Ny speldator. Nyckelord: PRISVÄRD

Permalänk

Ny speldator. Nyckelord: PRISVÄRD

Hej sweclockers! Första posten här efter mycket lurkande

Jag tänkte mig att jag skulle skaffa mig en ny stationär dator då min laptop inte längre håller måttet. Jag är en komplett nybörjare när det kommer till att sätta ihop datorer själv, så jag vänder mig därför till Köpråds-forumets visa hivemind. Kan nog tänka mig att lägga ca 6000, men det finns lite utrymme. Kommer dessutom behöva ny skärm. Finns det någon som är villig att ge en rekommendation på det senare så vore det bussigt

Främst är jag intresserad av att kunna spela SC2 på ultra utan problem, och även att köra Skyrim och The Witcher 2 (inte nödvändigtvis på vassaste inställningarna).

Min tanke är (som fattig student!) att det är klokare att inte lägga ut för den bästa prestandan utan istället att satsa på goda uppgraderingsmöjligheter.

Jag har sett ut en del komponenter som ofta rekommenderats här på forumet och där jag känner att jag kanske har en liten bild av hur de står sig mot alternativen (hårddisk, chassi och processor). Komplettera gärna paketet, eller om ni tycker jag är dum i huvudet, så föreslå gärna något klokare

http://www.inet.se/kundvagn/visa/705765/fruktansvard

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/706535/2011-08-06

Här är mitt förslag. Det är mycket prisvärt, vill jag lova.

- Möjlighet att uppgradera till Crossfire
- Möjlighet att uppgradera till Bulldozer
- Lämnar rum för överklockning

OS, ifall du behöver det, har jag för mig att man kan skaffa billigt genom CSN om man är student, men vet inte exakt hur

Skärm har jag dålig koll på, hur stor vill du ha?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Det ser passande ut när det kommer till både prestanda och pris! Okunnig som jag är vill jag dock gärna ställa några frågor.

Jag förstår det som att grafikkortet har sin egen fläkt, efter att ha läst på lite om processorn så antar jag att Cooler Master-fläkten är tänkt att ersätta den befintliga?

När det kommer till nätaggregatet: hur pass mycket är 650 Watt i sammanhanget, ger det utrymme för att lägga till ytterligare en GPU eller är det tänkt att passa till det här packetet?

Upplever att det är lite oklart huruvida det finns plats i chassit för 2 GPUer, vet inte hur man avgör det :/

När det kommer till skärmar så ja, jag vette sjutton, en billigare skärm med HD är nog vad jag hade tänkt mig.

För övrigt så tackar jag för tipset ang. studentrabatt på windows, kände inte till det och ser att man kan spara någon hundralapp!

Permalänk

Bumpar och lägger till en ytterligare fundering

Är det fördelaktigare att köpa 1x4 GB RAM istf 2x2 GB? Jag förstår det som att 2 är det bästa antalet(?) och det lämnar öppet för att uppgradera till 8 GB totalt utan att byta några minnen?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fruktansvärd:

Bumpar och lägger till en ytterligare fundering

Är det fördelaktigare att köpa 1x4 GB RAM istf 2x2 GB? Jag förstår det som att 2 är det bästa antalet(?) och det lämnar öppet för att uppgradera till 8 GB totalt utan att byta några minnen?

Man får inte bumpa trådar.

Ja, som du säger är det bättre att köpa två moduler istället för en, då det tillåter Dual-Channel, som ökar prestandan.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.