Lite svårt att dra en 720/1080p video då de endast fick 20FPS?

Sedan till alla andra, detta är bara ETT steg frammåt.

Ser ut som ett väldigt stort steg.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av suntr1p:

Blir lite skeptisk när de demonstrerar en ny teknologi för datagrafik " Unlimited power" i upplösningen 480p på youtube.
Fast om några månader lär vi veta säkert.

Kan tänka mig lite att de tänker såhär.

De säger ju själva att de skäms för hur trist det ser ut och påpekar att de är teknik designers snarare än graphic designers. Kan väl bara så att de itne vill visa upp hur fult de gjort det för att folk inte ska få en negativ bild av det. Som när en fotograf skärper ner sin bild för att ta bort skönhetsfel eller lägga fokus på annat

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Långsökt lösning på framtida problem? Hypotes

Varför är så många så anti! 128gb Usb minnen, led skärmar men 1080p och ja varför inte Wifi! allt detta var enligt många hokuspokus/ otänkbart för 20 år sedan, det jag vill säga är att inget är omöjligt!
mina tankar om "tänkbara" lösningar:

Massan/storlek: jag tror knappast Euclideon kommer köra på samma typ av uppbyggnad för lagring av speldatan som vanligt vis tar upp flera Gb på hårddisken. En mer avancerad kod kommer att lagras på en ny typ av virtuellt minne ( typ som ett minne i minnet!?) koder (ettor och nollor) som grafikmotorn läser in och visar i bildform som bara visas för stunden i den fysiska bildytan på datorskärmen, gammal kod som varit/är i "standby" kommer på något sätt snabbt att kunna växlas beroende på "prioritet" för mänsklig betraktningsvinkel via displayen, hur vet jag inte, bara hypotetiskt tänkande!

kontroll/animering: Alla atomer som Euclideon pratar om borde man kunna ge en typ av "atomnummer" som de redan givit instruktioner för hur de ska bete sig beroende på avstånd/densitet eller uppgift (ex: stenatomer med nummer 1 har typ 1 mikrometers dragning till varandra och ger en "hårdare" struktur än träatomer med nummer 5 som bara har 5 mikrometers dragning till varandra och därmed "mjukare" om Euclideon t.ex skulle bygga strukturen så att låt säga att man avfyrar ett vapen som har en kula som är uppbyggd med atomer med negativt nummer så att man kan få en mycket mer realistisk reaktion och skillnad då man skjuter med en kula som har nummer -2 och densitet 0,5 mikrometer på träatomer som mer enkelt subtraheras än stenatomen som har bättre struktur!)

All massa och färdig struktur borde man kunna ge ett grovt "skelett" som man styr/programmerar in animationer i via grafikmotorn så att det alltid först finns en simpel ram för atomerna att byggas på från koderna i spelets installationsmapp. med tanke på OM det här atomsystemet fungerar som det ska så borde det fungera med simpel ljusmapping då t.ex om ljuset kommer uppifrån och träffar atomer så ger det en naturlig skugga "glas"atomer osv...?

Hhaha ta inget seriöst då detta bara är mina tankegångar! kom ihåg att bara för att man inte vet lösningen nu så betyder det inte att det kan lösas.

/data intresserad filosof

Visa signatur

I Burken: Intel i5 750 @3,8Ghz/ Intel SSD 120Gb/ 8Gb DDR3 ram @ 1800Mhz/ Ati radeon 6970 2Gb standard

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men tror du inte dom kan spara (tänk framåt nu) mycket tid o kraft, om vi säger dom ska skapa (som ex) ett träd. Att dom då har ett färdigcodat träd!
Dom lägger in trädet (med den färdiga coden) och sen fortsätter sitt arbete!!
Och om man har lite fantasi, så behöver jag inte skriva fortsättningen........

Den bästa lösningen måste ju vara om man kan kombinera både polygoner & punkter!!

Men ingen gillar upprepningar! Det bör finnas ett par olika träd 'skapelser' av samma träd så att det blir variation. Men det jag främst syftade på var att samma ruta typ 5x5m så låg det exakt likadana jämte varandra i hela därmot de visade. även vattenkanterna var rätt så trista då det inte var något klippa eller strand etc utan bara en 100% rak kant.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Watch on YouTube

Skrivet av Ulayo:

Nu kan man snart börja snacka om riktigt fotorealistiska spel.
Synd att videon bara är i 480p...

Det kanske har ändrats nu, men jag kunde i alla fall välja 1080p (klicka på Watch on YouTube först...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citruz:

Det här är ju definitivt hur framtidens grafik kommer att byggas upp (hoppas jag), hoppas bara att någon med pengar (NVIDIA anyone?) vågar satsa på det för att riktigt sätta fart på utvecklingen!

Skulle vara minst sagt intressant att se något som faktiskt är animerat i deras demonstration dock.

De har ju redan satsat ganska mycket inom detta område, se t.ex nVidia Tesla. Fast de är ju inte tänkta att lira med, men ändå.

Permalänk
Medlem

Första tanken när jag såg bilden var, test på mobilkameror?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skulle vilja se den där videon uppladdad på Vimeo i 720/1080p istället så man faktiskt kan se dessa detaljer. Ser hur som helst bra ut, var som jag sa till kompisarna för flera år sen att enda gången spel kommer kunna vara fotorealistiska är när allt byggs upp av "atomer". Hoppas det kommer lite trix för att få t.ex sand att stänka upp när man springer på en strand och så, lär kunna bli enormt mycket mer levande

Skrivet av ASUSG15:

Lär väl bli tungdrivet? Synd att inte filmen var i 720/1080p...

Skrivet av QuinnoX:

Lite svårt att dra en 720/1080p video då de endast fick 20FPS?

Sedan till alla andra, detta är bara ETT steg frammåt.

Jag kunde i alla fall kolla i full HD utan problem...

Permalänk
Medlem

det här i reality-spel som GTA vore riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Intressant teknik, istället för att använda 3D-scanners kan man ta en jävla massa bilder och stoppa in dom här: http://photosynth.net/ Där skapas pointclouds ur bilder.
Finns sedan youtubevideos som visar hur man kan extrahera pointclouden och få en färdig 3D-modell.

Det blir riktigt intressant när man börjar kombinera fysik med den här tekniken.

Permalänk

Ser riktigt fint ut, hoppas detta kommer bli något som framtida spel kommer använda så fort som möjligt

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Jag har inget emot utvecklning på området ..men pointclouds kommer ni inte att få se i ett spel på det viset då de är statiska efter de renderats + att där finns en hel hög med andra problem

Titta på filmen igen å tala om för mig hur många animerade modeller du ser....

har haft samma tankar, men skulle man inte kunna göra en hybrid? t ex miljö av point-cloud och "gubbar" samt rörande obejekt av polygoner? Då de flesta spelen idag har en mycket stel miljö så tror jag man inte skulle märka någon skillnad. Samt skulle detta låsa upp en del polygoner som tidigare gick till miljö.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skulle vilja se den där videon uppladdad på Vimeo i 720/1080p istället så man faktiskt kan se dessa detaljer. Ser hur som helst bra ut, var som jag sa till kompisarna för flera år sen att enda gången spel kommer kunna vara fotorealistiska är när allt byggs upp av "atomer". Hoppas det kommer lite trix för att få t.ex sand att stänka upp när man springer på en strand och så, lär kunna bli enormt mycket mer levande

klicka "titta på youtube"
så kan du välja 1080p

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Trist att de inte visade några animationer, inte ens en studsande boll

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Man vet ju knappt vart man ska börja… De har visat en teknik för att rendera enorma mängder statiska, repeterande objekt. Men det är exakt vad de har, inte mer. Vad händer med minnesanvändingen när det ska till många olika objekt, de ska börjar röra på sig, deformeras?

Det finns en anledning till att man har valt att representera solida objekt med polygoner (alt. nurbs inom vissa tillämpningar)… Varför? Jo, för att det är smart!

Tänk dig att du har en yta, ta t.ex. golvet i rummet du sitter i, eller gatan utan för fönstret. Med polygoner så skulle man i ett extremfall kunna spara den ytan med fyra punkter. Den polygonen kan sedan tesselleras till godtycklig detaljrikedom - hur många punkter krävs det för att spara ytan explicit med ett point cloud? Varför i hela världen skulle jag vilja spara alla de punkterna?

Väldigt mycket i världen är plant eller tillräckligt plant för att approximeras med ett fåtal polygoner som sedan kan tesselleras och shadeas (procedurellt, texturbaserad) för att få imperfektat objekt och/eller synbar rundhet.

De har vänt på tanken: "Världen är otroligt komplex, hur sparar vi så lite data som möjligt och pushar så lite data som möjligt genom renderingspipen?". Istället: "Vi sparar all data, BAM och sen söker vi lite smartare i den."

- Ja, fint.. de har grymma data-strukterer för att spara och söka i enorma point clouds.
- Ja det är jävigt imponerande att kunna rendera så mkt punkter så snabbt.
- Men det kommer _inte_ vara rimligt att brute-forcea rendering på detta sätt på långtid.

Edit: Dessutom, ni som tror på konspirationer från AMD/NVidia kan tänka om. Det finns en hel bransch som gör en jävla massa rendering i software, vfx/animations-branschen med en del mindre nytänkande aktörer. Ingen rendererar solider som point clouds.

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem

Crytek, köp upp detta företag. Nu.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jagge_:

Varför det? Finns många obesvarade frågor, de visar exempelvis bara statiska objekt, vad händer när de blir dynamiska och rör på sig?

Filmen hackar sig ju fram så jag tror knappast att detta kommer bli the next big thing.. Om inte ens skaparna kan göra en demonstrationsvideo utan FPS drops så kommer ju knappast någon annan göra det bättre.

Skrivet av nikwid:

Att lagra allt som punkter är fullstängt orimligt. Lyssna bara på hur många punkter han säger att ön innehåller (triljoner = miljard miljarder), och tänk att varje punkt måste ha 3 koordinater, där varje koordinat utgörs av några byte. Vi talar alltså om data i storleksordningen över en miljard gigabyte (en miljon terrabyte) bara för den där ön...

Tror knappast att företaget har en miljard gigabyte lagringsutrymme! Så du har nog fel. Det är väldigt stor repetition på objekten, kanske det tar mycket mindre då (utrymme och cpu/gpu-kraft)? Isf så är detta LÅNGT ifrån att kunna användas i spel på ett bra sätt.

Permalänk

Det här verkar riktigt lovande. Får hoppas att det blir något av det.

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Tror knappast att företaget har en miljard gigabyte lagringsutrymme! Så du har nog fel. Det är väldigt stor repetition på objekten, kanske det tar mycket mindre då (utrymme och cpu/gpu-kraft)? Isf så är detta LÅNGT ifrån att kunna användas i spel på ett bra sätt.

Givetvis är objekten instanser av samma och lagras inte dubbelt. Det är ju därför de kan ha så många. Hade man lagrat så många punkter hade data-mängden varit absurd, och det är ju därför detta fungerar så bra på repeterade objekt. Hade de varit unika hade det nog inte gått riktigt så bra

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Skrivet av dakorp:

Givetvis är objekten instanser av samma och lagras inte dubbelt. Det är ju därför de kan ha så många. Hade man lagrat så många punkter hade data-mängden varit absurd, och det är ju därför detta fungerar så bra på repeterade objekt. Hade de varit unika hade det nog inte gått riktigt så bra

Jo självklart.. Det var inte vad jag menade. Jag menade att det är just för att det finns så få unika objekt som det fungerar men om man skulle gå upp i samma nivå som 5 år gamla spel har så skulle det inte fungera på dagens datorer.

Så.. kanske detta fungerar bra om cirka 20 år?