klantade mig med jobbservern

Permalänk
Medlem

klantade mig med jobbservern

Hej swec!

Jag har klantat mig. Servern i fråga är en Dell poweredge t105. De intressanta specsen är
OS: Small Business Server 2003
LSI SAS Raidcontroller med 2 stycken diskar á 250gb i hårdvaru-raid 1

En av diskarna gick ner delvis tidigare idag, Event Viewern sprutade felmeddelanden och Dell diagnostikverktyg visade att disken hade enorma korrupta sektorer. Jag ringer support, förklarar min situation och de skickar en ny disk, ska komma imorgon. Bra tänker jag och låter bägge diskar sitta kvar i tron om att raidcontrollern skulle fatta att den trasiga disken var trasig. Icke sa nicke, istället för att köra i "degraded" och ignorera den trasiga disken så försöker den istället synka med den trasiga disken! Systemet stannar helt då den försöker resynca diskarna. Katastrof.

Det är väldigt viktigt för verksamheten att servern fungerar och jag blir riktigt svettig, vi får ju inte tappa tillgänglighet! Då servern ligger nere kan ingen arbeta. I ren desperation för att stoppa resynkandet och för att få igång systemet igen startar jag om servern och går in i raidcontrollerns interface innan windows bootat. Där tar jag bort Raid 1 arrayen i hopp om att i windows få upp de två diskarna individuellt för att få igång systemet igen. Jag plockade sedan ut den trasiga disken.

Problemet ligger i att jag nu har en fungerande disk med all data på men för att skapa en ny raid 1:a när den hela disken kommer måste raidcontrollern blåsa ur / totalradera bägge diskarna som ska raidas! Inte bra! Jag skulle självklart bara ryckt den trasiga disken för att få raidcontrollern att fatta att den skulle köra i degraded och vänta på en ny disk men i mitt svettiga tillstånd förstod jag inte bättre. Nu vill den totalradera bägge diskarna för att raida dem när den nya disken kommer...

För att lösa problemet har jag bootat med en Ubuntu Live CD och kör just nu en direktkopiering med dd av hela den fungerande disken till en extern 500gigs disk. Kommandot jag använder är

sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

Planen är att, när den nya disken kommer,
#raid 1:a den gamla disken och den nya med hårdvarukontrollern
#boota ubuntu från LiveCD
#be till gud att ubuntu får upp de raidade diskarna som en device (har stöd för raidcontrollern)
#köra dd tillbaka till de raidade diskarna från den externa disken

Vad tror ni om min plan swec? Finns det en bättre lösning? Har jag skitit ner mig totalt?

När jag ska återställa min backup från usb-disken till raiden, hur ska jag göra då? usb-disken är ju större, kommer den att skriva så mycket den kan innan platsen på raiden tar slut (250gb) och sen stanna eller?

Help me Swec! You're my only hope!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

du har förvisso skitit i det blå skåpet men du tänker rätt nu i slutet. all data bör vara kvar på orginaldisken. nu har du ju en säkerhetskopia på usb disken också, vilket är sweet.

jag personligen hade gjort så här imorgon:
* stoppa i den nya blanka disken och den trasiga
* bygg ny raid1
* när det är klart sätt i den gamla fungerande disken i slot0 och den nya blanka i slot1
* boota windows och vänta på att kontrollern synkar över data till den nya disken i slot1

skiter det sig, ja då kan du ju boota med ubuntu igen och dd'a över till din nybyggda array. storleken ska inte spela roll eftersom diskstorlek ligger i partitionstabeller unt so weiter, faktisk fysisk storlek har ingen inverkan (så länge inte den fysiska är mindre än vad paritionerna förutsätter den skall vara då)

lycka till

Permalänk
Medlem

Dags att ha en hot-spare eller ett par diskar liggandes på hyllan för framtida strul. Om dina diskar är köpta samtidigt är de nog också tillverkade samtidigt, vilket betyder att de nog dör ungefär samtidigt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Dags att ha en hot-spare eller ett par diskar liggandes på hyllan för framtida strul. Om dina diskar är köpta samtidigt är de nog också tillverkade samtidigt, vilket betyder att de nog dör ungefär samtidigt.

Lycka till!

Absolut, nu hade vi ju dock grejer från Dell och får en gratis disk på posten när den gamla brakar. I framtiden blir det dock absolut eget "lager".

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

du har förvisso skitit i det blå skåpet men du tänker rätt nu i slutet. all data bör vara kvar på orginaldisken. nu har du ju en säkerhetskopia på usb disken också, vilket är sweet.

jag personligen hade gjort så här imorgon:
* stoppa i den nya blanka disken och den trasiga
* bygg ny raid1
* när det är klart sätt i den gamla fungerande disken i slot0 och den nya blanka i slot1
* boota windows och vänta på att kontrollern synkar över data till den nya disken i slot1

skiter det sig, ja då kan du ju boota med ubuntu igen och dd'a över till din nybyggda array. storleken ska inte spela roll eftersom diskstorlek ligger i partitionstabeller unt so weiter, faktisk fysisk storlek har ingen inverkan (så länge inte den fysiska är mindre än vad paritionerna förutsätter den skall vara då)

lycka till

Vilken gudomlig idé! Så ska jag göra, tack för tipset!

Lite förvirring kvar dock, om det nu skiter sig (Murphy och så) och jag måste dd:a över från usbdisken. Jag var ju dum nog att skriva kopian av den hela disken direkt till rooten på usb-disken. USB-disken är på 500 och den gamla är på 250. När jag sedan kör dd tillbaka måste jag ju då ange usb-diskens root som input file, de 250 tomma gigabyen på "andra halvan" av usb-disken, vad kommer dd försöka göra med dem? Jag skulle ju självklart gjort kopian till en fil på usb-disken, inte till rooten... Man lär sig av sina misstag.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

USB-disken är på 500 och den gamla är på 250. När jag sedan kör dd tillbaka måste jag ju då ange usb-diskens root som input file, de 250 tomma gigabyen på "andra halvan" av usb-disken, vad kommer dd försöka göra med dem?

nejdå det är ingen fara. faktum är att eftersom du gjorde en rak kopia av din hårddisk och skickade den till usb-disken, så är din usb-disk nu for all intents and purposes 250gb stor. den överskjutande lagringskapaciteten "syns" inte om du inte kör fdisk och skriver en ny paritionstabell, men nu i dagsläget är den på byten lika stor som den vanliga hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

nejdå det är ingen fara. faktum är att eftersom du gjorde en rak kopia av din hårddisk och skickade den till usb-disken, så är din usb-disk nu for all intents and purposes 250gb stor. den överskjutande lagringskapaciteten "syns" inte om du inte kör fdisk och skriver en ny paritionstabell, men nu i dagsläget är den på byten lika stor som den vanliga hårddisken.

Ah tack, efter lite meckandes och trixandes benade jag nyss ut detta själv men tack för bekräftelsen. Valde att formatera om disken som ext4 och kopiera 250:an till en fil därpå istället. Moment of truth imorgon när disken ska komma, tack för hjälpen!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Önskar dig lycka till! Jag litar inte enbart på raid utan ser gärna att saker ligger även på ett par USB diskar samt på en raid. Då är jag säker på att det inte blir dataloss. Fungerar ok i hem miljöer. Men företag tror jag inte är så bra på.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Så hur gick det sen då tifius? några lärdomar du har att dela med dig av?

Permalänk
Avstängd

Jag tror tyvärr han failade hårt...

"Där tar jag bort Raid 1 arrayen i hopp om att i windows få upp de två diskarna individuellt för att få igång systemet igen. Jag plockade sedan ut den trasiga disken."

Grejen med RAID 1 är ju just redundans och han kunde kört vidare i degraded state.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som säger det, men ändå: hade du haft backup hade det inte varit något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Jag tror tyvärr han failade hårt...

"Där tar jag bort Raid 1 arrayen i hopp om att i windows få upp de två diskarna individuellt för att få igång systemet igen. Jag plockade sedan ut den trasiga disken."

Grejen med RAID 1 är ju just redundans och han kunde kört vidare i degraded state.

Exakt, mycket klantigt av mig. Totalt hjärnsläpp p.g.a. stressad situation. Trodde ju att controllern skulle inse att disken var trasig köra degraded så fort disken pajjade. Istället försökte den ju synca om arrayen med den trasiga disken, därav panikåtgärden. My bad

Disken kom igår men jag har inte haft möjlighet att köra in den, kommer göra det imorgon!

Jag har nu backup, en 250gb .img som jag gjorde med dd. Md5 hashade för att kolla att jag fått över utan några bitfel och det var grönt Återkommer imorgon med hur det går!

PS. Självklart är alla viktiga filer på servern uppbackade på en extern usb-disk annars också, jag har dock inte haft någon backup på hela systemet tidigare. Helt körd är jag inte

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Beroende på hur du gör med återkopiering så glöm inte att du kan behöva lägga tillbaka rättigheter på filer och mappar manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Beroende på hur du gör med återkopiering så glöm inte att du kan behöva lägga tillbaka rättigheter på filer och mappar manuellt

Om jag gör hela återkopieringen direkt, bit för bit, med dd kommer väl den informationen med?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Om jag gör hela återkopieringen direkt, bit för bit, med dd kommer väl den informationen med?

japp.

Permalänk
Medlem

Sådär, nya disken sitter i enligt ethernals plan om att först skapa raiden med nya och gamla trasiga disken och synkar nu. Står dock på 0%... Ingen jobbar här imorgon så det är ingen brådska. Oroväckande att den verkar stå helt still men hur många gånger har man inte sett hopp från 0% till 99% i såna där mätare... Återkommer imorgon!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Allah uh ackbar! Systemet rullar igen med två RAID 1:ade diskar. Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa!

Ni andra som har windowsservrar, hur backar ni upp hela systemet på servrar som är i drift? Att boota med en ubuntu livecd räddade mig här men nu när jag blivit en nära-döden upplevelse klokare vill jag ju ha regelbunden backup av hela systemet, kanske nattetid, som inte kräver något aktivt ingripande av mig. Hur gör man på bästa sätt?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Allah uh ackbar! Systemet rullar igen med två RAID 1:ade diskar. Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa!

Ni andra som har windowsservrar, hur backar ni upp hela systemet på servrar som är i drift? Att boota med en ubuntu livecd räddade mig här men nu när jag blivit en nära-döden upplevelse klokare vill jag ju ha regelbunden backup av hela systemet, kanske nattetid, som inte kräver något aktivt ingripande av mig. Hur gör man på bästa sätt?

Backup exec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Allah uh ackbar! Systemet rullar igen med två RAID 1:ade diskar. Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa!

Ni andra som har windowsservrar, hur backar ni upp hela systemet på servrar som är i drift? Att boota med en ubuntu livecd räddade mig här men nu när jag blivit en nära-döden upplevelse klokare vill jag ju ha regelbunden backup av hela systemet, kanske nattetid, som inte kräver något aktivt ingripande av mig. Hur gör man på bästa sätt?

ntbackup funkar utmärkt på 2003 server och är inbyggt. Använder sig utav shadow copy så det är inga problem att använda vid drift. Se till att ta med system state.

Om du har tid över så skapa en virtuel maskin och installera en ren 2003 och läs in backupen för att återskapa servern i övningssyfte. Det är rätt vanligt att man sitter med backuper fast man vet inte riktigt hur man ska läsa tillbaka allt, brukar ju alltid lösa sig men har man gjort det innan så går det mycket snabbare och smidgare när det väl det skiter sig.

Samma sak med RAID och även till viss del UPSer, ofta testar man det inte ordentligt i praktiken och så står man där och säger "ojj då" och drar sig i skägget och funderar.

Permalänk
Medlem

Symantec backup exec använde jag på windows 2008 men jag vet inte vad som e rekomenderat för 2003

MVH

Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fj0mp:

Symantec backup exec använde jag på windows 2008 men jag vet inte vad som e rekomenderat för 2003

MVH

Fj0mp

Vi kör Backup Exec på både 2003 och 2008 på jobbet. Fungerar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

ntbackup funkar utmärkt på 2003 server och är inbyggt. Använder sig utav shadow copy så det är inga problem att använda vid drift. Se till att ta med system state.

Om du har tid över så skapa en virtuel maskin och installera en ren 2003 och läs in backupen för att återskapa servern i övningssyfte. Det är rätt vanligt att man sitter med backuper fast man vet inte riktigt hur man ska läsa tillbaka allt, brukar ju alltid lösa sig men har man gjort det innan så går det mycket snabbare och smidgare när det väl det skiter sig.

Samma sak med RAID och även till viss del UPSer, ofta testar man det inte ordentligt i praktiken och så står man där och säger "ojj då" och drar sig i skägget och funderar.

Med en ntbackup måste jag alltså göra en installation från skiva och sen återställa inifrån windows?

Kan jag med backup exec göra en kopia av hela disken som jag kan kopiera tillbaka direkt till disk och ha systemet uppe igen? Det var otroligt smidigt gjort med dd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Kan jag med backup exec göra en kopia av hela disken som jag kan kopiera tillbaka direkt till disk och ha systemet uppe igen? Det var otroligt smidigt gjort med dd.

japp. enligt http://www.symantec.com/business/system-recovery-server-editi... så har bacup exec vad som kallas "bare metal restore" på backupianska.
dd är sjukt smidigt om man under kontrollerade former ska dumpa innehållet på en disk och föra över till en annan, men en riktig backupprogramvara är nog att föredra i långa loppet om man behöver återställa enstaka filer osv..

kan tipsa om Acronis också. visst - symantec är fint eftersom man får support och har nån man kan ringa och skälla på om nått skiter sig, men det är lite dyrt om det "bara" är ett litet företag och nån enstaka server som skall backas. Acronis är good enough liksom och kostar inte så gräsligt mycket http://www.acronis.com/backup-recovery/server-windows/