Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem

Agilty 3

Flyttade till Intels controller efter denna benchmark och installerade deras drivisar istället.
Resultatet blev en höjning av lägsta värdet med 15 Mb/s och en höjning av toppvärdet med 10 Mb/s. Burst-rate gick upp till 254 Mb/s och accestiden sjönk något. Medelvärdet höjdes med 4 Mb/s...

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Det finns 6 olika SATA kontakter på mitt moderkort (spec står i sign) och SSD disken sitter i första SATA kontakten. De 2 första kontakterna är Vita som kabeln, och de resterande 4 är svarta. Är det nån skillnad på alla kablar man får med? Alla jag gick med är vita, är det nån skillnad på dem?

Nu efter ACHI fixat, på HDD tune blev det inte nån skillnad, men på AS SSD blev det lite skillnad iaf, men inte så mycket som jag vill att det ska vara.

Edit: Har kollat i moderkorts manualen nu, och dem 2 vita kontakterna är 6gb/s och dem 4svarta är 3gb/s, Jag har min SSD i första kontakten och min HDD i andra, så det ska inte vara nå problem, kollade även upp kablarna, det står 6gb/s på dem så det ska inte heller vara nått problem.

När jag fixade ACHI följde jag denna guide http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-... , startade om datorn, intallerade drivrutinerna automatiskt sen starta om igen. Sen blev SSDn lite snabbare. Fast inte tillräckligt snabb.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har en burst rate på 366,7 MB/sec vad innebär det för en som precis köpt en ssd som bara strulat med BSODS...
Tack på förhand!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hej!
Jag har en burst rate på 366,7 MB/sec vad innebär det för en som precis köpt en ssd som bara strulat med BSODS...
Tack på förhand!

Har du uppdaterat firmware till 1.3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Har du uppdaterat firmware till 1.3?

Firmware 1.3 är den uppdaterad till, vad är burst rate för nåt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Har du uppdaterat firmware till 1.3?

Såhär ser det ut på min force gt som ska läsa 550MB/sec och skriva 515MB/sec vad kan det bero på att jag har så hög burst?
http://www.2shared.com/photo/bA2Wnihd/ssdtest.html

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoobN:

Nej den visar ju fortfarande inte optimala siffror, tänk dock på att du riskerar att aktivera write throttling på din SSD när du gör så många tester vilket gör att du kan komma att tappa ännu mer prestanda.
Det som i första hand ser lågt ut är ju din write performance, i read så ligger den inte allt för långt efter alla benchmarks som man kan hitta lite varstans.
Det här är t.ex en fullt fungerande setup från en guru3d review

De skriv och läshastigheter som skrivs ut i productsheeten är från ATTO, så vill du jämföra mot dem kan du ju testa det om du nu vill göra fler benchmarks vilket jag skulle rekommendera att du inte gör på iaf nån vecka eller så bara för att vara säker på att du inte aktiverat lifetime write throttle (låter värre än det är, den stryper din write hastighet för att inte slita ut nand blocken i förtid och om du återgår till normalbruk så låser den upp sig efter några dagar till en vecka )
Varje test du gör med AS SSD skriver ca 20GB till din SSD, så några såna tester om dagen kommer oundvikligen att aktivera LTWT ganska snabbt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Såhär ser det ut på min force gt som ska läsa 550MB/sec och skriva 515MB/sec vad kan det bero på att jag har så hög burst?
http://www.2shared.com/photo/bA2Wnihd/ssdtest.html

Ska du jämföra siffror så får du jämföra i samma program som Corsair själva har bänkat med, dvs ATTO då alla program testar på olika sätt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Intel 320 80gb.. blev inget hdtune då trialen gått ut

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ska du jämföra siffror så får du jämföra i samma program som Corsair själva har bänkat med, dvs ATTO då alla program testar på olika sätt.

Aha, har du någon länk där jag kan hitta det? Söker väl för dåligt för jag får ingen träff... =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Aha, har du någon länk där jag kan hitta det? Söker väl för dåligt för jag får ingen träff... =/

Första träffen på google om man söker på 'atto' är http://www.attotech.com/products/product.php?sku=Disk_Benchma... (iaf för mig)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Här kommer mitt resultat av Intel 320 120 GB.

Tester utföra med Intel RST installerat.

Mvh Christoffer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jingelman:

Här kommer mitt resultat av Intel 320 120 GB.

http://i.imgur.com/liHEg.png

Mvh Jingelman

Ser bra ut, precis som det ska men AS SSD raporterar att MSAHCI används, undrar egentligen bara varför? Du har ju en Intel-disk och gissar att du har en Intel-baserad plattform?
Leta in dig på Intels hemsida och ladda ner Intel RST, förutsatt du har en Intel-plattform.
AS SSD kommer sedan att visa "iastor - OK" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Aha, har du någon länk där jag kan hitta det? Söker väl för dåligt för jag får ingen träff... =/

Här

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Ser bra ut, precis som det ska men AS SSD raporterar att MSAHCI används, undrar egentligen bara varför? Du har ju en Intel-disk och gissar att du har en Intel-baserad plattform?
Leta in dig på Intels hemsida och ladda ner Intel RST, förutsatt du har en Intel-plattform.
AS SSD kommer sedan att visa "iastor - OK" istället.

Jag antar att du menar Intel Rapid Storage Technology.
Jag installerade det efter jag gjort testet, så det är anledningen varför jag använde MSAHCI.

Jag kan köra ett nytt test och lägga upp den istället.

Mvh Christoffer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jingelman:

Jag antar att du menar Intel Rapid Storage Technology.
Jag installerade det efter jag gjort testet, så det är anledningen varför jag använde MSAHCI.

Jag kan köra ett nytt test och lägga upp den istället.

Mvh Christoffer

GJ!

Permalänk
Inaktiv

Corsair Force GT 120 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Agilty 3

http://i1135.photobucket.com/albums/m621/nizze47/HDD2.jpg?t=1...

http://i1135.photobucket.com/albums/m621/nizze47/HDD1.jpg?t=1...

Flyttade till Intels controller efter denna benchmark och installerade deras drivisar istället.
Resultatet blev en höjning av lägsta värdet med 15 Mb/s och en höjning av toppvärdet med 10 Mb/s. Burst-rate gick upp till 254 Mb/s och accestiden sjönk något. Medelvärdet höjdes med 4 Mb/s...

Jag har samma modell på min SSD som du har, men upplever inte i närheten av samma prestanda. Vad har du gjort för tweaks sen du fick den?

Jag satte in min i systemet igår, installerade en ny fräsch kopia av windows på den, och sen fick det vara. Idag har jag uppdaterat firmware till 2.11 samt följt den här tweakguiden men prestandan är inte märkbart bättre efter än den var innan. Jag satte även om från IDE till AHCI i bios, men detta var nu på morgonen efter själva windowsinstallationen.

En skum grej jag upplever är att mina 2 SSD's inte dyker upp där dom borde i bios. Dom finns i min boot-order och den bootar från SSD'n korrekt, och jag kan se dom när jag är inne i os, så allt funkar korrekt, men bara mina 6 st 3gb-portar syns i bios (har 2 st 6gb-portar och 6 st 3gb-portar)

HDtune påstår även att båda mina SSD's är 128 grader varma, medan dom ger en korrekt temperatur på mina 2 HDDs

Så jag har alltså inga problem annat än att jag upplever mycket sämre prestanda än vad andra med samma modell gör. Min boot-time är average 55 sekunder, men 40 av dessa spenderas i bios innan den hoppar till "Windows Startas"-delen, om det spelar någon roll.

edit: Har ett Asus P7P55D-E LX mbo och använder 2 av kjell&companys Serial ATA-600kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag har samma modell på min SSD som du har, men upplever inte i närheten av samma prestanda. Vad har du gjort för tweaks sen du fick den?

http://img695.imageshack.us/img695/4176/namnlsxh.png

Jag satte in min i systemet igår, installerade en ny fräsch kopia av windows på den, och sen fick det vara. Idag har jag uppdaterat firmware till 2.11 samt följt den här tweakguiden men prestandan är inte märkbart bättre efter än den var innan. Jag satte även om från IDE till AHCI i bios, men detta var nu på morgonen efter själva windowsinstallationen.

En skum grej jag upplever är att mina 2 SSD's inte dyker upp där dom borde i bios. Dom finns i min boot-order och den bootar från SSD'n korrekt, och jag kan se dom när jag är inne i os, så allt funkar korrekt, men bara mina 6 st 3gb-portar syns i bios (har 2 st 6gb-portar och 6 st 3gb-portar)

HDtune påstår även att båda mina SSD's är 128 grader varma, medan dom ger en korrekt temperatur på mina 2 HDDs

Så jag har alltså inga problem annat än att jag upplever mycket sämre prestanda än vad andra med samma modell gör. Min boot-time är average 55 sekunder, men 40 av dessa spenderas i bios innan den hoppar till "Windows Startas"-delen, om det spelar någon roll.

edit: Har ett Asus P7P55D-E LX mbo och använder 2 av kjell&companys Serial ATA-600kablar

Kör något annat än hd-tune, vore intressant att se resultaten av ett test med as-ssd och ett med atto. Sedan styrs de portar för sata 6gbit/s som finns på ditt moderkort av en krets från marvell som tyvärr inte riktigt orkar upp i full fart med en Corsair Force 3, men testa med programmen jag nämner ovan så får vi se var gränserna går.

Temperaturen är f.ö. inget att bry sig om, finns ingen sensor i disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag har samma modell på min SSD som du har, men upplever inte i närheten av samma prestanda. Vad har du gjort för tweaks sen du fick den?

http://img695.imageshack.us/img695/4176/namnlsxh.png

Jag satte in min i systemet igår, installerade en ny fräsch kopia av windows på den, och sen fick det vara. Idag har jag uppdaterat firmware till 2.11 samt följt den här tweakguiden men prestandan är inte märkbart bättre efter än den var innan. Jag satte även om från IDE till AHCI i bios, men detta var nu på morgonen efter själva windowsinstallationen.

En skum grej jag upplever är att mina 2 SSD's inte dyker upp där dom borde i bios. Dom finns i min boot-order och den bootar från SSD'n korrekt, och jag kan se dom när jag är inne i os, så allt funkar korrekt, men bara mina 6 st 3gb-portar syns i bios (har 2 st 6gb-portar och 6 st 3gb-portar)

HDtune påstår även att båda mina SSD's är 128 grader varma, medan dom ger en korrekt temperatur på mina 2 HDDs

Så jag har alltså inga problem annat än att jag upplever mycket sämre prestanda än vad andra med samma modell gör. Min boot-time är average 55 sekunder, men 40 av dessa spenderas i bios innan den hoppar till "Windows Startas"-delen, om det spelar någon roll.

edit: Har ett Asus P7P55D-E LX mbo och använder 2 av kjell&companys Serial ATA-600kablar

AHCI måste ändras innan du intallerar windows..du behöver gå in i registret och ändra några grejor om du ändrade ahci i bios efter inst av os.finns guider på nätet googla el sök i forumet.
Jag köpte paragon alignment tool 3.0
för att alignera disken.
Efter det vart det fart på min intel 510

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

AHCI måste ändras innan du intallerar windows..du behöver gå in i registret och ändra några grejor om du ändrade ahci i bios efter inst av os.finns guider på nätet googla el sök i forumet.
Jag köpte paragon alignment tool 3.0
för att alignera disken.
Efter det vart det fart på min intel 510

Skickades från m.sweclockers.com

Följde ditt råd och googlade på det, fick fram detta och följde den steg för steg, men när jag skulle modifiera min "Start"-key så stod den redan på 0, och i bios står det fortfarande att jag har AHCI så jag antar att det funkade redan från början. Jag testar med paragon alignment för att se om det gör nån skillnad, tack för tipset.

Permalänk
Skrivet av f.a:

Jag köpte paragon alignment tool 3.0
för att alignera disken.
Efter det vart det fart på min intel 510

Skickades från m.sweclockers.com

Om SSD:n är formatterad med Windows 7 så ska den väl vara rätt alignad redan? Eller gör Paragon Alignment Tool något som är bättre än det Windows 7 gör?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Om SSD:n är formatterad med Windows 7 så ska den väl vara rätt alignad redan? Eller gör Paragon Alignment Tool något som är bättre än det Windows 7 gör?

Nej.

Edit:

För att förtydliga: Ja på första frågan och nej på andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Om SSD:n är formatterad med Windows 7 så ska den väl vara rätt alignad redan? Eller gör Paragon Alignment Tool något som är bättre än det Windows 7 gör?

Då är det som de ska.
Paragon är bra om det är fel. Men du är på banan..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Nej.

Edit:

För att förtydliga: Ja på första frågan och nej på andra

Det var väl det jag trodde

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag har samma modell på min SSD som du har, men upplever inte i närheten av samma prestanda. Vad har du gjort för tweaks sen du fick den?

http://img695.imageshack.us/img695/4176/namnlsxh.png

Jag satte in min i systemet igår, installerade en ny fräsch kopia av windows på den, och sen fick det vara. Idag har jag uppdaterat firmware till 2.11 samt följt den här tweakguiden men prestandan är inte märkbart bättre efter än den var innan. Jag satte även om från IDE till AHCI i bios, men detta var nu på morgonen efter själva windowsinstallationen.

En skum grej jag upplever är att mina 2 SSD's inte dyker upp där dom borde i bios. Dom finns i min boot-order och den bootar från SSD'n korrekt, och jag kan se dom när jag är inne i os, så allt funkar korrekt, men bara mina 6 st 3gb-portar syns i bios (har 2 st 6gb-portar och 6 st 3gb-portar)

HDtune påstår även att båda mina SSD's är 128 grader varma, medan dom ger en korrekt temperatur på mina 2 HDDs

Så jag har alltså inga problem annat än att jag upplever mycket sämre prestanda än vad andra med samma modell gör. Min boot-time är average 55 sekunder, men 40 av dessa spenderas i bios innan den hoppar till "Windows Startas"-delen, om det spelar någon roll.

edit: Har ett Asus P7P55D-E LX mbo och använder 2 av kjell&companys Serial ATA-600kablar

Har inte gjort några direkta tweaks alls... är firmware 2.06 på den tror jag, kör på intels controller för 6 Gb sata, med kablar märkta med samma.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

HDtune påstår även att båda mina SSD's är 128 grader varma, medan dom ger en korrekt temperatur på mina 2 HDDs

Så jag har alltså inga problem annat än att jag upplever mycket sämre prestanda än vad andra med samma modell gör. Min boot-time är average 55 sekunder, men 40 av dessa spenderas i bios innan den hoppar till "Windows Startas"-delen, om det spelar någon roll.

edit: Har ett Asus P7P55D-E LX mbo och använder 2 av kjell&companys Serial ATA-600kablar

Problem nummer 1: Alla dessa SSDs rapporteras i olika program att de är 128 grader då de helt saknar temp sensor så det är inget att bekymra sig över.
Problem nummer 2: Ditt moderkort använder sig av Marvell chipset för Sata3 så det är mycket möjligt att du kommer få bättre prestanda om du istället använder dig av dina Intel Sata2 portar istället. Det går inte att få ut maxprestanda på det Marvell chip du har och ibland blir det till och med sämre än på Sata2.
Själva boot tiden dock är inget konstigt, vill du snabba upp booten får du tweaka bort saker från BIOS som du inte behöver, spelar ingen roll hur snabb disk du har innan Windows börjat ladda.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Problem nummer 1: Alla dessa SSDs rapporteras i olika program att de är 128 grader då de helt saknar temp sensor så det är inget att bekymra sig över.
Problem nummer 2: Ditt moderkort använder sig av Marvell chipset för Sata3 så det är mycket möjligt att du kommer få bättre prestanda om du istället använder dig av dina Intel Sata2 portar istället. Det går inte att få ut maxprestanda på det Marvell chip du har och ibland blir det till och med sämre än på Sata2.
Själva boot tiden dock är inget konstigt, vill du snabba upp booten får du tweaka bort saker från BIOS som du inte behöver, spelar ingen roll hur snabb disk du har innan Windows börjat ladda.

Bra då behöver jag inte fundera mer över temperaturen.. Självklart är dom inte 128 grader varma, men jag var lite nyfiken över varför inte en korrekt läsning presenterades

Det var precis ett sånt svar jag letade efter, tack! Jag anade att det hade med marvell att göra, men uppdateringar av drivers och googlande till trots så hittade jag ingen lösning på problemet, anade inte att det kunde vara något så simpelt som att sätta dom i sata2-portarna. Det är värt ett försök, ska laborera med det ikväll, tack igen!

edit: Har precis bytt från marvell-portarna till intel 3gb-portarna.

Marvell 6gb/s

Intel 3gb/s

För första gången får jag hastigheter på över 200mb, och min write har mer än fördubblats, trots att om man följer etiketterna så ska marvell-portarna vara snabbare. Riktigt besviken på Asus, (och dom här så kallade 6gb-portarna) om det inte vore för att SB-E kommer snart och jag väntar med nytt mbo till det så skulle jag köpa ett nytt på en gång

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT 120Gb

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

Corsair Force GT 60GB i raid 0.