skärm flimrar och sen startar datorn om.

Permalänk
Medlem

skärm flimrar och sen startar datorn om.

har börjat få problem med datorn. själv misstänker jag grafikkort men innan jag köper nytt tänkte jag höra med er.

ofta så börjar bilden flimra, så pass mycket så att det går inte se vad det är på skärmen, och bilden är helt stilla. sen några sekunder senare så startar datorn om. då kan detta flimmer komma var som helst i uppstarten av datorn vilket gör att datorn startar om på nytt. ibland med ett par sekunders intervaller och ibland kan den stå i ett par timmar. cpu temp 58 grader, MB 35 grader, GPU är mellan 48-52 grader utan belastning.

MB har stöd för 2 grafikort så har provat byta plats utan resultat. och om jag slår lite nätt med fingret på grafikkortet när datorn är igång så flimrar skärmen till, ibland återhämtar den sig och det fungerar fortfarande men ibland hänger den sig och startar om igen. vet dock ej om den börjar flimrar av rena tillfälligheter när jag petar på grafikkortet eller om det är därför den flimrar. har även testat nya drivisar utan resultat, och ryckt i alla kablar utan resultat.

har en lång felrapport som jag inte får ut något av.

specifikation:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 x86
Processor: AMD phenom II X2 545 MMX, 3d now 3ghz
Processorkylare: ?
Moderkort: ASUS M4A77TD PRO
Minne: 2x 2048 A-data ddr3 pc1333
Grafikkort: ASUS Geforce 250GTS 1gb PCI-E
Hårddisk: raptor 10000rpm 70GB SATA + seagate barracuda 7200rpm 500GB SATA
Nätaggregat: corsair vx550W
Övrig kylning: 1x120mm insug
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare
Temperaturer: 58C processor utan belastning, MB 36C, grafikkort: 48-52C utan belastning

EDIT: nu har den även börjat med att skärmen bara slocknar ibland, "no signal" på monitor sen lyser skärmlampan orange och inget händer. enda sättet att komma ifrån är att trycka på reset knappen på lådan.