Ny USB-specifikation kan leverera 100 W

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att driva vattenpumpar och dylikt genom USB i framtiden? Trevligt. Som sagt så behövs ju nya moderkort för detta, men när det kommer så blir det fint.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hmm kanske man börjar få skäl till att köpa ett 1500w agg? Datorkyl,Mini micro,spisplatta,Lampor,bevattnings-system (åt växter och sånt) o.s.v

Nej, rätt märkligt. 48V och kanske 2A skulle kunna gå, men varken högre spänningar (elsäkerhet) eller högre ström är några överdrivet framkomliga vägar. Och möjligen 3A skulle gå om man är modig och då får man snudd på 150W, men lär brinna mer än en gång om man börjar tillåta något sådant. Den som lever får se....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Knappast, det skulle kräva motsvarande en ytterligare 8-pinskontakt - per USB-port.

Problem solved!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ewizion:

Ladda laptop med stationära
Ladda surfplattan med laptopen
Ladda mobilen med surfplattan
CHARGECEPTION

Skickades från m.sweclockers.com

Perfekt humor

Edit: Humorn i hela tråden är ju utan tvekan på toppnivå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Nej, rätt märkligt. 48V och kanske 2A skulle kunna gå, men varken högre spänningar (elsäkerhet) eller högre ström är några överdrivet framkomliga vägar. Och möjligen 3A skulle gå om man är modig och då får man snudd på 150W, men lär brinna mer än en gång om man börjar tillåta något sådant. Den som lever får se....

3A 50volt? varför inte 30A 5volt? eller 10A 15volt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag gissar att de hundra watten skulle vara för USB totalt i en dator, inte per port.

Frågan är om det får någon större genomslagskraft. Lär kräva mycket förändringar. Dagens kablage kanske är kompatibla med standarden i den mån att det går att köra dem i samma kontakt, men de tunna fjantkablarna lär ju inte kunna leverera 100W direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då skulle ju en molex till PCI-e ström vara rätt oanvändbar. Vill minnas att du kan dra typ 10 A från en molex. Det skulle bli 120 W.

6-pin PCIe adapterkabel har 2 st molexkontakter, och 6-pin PCIe är specificerad till 75W, dvs 37,5W per molex. 37,5W vid 12V är lite drygt 3 Ampere.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Haha, bästa! "Bästa pris på OBH Nordica 6623 Ice Cream Maker"

Permalänk
Medlem

Driva skärm

Jag ser det primära användningsområdet att driva skärmen. Förr i tiden (sent 80tal) så hade iaf macar en kontakt från datorns nätagg till skärmen så man endast hade en kontakt till väggen och man inte behövde bry sig om att stänga av skärmen.

Nu är väl inte USB det optimala om man vill bli av sladdar. Ska bli intressant när vi får de uppdaterade thunderboltskärmarna från Apple så man får usb,firewire, display och ethernet via en kontakt. Kunde de inte slänga in ström där också?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Verkligen på tiden, men det känns som att moderkortstillverkare kommer att behöva fundera lite extra på hur man skall dra banorna i framtiden. Tidigare har man bara behövt fundera på en ström kring 500mA, nu ligger den 40x högre (20A). Självklart är det inget måste för moderkortstillverkarna att dra nytta av allt som specifikationen innebär, men det kan ju definitivt vara något att fundera över.

Ska bli intressant att se hur allt går, det känns som att det definitivt är på tiden för lite förändringar rörande strömförsörjning av USB-tillbehör.

Permalänk

Elgigantens säljare kommer börja övertala folk att de faktiskt (nästan) måste ha usbkablar av supraledare och en livstidstillförsel av flytande helium enligt lag. Givetvis med en avbetalningsplan över 50 år med en ränta på endast 15% (effektiv ränta 200%)

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Elgigantens säljare kommer börja övertala folk att de faktiskt (nästan) måste ha usbkablar av supraledare och en livstidstillförsel av flytande helium enligt lag. Givetvis med en avbetalningsplan över 50 år med en ränta på endast 15% (effektiv ränta 200%)

LOL kommer ihåg när jag skulle köpa en hdmi kabel från elgiganten. försäljaren försökte pracka på mig en 1m kabel för 399kr. jag valde istället den billigare för 99kr. fick i princip höra att jag var korkad.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Sötast
Skrivet av el_genius:

Elgigantens säljare kommer börja övertala folk att de faktiskt (nästan) måste ha usbkablar av supraledare och en livstidstillförsel av flytande helium enligt lag. Givetvis med en avbetalningsplan över 50 år med en ränta på endast 15% (effektiv ränta 200%)

Skämt och sido.... Det finns ju faktiskt "monster" kablar som är just ren och skär lögn som ändå säljs som som smör :/ så många blåsta kunder :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag förstår inte riktigt hur det befintliga kablaget skulle klara av att leverera 100 W?
Spänningen är så vitt jag vet 5 V, det blir en ström på 20 A. Vi snackar då om en kabelarea på 4 mm² alternativ 2,5 mm² vid kortare sträcka...

De säger att de ska öka spänningen. Om en kabel då är dimensionerad för 2.5W så blir det 200V

Ifs kanske USB 2.0/3.0 har fler ledare men ändå

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Haha, bästa! "Bästa pris på OBH Nordica 6623 Ice Cream Maker"

Hahah, enda anledningen till att jag läste igenom tråden var för att se om någon hade uppmärksammat det där!

/WM

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Avstängd

Spänningen kommer nog inte regleras av MB, utan den höga effekten ger enheterna möjlighet att kunna skruva upp den spänning dom behöver själva, tex 3,5" HDD som vill ha både 5 & 12V blir inga problem. Att plocka ut 100W genom USB portarna kräver självklart andra kablar än de befintliga, men få saker lär hamna på den nivån.

Egentligen behöver ju inte MB vara inblandat när det gäller försörjning av USB portarna även om det skulle underlätta en del, kan lika gärna ske vid sidan om, och det kan man fixa redan nu med en enkel mod om man vill det

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Verkligen på tiden, men det känns som att moderkortstillverkare kommer att behöva fundera lite extra på hur man skall dra banorna i framtiden. Tidigare har man bara behövt fundera på en ström kring 500mA, nu ligger den 40x högre (20A). Självklart är det inget måste för moderkortstillverkarna att dra nytta av allt som specifikationen innebär, men det kan ju definitivt vara något att fundera över.

Ska bli intressant att se hur allt går, det känns som att det definitivt är på tiden för lite förändringar rörande strömförsörjning av USB-tillbehör.

Nejdu... för att få upp effekten så måste de höja spänningen till max 48 V - 20 A i en USB kontakt kan du bara glömma - det finns inte på världskartan - glöm det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag gissar att de hundra watten skulle vara för USB totalt i en dator, inte per port.

Frågan är om det får någon större genomslagskraft. Lär kräva mycket förändringar. Dagens kablage kanske är kompatibla med standarden i den mån att det går att köra dem i samma kontakt, men de tunna fjantkablarna lär ju inte kunna leverera 100W direkt.

Såklart att de kan. 50v klarar de och uppåt 2 A går också även om det är på gränsen 50x2 är ungefär 100 sist jag tittade efter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

3A 50volt? varför inte 30A 5volt? eller 10A 15volt?

för att du inte kan dra högre ström utan att öka kabelarean såklart - kabeln blir varm då. höja spänningen upp till 48v kan man alltid göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Nejdu... för att få upp effekten så måste de höja spänningen till max 48 V - 20 A i en USB kontakt kan du bara glömma - det finns inte på världskartan - glöm det bara.

Vilket är en självklarhet. Att höja spänningen är troligtvis inget man kommer att göra, pga dem förluster det innebär att höja spänningen när nätagget bara levererar 12v. Visst finns möjligheten att få ut 24v genom att använda en (i förhållande till 12v) negativ potential (-12v från nätagget) men det medför även detta sina problem.

Borde inte vara några större problem att göra en USB-kontakt kompatibel för 20A, men det kommer också innebära rätt så mycket massivare pinnar - vilket i sin tur kan resultera i problem med bakåtkompabilitet och tillverkningskostnader. Massiva kopparpinnar på runt 2.5mm^2 borde vara mer än tillräckligt för att leverera 20A@5v, 1.5mm^2 borde fungera det med - utan att ställa till för stora problem med värme.

Men hur som helst så var inte min poäng med inlägget att poängtera varenda liten pinal som man kommer att behöva åtgärda för att få detta att fungera, utan främst att det är härligt att dyker upp lite vettigare alternativ för extern strömförsörjning och att USB kan vara ett alternativ med de nya specifikationerna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hardware guy:

6-pin PCIe adapterkabel har 2 st molexkontakter, och 6-pin PCIe är specificerad till 75W, dvs 37,5W per molex. 37,5W vid 12V är lite drygt 3 Ampere.

Jag hittar fortfarande ingenting om att molex bara levererar 4 A. Det enda jag kan se är att kontaktdonen är specade för över 10 A per pinne. Har sett siffror upp till 15 A. Om det stämmer att du bara har 4 A per lina så kan ju de flesta nätaggen inte driva fler än två grafikkort eftersom det oftast bara finns två linor ut från nätagget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zotamedu:

Jag hittar fortfarande ingenting om att molex bara levererar 4 A. Det enda jag kan se är att kontaktdonen är specade för över 10 A per pinne. Har sett siffror upp till 15 A. Om det stämmer att du bara har 4 A per lina så kan ju de flesta nätaggen inte driva fler än två grafikkort eftersom det oftast bara finns två linor ut från nätagget.

11A x 12V = 132W... så varför kör man då två +12V-ledare till en 6-pins på 75W och tre till en 8-pinskontakt om 150W?

Jo... Molex-kontakten som sådan tål ca 11 A, men kabeln gör det inte.

Kablaget som används enligt ATX-standarden är tvinnad flertrådad kopparkabel i dimension 18 AWG +/- 5%, vilket ger en kabelarea om 0.78-0.86 mm2.

Internationell elstandard säger att kablage ska avsäkras till 6A per mm2 vilket ger dig ett maximalt värde om 4.62 till 5.16 ampere för +12V-ledaren eller ett teoretiskt maximum om 55 till 62 watt vid 12V.

Många tillverkare utanför USA kör dessutom enligt meterstandard för kablarna och använder standard 0.75 mm2, vilket är betydligt billigare i resten av världen, och dessa är då godkända för 4.5A.

Detta vid rumstemperatur. Kablarna inuti datorn ska klara betydligt högre temperaturer än så och fortfarande ha en viss marginal, så man avsäkrar med billiga mikrobrytare på 4A - och 4A mikrobrytare är så standard det kan bli (och därför också billiga som f*n).

4A x 12V = 48 W +/- 5% (ATX-aggets spec) = 45 W.

Nu finns det också tillverkare som tar i med kablaget, vissa kör så högt som 1 mm2 och avsäkrar då med 6A istället, men ens då får du max ut 72W per molexlina eller knappt så det räcker till en 6-pins PCI-E.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Barak:

Jag förstår inte riktigt hur det befintliga kablaget skulle klara av att leverera 100 W?
Spänningen är så vitt jag vet 5 V, det blir en ström på 20 A. Vi snackar då om en kabelarea på 4 mm² alternativ 2,5 mm² vid kortare sträcka...

Tänkte med på det där..

Lite varmgång kommer det bli iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tänkte med på det där..

Lite varmgång kommer det bli iaf

Det är ju ändå ganska bra. Bara till att linda kabeln runt kaffekoppen, och man behöver aldrig oroa sig över kallt kaffe igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ewizion:

Ladda laptop med stationära
Ladda surfplattan med laptopen
Ladda mobilen med surfplattan
CHARGECEPTION

Skickades från m.sweclockers.com

Och sen tillbaka till datorn = Evighetsmaskin!

Värmefiltar med ström via USB vore något!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Låter ju livsfarligt, detta. Men det är klart kul om alla tillbehör kan drivas via sin usb-sladd i framtiden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Låter bull med tanke på vad som nämns om kabelarea och strömmar. Att transformera upp spänningen till de nivåer som krävs för att föra över 100W så att befintligt kablage (har en USB-hubb med okänd men supertunn ledare)... Nae, tror inte det va.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vi får se vad de har tänkt sig för lösningar......men det borgar för goda möjligheter för annan utrustning som telefoner osv ja.
Borgar även för BÄTTRE kringutrustning....återstår att se om det är totalt för säg fyra portar eller om det ÄR per port.....
Vi får vänta och se....

Skrivet av eXeem:

LOL kommer ihåg när jag skulle köpa en hdmi kabel från elgiganten. försäljaren försökte pracka på mig en 1m kabel för 399kr. jag valde istället den billigare för 99kr. fick i princip höra att jag var korkad.

Skrivet av Allexz:

Skämt och sido.... Det finns ju faktiskt "monster" kablar som är just ren och skär lögn som ändå säljs som som smör :/ så många blåsta kunder :/

Sedan kan man (dessvärre) göra som jag....
Prova kablarna i butiken och se vilka skillnader det blir.....
Det FINNS en anledning till varför jag gillar Audio/CinemaQuest

Permalänk
Medlem

vart kan man köpa böjbar kylfläns till usb kabeln???

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

En fördel blir USB drivna högtalare, sitter nu med Logitech 5w USB drivna (vilket är en av dom bästa) o ljudet är ok,men tänk vad dom kan tillverka