Hemmanätverk går ej att komma åt om inte 'systerdator' är igång - wtf?

Permalänk
Medlem

Hemmanätverk går ej att komma åt om inte 'systerdator' är igång - wtf?

Mitt hemmanätverk:

- Router, Netgear WNDR3700, får internet via en Raycore-dosa som omvandlar fiber från Bredband2 till TP-kabel.
- Har en liten Debianburk som står på 24/7. Webserver, VPN.
- Stationär dator som jag har igång när jag är hemma, avstängd annars.

Allt funkar frid och fröjd, förutom att jag inte kan pinga mitt hemmanätverk utifrån eller ansluta till någon tjänst hemma, om inte den stationära datorn är igång.
Om jag sätter igång den så kommer nätverket igång 'utåt' sett och jag kan till och med stänga av den stationära och fortfarande komma åt nätverket.
Om jag däremot stänger av den och väntar tills nästa dag så går det inte att komma åt nätverket utifrån längre.

Den stationära datorn går i detta scenario att byta ut mot min iPhone, den 'triggar' igång nätverket på samma sätt.

Nån som har nån susning om vad felet kan vara?

Permalänk

Du har inte ställt in att den bara kopplar upp mot internet om behov finns?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Du har inte ställt in att den bara kopplar upp mot internet om behov finns?

Har letat efter en sån inställning i webbgränssnittet men inte hittat nån. Har definitivt inte gått in och valt det medvetet, om det nu mot förmodan skulle finnas.
Kör senaste firmware, och inte nån DD-WRT eller nåt annat custom utan Netgears egna firmware.

Permalänk
Rekordmedlem

Dhcp kanske är felkonfat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

debianburk -> script ping www.sunet.se med repeat

Kör i ett par dagar och se om det är där skon klämmer. Har för mig att de flesta Netgear (senare åtminstone) kör med grönt nätverk, dvs stänger av portar som inte används aktivt etc för att spara el och miljö.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

debianburk -> script ping www.sunet.se med repeat

Kör i ett par dagar och se om det är där skon klämmer. Har för mig att de flesta Netgear (senare åtminstone) kör med grönt nätverk, dvs stänger av portar som inte används aktivt etc för att spara el och miljö.

Okej, får prova det!

Skrivet av mrqaffe:

Dhcp kanske är felkonfat?

På vilket sätt menar du?
Jag har inte gjort några särskilda inställningar, det mesta är auto och funkar som det ska, förutom just symptomet jag har beskrivit ovan.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du tex kör dhcp via debianservern i stället för routern då får du inget ip om den är av, vad har du för gateway i datorn då, pekar den på routern eller "servern"?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag har helt uteslutit både hemmaserver och stationär dator.

Exempel:
Kunde inte pinga mitt publika IP jag får från ISPn via 3G på iPhonen.
Jag kommer hem, ansluter min iPhone till hemmanätverket trådlöst, får en IP-adress tilldelad. Stänger av Wifi och kör bara 3G igen, och vips så kan jag pinga IP't.

Visst låter det som nåt spök med routern?

Permalänk
Rekordmedlem

Men i så fall har ju inte debianburken med saken att göra. Det är inte säkert att du kan pinga ditt ip utifrån, många routrar har det avstängt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej jag vet, debianburken är utesluten ur ekvationen.

Jag KAN pinga mitt publika IP, routern hade det avstängt för en vecka sen, och just det har jag ställt in.

Det som sen händer samtidigt är att det inte går att pinga IP't efter nåt dygns inaktivitet, och i samband med det kommer jag givetvis inte åt nånting på hemnätverket.