Några frågor ang. egenbyggd dator, 12000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooloong:

Jag har läst att i7'n tom. kan dra ner viss prestanda på spel till skillnad från i5 så ska du inte syssla med redigering utan bara köra gaming så finns det lite pengar att spara. Sedan så undrar jag om du verkligen behöver ett såpass stort nätagg? Inte för att jag är nån expert men av det jag läst så verkar 850w vara lite onödigt.

Tanken är att jag redigerar en del med HD material, både ifrån ps3an och kamera, spelar en del också, Men största anledningen att man skaffar en i7 är väl för att ha en bra grund till framtiden. Men i7 skulle ni säga är waste of money då i5 2500k och i7 2600k är identiska utöver hyper threading?

Skrivet av RedRetro:

http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Low profile är till för mindre utrymmen, då vanliga ram-minnen kan "krocka" med din CPU-kylare. Har du användning för HT i i7 2600k? De är till för bl.a. video- och filmredigering. Annars är det inte speciellt prisvärt utan du skall då köra på i5 2500k.

Har själv precis köpt en Crucial M4 128GB, de är inte bara bättre än Intel 320 utan även bättre än Intel 510 då de tappar rejält på små skrivningar.

Tackar för den informationen! Perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooloong:

Hej.
Jag, som många andra, har planer på att införskaffa mig en ny gedigen speldator inför hösten 2011 som ska kunna tackla tunga titlar såsom BF3, Deus Ex osv. utan några större problem. Jag har skapat en inköpslista på inet.se med komponenter som jag dels har baserat på Sweclockers sommardator.
Min önskan är att någon/några kunniga personer här på forumet kan kolla igenom listan och säga vad de tycker samt att även kanske kunna svara på några utav mina frågor.

Inköpslistan: http://www.inet.se/kundvagn/visa/703301/epic-dator

Frågor:
1. SSD, är det värt att köpa nu eller ska man vänta lite? Fredagspanelen sa att problem med SSD'er inte var alltför ovanliga så jag är osäker.
2. Grafikkortet, är det värt pengarna eller finns det andra bättre alternativ. Grafikkortet har ju trots allt 6månader+ i ålder
3. Kylning, inga planer på att överklocka någonting direkt. Är extra kylning nödvändigt?
4. Chassit, hur mycket låter det egentligen? Ska man köra på Fractal Design XL istället?

Sen har jag en fråga ang. bildskärm:
Hur mycket bättre blir spelupplevelsen med en 120hz skärm a la http://www.inet.se/artikel/2203147/benq-tft-24-xl2410t-120hz-... ?

Tack på förhand!

1. Detta är mina högst personliga åsikter men, jag tycker att man lika gärna kan vänta med SSD. Priser sjunken, prestanda och kvaliteten ökar med tiden.
2. MSI:s variant av GTX580 har fått ganska sköna ord, nätagget kan vara lite klent.
3. Borde inte vara det, kanske släng in en extra fläkt i chassit. Inget nödvändigt.
4. Ingen åsikt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooloong:

Jo jag såg det efter att jag rekat runt som sjutton för att få fram hur man gör. Aja that's life

jupp:) man får slita lite för att få tag i inet fraktfritt;)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en så kallad framtidssäker dator så ska du köra på i7. De som säger att den är sämre än en i5 i spel bara för att den har HT vet inte vad de snackar om. HT KAN DU STÄNGA AV OCH SÄTTA PÅ NÄR DU SJÄLV BEHÖVER. sedan kommer HT stödjas av BF3 sägs det. 2500k är tyvärr inte framtidssäker och det känns som att folk ångrar sina 2500k köp och inbillar sIg annat.

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

Om du vill ha en så kallad framtidssäker dator så ska du köra på i7. De som säger att den är sämre än en i5 i spel bara för att den har HT vet inte vad de snackar om. HT KAN DU STÄNGA AV OCH SÄTTA PÅ NÄR DU SJÄLV BEHÖVER. sedan kommer HT stödjas av BF3 sägs det. 2500k är tyvärr inte framtidssäker och det känns som att folk ångrar sina 2500k köp och inbillar sIg annat.

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Givetvis får man(precis som så ofta när det gäller teknik) vad man betalar för. I testet som du länkade till presterar givetvis i7 2600K oftast bättre än i5 2500K. Men frågan är om det är värt det 800:-. De pengarna kan man t.ex. använda för att kräma på grafikkortet. I testet framgår även, när man spelar i upplösningarna omkring 1920x1080 på relativt höga inställningar att det är grafikkortet som sätter gränserna. Med detta sagt klarar man sig alldeles utmärk med ett i5 2500k, med större risk att det är grafikkortet och inte processorn som sätter gränserna i framtiden när det kommer till spel.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag tror i7an kommer bli bra ifall man vill uppgradera resterande komponenter i framtiden.

Gällande Chassi, jag vet ej om ooloong hittat något som han är säker på, jag själv är lite osäker, men efter mycket om och men så tror jag ett Fractal Design Arc kommer ge mig bra kylning och mindre huvudvärk vid installation. Sedan är de inget fel på prislappen!

Stod mellan Corsair Obsidian 650D och Fractal Design Arc efter att insett H2an inte var så bra i kylning, så varför jag tog Fractal var för att Corsairen hade dålig lösning på USB 3.0 och dessväre högt pris med en likvärdig kylförmåga emot fractal. Corsairen är snyggare, men prislappen och lösningarna tyckte jag fractal gjort bättre.

Rätta mig om jag har fel, gått efter reviews på engelska forum gällande kylningen.

Vad säger ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barroz:

Jag tror i7an kommer bli bra ifall man vill uppgradera resterande komponenter i framtiden.

Gällande Chassi, jag vet ej om ooloong hittat något som han är säker på, jag själv är lite osäker, men efter mycket om och men så tror jag ett Fractal Design Arc kommer ge mig bra kylning och mindre huvudvärk vid installation. Sedan är de inget fel på prislappen!

Stod mellan Corsair Obsidian 650D och Fractal Design Arc efter att insett H2an inte var så bra i kylning, så varför jag tog Fractal var för att Corsairen hade dålig lösning på USB 3.0 och dessväre högt pris med en likvärdig kylförmåga emot fractal. Corsairen är snyggare, men prislappen och lösningarna tyckte jag fractal gjort bättre.

Rätta mig om jag har fel, gått efter reviews på engelska forum gällande kylningen.

Vad säger ni andra?

Jag åkte till Inet tidigare idag för att kunna få lite lite åsikter direkt av någon som jobbar med ämnet. Jag sa att jag var intresserad av både Arc'en och XL'en och han sa att det skilljer ganska mycket även i storlek på de båda. Vill man köra SLI i framtiden så kan det vara skönt att ha ett större chassi samtidigt som det även var behändigt att bygga i XL. Även luftflödet ska vara likvärdigt med arcen, om inte bättre, då man kan öppna luckan framåt och får tillgång till 3st. insugsfläktar. Stänger man luckan får man även en mer ljudisolerad burk, vilket jag anser är ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aikfaans:

Om du vill ha en så kallad framtidssäker dator så ska du köra på i7. De som säger att den är sämre än en i5 i spel bara för att den har HT vet inte vad de snackar om. HT KAN DU STÄNGA AV OCH SÄTTA PÅ NÄR DU SJÄLV BEHÖVER. sedan kommer HT stödjas av BF3 sägs det. 2500k är tyvärr inte framtidssäker och det känns som att folk ångrar sina 2500k köp och inbillar sIg annat.

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Ursäkta? Jag som du ser i sign inte en i5:a men tänkt köpa det. Att betala ca 800 extra för liten prestandaförbättring (ibland en försämring). Att köpa en 4 kärnig processor är enligt dig, en förlust? Då ska man i stället köpa Intels 6 kärniga processor då eller?

Vist den går att stänga av, men varför inte lägga 800kr till på de som gör skillnad i spel?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooloong:

Jag åkte till Inet tidigare idag för att kunna få lite lite åsikter direkt av någon som jobbar med ämnet. Jag sa att jag var intresserad av både Arc'en och XL'en och han sa att det skilljer ganska mycket även i storlek på de båda. Vill man köra SLI i framtiden så kan det vara skönt att ha ett större chassi samtidigt som det även var behändigt att bygga i XL. Även luftflödet ska vara likvärdigt med arcen, om inte bättre, då man kan öppna luckan framåt och får tillgång till 3st. insugsfläktar. Stänger man luckan får man även en mer ljudisolerad burk, vilket jag anser är ett stort plus.

Om det gäller Fractal Design xl, så är det inte bättre kylning i den bara för den är större. Så en på youtube (en rätt seriös person), han sa att köra sli i Fractal Design R3 var bättre än Fractal Design XL (samma låda men R3 är mindre). ARC verkar vara ett ok chassi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt, så jag gör som jag brukar. https://www.inet.se/kundvagn/visa/714441/gott