Win7 På en urgammal laptop.

Permalänk

Win7 På en urgammal laptop.

Hej,
Titeln talar för sig själv. Hur skulle det gå att installera win7 32bit på en gammal laptop (compaq x8220) Den kör xp pro nu.
Går det att bra? eller kommer datorn inte palla med det.

Permalänk
Medlem

Jag kör Win 7 Ultimate på en (tror den är fyra år gammal) acer aspire 4315.
Det som kan bli problem är väl ifall du fortfarande bara har 512mb ram.. kan bli segt då.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle behållt XP eftersom det verkar funka så finns det egentlig ingen anledning att byta på en "såpass gammal dator"

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 på min IBM T40 som med råge kan klassas som "urgammal", känns till o med piggare än med XP...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Har testat många laptops som jag tyckt "borde klara" Windows 7", dock är min slutsats att Windows XP alltid ändå flytit bättre. Även med aero avstängt. Brukar bl a köra 720p-material som test, både i VLC och på youtube. Ofta om det hackar i Win7 flyter det som sagt i XP.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cheewie:

Har testat många laptops som jag tyckt "borde klara" Windows 7", dock är min slutsats att Windows XP alltid ändå flytit bättre. Även med aero avstängt. Brukar bl a köra 720p-material som test, både i VLC och på youtube. Ofta om det hackar i Win7 flyter det som sagt i XP.

"Borde klara" är väl rätt "personligt", kan du specifiera lite mer exakt?

Permalänk

Inga problem med min antika Compaq N160, P3 1GHz och 512MB SDRAM 6MB ATI.... DOCK allt på lägsta, AERO eller vad fan ögongodiset heter får man fett glömma

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Borde klara" är väl rätt "personligt", kan du specifiera lite mer exakt?

En Intel M 1.7GHz med 1GB ram, samt ATi FireGL. Windows 7 flöt på ganska bra, dock var inte aero tillräckligt rappt för att vara tillfredställande. Provade att stänga av med men man saknar ngt i menysnabbheten som inte finns. XP gjorde istället susen.

På stationära datorer så skulle jag dra gränsen vid P4 3GHz, 1GB minne samt ett grafikkort som matchar ATi 9600XT / Geforce FX 5700. Detta är dock en smärtgräns man möjligen inte kan streama 720p-material på som jag skrev ovan.

Skrivet av quattro-2.6:

Inga problem med min antika Compaq N160, P3 1GHz och 512MB SDRAM 6MB ATI.... DOCK allt på lägsta, AERO eller vad fan ögongodiset heter får man fett glömma

Hehe, bra jobbat! Har två Celeron 800MHz här hemma, Thinkpad och HP. Blir nästan sugen på att prova för att bräcka det där.. måste vara en hemsk användarupplevelse! Har provat XP på 500MHz och det var ingen höjdare.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Snusfri

Har kört Win7 på en P3@500mhz med 64mb ram, dock 512mb under installationen, flöt betydligt bättre än väntat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Testade Win7 på min gamla laptop, flöt på fint. Fast fick byta tillbaka till XP då det inte fanns drivrutiner till all hårdvara. Intel hade inte släppt stöd för Win7 och standarddrivare fungerade inte.
Var just grafikkortet som var mest irriterande att det inte fungerade då jag inte kunde välja rätt upplösning på skärmen. Utan fick köra generic VGA drivern som man använder vid install av windows.

Det är värt att testa iaf, men spara din gamla XP i någon Ghost from om du inte orkar göra en nyinstall ifall det skiter sig med win7.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Hehe, bra jobbat! Har två Celeron 800MHz här hemma, Thinkpad och HP. Blir nästan sugen på att prova för att bräcka det där.. måste vara en hemsk användarupplevelse! Har provat XP på 500MHz och det var ingen höjdare.

har kört win XP på en Pentium1 233mhz @ 266mhz 64mb ram och nått random videokort utan 3d stöd som jag inte minns vad det heter...

tog en jäkla tid att starta men när den väl var igång så flöt det bra vill jag minnas kunde dock inte köra film på den men gammla spel och musik fungerade bra.

angående att köra win 7 på en gammal xp dator borde det nog fungera bra så länge du kollar innan att det finns w7 drivrutiner till allt i burken

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows