Permalänk
Medlem

skaffa två gtx480.. rosta mackan mellan dem

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du inte modifierar brödrosten överhuvudtaget. Hitta bara på ett sätt att montera den i datorlådan.
Skaffa en så liten brödrost som du kan, som drar så lite som möjligt.
Den måste monteras högst upp på lådan med öppningen uppåt för att leda bort värme från själva datorn.
Värmeisolering emellan brödrost och resten av datorlådan vore också bra.

Skrivet av WillyWonka:

Indeed:D, undrar om man skulle få använda den inbyggda brödrosten på Dreamhack, dom är ju så kinkiga med värmealstrande saker.

Jag skulle tro att det är för att många värmealstrande husgeråd använder el på ett ganska ojämnt sätt som kan störa känslig utrustning som använder samma eluttag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

tror mer att det är brandrisken och propparna de tänker på. de räknar kanske med en sådär 700-1000w per person, så om alla har med sig brödrostar och vattenkokare(som lätt kan dra t.ex. 2kw) skulle det nog flyga proppar till både höger och vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

tror mer att det är brandrisken och propparna de tänker på. de räknar kanske med en sådär 700-1000w per person, så om alla har med sig brödrostar och vattenkokare(som lätt kan dra t.ex. 2kw) skulle det nog flyga proppar till både höger och vänster.

haha du inser att på en 10A säkring skulle du max kunna köra 2 datorer om dom räknar så högt som du säger?

skulle gissa på att dom räknar max med 400-500 watt per person jag.

Permalänk
Medlem

400W är väl i princip det absolut minsta man kan ha i nätaggsväg för en speldator. Lägg till förlusten(~20%) samtidigt som du betänker att man oftast inte använder hela nätaggets kapacitet så är du redan uppe i 400-500w för de SNÅLASTE datorerna. Jag tror inte alls att 700W är osannolikt i snittförbrukning på ett sånt evenemang där "alla" är gamers.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

400W är väl i princip det absolut minsta man kan ha i nätaggsväg för en speldator. Lägg till förlusten(~20%) samtidigt som du betänker att man oftast inte använder hela nätaggets kapacitet så är du redan uppe i 400-500w för de SNÅLASTE datorerna. Jag tror inte alls att 700W är osannolikt i snittförbrukning på ett sånt evenemang där "alla" är gamers.

dom SNÅLASTE datorerna drar inte 500W ^^

Min dator i sig (5850CF, klockad i5 750 etc.) klarar sig mer än väl på 600W och hade kunnat köras på 500W också. Tror det var Ceogar som körde samma setup fast med väldigt överklockade 5850 kort (endast för skojs skull, ingen 24/7 klock) och drog då precis över 650W, dock så tog dom sista MHz på grafikkorten något extremt med effekt sa han.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Kul idé att stila med på LAN. Jag skulle ha löst det så här:

1. Köpt en så liten brödrost som möjligt, helst i plåt.
2. Köpt ett beggat fulltower som är så brett och djupt som möjligt så rosten enkelt får plats i toppen.
3. Bygg en låda i plåt som är någon centimeter större än brödrosten och är öppen upptill samt ett hål för fläkt i ena sidan.
4. Kapa upp två hål för rostens brödslots i toppen.
5. Dra ut brödrostens kabel ur datorns baksida så den går att koppla direkt till väggen.
6. Sätt i brödrosten i plåtlådan och postitionera den under de uppskurna slotsen i toppen och popnita fast.
7. Lösa rostmekanismen så att man kan aktivera den från utsidan (förlänga armen t.ex).
8. Montera en fläkt som blåser in luft från chassit in i lådan så det blir övertryck i lådan som pressar ut luft genom slotsen upptill.
9. Eventuellt borra några extra hål i rostens chassi för att underlätta luftflöde beroende på om det behövs.

Borde funka bra med endast fläktkylningen utan behöva en massa isolering. En modern brödrost blir inte så varm på utsidan utan den mesta vamluften går redan ut genom slotsen. Man får dock räkna med att topplåten på chassit kommer bli rejält varm när man rostar.

Vi vill naturligtvis se bilder från bygget på denna härliga galenskap om det blir av!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Är du 12år eller? Nej jag tror inte det är en bra av många anledningar.

Vad skulle han vara 12 för?

Permalänk
Medlem

Här har du något att kolla på!

Köp 1200W nätaggregat.
Sen har du brödrost på 500W

Däremot måste du ha en trafo. Och det det bästa jag kan komma på är
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/strm-och-belysning...

Och det tar upp "liite" plats i burken det med.
Sen är frågan om det inte finns brödrostar som går på 12V.. Inte för att jag tror det men man vet aldrig

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Här har du något att kolla på!

Köp 1200W nätaggregat.
Sen har du brödrost på 500W

Däremot måste du ha en trafo. Och det det bästa jag kan komma på är
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/strm-och-belysning...

Och det tar upp "liite" plats i burken det med.
Sen är frågan om det inte finns brödrostar som går på 12V.. Inte för att jag tror det men man vet aldrig

Borde ju finnas någon slags "campingrostare" eller husvagns-brödrost?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagbro:

400W är väl i princip det absolut minsta man kan ha i nätaggsväg för en speldator. Lägg till förlusten(~20%) samtidigt som du betänker att man oftast inte använder hela nätaggets kapacitet så är du redan uppe i 400-500w för de SNÅLASTE datorerna. Jag tror inte alls att 700W är osannolikt i snittförbrukning på ett sånt evenemang där "alla" är gamers.

Fel. En dator drar inte den effekt som står på nätaggregatet. Du räknar med 20% förlust som är helt galet. Denna förlust sker i nätagget mellan vägg och komponentsidan, men mäter man en hel dators belastning så gör man detta från väggen så denna förlust är inget du lägger på i efterhand. Att du dessutom lägger på effektstyrka för att "man oftast inte använder hela nätaggets kapacitet" är också heltokigt. Här skall du istället dra av effektstyrka.
SueCias gissning är absolut rimlig. Visst finns det riggar med dubbla GTX 580 som säkerligen drar 700W i snitt vid vanligt LANande, men de flesta har inte så hög energiförbrukning.
Min dator med HD6850 och en klockad q6600 drar knappt 300W från väggen exempelvis.

Ta dig en titt i sweclockers testcenter under grafikkort så ser du vad hela datorsystem drar från väggen. Använder man inte de tokdyraste grafikkorten ii mer än ett exemplar samtidigt som majoriteten inte gör så hamnar du sällan på 700W. Detta under maxbelastning dessutom.

Skrivet av zillio:

Här har du något att kolla på!

Köp 1200W nätaggregat.
Sen har du brödrost på 500W

Däremot måste du ha en trafo. Och det det bästa jag kan komma på är
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/strm-och-belysning...

Och det tar upp "liite" plats i burken det med.
Sen är frågan om det inte finns brödrostar som går på 12V.. Inte för att jag tror det men man vet aldrig

Eller så skippar man transformatorn. Drar en förgrenardosa in i datorchassit och låter hanen sticka ut. Datorns strömförsörjning går från nätagget tillbaka in i chassit och in i förgrenardosan och samma kopplingsförfarande gäller även för brödrosten. Problem solved. Mycket enklare, mycket billigare, mycket mindre plats behövs och dessutom är det mindre energiförluster i burken då man slipper ändra spänning en gång till.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Grenkontakt/Grenuttag1/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Söderbäck, du missförstod mig. Ett nätaggregat som är specat till 400w kan leverera 400W uteffekt, alltså drar det cirka 480W från väggen vid full belastning om det är ett "vanligt" nätaggregat med cirka 80% verkningsgrad. Naturligtvis lägger jag inte på effekt för att inte nätagget används till 100%, det vore ju korkat.

Men jaja, jag räknade lite väl högt

Permalänk
Medlem

Hotswap bay som man stoppar brödskivor i hade varit snyggt

Permalänk

Googlade lite och hittade denna:
http://www.crazypc.com/other/misc/toast.htm
Endast 29 dollar!

Skulle vart nice om sweclockers kunde göra ett test

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Med tanke på smulalstringen skulle jag själv starkt avstå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det blir ju som en omvänd Nintoaster fast med en dator.