Permalänk

Argh, varför ska de sumpa windowsknappen för... Finns inte en chans att jag köper ett tangentbord utan det... Suck, får väl vänta vidare tills det perfekta tangentbordet kommer.

Enligt mig så ska det perfekta bordet ha:
1. Mekaniska brytare, kan dock inte bestämma mig om svarta eller blåa är bäst men det lutar åt blåa (vill testa röda med!).
2. Standard layout! (inklusive windowsknappen!)... Det är fan heligt, fucka inte upp layouten!
3. Svag bakgrundsbelysning!
4. Passthrough audio (som är bra avskärmad till skillnad ifrån till exempel razer lycosa).
5. USB hubb som också tangentbordet är anslutet till (medveten om de tekniska nackdelarna men skönt att slippa ha fler kontakter än nödvändigt på kabeln).

Det här tangentbordet hade ju rätt på några av punkterna men kommer tyvärr inte i närheten av att vara perfekt... :/

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Har både kännt på blue och black men tycker båda känns plastiga och för "sladdriga" snälla vill se buckling spring med belysning och mediaknappar sen att dagens t-bord saknar en kurvning stör mig mycket, har min naos 5000 i lila så det vore kul om man kan byta på färgen på lyset med.

Permalänk
Medlem

Går det inte lika bra att använda en USB->PS2 adapter som man brukar få med till en del andra tangentbord och möss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Blackwidow då?

För mycket spexx och kan inte annat än säga att jag hatar dom snabbknapparna till vänster om tangentbordet..

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Så det enda vi kan konstatera så här långt är att alla vill ha olika saker, men ingen vill ha Zibal 60.

Själv hade jag velat ha mitt G110 som mekaniskt, brun/svart.
Finns det något mekaniskt tangentbord som har dedikerade mediaknappar, helst macroknappar (dock inget krav), handledsstöd, riktig (och gärna avstängbar) Win-knapp till vänster?
Som då finns med svenskt tangentbord och inte är Razerbajs.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Går det inte lika bra att använda en USB->PS2 adapter som man brukar få med till en del andra tangentbord och möss?

testade köra med en adapter på mitt blackwidow och det gav inte nkey rollover, vet inte om det är samma på mionix tbordet

Skrivet av am0berg:

För mycket spexx och kan inte annat än säga att jag hatar dom snabbknapparna till vänster om tangentbordet..

har plockat bort mina, dom är sjukt störande och dåligt placerade

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

När det första tangentbordet med röda brytare och svensk layout släpps kommer jag förhandsboka det från alla stora webbutiker, måste ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

När det första tangentbordet med röda brytare och svensk layout släpps kommer jag förhandsboka det från alla stora webbutiker, måste ha!

Vad är alla dessa brytare för nånting? Verkar som folk tycker det är stor skillnad på olika brytare så hade jag ju varit kul att veta

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Vad är alla dessa brytare för nånting? Verkar som folk tycker det är stor skillnad på olika brytare så hade jag ju varit kul att veta

http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...
TL;DR version: Blå är taktila med klickljud, bruna är taktila fast utan klickljud. Svarta är linjära, röda är linjära fast lika lätta att trycka ner som de bruna(aningen lättare då det är linjärt motstånd). Detta är MX Cherry familjen och det finns såklart flera andra mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...
TL;DR version: Blå är taktila med klickljud, bruna är taktila fast utan klickljud. Svarta är linjära, röda är linjära fast lika lätta att trycka ner som de bruna(aningen lättare då det är linjärt motstånd). Detta är MX Cherry familjen och det finns såklart flera andra mekaniska brytare.

Och att de är taktila innebär . . . ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Och att de är taktila innebär . . . ?

Att du känner när du aktiverat ett nedtryck. Blå brytare är ungefär samma som en vanlig mus med vänster/högerklick, du hör när du tryckt ned knappen

Permalänk
Discokungen
Skrivet av am0berg:

För mycket spexx och kan inte annat än säga att jag hatar dom snabbknapparna till vänster om tangentbordet..

Äh, hade G15 innan så det stör mig inte.

Skrivet av emildooooo:

testade köra med en adapter på mitt blackwidow och det gav inte nkey rollover, vet inte om det är samma på mionix tbordet

har plockat bort mina, dom är sjukt störande och dåligt placerade

Kan man ju också göra, blir jobbigt med bakgrundsbelysningen dock!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Så det enda vi kan konstatera så här långt är att alla vill ha olika saker, men ingen vill ha Zibal 60.

Själv hade jag velat ha mitt G110 som mekaniskt, brun/svart.
Finns det något mekaniskt tangentbord som har dedikerade mediaknappar, helst macroknappar (dock inget krav), handledsstöd, riktig (och gärna avstängbar) Win-knapp till vänster?
Som då finns med svenskt tangentbord och inte är Razerbajs.

Jag vill ha Zibal 60. Tack ändå för att jag fick vara en del i din svepande generalisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

tycker mionix borde få tummen ur röven och fixa drivers till sina produkter som redan finns på marknaden innan de lanserar nya.

Amen to that! Min Naos 3200 mjukvara hänger sig fortfarande varje gång man försöker applya en nu funktion!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Amen to that! Min Naos 3200 mjukvara hänger sig fortfarande varje gång man försöker applya en nu funktion!

samma med min naos 5000

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Äh, hade G15 innan så det stör mig inte.

Kan man ju också göra, blir jobbigt med bakgrundsbelysningen dock!

kör på standard versionen så det är lugnt

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Jag vill ha Zibal 60. Tack ändå för att jag fick vara en del i din svepande generalisering.

Var så god.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av emildooooo:

kör på standard versionen så det är lugnt

Måste se konstigt ut. xD Men visst är det ett riktigt fint tangentbord? Jag blev helt förvånad över hur bra det är! Mekaniska tangentbord åt folket!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Usch vad dyrt

Permalänk
Medlem

damn.. nu är man sugen på en bra tangentbord som är bra och tyst.. efter att ha läst lite här inne så tänkte jag kolla lite med er om detta kan gå.. Cherry G80-3000 finns ju på Danska layout. och vad jag kan se så är den mer eller mindre identisk till den svenska förutom att deras ÅÄÖ "ser lite konstiga ut" danskar.. men men.. skulle man inte kunna köpa en med danske layout och köpa ÅÄÖ knappar och byta.. nån som vet var man kan köpa en Cherry Keyboard..?

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att pröva bruna och röda någonstans i stockholmsområdet? Var på mediamarket i barkaby och där fanns svarta (steelseries) och blåa (qpads) men ingen föll i smaken. Blåa var ju helt underbara att trycka ner men lät ju som om det skedde massavrättning i samma rum. Svarta var alldeles för långsamma och bidrog till väldigt ont i fingrarna efter bara några minuters testskrivning. Röda och bruna verkar ju vara något mellanting av detta så det vore kul att faktiskt pröva och se. Finns det ens något sådant som säljs här i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av woicer:

Röda och bruna verkar ju vara något mellanting av detta så det vore kul att faktiskt pröva och se. Finns det ens något sådant som säljs här i Sverige?

MaxFPS.se är nog de enda i hela Sverige som säljer ett mekaniskt tangentbord med bruna brytare. Modellen heter "Zowie Celeritas Pro" och har alltså bruna brytare + lite andra bra funktioner som t ex att växla windowstangenten. Det verkar vara ett riktigt bra tangentbord, så kolla in de du!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk

Argh, att det ska vara så svårt att hitta ett tangentbord som passar ett behov.

Jag vill ha ett tangentbord med bruna eller möjligtvis blå brytare som har samma design som steelseries, d v s inga jobbiga macroknappar, endast mediaknappar. Varför Steelseries inte bara släpper sitt tangentbord med flera olika brytare kan jag inte begripa. Zowies som nämns ovan är lockande, men det där priset är bara helt sjukt. Kan Steelseries och Razer släppa mekaniska tangentbord för 600-700 kan vem som helst göra det.

Att windowsknappen är ändrad stör mig inte så mycket, jag använder inte kortkommandona såpass ofta, kan bara använda den högra windowsknappen istället.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Avstängd

brunt guld...

Varför kan dom inte använda sig av Cherry MX brown? är det någon annan här som prövat skriva på dom. Det är som en blanding av blue och black, dvs dom är tysta men de finns ett litet litet svagt motstånd precis före det aktiverar brytaren. jag har ett gammalt compaq

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

MaxFPS.se är nog de enda i hela Sverige som säljer ett mekaniskt tangentbord med bruna brytare. Modellen heter "Zowie Celeritas Pro" och har alltså bruna brytare + lite andra bra funktioner som t ex att växla windowstangenten. Det verkar vara ett riktigt bra tangentbord, så kolla in de du!

Tack så mycket för tipset. Dessvärre verkar det vara lite för mycket bling-bling och enligt en recension så var det inte särskilt behagliga knappar, men det är ju i alla fall i närheten av någonting jag kan tänka mig Skulle gärna försöka hitta det i butik också för att prövoskriva men det känns ju inte så lovande.

Skrivet av Flugfarfar:

Argh, att det ska vara så svårt att hitta ett tangentbord som passar ett behov.

Jag vill ha ett tangentbord med bruna eller möjligtvis blå brytare som har samma design som steelseries, d v s inga jobbiga macroknappar, endast mediaknappar. Varför Steelseries inte bara släpper sitt tangentbord med flera olika brytare kan jag inte begripa. Zowies som nämns ovan är lockande, men det där priset är bara helt sjukt. Kan Steelseries och Razer släppa mekaniska tangentbord för 600-700 kan vem som helst göra det.

Att windowsknappen är ändrad stör mig inte så mycket, jag använder inte kortkommandona såpass ofta, kan bara använda den högra windowsknappen istället.

Håller med dig helt och hållet. Steelseries är ju helt perfekta förutom just att det är så sega knappar, och att windowsknappen saknas. Att det ska vara så svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Använder den dagligen för kortkommandon, Windows + Space, Windows + Tab, Windows + P, Windows + Pause, Windows + L, Windows + piltangeter för att flytta fönster osv

Vad är vitsen med Windows + Space? Har aldrig förstått det...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Vad är vitsen med Windows + Space? Har aldrig förstått det...

Jag har funderat på det länge också... kanske om någon kommer in i rummet sen vill man gömma det man håller på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkas:

Jag har funderat på det länge också... kanske om någon kommer in i rummet sen vill man gömma det man håller på med?

Ser det inte lite skumt ut att sitta med fingret på Windows-knappen då?

Läste nånstans att det kan användas för att se de gadgets man har på skrivbordet, men då funkar väl Windows + G lika bra?
Fler förslag?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Win + D. 'nuff said.

Permalänk
Medlem

Tips från coachen: Vill man skita i ljudkontroller osv, och hellre köra full n-key rollover (alla tangenter kan registreras samtidigt) är det ju bara att köra en PS2/USB converter. Då kanske man också väljer ett billigare tangentbord utan sagda extrafunktioner, men ändå med mekaniska switchar. Kan rekommendera Filcos "Majestouch" (du kan även välja switchar bland blue, brown, red, white och black). Tyvärr jävligt begränsade här i Sverige.

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T