Mitt första bygge gick åt skogen, hur var era?

Permalänk
Medlem

Första egna bygget (Hade ett gäng märkesdatorer innan man kunde shoppa datorer i delar på nätet) var en Duron på 700Mhz och ett Geforce 2 MX, jädrar vilken grym burk. Geforce 2 MX var sin tids 8800GT, billigt men grymmare än grymt. Duron var också en härlig prolle från AMD, konkurrerade med Intels snål-Celeron men spöade den med hästlängder. Beställde samtidigt som ett gäng polare, allt från Datorbutiken.com som ägde då.

Allt gick finfint har jag för mig. Kanske inte blev så vackert inne i burken, men vad tusan spelade det för roll. Det var inte samma hysteri om kabeldragning och sleeves som nu. Skaffade dock en Chrome ORB som kylare, shit vad snygg den var

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Mitt första datorbygge bestod av en P3 700E, 128MB Ram och ett voodoo 3 2000 16MB som jag åkte och hämtade med min moppe 6 mil t o r. Glömde att inhandla ett ljudkort så det blev en tripp tillbaks nästa dag utan sömn föregående natt, när jag nästan var framme somnade jag på moppen och körde rakt in i en stolpe xD

Lyckades som tur var styra undan i sista sekunden så jag bara slog i foten och böjde av fotpinnen. Linkade mig hem till min mormor som inte bodde långt därifrån och bad henne bandagera foten lite snabbt som jag hade stukat rätt hårt. Åkte in och handlade ljudkort och stack direkt hem igen. Datorn blev ett lyckat förstabygge och en rolig första Lan helg blev resultatet

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ggustavsson:

Var en jämra massa, men då har du det väl som yrke mer eller mindre

Mer snarare än mindre, men ja, jag jobbar med att bygga och serva datorer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

För mig gick det bra på den första( och nuvarande) datorn jag satte ihop. Var lite nervös för det enda jag hade gjort förr var att sätta in en hårdisk och byta grafikkort.

Fast när jag skulle sätta på den för första gången(moment of truth) så sattes den inte på. Jag fick då panik och trodde att jag hade kvaddat någonting men efter en kvart upptäckte jag att 24 pins kontaket till moderkortet inte var intryckt ordentligt.

Permalänk
Medlem

Första bygget gick fint. Läste på innan och arbetade lugnt och metodiskt. Peppar peppar har alla byggen jag varit delaktig i varit lyckade (jobbade som IT-tekniker ett år och byggde då en hel del datorer) - även de som byggts under något för tight tidsplan. Jag har sedan så länge jag kan minnas varit intresserad av elektronik och av att skruva och fixa. Fick ett gäng radioapparater av min mormor då ja var 5-6 och det var där passionen tog fart! Så fort jag var hos mormor satt jag och skruvade. När jag var 14 lagade jag en gammal TV och jag moddade även ett NES för att kunna spela spel från andra regioner. (enklaste ingreppet någonsin btw).

Tyvärr har jag ingen färdig universitetsutbildning men gick naturtekniskt program på gymnasiet, har läst enstaka kurser på universitet och har sedan som sagt var alltid haft intresset. Håller nu på och inreder verkstad eftersom vi sedan ett år tillbaka bor i hus. Hoppas få lite tid att skruva och löda spännande projekt men med hus och två småbarn är fritiden något begränsad.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk

Mina första var perfekt, man vara bara lite nervös när man skulle klicka start knappen

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem

Tjenare, först av allt vill jag säga att jag lider med dig, för det andra så tycker jag då det är skönt när en person som dig bjuder på sig själv, för de tredje så gav du mig natten största skratt när jag läste det

Mitt datorbygge gick faktiskt överförväntan, men jag hade läst mycket, jag var rädd att det skulle vara svårt att koppla in t.ex startknappen osv på moderkortet, men det gick bra när man läste manualen. Sedan köpte jag alldelens förstor kylare V10, den är GIGANTISK den hade jag mycket problem med att få dit. Men annars så är jag nöjd, förutom kabeldragningen för den var ett rent helvete CF konf på graffekorten, V10 som kylare och Antec1200 med alla fläktar och kablar. Men det gick.

Har du förstört något, eller är det bara en enda stor röra?

Visa signatur

ASUS Rampage II Extreme X58 || Intel i7 Hexa Extreme CPU i7-980 @ 4,4mhz ||Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB || ASUS Radeon HD5970 CF ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacmax:

Tjenare, först av allt vill jag säga att jag lider med dig, för det andra så tycker jag då det är skönt när en person som dig bjuder på sig själv, för de tredje så gav du mig natten största skratt när jag läste det

Mitt datorbygge gick faktiskt överförväntan, men jag hade läst mycket, jag var rädd att det skulle vara svårt att koppla in t.ex startknappen osv på moderkortet, men det gick bra när man läste manualen. Sedan köpte jag alldelens förstor kylare V10, den är GIGANTISK den hade jag mycket problem med att få dit. Men annars så är jag nöjd, förutom kabeldragningen för den var ett rent helvete CF konf på graffekorten, V10 som kylare och Antec1200 med alla fläktar och kablar. Men det gick.

Har du förstört något, eller är det bara en enda stor röra?

Jag antar att du pratar med mig så, jag tror inte jag har förstört något. Lämnade in det idag(läs igår morse(fredag)) till inet och dom har tagit emot den och ska felsöka och montera ihop resten åt mig:)

Permalänk
Medlem

Min första dator var en total fail, då jag gjorde det de flesta nybörjare gör...........glömmer distanserna. Japp, brände hela datorn

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge var faktiskt för ungefär 2 veckor sedan:P
Det gick väl ungefär sådär... jag och en kompis skulle bygga ihop datorn, och allt gick som smort, trodde jag iaf:P. Kort men gott datorn startade inte, ingenting hände... Jag lämnade in datorn till inet och väntade svar, två veckor senare fick jag en signal från dem, det visade sig att jag hade förstört modekortet, (host distanser host) fick köpa nytt modekort iaf:P så blev klar med datorn igår och satte ihop hela burken själv, Jag blev så klart jätteglad:P... men nu är det bara hdd'n som inte funkar... men tips till nybörjare som jag GLÖM INTE DISTANSERNA till modekortet^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av landizz:

Jag antar att du pratar med mig så, jag tror inte jag har förstört något. Lämnade in det idag(läs igår morse(fredag)) till inet och dom har tagit emot den och ska felsöka och montera ihop resten åt mig:)

Skönt hoppas du får igång burken, det var ju ett tappert försök iaf, det ska ingen ta ifrån dig

Visa signatur

ASUS Rampage II Extreme X58 || Intel i7 Hexa Extreme CPU i7-980 @ 4,4mhz ||Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB || ASUS Radeon HD5970 CF ||

Permalänk
Medlem

gick bra eftersom jag pillat på datorer innan jag byggde min egen, men att läsa alla instruktions böcker kan vara bra då kan man undvika många "facepalm-ögonblick"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Gick över förväntan fast jag drack några öl under tiden. Hade ett XFX 780 mobo och 2st. GTS 8800 640Mb allt med vattenkylning. Tog det lugnt och metodisk och kollade i instruktionsböckerna. Det jobbigaste va att få dit vattenblocken på gpu:erna. Men va rejält nervös när jag skulle starta burken första gången.
Har haft mer oflyt/dumhet senare vid uppgraderingar. Första gången skulle jag byta till ett XFX 790 mobo för att få DDR3 och drog åt vattenblocket till cpu:n för hårt så att moderkortet knäcktes. Såg ut som en banan Andra gången med ena grafikkortet. Glömde dra åt ena slangfästet så att vatten sipprade ut. Sabbade ett till moderkort! Nu senast har jag byggt en HTPC med nedanstående spec utan problem. Kör bara vatten på cpu:n dock. Vilket liv fläktarna ger ifrån sig när man är van att det knappt surrar alls. Får se om jag skaffar ett block till 580:an senare.
Det va allt.

Visa signatur

HTPC Tt Mozart, Asus P8P67 Deluxe B3, i7 2600K@4,4Ghz med Tt vbl, MSI GTX 580 med EK vbl, SSD Intel X25 80Gb system, SSD Plextor M3 Pro 128 Gb för spel, 2x WD 320Gb Raptor, WD 500Gb extern, 4x2Gb OCZ DDR3 1800 Mhz,Tt Bigwater 745 cirkulation, Zalman 850W, Win7 x64 HP, Sharp 46" 100Hz 1080p, Denon AVR-2106 7.1, komplett Dali Concept hgt 7 kanals surround med Concept 8 som frontar, Dantax 12" sub, Xbox 360.

Permalänk
Medlem

första ....& sista?

Den första en 286:a demonterade jag med stor entusiasm för att bygga ihop den "bättre"(!),
den fick aldrig liv igen....jag vet fortfarande inte vad som hände, den var kanske känslig..

Sedan har det varit många, många, de flesta delbyggen & uppgraderingar.
I princip har det aldrig varit några större problem, förutom inkompatibla delar,
vassa plåtkanter=en del blod & redan döda komponenter.

Byggen från scratch har väl blivit ett tio-tal alla har gått bra, visserligen efter en del
meck ibland, men man lär sig att ta det lugnt, eller..?

Aldrig bränt något förrän för en månad sen då jag skulle fixa ihop lite hyfsade delar
till en kompis & misstänker att jag slarvade med CPU-kylpasta/kylare. Har haft annat
för mig så jag är inte säker, men jag har nog bränt min Core2 Duo, ska kolla senare.

Mitt näst senaste bygge var inga "byggproblem" alls, men så var det bra chassi oxå.
Däremot att få alla drivrutiner & komponenter att lira ihop+programvara som jag vill ha
det är ju en annan historia...men nu är ALLT fungerande & optimerat för mina behov.

Nästa projekt är att göra en Hackintosh av min laptop, ska bli kul!

Visa signatur

//the Hawk
__________________________________________________________
ASUS Sabertooth P67 - i5 2500K - Corsair Vengeance 4GB 1600MHz x4
MSI GTX560 Ti TwinFrozrII x2 - OCZ 1000W 80+ Gold
OCZ Vertex3 MAX IOPS SSD SATAIII - Cooler Master HAF X nVidia edition

Permalänk
Medlem

byggde min första dator i skolan eftersom jag gick IT och blev guidad av en lärare, sen tog det fram tills ett par månader sen innan jag byggde en hel dator igen, har dock meckat med en del äldre + min gamla burk så jag hade koll på vad jag gjorde men ändå så tog det nog 1,5 timme för mig att få ihop den datorn jag har i min signatur inklusiv installation av drivrutiner och windows så så lätt är det inte värsta var nog att få på fläktarna på processorkylaren eftersom de där ståltrådarna till spännen kändes lite "sådär" och kabeldragningen är jag helt nöjd med laddar snart upp ett foto!

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga min första om två veckor eller så, får inte glömma distanserna bara ... !!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge blev perfekt och använder fortfarande stora delar av den i min nuvarande rigg (bytt moderkort, minnen, cpu och gpu), hade dock min polare Nils Linde spanande som en hök så att jag inte skulle råka förstöra något.
Sen dess har jag byggt ett få antal extra system till familjen min och hittills så har mitt ända "misslyckande" varit då jag skulle sätta in två par dominator minnen, fy fan vad de var tröga att trycka in...

@m1ntos Lycka till! =D

Permalänk

Byggde min första och enda byggda dator hittills i slutet på april. Det gick ju jättebra tog bara 1timme ungefär, men då hadde jag hjälp av en äldre vän som hadde byggt ett X antal datorer Det enda som vi hadde kopplat fel var LED lampan (FD R3) chassi och de var ju lätt åtgärdat Fast man var ju ändå nervös vid uppstarten.

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem

Hade läst på innan och farsan hade byggt innan så allt gick som en dans. Till och med kablarna till frontpanelen fungerade direkt tack vare Asus Q-connector.

Permalänk
Medlem

Glömde CPU strömmen och samtidigt kom det en puff rök ur PSU'n när jag bootade min första dator som förövrigt tog 5h eller nåt att bygga. Höll på skita på mig eftersom jag trodde jag sabbat något pga av statiskt urladdning. Idag ser min dator ut såhär

Som jag förövrigt också misslyckades med... glömde skruva en av botten pluggarna ordentligt på vattenbehållaren, så läckte som fan. Samtidigt som jag med endast 2 händer försökte hitta läckan och torka upp vattnet lyckades jag vrid på ytterligare en anslutning så den också började läcka. Inget vatten hamna på komponenterna.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Första dator upplevelse var C64, Första mod var A500 till 500+, första bygge var 386 4Mb ram kan ha varit 120Mb hdd (lite osäker).
Jobbigaste bygge var montering av frontkablage till OEM mobo som inte hade nå info om pins, efter idoget googlande så hittar jag detta OEM i snarlik kundversion från ASUS (j*vla hp skit)
Tid för uppsättning av dator (hårdvara) idag tar 30-45m lite beroende på hur mycke kaffe man har druckit

Har aldrig gjort nått makabert fel, men mindre miss me å montera på alla kablar har hänt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Byggde min första, ett P5 system 1996 tror jag det var. Har för mig det var en Pentium 100-120mhz. En datorkunnig vän till familjen fick köpa alla grejor till mig så skulle jag bygga ihop det. Hade drillat honom i flera veckor om hur man skulle göra samt kollat på när han byggde ett flertal burkar. Jag hade också hört om nån "statisk el" som kunde skjuta ut ur kroppen och efter att ha läst lite om det (och att det t.e.x inte hette statisk el) hittade jag en uppenbar lösning. Jag skulle ta bort alla mattor i huset, samt bygga datorn på en träskiva helt utan ett enda fiber på kroppen, så det fick bli naken-byggande. Morsan garvar än i dag åt detta.

Sagt och gjort, men den funkade.
Efter det har jag dock knäckt ett socket 775 Rev1 moderkort då jag inte lyckades få alla piggarna på stockkylningen att klicka som de skulle, för övrigt har ingen dator jag byggt haft några större fel. Buggiga drivrutiner och nåt grafikkort som gett upp över åren samt ett nätagg som brann av men alla maskiner har tuffat på som de ska för övrigt.

Värsta jag vet är felsökning av bluescreens btw

Permalänk

Min första dator gick bra att få i hop, var ganska meckigt att få dit alla kablar till Power reset mm tyckte jag då och de tog väl sin tid,kommer inte ihåg exakt vilket år de var men var iallafall en Duron 700 med ett ASUS moderkort 384 MB RAM och en 40 GB HDD och ett Geforce 2MX kort med 32 MB Grafikminne. Chassit var nått billigt skitchassi som påminde om en Nokiatelefon i utseendet med medföljade Nätagg som säkert inte var någon höjdare, la väl ca 10000 på de bygget. Sedan dess har jag byggt 5 Datorer till. haft några grafikkort som dött för mig, såhär i efterhand troligen på grund av dåliga nätagg då jag länge var ovetande om att de inte bara var Watt angivelsen på agget som spelade roll, totalt 3 grafikkort som gått åt, först ett GF"MX 64 MB som väl visserligen var DOA sedan ett GF4Ti4200 och efter de ett Radeon 9600 de två sistnämnda troligen en kombination av dåligt tryck i kylningen och kasst nätagg.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Byggde min första, ett P5 system 1996 tror jag det var. Har för mig det var en Pentium 100-120mhz. En datorkunnig vän till familjen fick köpa alla grejor till mig så skulle jag bygga ihop det. Hade drillat honom i flera veckor om hur man skulle göra samt kollat på när han byggde ett flertal burkar. Jag hade också hört om nån "statisk el" som kunde skjuta ut ur kroppen och efter att ha läst lite om det (och att det t.e.x inte hette statisk el) hittade jag en uppenbar lösning. Jag skulle ta bort alla mattor i huset, samt bygga datorn på en träskiva helt utan ett enda fiber på kroppen, så det fick bli naken-byggande. Morsan garvar än i dag åt detta.

Sagt och gjort, men den funkade.
Efter det har jag dock knäckt ett socket 775 Rev1 moderkort då jag inte lyckades få alla piggarna på stockkylningen att klicka som de skulle, för övrigt har ingen dator jag byggt haft några större fel. Buggiga drivrutiner och nåt grafikkort som gett upp över åren samt ett nätagg som brann av men alla maskiner har tuffat på som de ska för övrigt.

Värsta jag vet är felsökning av bluescreens btw

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA XD fan bästa lösningen! ja jag kommer ihåg på slutet av 90-talet hur mycket snack det var om statisk el och hur det skadar komponenterna, folk var fan livsrädda för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ah hehehe min kusin svär att han genererar massa statisk el då han har kläder på sig så varje gång han gör något med datorn så klär han av sig naken xD

Men första bygget. Hade ju verkligen dålig koll vad jag höll på med då, var väll mer tur än något annat att jag köpte ett moderkort som passade med processorn. Samt att man skar sig på den där satans CPU fläkten. Sen var man ju smått livrädd då man skulle starta datorn och den börjar tjuta för man glömt plugga in strömkablar till grafikkortet. Men sen så funka det och allt gick fint.
Men det var ju problem ordentligt med amd display driver på 5870 kortet. Sen så dog i och för sig det kortet helt mystiskt. Vet inte alls vad som hände med det. Men men, bygget gick väll rätt okej.
Har flyttat över allt ur den burken+det nya grafikkortet ett 6970 i ett NZXT H2 chassi och allt flyter på finfint och ska sälja den till en polare.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge gick helt okej, den som var "svårt" tycker det än är den förbannade kabeldragning. Men nu har jag ett Corsair 800D så nu behöver jag inte bekymra mig om det längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge gick skit fort och bra bara slängde in det i chassiet, och då menar jag slängde och när jag tänker tillbaka hur jag kunde göra så är ju frågan.
men datorn startade och funkar ännu (Mammas datorn nu)
Sedan har jag senare i livet slarvat otroligt mycket mer och gjort många misstag med min egna dator då allt skall gå i 300km/h då man skulle på lan eller liknande haha

//S.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk

Glömde distanserna vilket inte var så jävla bra. Tog ett tag att komma på vad det var men sen fungerade det fint och stabilt i flera år.

Permalänk

Jag tror faktiskt konstigt nog att min första dator är den enda jag lyckats bygga som fungerat helt felfritt...

Permalänk
Medlem

Jag var så jävla nervös vid mitt första bygge att jag tog det extremt lugnt. Det var jävligt spännande att handskas med komponenter för 10k när man aldrig pillat med något liknande tidigare. Stötte dock aldrig på några problem, det var mest att det tog tid. Första felet jag gjorde kom vid andra bygget där jag klämt in distanser i alla hål i chassiet, något som moderkortet inte riktigt gillade; det uppstod lite kortslutningar som följd. Även om det är 4-2 år mellan varje bygge så är det lika roligt varje gång, och det går smidigare och snabbare var gång. Även om jag aldrig kommer lägga tid på moddning eller nya strumpor till kablaget så har jag börjat lägga mer tid på kabeldragning i mina senare byggen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3