Kopieringsavgiften utmanas i domstol

Permalänk
Proffsmoddare

Detta är fan sjukt alltså, kollektiv bestraffning säger jag bara! Borde de inte bli lagligt nu att tanka då dom tagit betalt för ett brott som ännu inte begåtts ? Vansinne!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuDis:

Är det någon som kan visa en årsredovisning eller liknande från copyswede, där man ser att det har betalats UT en pengar till artister ???

DET tycker jag att man ska titta på, jag kan ju inte tänka mig att det kommer att vara mer än 20-30% av intäkterna som går TILLBAKA till artisterna

ALLT som de drar in ska väl gå tillbaka eller är copysweden ett vi vinstdrivande företag ???

Årsredovisningar kan hittas på deras hemsida, men det ser ut som att de inte går med vinst. Förra året fick de till exempel in 225 miljoner kronor (varav 90 från privatkopieringsersättning) och delade ut 206 av dessa. Exakt vilka artister som fick vad framgår inte, men man kan se hur stor andel varje medlemsförening får.

Permalänk

Ehm, fick inget svart innan så tänkte fråga igen:)
Vilket företag beställer ni från när det gäller utlandet?
Har aldrig gjort, men planerar att göra av nåra anledningar, avgifterna från copyswede är en av dom;P

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Det är på gång det med. En majoritet i riksdagen sägs vara för att lägga det på skatten istället.
Talas om tidigast 2013 har jag för mig.

Jag hoppas inte. SR och SVT är det enda TV/Radio kanalerna som inte är reklamfinansierade som täcker utbildning, barnunderhållning, underhållning för vuxna (filmer, dokumentärer, reportage om korruption och orättvisor) och inslag utav kulturellt natur. Att införa det som skatt skulle innebära att regeringen kan påverka deras budget. Jag vet inte om det är en bra ide då den troligen skulle minska.

Permalänk
Avstängd

Det är värst vad många tror detta är en BRA manöver? Hallå, det är SVENSKT RÄTTSVÄSENDE vi talar om här -- värre än Nordkorea och mer skruvat än Kina. Detta kan aldrig sluta väl, det är trots allt SVERIGE vi pratar om här... Huga!

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Är väl bara att dom säljer som byggsats, en intern HDD och så följer en låda med där man kan, om man vill, montera sin HDD.
Annars så finns ju dessa
http://www.dustinhome.se/usb-esata-dockning-till-25-och-35-sa...

Permalänk
Medlem

Copyswede, en vidrig intresseförening (som antipiratbyrån) som döljer sitt giriga syfte med "privatkopiering" som inte är olagligt, men de skall ha pengar för det... (som de inte behöver berätta för nån vad de gör med pengarna)

hoppas de blir riktigt påsatta av domstolen, men vi pratar ju om sverige, där domstolen har samma livserfarenhet och koll på hur världen fungerar som en fin liten sten, mitt ute i en jävla öken

företags girighet börjar bli riktigt *riktigt* motbjudande

/Daniel

Permalänk
Medlem

Copyswede är en ond organisation som bara vill tjäna pengar på andra människors lidande! (De kräver ersättning när man köper externa hårddiskar och usb-minnen, det kostar mer för folk och de lider av detta.)

Som många redan skrivit är det bara skitsnack att alla externa diskar skulle användas till privatkopiering. Sitter med en samling på lite mer än ett halvt dussin externa diskar (500gb-2tb) och de innehåller inte en enda byte med rippad musik eller film, utan enbart backuper och bilder.
Varför ska jag bli straffad för att jag har svårt att rensa bort bilder jag tagit med kameran? Eller för att jag inte vill förlora viktigt arbete av olika slag?

Sen säger de att man som företag kan registrera sig och hamna i deras proffsdatabas, men endast stora företag samt företag som håller på med media och dylikt har en sportslig chans att få sin ansökan accepterad. Dvs, de mindre företagarna som gör annat blir avvisade ganska snabbt, om de inte håller på med något som copyswede tycker att de borde få det för eller om de är såpass stora så att de klenmodiga små råttorna där inte vågar säga nej.

Bra UMA! Ni har nog de flestas stöd!

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gryzor:

Det är värst vad många tror detta är en BRA manöver? Hallå, det är SVENSKT RÄTTSVÄSENDE vi talar om här -- värre än Nordkorea och mer skruvat än Kina. Detta kan aldrig sluta väl, det är trots allt SVERIGE vi pratar om här... Huga!

Förstår att du är upprörd över detta men att påstå det du just påstod är att ta det en aning långt. Vad grundar du det på? Stor erfarenhet av nordkoreanskt och kinesiskt rättsväsende?

Hur kan det vara en dålig manöver? Är det bättre att bara ge sig?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Skulle "det värsta" hända och svenska politiker och jurister ställer sig bakom CopyLeech parasit-agenda så kommer jag (tyvärr för svenska hårdvaru-ÅF) köpa den lilla lagring jag behöver från utlandet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Skulle "det värsta" hända och svenska politiker och jurister ställer sig bakom CopyLeech parasit-agenda så kommer jag (tyvärr för svenska hårdvaru-ÅF) köpa den lilla lagring jag behöver från utlandet.

Tänkte precis det. Det är väl bara att köpa från utlandet, och som du säger då skadas de svenska företagen.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk

Går det att på något sätt stötta UMA? Jag antar att de kommer att möta hårt motstånd från Copyswede och deras vänner i rätten så de kanske behöver ekonomisk hjälp?

Insamling?

Risken är att det blir som i TPB-rättegången där rätten inte förstår det tekniska och hur verkligheten ser och därför dömer till Copyswedes fördel, vilket kan vara katastrofalt för andra typer av enheter (mobiltelefoner, interna hårddiskar, osv).

Permalänk
Skrivet av Sup3rioR:

Detta är fan sjukt alltså, kollektiv bestraffning säger jag bara! Borde de inte bli lagligt nu att tanka då dom tagit betalt för ett brott som ännu inte begåtts ? Vansinne!

Nej, avgiften täcker den lagliga PRIVATKOPIERINGEN - inte den olagliga PIRATKOPIERINGEN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticslayer:

Går det att på något sätt stötta UMA? Jag antar att de kommer att möta hårt motstånd från Copyswede och deras vänner i rätten så de kanske behöver ekonomisk hjälp?

Insamling?

Risken är att det blir som i TPB-rättegången där rätten inte förstår det tekniska och hur verkligheten ser och därför dömer till Copyswedes fördel, vilket kan vara katastrofalt för andra typer av enheter (mobiltelefoner, interna hårddiskar, osv).

+1

Tyvärr har du nog rätt.

Jag vill ha insyn i CopySwedes verksamhet, annars ska de inte ha ett öre av mig! Snacka om gratis pengar som ingen vet vart de tar vägen...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nästa steg, radiotjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

vissa kanske möjligtvis jobbar på sagda bolag *Whistle*

Permalänk
Medlem

Någon har säkert skrivit detta redan men... Om vi ska tvingas betala en hela tiden ökande avgift för piratkopiering så måste vi ju till slut nå en punkt där det inte är piratkopiering längre eftersom vi betalar för det... bra att detta går till domstol men jag tror knappast att det ändrar något.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

+1

Tyvärr har du nog rätt.

Jag vill ha insyn i CopySwedes verksamhet, annars ska de inte ha ett öre av mig! Snacka om gratis pengar som ingen vet vart de tar vägen...

Har du kollat deras hemsida? Läst årsredovisningen? Det står där.

http://www.copyswede.se/ersaettningar/principer-foer-foerdeln...

Och som tidigare sagts i tråden, Copyswede gör nollresultat, all behållning efter kostnader delas ut. Sen kan man ha åsikter om kostnaderna som sådana, t.ex. deras löner. Och givetvis kan man ha åsikter om avgiften som sådan (det har jag). Men att ingen vet vart pengarna tar vägen är inte riktigt sant.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon15480:

Jag tror att mer än 50% av all ANVÄND utrymme på externa diskar består av piratkopierat material.

Då tänker du antagligen fel... Jag anväbnder 0% på mina externa hårddiskar, har 2 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Då tänker du antagligen fel... Jag anväbnder 0% på mina externa hårddiskar, har 2 st.

Du är en person.
Problemställningen är hur det ser statistiskt över hela landet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag tror att mer än 50% av all ANVÄND utrymme på externa diskar består av piratkopierat material.

Låter lite högt, men det är ändå inget som berörs av detta då piratkopiering är olagligt och avgiften tas ut för laglig privatkopiering.
(oavsett hur mycket folie du snurrar runt huvet är den officiella förklaringen till avgiften att täcka upp för laglig privat kopiering i liten utsträckning)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

SVT/Aktuellt hade ett inslag om avgiften men talade endast generellt om kopiering av film och musik, svårt att tro att gemene man känner till skillnaderna mellan PRIVAT och piratkopiering samt att detta endast gäller det förstnämnda. Dessutom sades det att denna kopiering ökar. Skulle vilja se underlaget för det påståendet.

Undermåligt.

Edit: http://svtplay.se/t/102534/aktuellt (vid 09:25)

Jag misstänker starkt att:

a) om underlaget finns så är det inget stort underlag/undersökning (har aldrig sett eller läst om någon dylika, men jag kan ha missat nåt:P)
b) detta är förmodligen bara tyckanden från CopySwede för att de ser om sitt hus. (Lite som när banken säger att om man har ett uttagskort så minskar rånrisken, men talar tyst om att värdetransportrånen har ökat istället: "Statistiken "Post och Bankrån"-posten är ungefär densamma men har fått en ny kolumn i statistiken istället). CopySwede ser om sitt Hus som sagt...:(:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FightClub:

Jag hoppas inte. SR och SVT är det enda TV/Radio kanalerna som inte är reklamfinansierade som täcker utbildning, barnunderhållning, underhållning för vuxna (filmer, dokumentärer, reportage om korruption och orättvisor) och inslag utav kulturellt natur. Att införa det som skatt skulle innebära att regeringen kan påverka deras budget. Jag vet inte om det är en bra ide då den troligen skulle minska.

Det blir ingen skillnad mot hur avgiftens storlek bestäms i dagsläget. Det som är viktigt att påpeka är att regering och riksdag inte har något inflytande över hur public service spenderar sina pengar, eller vad som skall sändas. Förvaltningsstiftelsen skall fortsätta som vanligt, enda skillnaden blir indrivningsmetoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Har du kollat deras hemsida? Läst årsredovisningen? Det står där.

http://www.copyswede.se/ersaettningar/principer-foer-foerdeln...

Och som tidigare sagts i tråden, Copyswede gör nollresultat, all behållning efter kostnader delas ut. Sen kan man ha åsikter om kostnaderna som sådana, t.ex. deras löner. Och givetvis kan man ha åsikter om avgiften som sådan (det har jag). Men att ingen vet vart pengarna tar vägen är inte riktigt sant.

Jag kan ljuga ihop en sådan där årsredovisning också, inga problem alls när man drar runt ~200 mille om året utan att behöva lyfta ett finger eller åstadkomma ett dyft...

8 pers som delar på 11,3 miljoner per år för att flytta lite pengar enligt en betalningsmodell som jag anser är högst godtycklig. Några som vill starta "Kopierings Sverige" med mig? Vi kan göra samma jobb för halva kostnaden! Någon som hänger på?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag kan ljuga ihop en sådan där årsredovisning också, inga problem alls när man drar runt ~200 mille om året utan att behöva lyfta ett finger eller åstadkomma ett dyft...

8 pers som delar på 11,3 miljoner per år för att flytta lite pengar enligt en betalningsmodell som jag anser är högst godtycklig. Några som vill starta "Kopierings Sverige" med mig? Vi kan göra samma jobb för halva kostnaden! Någon som hänger på?

Jag svarade på ett inlägg som sade att man inte har en aning om vart pengarna gick. Så jag hjälpte honom till information. Och självklart kan man ha åsikter om deras lön och godtyckligheten av hela avgiften. Har jag sagt något annat?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av Jokkocze:

Copyswede är en ond organisation som bara vill tjäna pengar på andra människors lidande! (De kräver ersättning när man köper externa hårddiskar och usb-minnen, det kostar mer för folk och de lider av detta.)

Som många redan skrivit är det bara skitsnack att alla externa diskar skulle användas till privatkopiering. Sitter med en samling på lite mer än ett halvt dussin externa diskar (500gb-2tb) och de innehåller inte en enda byte med rippad musik eller film, utan enbart backuper och bilder.
Varför ska jag bli straffad för att jag har svårt att rensa bort bilder jag tagit med kameran? Eller för att jag inte vill förlora viktigt arbete av olika slag?

Sen säger de att man som företag kan registrera sig och hamna i deras proffsdatabas, men endast stora företag samt företag som håller på med media och dylikt har en sportslig chans att få sin ansökan accepterad. Dvs, de mindre företagarna som gör annat blir avvisade ganska snabbt, om de inte håller på med något som copyswede tycker att de borde få det för eller om de är såpass stora så att de klenmodiga små råttorna där inte vågar säga nej.

Bra UMA! Ni har nog de flestas stöd!

Jag har liknande dig mycket svårt att ta bort saker. Detta gör att man behöver ta backup på gammla diskar och idag tar foton mycket plats. För att inte tala om när jag filmar med min kamera. Ca 1Gb/minut. Det tar plats! Har kompisar som har både go-pro kameror och riktiga 1080P videokameror. Däär kan vi snacka att det tar mycket plats!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Jag svarade på ett inlägg som sade att man inte har en aning om vart pengarna gick. Så jag hjälpte honom till information. Och självklart kan man ha åsikter om deras lön och godtyckligheten av hela avgiften. Har jag sagt något annat?

Har han sagt något annat?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Har han sagt något annat?

Vet inte. Har han?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag kan ljuga ihop en sådan där årsredovisning också, inga problem alls när man drar runt ~200 mille om året utan att behöva lyfta ett finger eller åstadkomma ett dyft...

8 pers som delar på 11,3 miljoner per år för att flytta lite pengar enligt en betalningsmodell som jag anser är högst godtycklig. Några som vill starta "Kopierings Sverige" med mig? Vi kan göra samma jobb för halva kostnaden! Någon som hänger på?

Såja såja. Det finns knappast några bevis för att deras årsredovisning är fingerad. Det är lätt att dra förhastade slutsatser om en part man ogillar.
Jag tycker deras verksamhet är obefogad, och jag ogillar förslaget om beskatningen på externa hårddiskar och USBminnen. Jag vill till och med jämföra deras inflytande i lagen med maffiafasoner. Men jag kan inte riktigt köpa att de skall belastas med att fuska med årsredovisningen utan någon som helst grund till detta.

Det finns något farligt med att folk som tillsammans ogillar något trissar varandra och internt kommer på falska anklagelser. Detta är något man bör försöka undvika i dessa situationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Detta har ingenting att göra med piratkopiering, utan privatkopiering som är något helt annat.

Men underbart att detta utmanas. Externa hårddiskar används ju som de säger till mycket annat, och jag tror inte många tar backup på sina DVD-filmer och lagrar dem på hårddiskar. Så att ta ut en avgift på externa hårddiskar och USB-minnen strider ju mot lagens syfte.

Skillnaden mellan privatkopiering och piratkopiering är hårfin och okänd.
Privatkopiering får du göra med ett fåtal kopior, så 3 st ska vara lagligt om du har en laglig förlaga.
Sen om den 4:e, 5:e eller 500.000:e eller ännu fler inte är fåtal finns det inga rättsfall eller rekommendationer på än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Faktiskt j*vligt rätt egentligen!

Vad använder vi faktiskt våra USB-Minnen till?
Typ skolarbeten, företagsdokument och installationer av OS.

Extrena hårddiskar?
All lagring som inte får plats på den inbyggda hårddisken på laptopen... typ

CD/DVD är ju väldigt riktade mot mer permanent lagring, det är inte många som orkar sitta med DVD-RW skivor för att spara uppsatser till skolan

Det viktigaste är att man har sina viktiga filer på backup som är en annan fysisk enhet och där lämpar sig externa hårddiskar bra för en laptop.